عدم خصوصی کردن مذهب
نخبگان سیاسی در چین پیشامدرن با تاکید بر اهمیت نظم و ثبات اجتماعی از آموزههای کنفوسیوسی پرهیزگاری و وفاداری فرزند-گونه نسبت به مقامات، به مثابه بنیان سیاسی چین امپراطوری استفاده کردند.
جمعه، 21 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در شرق آسیا، دولت و مذهب به طور ماندگاری در هم تنیده شده اند. سیاست مذهبی در شرق آسیا به جای پیروی کردن از الگوی "پیشگویانه"؟ که مذهب و دولت را از هم جدا می کند، الگوی " کشیش گونه ای که در آن "عقیده مذهبی و دولت رابطه حمایتی متقابل دارند" را دنبال می کند. رابطه ای که تا اندازه زیادی نامتعادل شده است؛ برای مثال، دولت، قوانین بازی را دیکته می کند. مقامات سیاسی کشورها اغلب از تاثیر نیروهای مذهبی خارجی که برای نظم سیاسی چالش برانگیزند، دور نگه داشته می شوند؛ بنابراین، چنین نیروهایی یا باید نابود شوند یا به حاشیه رانده شوند و یا به همکاری پذیرفته شوند. رهبران چینی، ژاپنی و کره ای با ترفند و خوش شانسی، بارها به طور موفقیت آمیزی تلاش کرده اند تا اصول و جنبش های مذهبی را کنترل کنند.
نخبگان سیاسی در چین پیشامدرن با تاکید بر اهمیت نظم و ثبات اجتماعی از آموزه های کنفوسیوسی پرهیزگاری و وفاداری فرزند-گونه نسبت به مقامات، به مثابه بنیان سیاسی چین امپراطوری استفاده کردند. در ژاپن پیشامدرن، رهبری نظامی حاکم با ساخت معبدهای بودایی در زیارتگاه های شینتو، تلفیق گرایی بین مذاهب بومی و بوداییسم وارداتی را تقویت کرد. رهبران سیاسی در تلاش برای افزایش وحدت ملی، اصول جهانی بودایی را پادزهری مفید در برابر شینیتویسم سنتی خانواده-محور و بومی گرایی های افراطی تلقی می کردند. مسیحیت که ابتدا توسط مقامات ژاپنی به عنوان منبع دانش و فن آوریهای پیشرفته تلقی می شد، سرنوشت متفاوتی پیدا کرد. این مذهب در سال ۱۶۱۳ زمانی که مقامات درباری ژاپن به حمایت مبلغین خارجی از لردهای فئودال در مناطق دور افتاده مظنون شدند، ممنوع شد. بوداییسم در چشم انداز سیاسی متغیر کره پیشا۔ مدرن، شاهد رفتارهای متفاوتی بود. پس از کودتای موفق علیه سلسله کوریو (۱۳۹۲-۹۱۸) که بوداییسم را به عنوان مذهب دولتی معرفی کرده بود، یی تایجو، پایه گذار سلسله چوسان (۱۹۱۰-۱۳۹۲) که مایل به تقویت مشروعیت خود بود، طرفدران بوداییسم را تحت فشار قرار داده و در عوض کنفوسیونیسم را رواج داد. با وجود این، سلسه "یی" رابطه نزدیک خود با جادوگری کره ای را حفظ کرد به گونه ای که تعدادی از جادوگران مشهور را در دربار سلطنتی به کار گرفت تا "سعادت خانواده سلطنتی را تضمین کنند و در زمان بحران های ملی از توصیه های آنها برخوردار باشد.مادامی که مذاهب خارجی و بومی دیگر، دولت امپراطوری چین را به چالش نکشند، می توانند با کنفوسیونیسم همزیستی داشته باشند. در تمام این موارد، دولت عامل اصلی افول و رواج سیاست مذهب در شرق آسیا بود. به عبارتی دیگر، رهبران سیاسی به جای رهبران مذهبی، معیارهای زندگی مذهبی را تعیین می کردند.
در واقع، معانی و مفاهیم مذهب، اغلب تابع تفسیر و خواست رهبران سیاسی بود و از آنجا که نخبگان سیاسی با مفاهیم و تفاسیر ارتدوکسی مذهب، مخالف بودند، آن را دوباره تعریف کردند. چای بانگ هام" می گوید که تمام تاریخ کنفوسیوس را می توان به عنوان "قصه دولت های مرکزی قدرتمند که همواره عقاید کنفوسیوس را در راستای اهداف دولت اصلاح می کردند،" خلاصه کرد. زمانی که بوداییسم نخستین بار در چین در زمان سلسله هان ظاهر شد، مخالفان بوداییسم این تصور را رواج دادند که این مذهب هندی با ترویج آموزه ها و رویه های مخالف، باعث نا آرامی اجتماعی می شود و دولت امپراطوری را تضعیف می کند. به طور مشابه، دولت کنفوسیوسی، بوداییسم و آموزه های دیگر را به ارتدادگر پیدوان به معنی ارتداد یا اصول غریب متهم کرد و جنبش های مذهبی متعدد هزارساله را به جایگاه آیین ها(xiejiao) تنزل داد.
