انار و خواص درمانی آن (بخش دوم)

تحقیقات نشان داده که خواص انار می‌تواند از خیلی از بیماری‌ها مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، قند خون و التهاب مفاصل جلوگیری کند. انار خواص ضد‌ سرطان هم دارد و می‌تواند در درمان و پیش‌گیری از سرطان مفید باشد. انار مقدار زیادی فیبر، ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم دارد.
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انار و خواص درمانی آن (بخش دوم)
اگر انار را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید می‌توانید روند کاهش حافظه و ابتلا به آلزایمر را کند یا حتی متوقف کنید.
 

۶. سطح تِستستِرون را افزایش می‌دهد

در خیلی از فرهنگ‌ها انار به خاطر دانه‌های زیادی که دارد نماد حاصل‌خیزی و فراوانی است، اما در سال‌های اخیر حقیقت‌های زیادی در مورد خواص انار برای سلامتی بیان شده است.
تحقیقی که در دانشگاه ملکه مارگاریت در ادینبرگ انجام شد نشان داد که مصرف آب‌میوه‌ی انار خالص سطح تِستستِرون را افزایش می‌دهد (به طور میانگین ۲۴ درصد). علاوه بر تأثیر مثبت بر فشار خون، حال و حوصله‌تان هم بهتر می‌شود. بالا رفتن سطح تِستستِرون احساس شادی را بیشتر می‌کند و برای تقویت قوای جنسی هم مفید است.
آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که آب انار جریان خون و قوای جنسی را بهبود می‌بخشد و نشان می‌دهد که خواص انار می‌تواند به عنوان یک شیوه‌ی درمانی جدید مورد استفاده قرار بگیرد.
 

۷. حافظه را تقویت می‌کند

انار و آب‌ انار سرشار از انواع پلی‌فنل‌ها (polyphenol) هستند و تحقیقات نشان داده که پلی‌فنل‌ها برای حافظه و دیگر توانایی‌های شناختی فایده‌های زیادی دارند. اگر یک عمل جراحی قلب انجام بدهید مراقبت‌های ویژه‌ای برای‌تان در نظر می‌گیرند که ممکن است به کاهش حافظه منجر شود. داده‌های تحقیقی که در مجله‌ی «داروهای مکمل ثابت شده و جایگزین» منتشر شده نشان می‌دهد که پلی‌فنل‌های موجود در انار ممکن است در برابر این کاهش حافظه از شما محافظت کنند.
بین تمام گروه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند یک الگوی واضح و قطعی برای تقویت حافظه در گروه مصرف‌کننده‌ی انار مشاهده شد. همچنین اثر محافظت از حافظه در این گروه دراز‌مدت بود.
تحقیق دیگری هم انجام شد که در آن افراد مسنی که از ضعف حافظه‌شان شاکی بودند به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه ۸ اونس (تقریبا ۲۲۷ گرم) آب‌ انار می‌نوشیدند و گروه دوم نوشیدنی‌های دیگری را برای ۴ هفته مصرف کردند. افرادی که آب‌ انار نوشیده بودند حافظه‌ی دیداری و شنیداری‌شان در این مدت بهتر شد. به علاوه تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که خواص انار روی سیستم عصبی هم تأثیر مثبت دارد و اگر انار را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید می‌توانید روند کاهش حافظه و ابتلا به آلزایمر را کند یا حتی متوقف کنید. پس انار یک داروی ضد آلزایمر طبیعی است. تحقیق دیگری روی حیوانات هم اثبات کرده که عصاره‌ی انار به هماهنگی عضلات و حافظه کمک می‌کند. این ویژگی احتمالا به فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و رادیکال آزاد برمی‌گردد.
 

تاریخچه و زادگاه انار

انار روی درختچه‌هایی با برگ‌های کوچک می‌روید. با اینکه همه فکر می‌کنند انار میوه‌ی بومی ایران و کشورهای همسایه‌ است، اما درخت این میوه سال‌ها پیش در نزدیکی‌های دریای مدیترانه کشت می‌شده و به مرور زمان در کشورهای عربی، افغانستان و هند هم رواج پیدا کرده است.
آب‌ انار برای تولید نوشیدنی معروفی به نام شِرلی تِمپِل (Shirley Temple) استفاده می‌شود. شربت انار در طعم‌دهنده‌ها و نوشیدنی‌های زیادی کاربرد دارد.
 

