تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ

تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ CSR در این مقاله به صورت دقیق و با جزئیات کامل بیان شده است. شما می توانید تا در این مقاله نمونه ها عینی با نتایج اجرا و رعایت این مسئولیت ها را در شرکت های بزرگ به همراه مزایای آن ها مشاهده کنید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ
تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ به صورت کامل و دقیق برای شما در این مقاله صورت می گیرد. این مفهوم دربرگیرنده چارچوب و قوانینی است که یک شرکت را در جامعه خود متعهد می سازد. این تعهد نه تنها نسبت به افراد مرتبط، بلکه نسبت به کل جامعه است. به همین دلیل است که این پروتکل هر جامعه ای را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داده و تلاش های اقتصادی و... را در جهت توسعه برای کشور خود تجمیع می کند. در نتیجه چنین فرآیندی دارای منفعت عمومی بوده و هر شرکت و بنگاه اقتصادی بزرگ را به صورت پیوسته در مسیر رسیدن به اهداف جامعه قرار می دهد. 
 
البته این مفهوم بیشتر برای کشورهای توسعه یافته و با سطح فرهنگی بالا معنا دارد. زیرا این پروتکل نیاز به در نظر گرفتن منافع عمومی به صورت گسترده و نگاه فرا شرکتی دارد که در کشورهای کمتر توسعه یافته به ندرت دیده می شود. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ در مکان های مختلف با شما صحبت کنیم. منافع این مسئولیت ها و رعایت پروتکل ها در این زمینه نیز برای شما بررسی خواهد شد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 


تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ

Corporate Social Responsibility که به اختصار CSR نامیده می شود، عبارت است از پروتکل ها و چارچوبی که یک بنگاه اقتصادی و یا شرکت بزرگ را از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر و پاسخگو می کند. این تعهد و مسئولیت پذیری شامل به خود افراد شرکت، ذی نفعان و شرکا و همچنین عموم مردم جامعه می باشد. مشاهده می کنید که مفهوم مسئولیت اجتماعی در بنگاه ها و شرکت های بزرگ دنیا، چیزی فراتر از یک مسئولیت پذیری محدود و ساده است و این چارچوب باعث می شود تا بنگاه برای اقدامات خود نسبت به همه پاسخگو باشد. 

با رعایت و انجام مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ قادر خواهند بود تا نقش و تاثیر هر اقدام و فعالیت خود را در تمامی جنبه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست به صورت دقیق متوجه شوند. این مفهوم در جوامع توسعه یافته با نام شهروندی سازمانی یا شهروندی شرکتی نیز شناخته می شود. به طور کلی هدف از ایجاد این مسئولیت و تعریف آن برای شرکت های بزرگ جلوگیری از ایجاد آثار مخرب توسط آن ها بر روی جامعه و محیط زیست بوده است. البته در این مفهوم با توجه به تعاریف دقیق و اقدامات صحیحی که صورت می گیرد، نه تنها به محیط زیست و جامعه ضربه وارد نمی شود، بلکه با رعایت مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ، جامعه و محیط زیست نیز منافع فراوانی خواهند برد. 

در سال 2010، سازمان بین المللی استاندارد جهانی یا همان ایزو ISO، در جهت انجام هرچه بهتر مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و به منظور تسهیل اجرای این پروتکل ها، ISO 26000 را معرفی نمود که بر خلاف سایر انواع استاندارد های تعریف شده این مورد الزامی نبوده و جنبه هدایتی را داراست. ایزو 26000 به شرکت ها و بنگاه های بزرگ راهنمایی می کند تا مسئولیت های اجتماعی مفید برای سازمان خود را بدانند و آن ها را به راحتی به اقدامات عملی و تاثیرگذار تبدیل کنند. 

 تعریف مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ


مزایای رعایت و اجرای مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ

CSR یک موضوع و مفهوم کلی و بزرگ است که می تواند شکل های مختلفی از صنعت و شرکت توسعه یافته را ایجاد کند. در واقع می توان گفت که از طریق برنامه های تعریف شده برای مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و شرکت های بزرگ، آن ها ضمن ارتقاء برند و پیشرفت در برنامه های توسعه خود، در زمینه های فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه و همچنین امور داوطلبانه عام المنفعه کمک بزرگی خواهند کرد. پس این مفهوم یک بازی دو سر برد برای جامعه است که هم بنگاه در آن پیشرفت می کند و هم ارزش های جامعه را ارتقا می دهد. 

همانطور که CSR برای جامعه اهمیت فراوانی دارد، به صورت متقابل دارای مزایا و فوایدی مهم در تقویت ارتباط بین کارکنان است. این پروتکل ها و اقدامات عملی می توانند باعث شوند تا کارکنان شرکت های بزرگ با محیط جامعه خود و افراد جدید ارتباط برقرار کرده و هر چه بیشتر به درون اجتماع راه یابند. 

برای آن که شرکت ها و بنگاه های بزرگ بتوانند در عرصه های اجتماعی نقش آفرینی کنند باید از نظر اقتصادی به جایی برسند که رضایت کامل و کافی شرکا و ذی نفعان خود را به دست آورده باشند؛ در این صورت می توان این مسئولیت ها را به این افراد نیز تعمیم داد. در این راستا CSR معمولا از جانب این شرکت ها به عنوان استراتژی اصلی برای پیشرفت و توسعه شرکت مد نظر قرار می گیرد و البته در زمینه های اخلاقی و اجتماعی نیز به مجموعه شرکت، جامعه و تمامی افراد مرتبط با آن پیشرفت قابل توجهی ایجاد می کند. این پیشرفت ها دارای نتایجی همچون افزایش رقابت اخلاقی و حرفه ای در زمینه های اقتصادی و صنعتی برای شرکت ها است که برآیند آن شکوفایی اقتصادی جامعه خواهد بود. 


مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ در عمل و نتایج آن

برای فهم شکل عملی این مفهوم در توسعه یک مثال عملی برای شما می زنیم. استارباکس مدت ها قبل از عرضه اولیه سهام خود در سال 1992 به عنوان یکی از برترین و مشتاق ترین بنگاه ها در رعایت این مسئولیت ها و تاثیرگذار در رفاه اجتماعی شناخته شد. در اثر این فعالیت ها این شرکت توانست سهم 99 درصدی از بازار قهوه را به صورت اخلاقی و با رقابت سالم به دست آورد. از دستاوردهای این پروتکل در این شرکت بزرگ می توان به ایجاد یک شبکه جهانی پیوسته از کشاورزان، مشارکت میلیون ها ساعتی در زمینه خدمات اجتماعی، ایجاد یک طرح آکادمیک و دانشگاهی پیشگامانه برای کارمندان و ذی نفعان بوده است. از اهداف بعدی این شرکت بزرگ که تمامی آن ها در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها هستند، می توان استخدام 10 هزار پناهنده و مهاجر از 75 کشور دنیا، تحقیقات و آزمایشات برای کشف روش های جدید در جهت کاهش آسیب های ناشی از فنجان های قهوه به محیط زیست و به کار گماشتن کارمندان خود در جهت اهداف مثبت زیست محیطی اشاره کرد.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.