چنین طبقه بندی هایی همیشه در راستای ضرورتهای سیاسی عمل کرده اند. برای نمونه، در اواسط قرن نوزدهم، زمانی که یک فرقه مذهبی هزاره به نام پادشاهی صلح آسمانی' (taiping tiangue) شورش تایپینگ را سازماندهی کرد، توسط حکومت امپراطوری سرکوب شد. چند دهه بعد، در سال ۱۹۰۰، زمانی که جنبش دیگر به نام مشت درستکار و موزون (yihoquan)، شورش بوکسورها را علیه مبلغین و طرفداران امپریالیستی خارجی به راه انداخت، از حمایت سلسله کینگ که خود را در بحبوحه نا آرامی و مداخله خارجی می دید، برخوردار شد. در این راستا آنچه اهمیت داشت، این نبود که آیا جنبش های مذهبی طرفدار مسیحیت هستند و لذا می توانند یک آیین" (xiejiao) فرض شوند، بلکه مساله مهم این بود که آیا چنین جنبش هایی، دستیابی به اهداف سیاسی را ممکن می سازند.
در شرق آسیا، هیچ تمایز آشکاری به لحاظ مذهبی، حوزه عمومی را از حوزه خصوصی جدا نمی کند؛ مذهب به جای منبع خصوصی رستگاری معنوی به عنوان واسطه آیینهای عمومی عمل می کند. در دولتهای شرق آسیا به جای تصورات غربی مبتنی بر "انحصاری بودن عقیده مذهبی از توده مردم انتظار می رود که کنترل واقعی حاکمیت در حوزه عمومی را بپذیرند، بنابراین فضایی برای حوزه خصوصی مبتنی بر اشتیاق معنوی و رستگاری باقی نمی ماند. دولت در این منطقه بسیار تلاش کرده عقاید و آیین مذهبی را از حوزه خصوصی خارج و در حوزه عمومی بگنجاند. آیین های کنفوسیوسی به لحاظ ملی در سلسله های چینی و کره ای تایید شده بودند برای نمونه، امتحان های ورودی به مشاغل در حوزه خدمات مدنی بر اساس متن ها و آیین های متعدد کنفوسیوسی بود که پرهیزگاری (xiao در چینی، hyo در کره ای) و وفاداری فرزند-وارانه را به اقتدار سیاسی (Zhong در چینی، Chung) در کره ای پیوند می زدند، آیین های شینتو در ژاپن دوره میجی نیز تلاش های دولت را برای حفظ مذهب در حوزه عمومی نشان می دهند. از این رو نوریهیسا سوزوکی نتیجه می گیرد که در شرق آسیا "اصل اخلاقی گروه محور در راستای یکپارچگی اجتماعی" بر عقیده فردی حاکم شده است.
به علاوه، تلفیق گرایی و نه بنیادگرایی، هنجار و قاعده حاکم در آسیای شرقی بوده است. مادامی که مذاهب خارجی و بومی دیگر، دولت امپراطوری چین را به چالش نکشند، می توانند با کنفوسیونیسم همزیستی داشته باشند. در ژاپن، عبارت "شینتو به دنیا بیایید، بودایی از دنیا بروید" نشان دهنده "چندگانگی تعلق است. برای نمونه، جوزف سپایی در پژوهشی در سال ۱۹۶۵ گزارش داد که حدود دو سوم مردم ژاپن معتقدند که همه مذاهب از جمله شینتویسم، بوداییسم و مسیحیت یکی هستند. مشابها در کره، مسیحیت با اصول کنفوسیوسی سلسله مراتبی، اقتدار و سنت آمیخته شده است. به طور کلی "ماهیت سیال الهیات مذهبی" به نخبگان سیاسی شرق آسیا این امکان را داده که اصول و سنت های مذهبی را به عنوان قسمتی از راه حل مشکلات سیاسی شان تعدیل کنند.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مذاهب در آسیای شرقی معاصر
جمعه، 21 تير 1398
عدم سکولاریزاسیون سیاست
جمعه، 21 تير 1398
مذهب در شرق آسیا
جمعه، 21 تير 1398
پدیدههای دینی داخلی
دوشنبه، 31 تير 1398
مذاهب و نماد وحدت ملی
جمعه، 21 تير 1398
سنتهای مذهبی چند گانه
جمعه، 21 تير 1398
اندیشه دینی و سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
پیدایی و پایایی سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
کندکاوی درمبانی نظری سکولاریسم
پنجشنبه، 2 آبان 1387
ريشه هاي انديشه هاي بي خدايي نوين
پنجشنبه، 2 آبان 1387
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها