خانم های بزرگ تری که دوستشان داریم

مریم راهی متن زیر را در وصف مقام والای حضرت معصومه(س) به رشته تحریر درآورده است.
دوشنبه، 20 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
خانم های بزرگ تری که دوستشان  داریم

به خانم های  بزرگ افتخار می کنیم

وقتی می شنویم دوست مان در مسابقه ی المپیاد، رتبه ی استانی یا کشوری آورده است خیلی خوشحال می شویم. به دو می رویم که ازش شیرینی خامه ای بگیریم یا آیس پک و اگر هیچ کدام نشد، حداقل یک آب میوه ی هفتصد تومانی. دست خودمان که نیست، این خبرها انصافاً خیلی خوشحالی دارد.

مثلا همین دیشب پریشب بود که یکی از دوستان من را از شبکه ی استانی نشان دادند؛ چون توی یک مسابقه ی خیلی خنده دار رتبه آورده بود. پیش خودتان بماند، من هم که شکل و شمایل مسابقه را دیدم کلی خندیدم؛ اما حقیقتش این است که تلاش را همیشه باید توی آن جیبی بگذاریم که راحت دست می رود تویش. چرا؟ خب معلوم است دیگر؛ به خاطر این که زود به زود دست را بکنی توی آن جیب و یک عالمه تلاش درآوری و استفاده کنی.

دوستم و هم گروهی هایش با استفاده از بطری خالی نوشابه ی خانواده، یک موشک درست کرده بودند که وقتی خوب به هوا می رسید، یک کمی هم افقی به جلو می رفت. توی این مسابقه، براساس ساخت موشک و حرکت عمودی و افقی آن، برنده اعلام می شود. دوستم و هم گروهی هایش کلی زحمت کشیده بودند و حق شان بود که برنده شوند. وقتی او را دیدم که در حال گفت وگو با گزارشگر واحد مرکزی خبر است، نمی دانید چه قدر خوشحال شدم؛ هم برای خودش و هم برای خودم که دوباره قرار است شیرینی خامه ای بخورم.
 

به خانم های بزرگ تر خیلی بیشتر افتخار می کنیم

توی دنیا خانم هایی وجود دارند که بزرگی شان از حد قبولی در المپیاد و برنده شدن در انواع مسابقات سخت، گذشته است. این خانم ها هم بسیار دانا هستند، هم بسیار مهربان، هم بسیار عالم و هم بسیار خداشناس. در یک جمله بگویم، همه چیز تمام هستند؛ یعنی هم خیرشان به خودشان می رسد و هم به اطرافیان شان؛ چه وقتی که زنده هستند و چه وقتی که از دنیا می روند.

ابتدای اسم چنین خانم هایی معمولا کلمه ای هست که در ابتدای اسم هیچ خانم دیگری پیدا نمی شود. آن کلمه «حضرت» است. به خانه یشان هم می گویند «حرم»؛ یعنی جایی که مردم از هرگونه خطری در امان هستند.

تعداد این خانم ها اصلا کم نیست، اتفاقا خیلی هم زیاد است. ما دختر خانم ها همیشه از این بابت خیلی خوشحال می شویم که می بینیم چه قدر خانم بزرگ تر و بزرگوارتردر دنیا هست. اصلا وجود چنین خانم هایی به ما اعتماد به نفس می دهد، طوری که هیچ وقت دست از تلاش و کوشش برنمی داریم یا اگر توی زندگی مان چند تا غم و غصه وجود داشته باشد، خیلی راحت می توانیم آن ها را تحمل کنیم یا برای تمام مشکلات خودمان می توانیم راه حل های درستی پیدا کنیم، بدون این که آسیب ببینیم. بعضی ها می پرسند: شما این کارها را از کجا یاد گرفته اید؟ آیا مثلا از توی اینترنت دانلود کرده اید؟ ما در جواب می گوییم: خیر! ما این کارها را از خانم های بزرگ تر یاد گرفته ایم.

حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت زینب، حضرت ام کلثوم، حضرت معصومه، حضرت مریم، حضرت سکینه، ام البنین، فاطمه بنت اسد، آسیه، ساره، هاجرعلیهم السلام و خیلی بانوان دیگر، همان هایی هستند که بزرگ ترین هستند و ما هم به وجودشان افتخار می کنیم و هم راه و روش زندگی را از آن ها یاد می گیریم.
 

حضرت معصومه سلام الله علیها

امام رضاعلیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها، خواهر و برادری هستند که با هم 25 سال اختلاف سنی دارند؛ یعنی برادر 25 ساله بوده که نجمه خاتون، خواهر را به دنیا می آورد.

وقتی اوضاع حکومت عباسی به هم می ریزد و خودش را در خطر می بیند، از ترس این که مبادا همه ی مردم از امام رضاعلیه السلام پیروی کنند، مأمون عباسی، ایشان را از مدینه به مرو دعوت می کند تا زیر نظر بگیرد.

حضرت معصومه سلام الله علیها نمی تواند دوری برادررا تحمل کند. پس با تعدادی از برادرزادگانش به راه می افتد. راه طولانی و پرخطر بوده است، طوری که حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر ساوه به شدت بیمار می شود و دستور می دهد او را به قم ببرند. وقتی وارد قم می شوند، پس از هفده روز از دنیا می روند و همان جا دفن می گردند.
 

افتخار ما حضرت معصومه سلام الله علیها

- بسیار عالم بوده اند، طوری که در غیاب پدر عزیزشان، امام موسی کاظم علیه السلام، می توانستند به سؤالات مردم پاسخ دهند.

- روح بلندمرتبه ای داشته اند.

- از القاب ایشان معلوم می شود شخصیت بسیار والایی داشته اند: طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِرّه (نیکوکار)، رشیده (رشد یافته)، راضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضای خدا).

- «معصومه» لقبی است که امام رضاعلیه السلام برای ایشان انتخاب نمود و فرمود: «هرکس معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.» به همین دلیل است که ما حضرت معصومه سلام الله علیها را تا این حد دوست می داریم.
 

کار خوب تقویم

تقویم گاهی کارهایی می کند که آدم دوست دارد برایش یک جعبه شیرینی خامه ای بخرد. یکی از آن کارها این است که برای روز میلاد حضرت معصومهسلام الله علیها، نام «روز دختر» را انتخاب کرده است. بیست وپنجم مرداد ماه، میلاد حضرت معصومه ی عزیز و روز دختران خوب ایرانی است. برای هر جفتش کلی تبریک و کلی شیرینی خامه ای تقدیم شما.

نویسنده: مریم راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما