تمیز و درخشان کردن طلا

اگر طلا‌های شما کمی کدر شده است نگران نباشید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را تمیز و درخشنده کنید. در اینجا ۳ روش برای تمیز کردن طلا با موادی مثل جوش شیرین، مایع ظرفشویی و آمونیاک یاد داده شده است.
دوشنبه، 26 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمیز و درخشان کردن طلا
برای تمیز کردن طلا نیاز نیست از محصولات تمیز کننده گران قیمت استفاده کنید زیرا ما دراینجا راهکارهای خانگی به شما می‌آموزیم تا بتوانید به راحتی با وسایل موجود در خانه، طلاهای خود را صیقل دهید.


روش اول: تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

۱- چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب گرم (نه داغ) بریزید، سپس آن را به آرامی مخلوط کنید. اگرچه آب معمولی هم به خوبی جواب می‌دهد، اما می‌توانید از آب معدنی یا نوشابه هم به جای آب معمولی استفاده کنید، زیرا کربنات موجود در این مایعات می‌تواند به رسوب زدایی از طلا و جواهر کمک کند.

توجه: از آب داغ یا جوش استفاده نکنید، به خصوص اگر جواهرات شما دارای سنگ‌های قیمتی شکننده هستند. بعضی از سنگ‌های قیمتی مانند اوپال، در صورت تغییر دما ممکن است آسیب ببینند. بنابراین، از آب خیلی سرد هم استفاده نکنید، زیرا آب سرد هم می‌تواند به سنگ‌های قیمتی آسیب برساند.

۲- طلا‌ها را درون کاسه بگذارید. اجازه دهید جواهرات به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه در آب بماند. همان طور که طلا خیس می‌شود، آب گرم و مایع ظرفشویی به شکاف‌ها و درز‌ها نفوذ کرده و رسوب و چرک‌های انباشته شده درون طلا و جواهر را نرم می‌کند.

۳- طلا را با یک مسواک نرم به آرامی پاک کنید. هر قطعه طلا و جواهر را به صورت جداگانه لایه برداری کنید و پاک کردن گوشه‌ها و جا‌هایی که ممکن است جرم پنهان شود را فراموش نکنید. هرچه مسواک یا قلمو نرم‌تر باشد بهتر است، زیرا اگر سفت باشد سطح جواهرات شما را خراشیده می‌کند.

توجه: بهتر است از برس‌های مخصوص که برای این کار ساخته شده اند استفاده کنید، اما برس‌های نرم دیگر مانند برس ابرو یا مسواک نرم نیز قابل استفاده هستند.

۴- هر قطعه از طلا‌ها را با آب ولرم بشویید. آب را با فشار زیاد باز نکنید و دقت کنید که تمام قسمت‌های طلا شسته شود.

توجه: اگر طلا و جواهر خود را در سینک می‌شویید، پوشش راه آب را بگذارید تا به طور اتفاقی جواهرات درون راه آب نروند. روش دیگر برای شستشو این است که طلا و جواهر خود را در درون یک آبکش کوچک بشویید.

۵- بعد از شستشو، قطعه‌های طلا را با یک پارچه نرم خشک کنید. سپس آنها را رو یک حوله گذاشته و اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. اگر طلا و جواهر شما کاملا خشک نباشد، پوشیدن و استفاده از آنها ممکن است موجب تحریک جزئی پوست شود.


روش دوم: تمیز کردن طلا و جواهرات با آمونیاک

۱- مقداری آمونیاک مایع تهیه کنید. آمونیاک یک پاک کننده قوی است، اما از لحاظ شیمیایی، می‌تواند تا حدودی سوزاننده باشد. اگر می‌خواهید طلا هنگام تمیز کردن، خراش بر ندارد بهتر است از آمونیاک استفاده نمایید.
آمونیاک به عنوان پاک کننده عمیق یک انتخاب خوب  است، اما به شرطی که دائما از آن استفاده نکنید.

توجه: آمونیاک می‌تواند به مواد خاصی که اغلب در جواهرات استفاده می‌شود آسیب برساند. برای تمیز کردن طلا‌هایی که حاوی پلاتین یا مروارید هستند از آمونیاک استفاده نکنید.

۲- یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با شش قاشق غذاخوری آب به خوبی مخلوط کنید.

۳- طلا و جواهر را داخل یک توری فلزی بگذارید و برای یک دقیقه درون مخلوط آب و آمونیاک قرار دهید. از آنجا که آمونیاک می‌تواند کمی خورنده باشد، اجازه ندهید طلا و جواهر به مدت طولانی در مخلوط آمونیاک بماند.

۴- توری فلزی را از کاسه در بیاورید و زیر شیر آب بگیرید و طلا و جواهرات را خوب شستشو دهید تا آمونیاک به خوبی از روی آن‌ها پاک شود.

۵- طلا و جواهر را به آرامی با یک پارچه نرم یا حوله خشک کنید. قبل از استفاده از طلا و جواهر مطمئن شوید که به خوبی خشک شده‌اند، زیرا آمونیاک نیز مانند سایر مواد شیمیایی می‌تواند باعث حساسیت‌های پوستی شود.


روش سوم: یک ترفند سریع برای تمیز کردن طلا

برای تمیز کردن طلا و جواهرات، درون یک کاسه مقداری آب ولرم و یک چهارم قاشق غذا خوری جوش شیرین بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس جواهرات طلای خود را به مدت ده دقیقه در کاسه قرار دهید.

پس از ۱۰ دقیقه، طلا‌ها را بیرون بیاورید و آن‌ها را به آرامی با یک مسواک نرم تمیز کنید. سپس آن‌ها را با آب گرم بشویید و با یک پارچه تمیز خشک نمایید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.