چگونه از خود در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی حفاظت کنیم؟

اینترنت می‌تواند ابزار یادگیری و کمک برای انجام بسیاری از کارها باشد. اینترنت یک راه خوب برای تعامل و برقراری ارتباط به صورت دیجیتال است و شما می‌توانید به صورت قانونی و واقعی از آن کسب درآمد کنید. بنابراین در امنیت در اینترنت گشت و گذار کنید و در حین استفاده از آن هوشمندانه رفتار کنید.
سه‌شنبه، 7 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
چگونه از خود در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی حفاظت کنیم؟
فرض کنیم آخرین آپدیت برنامه آنتی ویروس را روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید. همچنین فیلتر اسپم را در ایمیل و مرورگر وب خود فعال کرده‌اید. اما آیا این دو مرحله برای محافظت از شما در برابر سرقت سایبری و کلاهبرداری کافی هستند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از اینترنت بدون اینکه قربانی کلاهبرداری شوید ادامه مطلب را بخوانید.

ایمیل‌های استخدامی جعلی، توطئه نیجریه‌ای 419، فرصت‌های شغلی کار در خانه، ایمیل‌های جعلی قرعه کشی... اینترنت تنها مکان ذخیره‌سازی اطلاعات و تفریح نیست، بلکه ناحیه‌ای خطرناک است که در آن مورد سرقت قرار می‌گیرید. در کنار محافظت از رایانه خود در برابر ویروس‌ها و اطمینان از اینکه کودکان شما در فضای اینترنت در امنیت هستند، شما باید خود را در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی محافظت کنید، چرا که آنها طرح‌های کسب و کار آنلاین را جعل می‌کنند یا هویت افراد را به سرقت می‌برند.

 

مرحله 1: جستجو به دنبال علایم پنهان در ایمیل‌ها

اینترنت می‌تواند عرصه وسیع و نامحدودی از دانش باشد. همچنین مکانی عالی برای پنهان‌سازی است. آنهایی که به دنبال حالتی ناشناس برای انجام کاری هستند، وب جهان گستر مکانی ایده‌آل برای آنهاست. از اعمال پنهانی یک شخص چهل ساله تا چت روم‌هایی برای نوجوانان و کودکان تا یک کلاهبردار که سعی دارد خود را نماینده بانک جا بزند، همه جور اشخاصی در این مکان حضور دارند، حرف نهایی این است که شما باید هوشیار باشید. به دنبال علایم پنهانی و مشکوک باشید. یک ایمیل در صورت داشتن ویژگی‌های زیر می‌تواند جعلی باشد:

- پر از اشتباهات املایی و دارای دستور زبان ضعیف باشد.

- اطلاعات شخصی یا مالی حساس مانند شماره کارت اعتباری، اطلاعات گذرنامه و غیره را درخواست کند.

- دارای حروف کاپیتال بسیار زیاد، علایم دلار و علامت‌ تعجب باشد. مانند: "MAKE $$$$ Quickly!!"

- هیچ وبسایت رسمی یا شماره تلفن معتبری نداشته باشد یا آدرس ذکر نشده باشد.

- چنین ادعاهایی داشته باشد: آنقدر خوب است که باور کردنش سخت است، طرح‌های عاری از ریسک یا به سرعت ثروتمند شوید.

- اطلاعات کافی در مورد پیشنهاد یا طرح وجود نداشته باشد.

- لوگو یا نماد شرکت جعلی یا دستکاری شده باشد.

- اگر ایمیل به شما در مورد هدایای رایگان و برنده‌های قرعه کشی اطلاع دهد، از شما می‌خواهد پول برای تحویل جایزه یا هدیه واریز کنید.

- برای انجام کاری تهدید می‌شوید، مثلا حساب کاربری شما مسدود خواهد شد، حساب کاربری شما منقضی خواهد شد یا شما از گروه حذف خواهید شد.

- به شما شدیدا توصیه می‌شود تا در یک طرح سریعا عضو شوید یا اشتراک تهیه کنید، در غیر اینصورت زمان عضویت در آن منقضی خواهد شد و شما یک فرصت عالی را از دست خواهید داد.
از آدرس‌های ایمیل ناشناس مانند er1234@anon.com، xyz@domain.com استفاده می‌شود.

