پنج خیریه تحصیلی الهام‌بخش و چیزی که می‌توانند به ما بیاموزند

کار خیریه ساختن یک دنیای بهتر است، و چه راه بهتر از این‌که این کار را از جوان‌ترین نسل‌ها شروع کنیم و خیریه تحصیلی همان‌جایی است که مهارت‌ها و منابعی برای تحقق بخشیدن به توانایی‌های بالقوه افراد نیازمند فراهم می‌کند.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
پنج خیریه تحصیلی الهام‌بخش و چیزی که می‌توانند به ما بیاموزند
کار خیریه ساختن یک دنیای بهتر است، و چه راه بهتر از این‌که این کار را از جوان‌ترین نسل‌ها شروع کنیم و خیریه تحصیلی همان‌جایی است که مهارت‌ها و منابعی برای تحقق بخشیدن به توانایی‌های بالقوه افراد نیازمند فراهم می‌کند. خیریه‌های تحصیلی به دنبال تحقق این هدف هستند، به دنبال اطمینان از ساخت آینده‌ای روشن برای فرزندان ما؛ حتی در مواجهه با چالش‌های جهانی فزاینده. در این مقاله، پنج سازمان خیریه تحصیلی را به شما معرفی می‌کنیم که کارهای الهام‌بخشی را انجام می‌دهند و در مورد بهبود سیستم‌های آموزشی می‌توانیم مطالب مفیدی از آن‌ها یاد بگیریم.

هر کشور درحال‌توسعه‌ای و من‌جمله ایران، نیاز به قرارگیری در مسیر توسعه و پیشرفت دارد و این مهم از طریق افزایش آگاهی و دانش و تولید علم به دست می‌آید. مؤسسات خیریه تحصیلی با حمایت و ایجاد بورس تحصیلی از دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد حمایت کرده و با شناسایی خانواده‌ها و افرادی که در اثر فقر و مشکلات دیگر دچار موانع تحصیلی هستند، تسهیلات آموزشی و شرایط ادامه تحصیل را برای این افراد فراهم می‌کنند و امکان دستیابی به مدارج تحصیلی بالا را برای همگان میسر می‌کنند. دانشجویان و دانش‌آموزان تحت پوشش موسسه‌های خیریه تحصیلی با فراهم شدن فرصت آموزش و یادگیری، می‌توانند از شرایط بد ناشی از فقر و محروم ماندن از امکانات تحصیل رهایی یابند و به افرادی تأثیرگذار و مفید در آینده در رشته‌های مختلف و مشاغل متفاوت تبدیل شوند.


1.  بورس تحصیلی امریکا

بر اساس برنامه خیریه تحصیلی به نام «دلار برای دانش‌پژوهان» که توسط دکتر ایروینگ فرادکین در سال 1958 تأسیس شده بود، یک طرح ساده برای بودجه کالج ارائه شد و این طرح خیریه تحصیلی به بورس تحصیلی آمریکا تبدیل شد، یک برنامه پشتیبانی گسترده آموزشی غیرانتفاعی که میلیون‌ها دانش‌آموز را در سراسر جهان تحت پوشش قرار می‌دهد و نزدیک 4 میلیارد دانشجو از سراسر ایالات‌متحده را شامل می‌شود.

بورس تحصیلی آمریکا با مأموریت آموزش بیشتر به‌عنوان گزینه‌ای برای هر کس کار می‌کند و در کنار بودجه خیریه تحصیلی برای ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای کمک به دانش‌آموزان محروم فعالیت می‌کند تا موانع آموزشی که این دانش‌آموزان و دانشجویان معمولاً با آن مواجه هستند را برطرف کند.

این خیریه تحصیلی به ما می‌آموزد که مسیر آموزش‌وپرورش آن‌قدرها ساده نیست و ما باید برای حل این مشکل بیشتر تلاش کنیم. کار باید روی ایجاد رابطه بین گرفتن مدرک و یافتن کار معنی‌دار، به نفع همه، انجام شود.


2. خیریه تحصیلی پرولتاریا

پرولتاریا شبکه ملی خیریه تحصیلی گسترده‌ای را در سراسر ایالات‌متحده ایجاد کرده که کار عالی سوادآموزی بزرگ‌سالان را ارتقا می‌دهد و هدف نهایی آن اطمینان از این‌که هر فرد بالغ بتواند سواد خود را ارتقا دهد و بتواند آرزوهای خود را بهتر محقق کند، است.

این سازمان توسط دکتر فرانک لاباچ در سال 1930 تأسیس شد، هنگامی که او متوجه شد که عدم سوادآموزی به شرایط زندگی فقیرانه مرتبط است، زمانی که به‌عنوان مبلغ مذهبی بین این افراد زندگی می‌کرد، و در طول 17 سال در بیش از 105 کشور کار ارزشمندی انجام داد.

سیستم‌های ارزیابی استاندارد برای یادگیری مبتدیان مناسب نیستند و باید منابع آموزشی شخصی‌تر (و منابع موجود) برای افراد خاص ایجاد شوند. اغلب روش‌های متداول هم آسیب بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما این خیریه تحصیلی با اهداف خاص توانسته مشکلات سیستم آموزشی ویژه‌ی بزرگ‌سالان و سوادآموزی را برطرف کند.


3. ساخت آفریقا

40 سال قبل، ساخت آفریقا در سال 1978 به دلیل جنگ ویتنام و با عنوان مأموریت بین‌المللی مسیحی راه‌اندازی شد و با اهداف بهداشت و آموزش‌وپرورش برای کمک پناهندگان در تایلند شروع به کار کرد. پس از کسب تجربه در منطقه شرق آفریقا طی دو دهه بعد، این خیریه تحصیلی شروع به تمرکز شدید بر روی پروژه‌های پایدار در این منطقه کرد.

با تغییر نام این خیریه در سال 2007 به ساخت افریقا؛ درنهایت تمرکز این خیریه تحصیلی مشخص شد و هدف سازمان کار با والدین و معلمان در سراسر کنیا و اوگاندا بود تا اطمینان حاصل شود که نسل‌های آینده فرصت‌های آموزشی و توسعه‌ای کافی برای رشد و شکوفایی دارند.

این خیریه تحصیلی به ما می‌آموزد که مدل‌ها اسپانسرشیپ حمایت از کودکان دچار نقص است و بهتر است بودجه برای پیشرفت‌های عمومی که می‌تواند تغییر اجتماعی معنی‌داری به وجود آورد، اختصاص داده شود. خیریه‌ی ساخت افریقا یک برنامه «سفیر کودک» اجرا کرده است که در این برنامه با هر فرد ارتباط برقرار می‌کند و درعین‌حال آن‌ها را به جامعه پیوند می‌دهد.


4. کودکان بین‌المللی

موسسه‌ی خیریه مأموریت مسیحی سرزمین مقدس به تمام نقاط جهان در سال 1936 بنانهاده شدند، کودکان بین‌المللی کار خود را به‌عنوان یک برنامه سبد غذایی آغاز کرد، اما باگذشت زمان دامنه فعالیت این خیریه تحصیلی گسترش یافت. در سال 1989، این موسسه خیریه نام جدید خود را برای نشان دادن مأموریت جدیدش معرفی کرد: حمایت از کودکان برای کمک و نجات آن‌ها از فقر و پیشرفت در زندگی.

تا سال 1999، گروه بین‌المللی کودکان متوجه شده بود که بسیاری از نوجوانان حمایت‌شده در سن 14-19 سالگی نیازهای احساسی و فیزیکی دارند که برای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت نگرفته بود، بنابراین برنامه جوانان وسیع‌تری را با آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره شغلی (در میان سایر موارد دیگر) ایجاد کرد.

تاریخ بین‌المللی کودکان پر از توسعه‌هایی است که در سال 1936 این موارد غیرقابل‌تصور بود. حتی زمانی که احساس می‌کنیم تلاش‌های ما بی‌فایده است، باید به یاد داشته باشیم که از یک‌دانه کوچک، بلوط قدرتمندی رشد می‌کند.


5. آموزش برای امریکا

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که سازمان‌های خیریه تحصیلی با آن روبرو هستند، فقدان مربیان باکیفیت و کارکشته بود و خیریه‌ی تحصیلی «آموزش برای آمریکا» یک برنامه منظم ایجاد کرد: استخدام فارغ‌التحصیلان کالج‌های مهم برای فعالیت در مدارس در مناطق در معرض خطر. وندی کپپ، این موسسه خیریه را در سال 1989 با جمع‌آوری 100 کارمند دانشجو، راه‌اندازی کرد و در سال بعد، 489 معلم با کارایی بالا در این موسسه خیریه تحصیلی استخدام شدند.

موفقیت "آموزش برای آمریکا" به این دلیل بود که دولت فدرال آن را یکی از برنامه‌های اصلی منشور طرح AmeriCorps دانست و تا امروز، معلمان آن به بیش از 45،000 دانش‌آموز کمک کرده‌اند تا توانایی‌های بالقوه خود را محقق کنند.

مبارزه برای برابری آموزشی فراتر از مسائل پولی ساده است و باید در سطح اجتماعی در نظر گرفته شود، اما ایجاد شبکه‌های حمایتی، افراد جوان را در معرض چالش‌هایی قرار می‌دهد تا بتوانند منابع آموزشی را قدرتمند کنند.

هر آنچه شما در جهان آموزش‌وپرورش جست‌وجو می‌کنید، در این سازمان‌های خیریه تحصیلی وجود دارد چراکه الهام‌بخش زیادی برای یادگیری چگونگی ایجاد تغییر واقعی از طریق حمایت از یادگیری - برای کودکان، بزرگ‌سالان، افراد و جوامع هستند. بیایید با اهدا کمک به مؤسسات خیریه تحصیلی راه را برای ایجاد چشم‌انداز روشن‌تر برای نسل‌های آینده هموار کنیم.


منبع: https://mdreducation.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.