آسیب‌های احتمالی کودکان

معلم از بچه‌ها می خواهد در حیاط و کلاس پخش شوند و با یکدیگر تماس بگیرند و صحبت کنند. آنها در این ارتباط با همراهی معلم یاد می گیرند که در روند یک مکالمه باید از اصول و ضوابط اخلاقی پیروی کنند.
جمعه، 4 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب‌های احتمالی کودکان
آسیب زمانی اتفاق می افتد که ما استفاده درست یا مطلوب از یک وسیله را ندانیم. حتی اگر کودکان در خوردن و آشامیدن جنبه های اعتدال را رعایت نکنند طبیعی است که بیمار می شوند. مثلا اگر کودک در طول روز، ۶۰ سیب را یکجا بخورد کارش به بیمارستان می کشد. تلفن همراه اگر به طور اعتیادآور و یا در راستای مسائل غیراخلاقی استفاده شود، هرگز قابل قبول نخواهد بود. اما می توان با تشکیل کلاس‌هایی به نام تلفن همراه، بچه‌ها  را با این وسیله به طور علمی آشنا کرد. ضمن اینکه می توان کاربری های علمی آن مثل ذخیره اطلاعات یا یادگیری زبان انگلیسی یا زبان دوم و سوم و با شنیدن لغات و اصطلاحات از طریق ذخیره سازی، جنبه های آموزشی این وسیله را افزایش داد. در کلاس تلفن همراه باید به بچه‌ها  آموزش داد که این وسیله می تواند در راستای رشد فردیت آنها به کار رود. در حقیقت این یک اصل مسلم است که تلفن همراه به رشد فردیت انسانها کمک می کند و می تواند در تسهیل انجام کارها، گسترش ارتباطات و بخشی از شخصیت هر فرد نقش مؤثری ایفا کند. همان طور که اشاره شد تلفن همراه دو جنبه دارد که هم می تواند مخرب و هم می تواند سازنده باشد. هر چند که بچه‌ها  از قبل از ورود به مدرسه با این وسیله ارتباطی آشنا هستند، اما مدرسه می تواند فضای مناسبی برای تقویت مهارت استفاده از آن و گسترش اخلاق به هنجار موبایلی در دانش آموزان گردد.
 

چند تمرین کلاس

الف: معلم از بچه‌ها  می خواهد در حیاط و کلاس پخش شوند و با یکدیگر تماس بگیرند و صحبت کنند. آنها در این ارتباط با همراهی معلم یاد می گیرند که در روند یک مکالمه باید از اصول و ضوابط اخلاقی پیروی کنند. آنها با هم حرف میزنند و یاد می گیرند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند همچنین محبت کردن، ملایمت، استفاده از الفاظ و اصطلاحات مناسب رفتاری، احوال پرسی کردن به شیوه مناسب و ... را می آموزند. میتوان از مباحثی نظیر کلاهبرداری اینترنتی و موبایلی، سوزاندن سیم کارت، تخریب گوشی، ویروسهای مجازی و دسترسی سایرین به اطلاعات خصوصی هر فرد برای بچه‌ها  به زبان ساده صحبت کرد.در مرحله دوم از بچه‌ها  خواسته می شود به پدر و مادر و یا دوستانشان که در بیرون از مدرسه هستند، تماس بگیرند و در یک مکالمه کوتاه ۳ تا ۴ دقیقه ای مکالماتی را با یکدیگر داشته باشند.
 
ب: معلم از بچه‌ها  می خواهد که روز قبل از کلاس جملاتی از مشاهیر جهان را یاد بگیرند. مثل:
 
هیچ چیز ارزشمندتر از صداقت نیست (ناشناس) . عصاره همه مهربانی‌ها را گرفتند و از آن مادر ساختند (کریستوفر مارلو). به با تقوی و خوبی می توان سعادت آفرید (زنون). و از آهسته رفتن نترس، از بی حرکت ایستادن بترس (مثل چینی) . خنده کوتاه ترین فاصله میان دو نفر است (ویکتور هوگو) . بهترین انسان کسی است که در حق همه نیکی می کند (کنفوسیوس)
 حال باید این جملات را برای یکدیگر SMS کنند. سپس همه آنها را در یک دفتر یادداشت نوشته سپس در مورد هر یک از جملات با هم صحبت کنند و نظریات خود را در این خصوص عنوان کنند.
 
ج: یکی از کاربردهای SMS و MMS  طنز و فرستادن جوک به یکدیگر است حال برای آنکه بچه‌ها  با جوک های خوب و مجاز و یا مثلهای شیرین زبان خودشان آشنا شوند می توان از بچه‌ها  خواست با مراجعه به کتاب های طنز و خنده موجود در کتابخانه ها، جوک و طنزهای اخلاقی را به یکدیگر SMS  کنند.
 
د: در کلاس درس یک روز از مضرات، مسائل بهداشتی، سلامتی، عوارض اجتماعی و فرهنگ تلفن همراه صحبت می کنیم. در این روز می توان به همراه بچه‌ها  در اینترنت جست وجو کرده و اطلاعات مربوط به سلامتی و تلفن همراه را جمع آوری می کنیم و در مورد آن با یکدیگر بحث و تبادل نظر می کنیم. همچنین بهتر است در مورد اعتیاد به تلفن همراه و اینکه انسان نباید وقت خود را بدون هیچ برنامه ریزی به مکالمات طولانی تلفنی صرف کند، سخن به میان آید. نکته دیگر اینکه می توان در مورد سوءاستفاده های اخلاقی و قانونی از فضای مجازی و پیامدها و عواقب آن برای بچه‌ها  صحبت کرد.
 
و: یک روز از کلاس، معلم می تواند مجلات معتبر را در ارتباط با تلفن همراه به مدرسه آورده و از آخرین دستاوردهای این ابزار ارتباطی و امکانات گوشیهای مختلف صحبت می کند. همچنین میتوان به همراه بچه‌ها  به بازار موبایل فروش ها رفته و با بازدید از یک فروشگاهی که در این زمینه معتبر است، بچه‌ها  را با آخرین مدل ها و دستاوردهای گوشی آشنا ساخت.
 
ی: در سال های اخیر مسائلی نظیر هک کردن چه در حوزه تلفن همراه و چه در حوزه اینترنت بسیار مطرح و پررنگ تر شده است؛ لذا باید در این خصوص برای بچه‌ها  صحبت کرد و از متخصصین این مسئله دعوت به عمل آورده تا در کلاس برای بچه‌ها  صحبت کنند. همچنین میتوان از مباحثی نظیر کلاهبرداری اینترنتی و موبایلی، سوزاندن سیم کارت، تخریب گوشی، ویروسهای مجازی و دسترسی سایرین به اطلاعات خصوصی هر فرد برای بچه‌ها  به زبان ساده صحبت کرد.
 
منبع: جامعه‌شناسی نخبه‌پروری، مهرداد ناظری، چاپ دوم، نشر علم، تهران 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.