سکولاریسم سیاسی (قسمت سوم)
در امریکا اصلاحیههای بلین که طراحی شده بودند تا دولتها را از کمک مالی به مدرسههای فرقهای باز دارند، در چندین ایالت به تصویب رسید، اما تنها با اختلافی بسیار جزیی در کنگره رای نیاورد.
سهشنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
این مجموعه ایدهها درباره پیشرفت تاریخی و دولت سکولار همچنین به تولید مفاهیم قوی تری از ملی گرایی و بین الملل گرایی منجر شدند که آنها نیز در عوض به ظهور سکولاریسم سیاسی در قرن نوزدهم و بیستم کمک زیادی کردند. به طور قطعی، بزرگ ترین و تاثیرگذارترین ملی گرای قرن نوزدهم جوزپه مازینی بود. مازینی رهبر جنبش ایتالیای جوان و همچنین دیکتاتور موقت جمهوری رم در سال ۱۸۴۹، کاتولیسم سنتی را به نفع مذهب "بشریت جهانی" رها کرد. او علیرغم این که گناه اصلی و هبوط" را انکار کرد، معتقد بود که خدا انسان را به طور گریزناپذیری به سوی "تعالی بخشیدن افراد و برپایی پادشاهی خدا بر روی زمین هدایت می کند. اما به عقیده او این پادشاهی خدا، شامل نابودی مقام و قلمرو پاپ و همچنین جایگزین شدن آن با شورایی سکولار از ملت ها با مرکزیت رم خواهد بود. این شورا، ملت های معتبر جهان را نمایندگی می کند- یعنی؛ آنهایی که نشانه های غیرقابل انکار ملیت از جمله مرزهای طبیعی، زبان های متمایز و فرهنگ های متمایزی را دارا هستند. به طور مشابه، ارتقاء شبه-مذهبیه ملت و ملی گرایی در فرانسه قرن نوزدهم به خاطر ژول میشل و ارنست رنان رواج یافت.
مازینی که تا اندازه ای، نظرات اندیشمندان پیشین مانند "گیام باتسیتا ویکو" و "یوهان گاتفرید هردر" را منعکس می کرد، معتقد بود که ملت ها، حرفه یا ماموریت متمایزی دارند و این که هدف نهایی ملت ها، به طور کلی خدمت به بشریت و نظم بین المللی است. برای ما نقطه شروع، کشور است؛ هدف یا نهایت، بشریت متحد است. بنابراین دیدگاه های مازینی، بین الملل گرایی جمهوری خواهانه کانت را یادآوری و بین الملل گرایی لیبرالی ویلسون را پیش بینی می کرد. هر دو دیدگاه، مانند دیدگاه مازینی معتقد بودند که پیشرفت سیاست بین الملل به سوی صلحی گسترده تر، خواست و اراده پروردگار است. با وجود این، کانت و ویلسون هر دو با مازینی در این نکته هم عقیده بودند که ساز وکار اساسی که به موجب آن جامعه بین المللی صلح آمیز و عادلانه تاسیس می شود به توصیه ها و ترغیب های مذهبی برای صلح انجیلی اهمیتی نمی دهد. نمونه ای که در نوشته های اراسموس، گروسیوس و نویسندگان نظریه جنگ عادلانه در سراسر قرن نوزدهم رایج بود. چنین سازوکاری همچنین برای اعاده اقتدار پاپ یا تاسیس شورای مسیحی جهانی یا ایجاد برخی نهادهای مذهبی دیگر برای داوری منازعات بین مسیحیان، مانند آنچه گروسیوس و برخی اندیشمندان آرزوی آن را داشتند، اهمیتی قایل نیست. بلکه از دیدگاه آن، کلید اصلی برپایی جامعه بین المللی صلح آمیز و عادلانه تقریبا به طور انحصاری، سازوکار سیاسی کاملا سکولار، یعنی؛ گسترش جهانی حکومت جمهوری به همراه نتیجه فرعی آن، یعنی؛ حق تعیین سرنوشت ملی می باشد. این روند به طور مستحکم و پایداری در حال وقوع بود- همان گونه که کانت زمانی از ابراز آن خرسند بود- نه به این دلیل که سیاستمداران و مردم رفتارشان را با سخت گیری های دین مسیحیت هماهنگ می کردند، بلکه به این دلیل که "طبیعت، صلح ابدی را به واسطه ساز وکار واقعی تمایلات بشر تضمین می کند" در واقع، اهداف بین المللی سکولار از طریق ابزار سکولار به دست آمده بودند.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
سکولاریزاسیون جهانی
سکولاریسم سیاسی (قسمت دوم)
سکولاریسم سیاسی (قسمت اول)
سکولاریزاسیون روابط بین الملل
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
اهمیت و ثمرات حضور قلب در نماز از منظر امام خمینی (رحمه الله)
حج برائت چیست ؟
باطن نماز در کلام امام خمینی (رحمه الله)
پاسخ به پرسشنامه همراه با هدایای نقدی به بهترین پاسخ ها
ارواح آدمیان در عالم برزخ چند گروهند؟
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
تحجر چیست؟
خواص نقره در اسلام با توجه به روایت ها و برکات الهی
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز امام صادق(ع) برای گرفتن حاجت
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
محل تولد امام زمان (ع)
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
نحوه خواندن نماز والدین
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
پیش شماره شهر های استان تهران
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
سخن آوا | همسایه آیت الله بهجت / استاد حسینی قمی
حکمت | دخترای عزیز! به خودتون ببالید! / استاد رفیعی
حکمت | به خاطر شما ساکن قم شدم! / استاد رفیعی
حکمت | اخت الرضا / استاد حسینی صدر
حکمت | بیمه در ماه های حرام / استاد حسینی قمی
اهمیت و ثمرات حضور قلب در نماز از منظر امام خمینی (رحمه الله)
حکمت | آزادی و ولنگاری در روابط ممنوع! / استاد حسینی قمی
جشن تولد نمادین دختر کاپشن صورتی
رئیسی: دختر یعنی رحمت الهی
حمایت از غزه به سبک دانشجویان ناشنوای دانشگاه جورج واشنگتن
جان جان جانان رضا جان/حنیف طاهری
استقبال از رئیسی در جشن دختران آرمانی
آنشب زمین هوای بهشتی دوباره داشت/ابوالفضل بختیاری
استوری ولادت حضرت معصومه (س) / محمدحسین حدادیان
اگه مشهد میری اگه تهران میری/ابوالفضل بختیاری