ویژگی‌های تلفن همراه سالم

گوشی‌های موبایل در اشکال و ابعاد متنوعی ساخته می‌شوند. گوشی‌های رایج در بازار از 40 گرم تا 300 گرم وزن دارند .ابعاد گوشی‌ها نیز متفاوت است. پس برای استفاده راحت‌تر به وزن و
پنجشنبه، 18 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی‌های تلفن همراه سالم
ویژگی‌های تلفن همراه سالم

 

نویسنده: ایمان مشعلچیان



 

اهمیت میزان جذب امواج مضر، وزن و ابعاد تلفن همراه

گوشی‌های موبایل در اشکال و ابعاد متنوعی ساخته می‌شوند. گوشی‌های رایج در بازار از 40 گرم تا 300 گرم وزن دارند .ابعاد گوشی‌ها نیز متفاوت است. پس برای استفاده راحت‌تر به وزن و ابعاد موبایلی که می‌خرید توجه کنید. حمل موبایل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر، دشوارتر است. به خصوص اگر از گوشی‌تان زیاد استفاده می‌کنید، دقت کنید که گوشی سنگین وزن باعث خستگی دست می‌شود. همچنین سایز گوشی باید متناسب با اندازه دست شما باشد. اگر دست‌های کوچکی دارید، گوشی بزرگ نخرید و برعکس. نکته مهم دیگر این است که هنگام خرید حتما به صفحه کلید و شاسی‌های آن توجه کنید و آنها را امتحان کنید تا از نظر نرمی، سفتی و اندازه، متناسب با انگشتان شما باشد. برای کسانی که انگشت‌های ضخیم‌تر دارند صفحه کلیدی با شاسی‌های کوچک مناسب نیست. اگر زیاد اس‌ام‌اس می‌فرستید موقع خرید دقت کنید که برای اس‌ام‌اس زدن به انگشتان دستتان زیاد فشار وارد نشود. گوشی‌های جدیدتر صفحه کلیدهای نرم‌تر و راحت‌تری دارند.

تلفن همراه و سلامت

یکی از خطراتی که از جانب گوشی‌های همراه استفاده کنندگان را در معرض خطر قرار داده، sar نامیده می‌شود. sar مخفف Specific Absorption Rate است و مقدار فرکانس رادیویی جذب شده توسط بدن را هنگام استفاده از تلفن همراه نشان می‌دهد. واحد SAR وات بر کیلوگرم است که نشان می‌دهد در هر ثانیه چند ژول انرژی توسط یک کیلوگرم از بدن شما جذب می‌شود که جذب مقادیر بالای آن برای بدن انسان بسیار خطرناک است. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که امواج sar سبب ایجاد ناباروری، سقط جنین و همچنین پیدایش ناهنجاری‏های مادرزادی در جنین می‏شود و علاوه بر این امواج موبایل دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کرده و با فشار بر قلب، سبب افزایش فشارخون می‏شوند. در آمریکا حدنهایی SAR ، 6/1 وات در هر کیلوگرم تعیین شده و در اروپا 2 وات در هر کیلوگرم! ‌با این حساب هرچه میزان SAR گوشی شما کمتر باشد، گوشی شما سالم‌تر است. این عدد با توجه به نوع و مدل گوشی‌‌های مختلف، متفاوت است و به همین دلیل هنگام خرید گوشی، باید به درجه SAR آن توجه زیادی داشت. البته متاسفانه این درجه نه روی گوشی ذکر شده و نه روی جعبه آن و حتی در دفترچه اکثر گوشی‌ها هم این عدد وجود ندارد. در میان گوشی‌‌های مختلف تلفن‌همراه، مدل‌های نسبتا جدید گوشی‌های سامسونگ، HTC، موتورولا و AT&T کمترین نرخ SAR را به خود اختصاص داده‌اند. هنگام خرید گوشی، تنها راه و مطمئن‌ترین راهی که برای دانستن میزان SAR دارید مراجعه به سایت‌های تخصصی در اینترنت است که در این زمینه می‌توانند اطلاعات مفیدی به شما بدهند. مساله بعدی درباره استفاده از کیف‌های کمری تلفن ‌همراه است که مخصوصا میان آقایان امری رایج و معمولی تلقی می‌شود. پس برای حفظ سلامت خودتان، باید یک کیف مخصوص تلفن‌همراه (نه کیف‌های ساده و ارزان‌قیمتی که کنار خیابان به فروش می‌رسند!) برای گوشی خود بخرید که SAR Shield باشد و مانع ساطع‌شدن امواج مضر گوشی شود؛ یا اینکه برچسب‌های ویژه SAR Shield را روی گوشی خود نصب کنید. این کیف‌ها و برچسب‌ها در مراکز معتبر خدمات تلفن همراه به فروش می‌رسد. بعد هم باید در استفاده از گوشی دقت کنید و تنها زمانی که قصد برقراری تماس دارید، ‌گوشی را از محفظه مربوطه خارج کنید. نکته دیگری که درباره سلامت گوشی‌ها وجود دارد، جنس بدنه آنهاست. بدنه گوشی‌ها می‌تواند از پلاستیک، استیل، شیشه، تیتانیوم و فولاد ضدزنگ ساخته شده باشد. بنابراین هنگام خرید توجه کنید که اگر نسبت به پلاستیک یا تیتانیوم یا استیل حساسیت پوستی دارید، گوشی‌هایی از این جنس را تهیه نکنید. ضمن اینکه برای حفظ سلامت چشم‌هایتان حتما به سایز مانیتور موبایل و میزان روشنایی آن توجه کنید. اگر لازم است که در محیط‌های تاریک از گوشی استفاده کنید به روشنایی صفحه کلید هم دقت کنید تا در محیط کم نور، چشمتان را آزار ندهد. سایز صفحه نمایش با 2 پارامتر اندازه اینچی و رزولوشن مشخص می‌شود. هر چه اندازه اینچی بزرگ‌تر باشد، ابعاد فیزیکی صفحه بزرگ‌تر است و هرچه رزولوشن بیشتر باشد، کیفیت نمایش بیشتر است. هنگام خرید موبایل به تعداد رنگ‌هایی که در نمایش تصاویر به کار می‌رود هم توجه کنید. هرچه تعداد رنگ‌ها بیشتر باشد وضوح تصویر و کیفیت آن بیشتر است. تعداد رنگ با دو نماد K به‌ معنای هزار واحد و M به معنای یک میلیون واحد مشخص می‌شود. برای مثال 65K به معنای وجود 65 هزار رنگ در تصاویر و 65M به معنای وجود 65 میلیون رنگ در تصاویر است.