چطور انار را دانه کنیم؟

برای دانه کردن انار باید کمی زحمت را به جان بخرید که البته ارزشش را دارد. تازه خیلی از مغازه‌ها و شرکت‌ها انار دانه‌شده می‌فروشند. کافی است بخرید و نوش جان کنید. پس دیگر بهانه‌ای برای نخوردن انار ندارید!
اما اگر می‌خواهید میوه‌ی تازه میل کنید خود انار را بخرید. وقتی می‌خواهید انار بخرید یادتان باشد انارهای سالم و سنگین را بردارید. اینطوری مطمئن می‌شوید که آب‌دار هستند. انارهایی که انتخاب می‌کنید باید پوست صاف و محکمی داشته باشند. اگر قسمتی از پوست انار نرم شده بود آن را برندارید.
انار معمولا در فصل پاییز در تمام میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود.

برای دانه کردن انار به یک چاقو، ظرف و قاشق چوبی احتیاج دارید:
  • کمی انار را بغلتانید تا آب‌دار شود.
  • وسط آن را با یک چاقوی تیز نشانه بگیرید و آن را به دو نیمه تقسیم کنید. سعی کنید فقط پوست انار را بشکافید و دانه‌هایش سالم بمانند.
  • یک نیمه‌ی آن را به طرف کاسه بگیرید و با قاشق چوبی به پوستش ضربه بزنید تا دانه‌هایش درون ظرف بریزند.
  • همین کار را برای نیمه‌ی دیگر هم انجام بدهید.
  • اگر هسته‌ی سفید انار را دوست ندارید آن را با قاشق یا انگشت جدا کنید.
  • از حاصل دست‌رنج‌تان حسابی لذت ببرید!

حواس‌تان باشد: چون دانه کردن انار کمی سخت است و ممکن است آب انار به اطراف هم بپاشد لباس نو یا سفید نپوشید.
انار باز نشده را می‌توانید یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید و اگر هم آن را در پلاستیک بپیچید و در یخچال بگذارید تا دو ماه هم دوام می‌آورد. اما برای خوردن انار دانه شده فقط ۳ روز وقت دارید. اگر دانه‌های انار را به صورت لایه‌ای در یک سینی بریزید و آن را در فریزر منجمد کنید تا ۶ ماه هم قابل استفاده هستند. وقتی یخ‌ این دانه‌های کوچک آب شود کمی چروکیده می‌شوند اما باز هم خوش‌طعم و عالی هستند و می‌توانید به هر چیزی که خواستید اضافه‌شان کنید.
 

در چه غذاهایی می‌توانیم از انار استفاده کنیم؟

دانه‌های خوش‌رنگ انار همین‌طوری هم خیلی خوش‌مزه هستند اما اگر دوست داشته باشید از انار در غذاهای‌تان هم استفاده کنید هزار و یک کار می‌توانید انجام بدهید. می‌توانید از انار در اسموتی، پودینگ، سالاد یا حتی غذاهای اصلی هم استفاده کنید. اگر انار را با چغندر و پنیر بز ترکیب کنید عالی می‌شود!
می‌خواهید آب‌ِ انار بگیرید؟ دانه‌های انار را در یک دستگاه مخلوط‌کن بریزید و آن را از یک پارچه عبور دهید تا کاملا زلال و شفاف شود.
 

آیا انار عوارض جانبی هم دارد؟

خوردن انار و نوشیدن آب‌ِ انار به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کاملا بی‌خطر است. تا حالا هم استانداردی برای مقدار مصرف‌شان تصویب نشده است. اگر با خوردن انار نشانه‌های حساسیت به غذا را مشاهده کردید فورا مصرفش را قطع کنید و پزشک‌تان را در جریان بگذارید.
اگر هم مشکل فشار خون دارید یا برای کنترلش دارو مصرف می‌کنید، در مورد خوردن انار با پزشک‌تان صحبت کنید. چون خواص انار روی فشارخون تأثیر می‌گذارد (آن را پایین می‌آورد). در مورد مصرف انار و فراورده‌هایش در حالت کلی و قبل یا بعد از عمل جراحی با دکترتان مشورت کنید.
آب‌ انار اما می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. اگر آب‌ انار با یک سری داروی خاص مثل برخی رقیق‌کننده‌های خون و مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین واکنش دهد می‌تواند برای‌تان مشکل‌ساز شود. پس اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از استفاده از فراورده‌های انار باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع: برگرفته ازسایت draxe


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما