چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue و fut برای موی کم حجم

اکثر ما موهایمان را نیز مانند سلامتی و جوانی‌مان همیشگی فرض می‌کنیم و چنانچه که باید و شاید از آنها مراقبت نمی‌کنیم، تا این که روزی متوجه اهمیت آنها می‌شویم که فقط جای خالی‌شان باقی مانده است.
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue  و fut برای موی کم حجم
کاشت مو درمانی موثر است که به بسیاری از افراد کمک میکند تا دوباره موهایی پرپشت یا دستکم پرپشتتر داشته باشند. اگر کمپشت شدن موهای سر یا در چند قدمی طاسی بودن ناراحتتان میکند، با کاشت مو میتوانید موهای پرپشت و اعتماد به نفس خود را بازبیابید. 


علل و عاملهای خطر ریزش مو

از آنجایی که ریزش مو انواع مختلف دارد، یافتن دلیل اصلی ریزش مو دشوار است. اکثر موارد ریزش مو  ارتباطی با بیماریهای داخلی یا سیستمی ندارد و تغذیه نامناسب نیز علت شایع ریزش مو نیست. مو صرفاً تحت تاثیر عاملهای ژنتیک از پیش تعیین شده و در اثر بالا رفتن سن میریزد. بسیاری از مردان  وزنان در بازه سنی 50 ـ 30 سال متوجه کمپشت شدن و ریزش فیزیولوژیک موها میشوند. شرایط زندگی، از جمله ابتلا به بیماریهای مختلف، تحمل آسیبهای عاطفی، کمبود پروتئین (برای مثال در اثر رژیمهای لاغری سخت) و تغییرات هورمونی مربوط به دوران بلوغ، بارداری و یائسگی میتواند منجر به ریزش مو شود. ابتلا به بعضی عارضهها مانند بیماری تیروئید، کمخونی فقر آهن و سیفلیس ثانویه نیز از علل ریزش مو به شمار میآید. اگرچه نتیجهی آزمایش خون تیروئید و فاکتورهای دیگر، مانند شمارش کامل سلولهای خون (CBC)، افرادی که دچار ریزش مو شدهاند، معمولاً نرمال است، با این حال لازم است که علل قابل درمان ریزش مو بررسی شود.   
 

کاشت مو برای چه افرادی مناسب است؟

چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue  و fut برای موی کم حجم 

کاشت مو  در کلینیک های کاشت مو  و کاشت ابرو انجام می شود که با افزایش زیبایی ظاهری، اعتماد به نفس را نیز ارتقاء میدهد. گروههای زیر جزء متقاضیان ایدهآل کاشت مو به شمار میآیند:
 

- مردان دچار ریزش موی با الگوی مردانه
 

- زنانی که از کمپشت شدن موها ناراحت هستند.
 

- افرادی که در اثر سوختگی یا آسیب دیدن سر بخشی از موهایشان را از دست دادهاند.
 


  به نقل از متخصصین  کلینیک کاشت مو رازی کاشت مو برای افراد زیر مناسب نیست:
 

  - بانوانی که ریزش مویشان الگویی گسترده دارد و تمام سر را فراگرفته است.
 

  - اشخاصی که موی کافی در ناحیه اهدا کننده ندارند، به دلیل نداشتن بانک موی مناسب نمیتوانند متقاضی کاشت موی طبیعی باشند.
 

  - افرادی که مستعد ایجاد اسکار کلوئیدی (جای زخم ضخیم و فیبری) پس از جراحی یا آسیبدیدگی هستند.
 

  - بیمارانی که به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی دچار ریزش مو شدهاند.
 


انواع جراحی کاشت مو

 چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue  و fut برای موی کم حجم
تصویر: سمت چپ از بالا: باریکه، در روش کاشت باریکهی مو نیازی به تراشیدن موهای سر نیست. برش، تیغ اسکالپل، جراح باریکهی مو را از ناحیهی اهدا کنندهی پشت سر جدا میکند. / در مقابل/ سمت راست: از بالا: FUE، استخراج واحد فولیکولی، گرفتهای FUE، بیمارانی که روش FUE را برای کاشت مو انتخاب میکنند، باید سرشان را بتراشند. سوزن FUE، جراح گرفتهای کوچک حاوی 3 ـ 1 تار مو را با سوزن FUE برمیدارد.
 