تلفن همراه و محیط زیست

اولین نکته‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود میزان مصرف انرژی برق است. برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف برق بهتر است گوشی‌ای خریداری کنید که باتری قوی داشته باشد و بتواند شارژ را به مدت طولانی حفظ کند. ضمن اینکه بعضی از صفحه نمایش‌ها به خاطر امکانات گرافیکی بیشتر، شارژ بیشتری مصرف می‌کنند پس اگر امکانات گرافیکی خاصی لازم ندارید، برای صرفه‌جویی بیشتر از مدل‌هایی استفاده کنید که ساده‌ترند و شارژ کمتری مصرف می‌کنند. هنگام خرید به نوع باتری‌ها هم توجه کنید. برای طولانی‌تر شدن عمر مفید باتری هم نکاتی را رعایت کنید. مثلا در کاربرد باتری‌های نسل اول که از نوع نیکل کادیوم هستند، لازم است پس از هر 4 مرتبه، یک مرتبه اجازه دهید باتری کاملا تخلیه شود اما برای باتری‌های نسل آخر که لیتیوم یون‌ها هستند، مشکل حافظه و شارژ کردن حل شده است.

تلفن همراه و ایمنی

بین گوشی‌های تلفن همراه از نظر ایمنی تفاوت چندانی وجود ندارد به جز اینکه اگر بچه کوچکی دارید که به گوشی شما دسترسی دارد، بهتر است از خرید گوشی‌های سنگین وزن خودداری کنید چون ممکن است با سقوط گوشی روی پای کودک حادثه ایجاد شود. همین‌طور بهتر است دور گوشی‌های لمسی که قلم تصویری دارند خط بکشید چون قلم‌ها باریک و نوک تیز هستند و کودک نوپا ممکن است با فروکردن آن به بینی و چشم خود یا کودکی دیگر حادثه‌ساز شود. ضمن اینکه بهتر است از گوشی‌هایی استفاده کنید که لبه‌های تیز نداشته باشند.

تلفن همراه و سلامت روان

بهتر است هنگام خرید گوشی کاملا مطابق با سلیقه خودتان بخرید، گوشی‌ای که رنگ و طرحش برایتان خوشایند باشد و زود دلتان را نزند. گوشی‌های با رنگ‌های روشن مثل سفید و صورتی برای خانم‌ها شادی‌بخش است ولی به شرط اینکه در بهداشت و تمیزی این گوشی‌ها دقت کنند چون اگر بدنه گوشی رنگ روشن چرک شود، جلوه بصری ناخوشایندی پیدا می‌کند و زودتر باعث دلزدگی صاحبش می‌شود. گوشی ‌های براق با رنگ‌ های تند هم اگرچه در نگاه اول برای بعضی افراد جذاب و خیره‌کننده‌ا ند ولی در نهایت به سرعت موجب دلزدگی می‌شوند. شاید بهترین انتخاب برای بیشتر افراد گوشی‌هایی با رنگ‌های خنثی و ساده و مات باشد.
منبع:هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.