کاسبان تروریسم اقتصادی در ایران

رسانه های ارشد روسیه همچون اسپونیک Sputnik بارها با انتشار مقالات مختلف تخصصی به نقل از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی سراسر جهان، اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا، سادیسم وار در حال اعمال تحریم های همه جانبه بر نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دوشنبه، 24 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
کاسبان تروریسم اقتصادی در ایران
امروزه و در فاز دوم جنگ روانی غرب علیه کشورهای جهان سوم و ایران اسلامی، طرح براندازی با هدف قرار دادن اقتصاد در دستور کار قرار گرفته است. شاید بسیاری این طرح را معضل جدیدی ندانسته و تصور کنند که تحریم و فشارهای اقتصادی همواره از سوی کشورهای غربی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیا می شده است اما با کمی ژرف‌اندیشی در این مورد، متوجه می شویم که آنچه تا کنون بر سر اقتصاد کشور ما آمده در پی وقوع «جنگ اقتصادی» بوده در حالی که مدتی است که سردمداران غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا، طرح «تروریسم اقتصادی» را به مرحله اجرا گذاشته اند. محوریت اصلی تروریسم اقتصادی Economic Terrorism ایجاد بی ثباتی و پیچیدگی های نامتعارف در مبادلات تجاری با کشور هدف است.

شاید به جرات بتوان بزرگ ترین و مشهودترین اثر تروریسم اقتصادی را در تحمیل انواع فشارهای روانی و منزوی کردن کشور هدف دانست. اصولا در چنین شرایطی، کشورهای سلطه گر بانتامن سازی راه های تجاری و محدودیت های خاص در این حوزه زمینه دور زدن تحریمها را می بندند و همین روند ناامن سازی سبب می شود که کشور مذکور برای حصول اطمینان و افزایش ضریب امنیت مبادلات غیر رسمی تجاری خود هزینه های بیشتری را صرف کند، بی آنکه اطمینان داشته باشد که این قبیل مبادلات مورد تعرض و یا توقیف از سوی کشورهای تحریم کننده قرار خواهند گرفت یا خیر. اصلی ترین مانع توسعه، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور ما، عدم باور به اندیشه اسلامی و توانمندی داخلی است.بنابراین در این جا درمی یابیم که در اجرای پروژه تروریسم اقتصادی، علاوه بر انواع فشارهای روانی، فشارهای نظامی ویژه همچون استقرار ناوها و پایگاه های نظامی در گلوگاه های آبی برای جلوگیری از هرگونه مبادله، تجارت و یا دور زدن تحریم ها نیز ملموس تر از پیش مشاهده می شود.

باید توجه داشت که اکثر کشورهای غربی همواره بر آن تاکید دارند که جمهوری اسلامی ایران، با توهم توطئه مسئله تروریسم اقتصادی را مطرح کرده است، در حالی که رسانه های ارشد روسیه همچون اسپونیک Sputnik بارها با انتشار مقالات مختلف تخصصی به نقل از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی سراسر جهان، اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا، سادیسم وار در حال اعمال تحریم های همه جانبه بر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا از این راه، در میان مردم این کشور رعب افکنی کرده و اختلافات داخلی را پایه ریزی کند.

خنثی سازی حیله دشمن

امروزه به همگان ثابت شده است که اصلی ترین نقطه ای که از سوی دشمان ایران اسلامی به عنوان پاشنه آشیل مورد هدف قرار گرفته، بخش های مختلف حوزه اقتصادی است. گاه با تحریم های آشکار و گاهی هم با تهدید و توقف نفتکش ها. به هر حال، آنچه که مورد اهمیت است تقویت و بومی سازی بخش های مختلف اقتصادی است تا راه را بر جولان دهی و موج سواری دشمنان ببندیم.

