بررسی کارنامه بازیگران ایرانی که وارد عرصه موسیقی شدند

آوازخوانی هنرپیشه گان (بخش دوم)

در بخش اول مقاله آوازخوانی هنرپیشه گان به بازیگرانی پرداختیم که بعد از ورود به دنیای موسیقی و خوانندگی توانسته بودند با انتشار آلبوم و اجرا در چند کنسرت، به موفقیت نسبی در یک بازی زمانی دست پیدا کنند. در این نوشته قصد داریم به آن دسته از بازیگرانی بپردازیم که در عرصه خوانندگی علی رغم انتشار آهنگ و یا حتی آلبوم، نتوانستند مخاطبان خود را راضی کنند و به نوعی در این حرفه شکست خوردند.
يکشنبه، 20 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حبیب خلیفه
موارد بیشتر برای شما
آوازخوانی هنرپیشه گان (بخش دوم)
بعد از کنار رفتن سینمای صامت و پیدایش "صدا" در فیلم ها، یکی از دغدغه های  سینماگران طی سالهای بعد "موسیقی" بود. در برهه ای این دغدغه به اوج خود رسید و منجر به ابداع ژانری خاص در سینما تحت عنوان "موزیکال" شد. حالا فیلم هایی در پرده سینماهای دنیا، به خصوص هالیوود اکران می شد که با موسیقی عجین بودند. این ژانر در برهه ای بسیار محبوب بود. در حال حاضر اگرچه تولیدات سینمایی و حتی تلویزیونی در این ژانر کمتر شده اما هنوز هم فیلمهایی با محوریت موسیقی در ژانر موزیکال ساخته می شود.

پیوند دنیای فیلم و موسیقی تنها مختص به سینما نبود بلکه وسوسه تجربه گرایی و مطرح شدن باعث می شد تا موزیسین ها و سینماگران حضور در عرصه موسیقی را بیازمایند. بدین ترتیب پدیده "بازیگرانِ خواننده" و "خواننده های بازیگر"  به وجود آمد. تجربه ای که برای هنرمندان نتایج متفاوتی رقم زد؛ گاه این تجربه با استقبال بسیار خوبی همراه شد و گاه آنطور که باید از سوی مخاطبین مورد توجه واقع نشد. این تجربه در فضای هنری داخل هم نتایج مشابهی داشت.
 
در بخش اول مقاله آوازخوانی هنرپیشه گان به بازیگرانی پرداختیم که بعد از ورود به دنیای موسیقی و خوانندگی توانسته بودند با انتشار آلبوم و اجرا در چند کنسرت، به موفقیت نسبی در یک بازی زمانی دست پیدا کنند. در این نوشته قصد داریم به آن دسته از بازیگرانی بپردازیم که در عرصه خوانندگی علی رغم انتشار آهنگ و یا حتی آلبوم، نتوانستند  مخاطبان خود را راضی کنند و به نوعی در این حرفه شکست خوردند.
 

بهرام رادان

اواخر سال 91 در حالیکه بهرام رادان چند فیلم سینمایی نه چندان موفق را پشت سر گذاشته بود، تصمیم به انتشار یک آلبوم موسیقی می گیرد. آلبومی به نام "روی دیگر" به آهنگسازی «کیوان هنرمند». این آلبوم در آن سال با سر و صدای زیادی بعد از برگزاری مراسم رونمایی آن در یکی از هتل های تهران، وارد بازار موسیقی شد. "روی دیگر"  ۹ قطعه فارسی و ۳ قطعه انگلیسی دارد و مراحل میکس و مسترینگ آن در استودیویی در کشور ترکیه انجام شده است. با اینکه رادان سعی می کرد اثری بدون اشکال و با رعایت استانداردهای لازم منتشر کند، حاصل کار اما به دل مخاطبین ننشست. این آلبوم همچنین نقدهای زیادی از منتقدین دریافت کرد تا در نهایت رادان عطای کار خوانندگی را در آن سالها به لقایش ببخشد. حالا دیگر برای این بازیگر 40 ساله مسجل شده نمی تواند روی انتشار آهنگ و خوانندگی حسابی باز کند.
 

محمدرضا فروتن

چند تجربه گویندگی، خوانندگی در محافل دوستانه، آوازخوانی در فیلم موفق "شب یلدا" به کارگردانی کیومرث پور احمد و همینطور خوانندگی در فیلم "متروپل" ساخته مسعود کیمیایی باعث شد تا محمدرضا فروتن برای انتشار آلبوم موسیقی اقدام کند.  فروتن با مشاوره دوستانش نام آلبوم خود را "می فهممت" گذاشت. آلبومی که جمعی از حرفه ای ترین آهنگسازان، تنظیم کنندگان و نوازندگان را در خود می دید. اسامی همچون  سیروان خسروی، بابک زرین، امیرمیلاد نیکزاد، رضا تاج‌بخش، همایون نصیری، کریم قربانی، بابک ریاحی‌پور، رضا تاج‌بخش، علی جعفری پویان، میثم مروستی، فیروز ویسانلو، یاشار خسروی و میلاد عالمی در این آلبوم حضور داشتند که حضور هرکدام برای تهیه یک آلبوم موسیقی نسبتا موفق کافی بودند.
 
نتیجه اما راضی کنده نبود. این آلبوم فروش چندانی نداشت و از همه مهمتر اینکه قطعات آن چندان هم شنیده نشد. محمدرضا فروتن در 50 سالگی کماکان بازی می کند و هر از گاهی آهنگی هم منتشر می کند اما ظاهرا مخاطب او را بیشتر به عنوان بازیگر قبول دارد تا یک خواننده!
 

