چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟

در این مقاله از موسسه فرهنگی راسخون روش‌های کاربردی برای پاک کردن لکه خون تازه و لکه خون خشک شده از روی لباس و پارچه وجود دارد،با ما همراه باشید.
دوشنبه، 25 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟
آیا لکه خون را اگر به درستی از روی لباس یا پارچه تمیز نکنید، ممکن است به بافت پارچه نفوذ کرده و دیگر پاک نشود؟

ممکن است بینی شما خون بیاید و روی لباس هایتان بریزد و یا دست شما زخمی بشود و لباس یا هر سطح دیگری را خونی کند. در این مواقع بهتر است به محض این که خون روی لباس یا هر سطح دیگری ریخت آن را پاک کنید. اما نگران نباشید زیرا می توانید خون خشک شده را نیز تمیز کنید.
 

لباس خود را به خشکشویی بسپارید

در صورتی که در پاک کردن لکه خون تردید دارید، مراحل پاک کردن آن را در خانه نمی‌دانید یا ممکن است لکه ثابت باقی بماند و لباس خود را از دست بدهید، حتما لباس یا ملحفه خود را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید تا لکه خون و هر لکه دیگر را به سادگی پاک کند.

در صورتی که می‌خواهید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و لباس لکه‌دار یا کثیف‌تان را بدون هیچ آسیبی بشویید، توصیه می‌کنیم آن را به یک خشکشویی آنلاین بسپارید. از مزیت‌های خشکشویی اینترنتی  آن است که کارشناس خشکشویی لباس کثیف و لکه‌دار را از شما تحویل می‌گیرد، شما را در نحوه شستشو و لکه‌بری لباس راهنمایی می‌کند و پس از لکه‌بری، شستشو و اتو، لباسِ تمیز و عاری از هر گونه لکه را در محل به شما تحویل می‌دهد.

 
چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟


با این روش نه تنها لکه‌ای روی لباس باقی نمی‌ماند و لباس‌تان تمیز می‌شود، بلکه در زمان خود به صورت قابل توجهی نیز صرفه جویی می‌کنید. چرا که دیگر نیازی نیست که در ترافیک و هوای آلوده لباس‌تان را به خشکشویی ببرید. شما می‌توانید با این روش سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید و لباس تمیزتان را به سرعت تحویل بگیرید.


تمیز کردن لکه خون تازه از روی پارچه

۱- در اسرع وقت، لکه‌ها را از پشت پارچه با آب سرد بشویید. دقت کنید که از آب سرد برای شستن آن استفاده کنید. از آب گرم استفاده نکنید، زیرا باعث می شود لکه خون روی پارچه تثبیت شود. این کار را می‌توانید با توجه به روش‌هایی که پایین ذکر شده است انجام دهید.

۲- لکه‌های بزرگ را با آب اکسیژنه تمیز کنید. آب اکسیژنه را مستقیما بر روی لکه خون بریزید و ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید، سپس باقی مانده آن را با یک حوله کاغذی به آرامی پاک کنید. اگر در خانه آب اکسیژنه ندارید، سرکه سفید نیز جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود.

نکته: نور می‌تواند آب اکسیژنه را به آب تبدیل کند. اگر اتاق شما بسیار روشن است، برای جلوگیری از این اتفاق، پارچه را با پلاستیک پوشانده، سپس یک حوله تیره روی آن پهن کنید. حوله منطقه لکه دار را از نور محافظت می‌کند و پلاستیک از نفوذ آب اکسیژنه به حوله جلوگیری می‌کند.

۳- یک شیشه پاک کن حاوی آمونیاک را امتحان کنید. محلول شیشه پاک کن را بر روی لکه اسپری کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس از پشت پارچه آن را با آب سرد بشویید.

 
چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟



۴- از آمونیاک رقیق شده برای لکه‌های بزرگ و عمیق استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری آمونیاک و یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب سرد را در یک بطری آبپاش بریزید. سپس درب بطری را ببندید و آن را مخلوط کنید.

بعد محلول را روی لکه اسپری کرده و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید. باقی مانده مواد را با یک پارچه تمیز کنید، سپس پارچه را در آب سرد بشویید.

اخطار: برای تمیز کردن پارچه‌های رنگی مراقب باشید، زیرا آمونیاک ممکن است پارچه‌های رنگی را محو یا سفید کند.

۵- از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. یک قسمت جوش شیرین را با دو قسمت آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. سپس لکه خون را با آب خیس کرده و خمیر را بر روی لکه بمالید.