دو روش اصلی برای کاشت مو وجود دارد که عبارتند از FUE (استخراج واحد فولیکولی) (و FUT (کاشت واحد فولیکولی) ؛ این دو تکنیک تقریباً به یک روش عمل میکنند. چون فولیکولهای موی کنار و پشت سر مقاومت بیشتری در برابر هورمون دی هیدروتستوسترون دارد و بنابراین معمولاً موهایی سالم و قوی را در زمانی که فولیکولهای بالای سر در حال تحلیل رفتن است، تولید میکند، متخصصین فولیکولهای سالم گرفته شده از کنار و پشت سر را به ناحیههای کمپشت و بدون موی سر پیوند میزنند.
 
کاشت مو به روش FUE
کاشت مو به روش FUE استاندارد زرین کاشت مو به شمار میآید. متخصص فولیکولهای مو را تک به تک با استفاده از ابزار مخصوص برش از ناحیهی اهدا کنندهی پوست سر برمیدارد و فولیکولها را یک به یک در برشهای بسیار کوچکی قرار میدهد که در ناحیهی دریافت کننده ایجاد کرده است. جراح ماهر کاشت مو این برشها را در زاویهای ایجاد میکند که نتیجهی نهایی کاشت مو کاملاً طبیعی باشد. فولیکولهای کاشته شده موهایی سالم و قوی را تولید میکنند تا بیمار برای همیشه با طاسی خداحافظی کند.
 
کاشت مو به روش FUT
در این روش به جای آن که فولیکولها یک به یک با تیغ از ناحیه اهدا کننده جدا شود، جراح باریکهای از فولیکولها را از ناحیهی اهدا جدا میکند. سپس این باریکه به فولیکولهای مجزا یا گروههای کوچک تقسیم میشود و گرفتهای حاصل مانند روش FUE با دقت در ناحیهی دریافت کننده قرار داده میشود.


مراقبت قبل از کاشت مو

به گفته متخصصین کلینیک زیبایی رازی توجه به نکات زیر قبل از جراحی کاشت مو می تواند در گرفتن نتیجه مطلوب موثر باشد.
 
دو هفته قبل از کاشت مو

- مصرف کلیهی داروها یا مکملهای ویتامین حاوی آسپرین، ایبوپروفن (مانند مورتین، الیو، ادویل و اقلام مشابه) یا ویتامین E را از دو هفته قبل از کاشت مو قطع کنید. چون این داروها خطر خونریزی را افزایش میدهد و در نتیجه جذب گرفتهای پیوند زده شده سختتر میشود. به علاوه خونریزی حین جراحی عمل را طولانیتر میکند. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه حتماً با دکتر داروساز مشورت کنید، چون بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند آلکا سلتزر، بافرین، اکسدرین و ... حاوی آسپرین هستند. آسپرین یا ایبوپروفن غالباً در داروهای مسکن، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت نیز وجود دارد. مصرف تایلنول اشکالی ندارد.
 

- مصرف 1000 میلی گرم ویتامین ث در روز شروع کنید، چون ویتامین ث به التیام زخمها کمک میکند.
 

- چنانچه روش FUT را برای کاشت مو انتخاب کرده باشید، نباید موهای پشت سر را قبل از جراحی کوتاه کنید. چون موهای کوتاه نمیتواند خط بخیهی ناحیهی اهدا کننده را به خوبی بپوشاند. بهترین حالت این است که موها را به اندازه 5 ـ 2 سانتیمتر بلند نگه دارید.
 

یک هفته قبل از کاشت مو

- از یک هفته قبل از جراحی از کشیدن سیگار و استعمال فراوردههای نیکوتین خودداری کنید. چون نیکوتین باعث تنگ شدن رگها میشود و در نتیجه خون سرشار از اکسیژن نمیتواند به راحتی به محل جراحی برسد.
 

- چنانچه سابقهی فشار خون بالا، آسم، درد قفسهی سینه یا تپش قلب، مشکلات کبدی یا کلیوی، اختلالات خواب یا تنگی نفس دارید، حتماً موضوع را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.
 

- برنامه‌ی ورزشی معمول خود را از 7 ـ 3 روز قبل از عمل متوقف کنید. چنانچه تمرینهای پرورش اندام، وزنهبرداری یا ورزشهای سنگین کاردیو را انجام میدهید، این فعالیتها را از حداقل یک هفته قبل از جراحی کاشت مو متوقف کنید. اگر مکمل برای وزنهبرداری یا پرورش اندام مصرف میکنید، باید مصرف این مکملها را از یک هفته قبل از عمل قطع کنید.
 

- اگر موهایتان را رنگ میکنید، لطفاً این کار را در یک هفتهی قبل از عمل انجام دهید.  


شب قبل از عمل

- موها را با شامپوی ملایم بشویید. روز عمل از شستن سر یا استفاده از فراوردههای مراقبت از مو خودداری کنید.
 

- دستورات پزشک مربوط به پرهیز غذایی شب قبل از جراحی را رعایت کنید.
 

- لباس راحتی بپوشید که نیازی نباشد آن را روی سرتان بکشید. بهترین انتخاب پیراهن دکمهدار یا زیپی است، برخی بیماران ترجیح میدهند شلوار گشادی بپوشند تا حین عمل کاملاً راحت باشند. اشیاء باارزش را همراه خود به کلینیک نیاورید.
 

کاشت مو چگونه انجام میشود؟

چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue  و fut برای موی کم حجم


بعد از آن که سر کاملاً تمیز شد، جراح سر را با سوزن کوچکی به طور موضعی بیحس میکند، سپس بخش گردی از پوست سر را که مو روی آن وجود دارد با تیغ جدا میکند و زخم ایجاد شده را میبندد. در مرحلهی بعد جراح بخش جدا شده را زیر ذرهبین با چاقوی تیز جراحی به تکههای کوچکی تقسیم میکند تا زمانی که آنها را یک به یک بین موهای کمپشت قرار میدهد، نتیجهای کاملاً طبیعی به دست بیاید. سپس جراح حفرهای بسیار کوچکی را با تیغ یا سوزن در ناحیهای که نیاز به کاشت مو دارد، ایجاد میکند و موها را با دقت در این حفرهها قرار میدهد. جراح میتواند صدها یا حتی هزاران تار مو را در یک جلسه پیوند بزند. سر بعد از اتمام کاشت مو باید چند روز پانسمان باشد. هر جلسهی کاشت مو چهار ساعت یا  بیشتر طول میکشد. بخیهها تقریباً ده روز بعد از جراحی کشیده میشود. برای رسیدن به پرپشتی دلخواه لازم است که سه یا چهار جراحی کاشت مو انجام شود. عملهای کاشت مو معمولاً با فاصلهی چند ماهه انجام میشود تا زخمها در این مدت فرصت التیام داشته باشد.


مراقبت های بعد از کاشت مو

 
چگونگی کاشت مو طبیعی ماندگار قابل رشد به روش fue  و fut برای موی کم حجم


 برخی از مراقبت هایی که بعد از کاشت مو باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:


مراقبت از زخم

- برای این که ورم به حداقل برسد، کیسه یخ یا کیسهی سبزیجات منجمد را هر یک ساعت یکبار به مدت 15 دقیقه روی موها بگذارید؛ دقت کنید که کمپرس سرد نباید روی گرفتها قرار داده شود و اگر گرفتها در خط رویش مو قرار داده شده باشد، کمپرس باید حداقل 3 ـ 2 سانتیمتر از خط رویش مو فاصله داشته باشد. صدها رویهی زخم در نقاط کاشت مو ایجاد میشود که معمولاً ظرف 14 ـ 7 روز میریزد. لطفاً این پوستهها را دستکاری نکنید تا مشکلی برای گرفتها پیش نیاید.
 

- چنانچه زخم با نخ بخیهی جذبی بسته شده باشد، نخ ظرف 14 ـ 7 روز جذب و شل میشود و میافتد و نیازی به کشیدن ندارد. بخیهها شبیه نخ ماهیگیری به رنگ زرد کمرنگ است و در اثر شامپو زدن موها شل میشود. چنانچه کاشت مو به روش FUE انجام شده باشد و سر پانسمان باشد، پانسمان را تا فردا که برای معاینه به کلینیک مراجعه میکنید، باز نکنید تا خود پزشک آن را باز کند.
 