باید توجه داشت که اصلی ترین مانع توسعه، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور ما، عدم باور به اندیشه اسلامی و توانمندی داخلی است. چراکه ما تاکنون در جنگ نظامی شکست نخورده و بی شک پس از این نیز شکست نخواهیم خورد و این روند به لطف خدا و خودباوری و اتکا به توان داخلی است. اما زمانی که مشاهده می کنیم در عرصه دیپلماسی خارجی و سیاست بین المللی با عدم تحقق هدف مورد نظر مواجه می شویم، در می یابیم که خودباوری و اندیشه اسلامی رو به کم‌رنگی گذاشته و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره با تدبیر و ژرف اندیشی بر گسترش اندیشه اسلامی در سطوح مختلف اداره کشور تاکید داشته و دارند.

مانع دوم؛ حضور ذی‌نفعان و انحصار طلبان در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی است. ما در حال حاضر فاقد شرایط با ثبات و مشخصی هستیم و همین روند اجازه تصمیم گیری هدفمند، قاطع و راهبردی را از دولت گرفته و اکثر موارد به شعار و وعده های بی نتیجه ختم می شود که روند مذکور، مستقیما روی زندگی و اوضاع معیشتی اکثریت مردم تاثیرگذاشته و نارضایتی هایی را نیز به همراه داشته است. چرا ما در حوزه خودرو، نه تنها پیشرفت نمی کنیم بلکه پسرفت هم می کنیم.، اما در صنعت دفاعی و نظامی تا آن جا پیشرفت می کنیم که تکنولوژی نظامی ما پیشرفته ترین پهپاد جهان (رادار گریز) را ردگیری و منهدم می کند.

وقتی مشاهده می کنیم که صنعت خودروسازی ما به 2 تولید کننده اصلی محدود شده و آن دو نیز هیچ تلاشی برای پیشرفت و ترقی این حوزه ندارند و بیش از تفکر برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، به فکر واردات و مونتاژ خودروهای قدیمی و دست چندم دیگر کشورها هستند، باید به مدیران و گردانندگان ارشد آنها شک کرد که منفعت ویژه‌ای در واردات خودروهای خارجی وجود دارد که در تولید داخلی نیست! به راستی در پس پرده چه می گذرد که خودروسازان ما، تخصص گرایی بومی را به حداقل رسانده و دائم در پی واردات قطعات مختلف انواع خودروها از دیگر کشورها باشند؟! در حالی که امروزه مشاهده می کنیم که وزارت دفاع، پیچیده ترین و بروزترین صنایع دفاعی کشور را با اتکا به توان متخصصان داخلی به تولید انبوه رسانده، تا جایی که نه تنها با پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی و نظامی ابرقدرت های جهان برابری می کند که در برخی موارد از آنها پیشی گرفته است. پس باید مشکلات کار را یافته و در کمترین زمان ممکن با ذی‌نفعان و دلالان دانه درشت برخوردی قاطع کرد تا دیگران حتی اجازه فکر سودجویی و خیانت به کشور را هم به خود ندهند.

با توجه به آنچه که اجمالا درباره مشکلات اقتصادی کشورمان گفته شد و همچنین تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر تخصص گرایی و تحقق اقتصاد مقاومتی، باید با اهتمامی بیش از پیش سعی در جلوگیری از ادامه آسیب های حاصل از تحریم ها و انواع فشارهای بر چرخه اقتصاد ایران اسلامی باشیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر آن که اندیشه اسلام گرایی و خودکفایی به معنای واقعی، در تمامی لایه ها و سطوح اداره کشور گسترش یافته و همگان، تنها در راستای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی، پیشرفت روزافزون کشور و مقابله با دشمنان قسم خورده این مرز و بوم به‌دور از هرگونه سودجویی و منفعت طلبی قدم بردارند که تا چنین باور و همتی در کار نباشد، حتی قدمی رو به جلو حرکت نکرده و هر روز شکننده تر از قبل خواهیم شد.
 
پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:
1- تروریسم اقتصادی در ایران، تابناک
2- برای مقابله با تروریسم اقتصادی از تمامی ابزارها استفاده می‌کنیم، خبرگزاری تسنیم
3- تحریم یعنی تروریسم اقتصادی، روزنامه دنیای اقتصاد
4- ایران به نهاد مقابله با تروریسم اقتصادی نیاز دارد، خبرآنلاین
5- تحریم های ایران مصداق تروریسم اقتصادی، دیده بان مبارزه با تروریسم


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.