برخی از نشانه‌های ذکر شده در بالا محدود به ایمیل نیستند. صفحات پاپ آپ و همچنین صفحات وب با تعداد زیادی علامت دلار، فلش و حروف بزرگ جعلی هستند. وبسایت‌هایی با گرامر ضعیف و زبان یا لوگوهای تقلیدی جعلی هستند و نباید مورد اعتماد قرار بگیرند. اگر این وبسایت‌ها برای مقاصد کلاهبرداری هم نباشند، ممکن است خطرناک باشند که می‌توانند از طریق ویروس یا بدافزار به رایانه شما آسیب وارد کنند.
 

مرحله 2: از اینترنت هوشمندانه استفاده کنید

راه‌های مناسبی برای رسیدگی و انجام برخی کارها وجود دارد. اگر شما از چاقو به طور مناسب استفاده نکنید، می‌تواند به شما صدمه وارد کند، اما اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به هدف خود می‌رسید. همین کار در مورد اینترنت نیز صادق است. تعداد زیادی از کلاهبرداران و هکرها و افراد بد وجود دارند که در گوشه‌ای منتظر طعمه هستند. اگر گارد خود را پایین آورید، مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرید. چگونه می‌توان از کلاهبرداری‌های اینترنتی جلوگیری کرد؟ در اینجا راه‌هایی ذکر شده است تا از اینترنت به طور هوشمندانه استفاده کنید.

- برای انجام تراکنش‌های حساس و عملیاتی مانند تغییر پسورد، اطلاعات ورود، دسترسی به احکام بانکی و تراکنش‌های آنلاین با کارت اعتباری از رایانه‌های عمومی مانند کافینت‌ها و کتابخانه‌ها استفاده نکنید.

- فیلترهای اسپم را در حساب ایمیل خود تنظیم کنید و در صورت امکان، سعی کنید همراه با یک برنامه آنتی ویروس، یک برنامه برای امنیت اینترنت نیز نصب کنید. به روز رسانی این نرم افزارها را ادامه دهید تا اطمینان حاصل شود که آخرین اقدامات برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی به روز شده است.

- اگر یک ایمیل هرزنامه به نظر می‌رسد و احساس شما هم همین موضوع را به شما می‌گوید، به غریزه خود گوش دهید و آن را از اینباکس خود حذف کنید. فایل‌های پیوستی را دانلود نکنید و به ایمیل نیز پاسخ ندهید. بر روی لینک‌های موجود در ایمیل، حتی به منظور لغو اشتراک کلیک نکنید. فقط آن را حذف کنید.

- هرگز اطلاعات شخصی و یا اطلاعات محرمانه را در پنجره‌های پاپ آپ و کوچک وارد نکنید. لینک‌ها را با تایپ کردن آدرس به طور مستقیم در نوار آدرس مرورگر خود بررسی کنید. از کلیک روی لینک‌های ایمیل خودداری کنید.

- ویژگی تکمیل خودکار فرم‌ها را در مرورگر خود فعال کنید تا جزئیات لاگین و پسورد به طور خودکار در فرم‌ها وارد شوند، اما اگر رایانه خود را به شخص دیگری قرض دادید به یاد داشته باشید که کوکی‌ها را پاک کنید و این ویژگی را نیز غیرفعال کنید.

- نوار آدرس در مرورگر شما آدرس یک وبسایت را چنین نشان می‌دهد: http://website address. هنگامی که تراکنش‌های مالی انجام می‌شوند یا هنگامی که قصد دارید به یک وبسایت امن دسترسی داشته باشید (مانند ایمیل)، ابتدای آدرس وبسایت باید به https:// تغییر یابد. این آدرس نشان‌دهنده یک وبسایت امن است، یعنی تا زمانی که وارد سیستم نشوید، هیچ کس دیگری نمی‌تواند به صفحه مورد نظر دسترسی داشته باشد.

- از صحت و وجود شخص یا شرکت مقابل اطمینان حاصل کنید. اگر در وبسایت شماره تلفنی ذکر شده باشد، با آن تماس بگیرید. فهرست شرکت‌های محلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن شرکت ثبت شده باشد.

- تراکنش‌های مالی خود را بر اساس مشاوره‌های دریافتی در چت روم‌ها یا انجمن‌ها و بحث‌های آنلاین قرار ندهید. اگر قصد دارید در یک کسب و کار اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، در مورد نماینده و شرکت مورد نظر تحقیق و بررسی داشته باشید. هیچ پرداختی پیش از موعد نداشته باشید.

- بر بحث چهره به چهره اصرار داشته باشید یا نماینده شرکت را در دفتر ملاقات کنید. مشروعیت شرکت را بررسی کنید و بررسی کنید تا بر علیه شرکت شکایت یا پرونده‌ای بلاتکلیف و معلق وجود نداشته باشد.


منبع: وبسایت تک اسپریتد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.