- موهای کاشته شده ظرف چند هفتهی نخست بعد از عمل میریزد. این ریزش مو کاملاً عادی است و موهای جدید تقریباً 6 ـ 4 ماه بعد از عمل رشد خواهد کرد. موهای طبیعی بیشتری در موارد نادر به دلیل استرس ناشی از عمل کاشت مو میریزد که مجدداً همراه با موهای کاشته شده رشد خواهد کرد.


فعالیت

به مدت یک هفته از خم شدن، بلند کردن اشیاء و تقلا خودداری کنید. انجام دادن هر گونه فعالیت بدنی سنگین به مدت یک هفته ممنوع است. فعالیت شدید موجب تعریق، خونریزی و از بین رفتن گرفتها میشود. سطح فعالیتتان را در حد بسیار پایین نگه دارید. برای بلند کردن اشیاء از روی زمین و بستن بند کفش به جای آن که از کمر خم شوید، از زانو خم شوید.


مصرف دارو

- آنتی بیوتیک: مصرف آنتی بیوتیک را بعد از آن که روز عمل از کلینیک به خانه برگشتید، شروع کنید و دورهی درمان را طبق دستور پزشک کامل کنید.
 

- متیل پردنیزولون: اگر دارو برای جلوگیری از ورم تجویز شده است، دورهی درمان دارو را طبق دستور کامل کنید.
 

- مسکن: چنانچه پزشک مسکن تجویز کرده است، مسکن را طبق دستور برای رفع ناراحتی بعد از عمل مصرف کنید.


فولیکولیت

- فولیکولیت به یک یا چند تار موی درون روییده گفته میشود که ضایعههای جوش مانندی را ایجاد میکند. برخی بیماران در زمانی که موی جدید شروع به رویش و بیرون آمدن از سطح پوست میکند با فولیکولیت مواجه میشوند.
 

- اگر دچار فولیکولیت شدید، پارچهی گرم و مرطوبی را سه بار در روز، هر بار به مدت چند دقیقه روی سر بگذارید. چنانچه عارضه بعد از گذشت چند روز بهبود نیافت، حتماً با پزشک معالج تماس بگیرید. فولیکولیت تاثیری بر نتیجهی کاشت مو نمیگذارد.


بیحسی

بیماران در محل خط بخیه و قرارگیری گرفتها با بیحسی مواجه میشوند. این بیحسی طبیعی است و ظرف 8 ـ 6 هفته برطرف میشود. برخی بیماران متوجه میشوند که ناحیههای کوچکی از سر به مدت بیش از یک سال بیحس باقی میماند.
 


توصیههای ویژه

- برای این که سر به مدت سه هفته در معرض سرما یا تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد، حتماً کلاه یا پوشش دیگری را روی سر بگذارید. این پوشش نباید بافتنی یا سفت باشد و به گرفتها فشار بیاورد.
 

- در شب ششم، مقدار زیادی پماد آنتی بیوتیک روی موهای کاشته شده بریزید و بگذارید شب روی موها باقی بماند. به این ترتیب پوستهی روی زخمها قبل از شستن سر در روز هفتم، شل میشود. در روز هفتم کمپرس گرمی را به مدت ده دقیقه روی موهای کاشته شده بگذارید و سپس سر و موها را طبق معمول بشویید.
 

- خونریزی جزئی در طول شب طبیعی است. برای این که روبالش و ملافه کثیف نشود، میتوانید حولهای را چند شب اول روی بالش بگذارید.
 

- چنانچه با عوارض زیر مواجه شدید، حتماً با پزشک تماس بگیرید: تب (بالاتر از 37.78 درجه سانتیگراد)، دردی که با مصرف مسکن آرام نشود، سرخ شدن محل برش، ورم غیرعادی (ورم کردن پیشانی عادی نیست)، خونریزی شدید، ترشح چرک، حالت تهوع و استفراغ مداوم و دیگر نشانههای نگران کننده.
 


عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو معمولاً جزئی است و ظرف چند هفته برطرف میشود. شایعترین عوارض کاشت مو عبارت است از:
 

- خونریزی

- عفونت

- ورم کردن سر

- کبودی دور چشم

- پوسته پوسته شدن پوست ناحیهی اهدا کننده یا دریافت کننده

- حسی ناحیههای درمان شده

- خارش

- التهاب یا عفونت فولیکولهای مو که اصطلاحاً فولیکولیت گفته میشود.

- ریزش موی ناگهانی یا در اثر شوک که معمولاً ریزش موهای کاشته شده و موقتی است.

- غیرطبیعی بودن نتیجهی کاشت مو  


سوالات رایج

آیا جای زخم بعد از کاشت مو روی سر باقی میماند؟

جراحی FUE جای زخمی را روی سر باقی نمیگذارد، بنابراین اگر میخواهید موهایتان را کوتاه نگه دارید، این روش گزینهی بهتری برای شما است. بعد از جراحی FUT احتمالاً اسکار روی ناحیهی اهدا کننده باقی میماند، هرچند این جای زخم نیز زیر موهای با بلندی متوسط به خوبی پنهان میشود.


نتایج کاشت مو بعد از چه مدت مشخص میشود؟

نتایج اولیه بعد از چهار ماه قابل مشاهده است. برای مشاهدهی نتیجهی نهایی کاشت مو باید یک سال صبر داشته باشید. احتمال دارد که فولیکولهای کاشته شده در نهایت تحلیل بروند و موهای کوچکتری را تولید کنند؛ در این حالت میتوان عمل کاشت مو را تکرار کرد.
 

آیا نتیجه کاشت مو دائمی است؟

چون موهای کاشته شده دقیقاً مانند زمانی رفتار میکنند که در ناحیهی اهدا قرار داشتند، نمیتوان دائمی بودن نتایج کاشت مو را تضمین کرد. در هر حال انتظار میرود که موهای کاشته شده مدت زمانی بسیار طولانی روی سر باقی بماند.
 

آیا امکان پس زدن کاشت مو وجود دارد؟

بله، ممکن است بدن فولیکولهای جدید را پس بزند و در نتیجه کاشت مو ناموفق باشد. البته این مشکل به ندرت پیش میآید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
ایران هر کاری کند،عده‌ای اشکال می‌گیرند و بهانه می‌کنند!
play_arrow
ایران هر کاری کند،عده‌ای اشکال می‌گیرند و بهانه می‌کنند!
روضه حضرت حمزه علیه‌السلام/امین قدیم
music_note
روضه حضرت حمزه علیه‌السلام/امین قدیم
نماهنگ حضرت حمزه گریه‌کن نداره با نوای میثم مطیعی
play_arrow
نماهنگ حضرت حمزه گریه‌کن نداره با نوای میثم مطیعی
سر تعظیم به درگاه تو خم مانده هنوز/حاج منصور ارضی
music_note
سر تعظیم به درگاه تو خم مانده هنوز/حاج منصور ارضی
هم یکه تاز عرصه ی جنگ و نبردها/میثم مطیعی
music_note
هم یکه تاز عرصه ی جنگ و نبردها/میثم مطیعی
گفت احمد به صد بیانِ جلی/حاج منصور ارضی
music_note
گفت احمد به صد بیانِ جلی/حاج منصور ارضی
بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز
play_arrow
بخش‌هایی از هم‌خوانی جمعی از کارگران در ابتدای دیدار امروز
حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران
play_arrow
حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم
play_arrow
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم
«پنجره»ای به دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح
play_arrow
«پنجره»ای به دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح
این یکی از بزرگترین قدرت نمایی‌های نظامی تاریخ نوین بود!
play_arrow
این یکی از بزرگترین قدرت نمایی‌های نظامی تاریخ نوین بود!
نازک‌ترین ساعت مکانیکی جهان!
play_arrow
نازک‌ترین ساعت مکانیکی جهان!
۲۰۰ روز جنایت رژیم صهیونیستی به روایت آمار و ارقام
play_arrow
۲۰۰ روز جنایت رژیم صهیونیستی به روایت آمار و ارقام
لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل
play_arrow
لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل
سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دو برابر شد
play_arrow
سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دو برابر شد