فاویسم چیست؟

کمبود G6PD در آفریقا بیشترین شیوع را دارد، این بیماری می‌تواند تا ۲۰ درصد از افراد را در این منطقه تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت در مردان نیز شایعتر از زنان است.
شنبه، 14 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فاویسم چیست؟
G6PD یک آنزیم یا پروتئین بسیار مهم است که واکنش‌های مختلف بیوشیمیایی بدن را تنظیم می‌کند. G6PD همچنین مسئول نگهداری گلبول‌های قرمز سالم است تا بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند و عمر مفید خود را حفظ کنند. عدم وجود مقدار کافی از این آنزیم، موجب می‌شود سلول‌های قرمز خون قبل از موعد تخریب شوند. این تخریب زودرس گلبول‌های قرمز به عنوان همولیز شناخته می‌شود و در نهایت می‌تواند به کم خونی همولیتیک منجر شود.

کم خونی همولیتیک زمانی ایجاد می‌شود که گلبول‌های قرمز سریعتر از زمانی که بدن بتواند آنها را جایگزین کند از بین می‌روند، این مسئله باعث کاهش جریان اکسیژن به اندام‌ها و بافت‌ها می‌شود. این کاهش جریان اکسیژن می‌تواند باعث خستگی، زرد شدن پوست و چشم‌ها و تنگی نفس شود. در افراد مبتلا به کمبود G6PD، کم خونی همولیتیک می‌تواند پس از خوردن باقلا یا حبوبات خاص رخ دهد. همچنین ممکن است با عفونت‌ها یا داروهای خاصی مانند موارد زیر، بروز کند:

1- ضد مالاریا، نوعی از داروهای مورد استفاده برای پیشگیری و درمان مالاریا
2- سولفونامیدها، داروهایی که برای درمان عفونت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
3- آسپرین، دارویی که برای کاهش تب، درد و تورم استفاده می‌شود.
4- برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
5- کمبود G6PD در آفریقا بیشترین شیوع را دارد، این بیماری می‌تواند تا ۲۰ درصد از افراد را در این منطقه تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت در مردان نیز شایعتر از زنان است.

اغلب افراد مبتلا به کمبود G6PD معمولاً هیچ گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، برخی ممکن است هنگام مصرف دارو یا غذا یا ابتلا به عفونتی که موجب تخریب زودهنگام گلبول‌های قرمز می‌شوند، دچار علائمی شوند. هنگامی که علت اصلی درمان و یا حل شود، علائم کمبود G6PD معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌روند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.