شهاب حسینی

شهاب حسینی یکی از پر افتخارترین بازیگران ایرانی، چندان تلاشی برای ورود به عرصه موسیقی انجام نداد. یکی دو تجربه در زمینه خوانندگی که البته چندان هم بازخورد نداشت تمام تاریخچه فعالیت های موسیقایی این بازیگر است. شهاب حسینی البته علاقه زیادی به موسیقی دارد و این مساله را کتمان نمی کند.  او سال ها قبل همراه با برادرش سید مهدی حسینی و تعدادی از هنرمندان گروه موسیقی "هفت" را تاسیس کردند. آنها چهار مجموعه آهنگ منتشر کردند که شهاب حسینی در دو آلبوم به دکلمه پرداخت و در دو آلبوم دیگر هم خوانندگی کرد. چهار قطعه "پریچهر"، "آشنای غریبگ و "بدرود" و "شهزاده رؤیا" به خوانندگی او در این آلبوم ها منتشر شد.
 

امین حیایی

حضور امین حیایی در عرصه خوانندگی تقریبا اتفاقی و تا اندازه ای اجباری بود! حیایی در فیلم "بوی بهشت" باید نقش یک خواننده را بازی می کرد. او در در تمرینات قبل از فیلم با دکتر چراغعلی؛ آهنگساز مشهور که آهنگساز فیلم بوی بهشت هم بود، تمریناتش را آغاز و روی قطعاتی که چراغعلی آماده کرده بود کار کرد. امین حیایی بعد از اتمام فیلمبرداری این فیلم به پیشنهاد پدرام مرندی؛ آهنگساز، استارت آلبومی را به نام "کویر" زدند و گروه موسیقی باران را تشکیل دادند.

حیایی بعدها به کلاس خوانندگی و سولفژ هم رفت تا بتواند صدایش را به استانداردها نزدیک کند. در نهایت آلبوم کویر در دوره ای که آلبومهای پاپ، فروش بالایی داشتند در بازار منتشر شد اما این آلبوم نتوانست به موفقیت برسد. حیایی بعد از این تجربه نه چندان موفق چند تجربه خوانندگی دیگر هم داشت و در برخی از محافل نیمه رسمی برای خوانندگی روی صحنه هم رفت اما نتیجه کار مورد توجه قرار نگرفت تا این بازیگر رغبتی برای ماندن در موسیقی نداشته باشد.
 

حمید گودرزی

حمید گودرزی در سالهای ابتدایی حضورش در دنیای بازیگری نیم نگاهی هم به موسیقی و خوانندگی داشت. او هم جزو همان پروژه گروه موسیقی "هفت" بود که شهاب حسینی و یکی دو چهره معروف دیگر نیز حضور داشتند. حمید گودرزی سعی داشت با تکیه بر چهره جوان پسندی که از خود به واسطه بازی در چند فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی ارائه داده بود، در دنیای موسیقی هم به موفقیت برسد، اما چند تجربه او ضعیف از آب درآمدند تا خیلی زود خوانندگی را کنار بگذارد.
 

برزو ارجمند

برزو ارجمند فرزند مرحوم انوشیروان ارجمند علاقه زیادی به موسیقی دارد. او در کنار بازیگری به موسیقی هم می پردازد و به نوازندگی گیتار مسلط است. شروع جدی برزو در موسیقی به خوانندگی تیتراژ سریال "ما چند نفر" در سال 85 بر می گردد. او در سال 88 تیتراژ سریال "تا رهایی" را هم خواند و آماده انتشار آلبوم شد. "غریبه آشنا" آلبومی به خوانندگی برزو ارجمند بود که در سال 90 منتشر شد. این آلبوم به همراه چند قطعه دیگر، تمام تجربیات این بازیگر در عرصه خوانندگی بوده اند.  
 

رسول نجفیان

رسول نجفیان هنرمند 67 ساله فعالیت هنری خود را قبل از انقلاب با تئاتر آغاز کرد. او موسیقی را از جوانی دنبال می‌کرد و نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفت. پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داد. تک قطعه "عجب رسمیه، رسم زمونه" موفق ترین آهنگ این هنرمند است که در سالهای اخیر بسیار شنیده شده و حالا در بسیاری از محافل توسط مردم عادی خوانده می شود. نجفیان دو آلبوم "رسم زمونه" و "با عاشورا می گریم" را روانه بازار موسیقی کرده است اما کماکان آنچه باعث معروفیت این هنرمند شده همان تک قطعه خاص است. البته این را هم باید توجه داشت که سبک موسیقی فولکوریک-سنتی رسول نجفیان چندان عامه پسند نیست.
 

کامران تفتی

بازیگر 40 ساله فیلم ها و سریال های تلویزیونی موسیقی را از سال 92 با خوانندگی در آلبوم "مکث با تو" به همراه کیارش حسن‌زاده  آغاز کرده است. انتشار چند قطعه موسیقی به همراه آلبوم "عکس زمستونی تهران" در سال 94 مجموع فعالیت های این هنرمند را در عرصه خوانندگی تشکیل می دهند. خوانندگی تفتی البته هنوز هم ادامه دارد. او چندی قبل موفق به برگزاری کنسرت هم شد اما هنوز نتوانسته در این عرصه برای مخاطبین عام مقبول واقع شود.

منبع: ویکی پدیای هنرمندان


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.