اجازه دهید که پارچه خشک شود، بهتر است پارچه در نور خورشید خشک بشود. بعد با مسواک روی لکه بکشید و پارچه را در آب سرد بشویید. برای این کار می‌توانید از نشاسته ذرت یا آرد ذرت نیز استفاده کنید.

6- پاک کردن لکه خون با نمک
در بسیار از مواقع ممکن است یک لکه خون در خارج از خانه روی لباس‌تان ایجاد شود و شما نتوانید مراحل لکه‌بری خون را همانند خانه انجام دهید. چرا که وسایل مورد نیاز را به همراه ندارید و نمی‌توانید لباس‌تان را به خوبی بشویید.

بهترین روش پاک کردن لکه خون در خارج از خانه نمک است. از این رو مقداری نمک پیدا کنید، چرا که در از بین بردن لکه خون کمک بسزایی می‌کند. مقداری نمک روی لکه خون تازه روی لباس بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا نمک، لکه را به خود جذب کند و لکه به سادگی پاک شود.

در صورتی که در خانه هستید و وسیله‌ای برای پاک کردن لکه خون ندارید، مقدار نمک را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر نمک تولید شود. سپس خمیر نمک را روی پارچه یا فرش بزنید و پس از چند دقیقه آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا لکه کاملا از بین برود.

 
چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟


پاک کردن لکه خون خشک شده از روی پارچه

۱- پارچه یا لباس را بیرون بیاورید و لکه را چند ساعت یا یک شب در آب سرد خیس کنید. خیساندن در آب سرد باعث کاهش رنگ لکه خون خشک شده می‌شود. همچنین می‌توانید پارچه را در ماشین لباسشویی بشویید. برای این کار از آب سرد و مواد شوینده خفیف استفاده کنید.

این کار لزوما لکه را پاک نمی‌کند، اما به کمرنگ شدن آن کمک خواهد کرد. این کار را می‌توانید همراه با روش‌هایی که پایین ذکر شده است انجام دهید.

به یاد داشته باشید لکه خون ممکن است دائمی شده باشد، به خصوص اگر در خشک کن قرار گرفته باشد. لکه‌های حرارت دیده روی پارچه تثبیت می‌شوند.

۲- از سرکه سفید استفاده کنید. برای پاک کردن یک لکه خون کوچک ابتدا کاسه را با سرکه پر کنید، سپس قسمت لکه دار پارچه را در کاسه قرار دهید. برای پاک کردن یک لکه بزرگتر، ابتدا یک دستمال کهنه یا پارچه را زیر لکه قرار دهید و سپس سرکه را روی آن بریزید.

۳۰ دقیقه صبر کنید (برای هر دو لکه کوچک و بزرگ) سپس پارچه را به طور معمول با آب سرد شستشو دهید.

۳- از مواد شوینده و آب برای لکه خون کم استفاده کنید. در یک فنجان کوچک، یک قسمت مواد شوینده و ۵ قسمت آب بریزید و آن را مخلوط کنید. سپس محلول را روی لکه قرار دهید و با یک برس نرم روی آن بکشید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. لکه را با یک اسفنج مرطوب یا دستمال پاک کنید و بعد با یک دستمال کاغذی سفید آن را خشک کنید.

۴- از آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه‌های عمیق و سخت استفاده کنید. مقداری از آب اکسیژنه را روی لکه بریزید و به آرامی با یک برس نرم یا قلم مو روی آن بکشید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس لکه را با یک اسفنج مرطوب یا پارچه تمیز پاک کنید و با یک دستمال کاغذی آن را خشک نمایید.

 
چگونه لکه خون تازه و خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟



ابتدا آب اکسیژنه را روی یک قسمت دور از چشم پارچه‌های رنگی تست کنید و بعد از آن استفاده نمایید. آب اکسیژنه ممکن است پارچه‌های رنگی را از بین ببرد یا آن‌ها را سفید کند.

‌می‌توانید از آمونیاک به عنوان آخرین گزینه استفاده کنید، اما از ریختن آن روی پارچه‌های رنگی اجتناب کنید.

۵- بعد از هر روش پاک کردن لکه خون، پارچه یا لباس خود را با آب سرد و یک مواد شوینده ملایم بشویید و بگذارید خشک بشود. پارچه را در خشک کن قرار ندهید، آن را آویزان کنید تا در نور خورشید خشک شود.

لکه‌های خون ممکن است کاملا پاک نشوند. اگر این اتفاق افتاد، به سادگی فرآیند پاک کردن لکه را تکرار کنید. برای پارچه‌های سفید می‌توانید از مواد سفید کننده استفاده کنید.


منبع: سایت ستاره


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.