بررسی کارنامه بازیگران ایرانی که وارد عرصه موسیقی شدند

آوازخوانی هنرپیشه گان (بخش اول)

اگر ملاک موفقیت یک خواننده را توجه مخاطبین، فروش بالای آلبوم یا استقبال از کنسرت ها قرار دهیم؛ وضعیت برای قشر بازیگرانِ آوازخوان چندان قابل توجه نخواهد بود. ما سعی داریم تا کارنامه بازیگرانی که طی سالهای اخیر وارد دنیای موسیقی و خوانندگی شدند را مورد بررسی قرار دهیم. این مقاله در دو بخش منتشر می شود. در این بخش به بازیگرانی می پردازیم که تولیدات آنها در عرصه موسیقی و خوانندگی با اقبال نسبی در دوره خود روبه رو شده است.
جمعه، 18 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حبیب خلیفه
موارد بیشتر برای شما
آوازخوانی هنرپیشه گان (بخش اول)
بعد از کنار رفتن سینمای صامت و پیدایش "صدا" در فیلم ها، یکی از دغدغه های  سینماگران طی سالهای بعد "موسیقی" بود. در برهه ای این دغدغه به اوج خود رسید و منجر به ابداع ژانری خاص در سینما تحت عنوان "موزیکال" شد. حالا فیلم هایی در پرده سینماهای دنیا، به خصوص هالیوود اکران می شد که با موسیقی عجین بودند. این ژانر در برهه ای بسیار محبوب بود. در حال حاضر اگرچه تولیدات سینمایی و حتی تلویزیونی در این ژانر کمتر شده اما هنوز هم فیلمهایی با محوریت موسیقی در ژانر موزیکال ساخته می شود.
 
پیوند دنیای فیلم و موسیقی تنها مختص به سینما نبود بلکه وسوسه تجربه گرایی و مطرح شدن باعث می شد تا موزیسین ها و سینماگران حضور در عرصه موسیقی را بیازمایند. بدین ترتیب پدیده "بازیگران خواننده" و "خواننده های بازیگر"  به وجود آمد. تجربه ای که برای هنرمندان نتایج متفاوتی رقم زد؛ گاه این تجربه با استقبال بسیار خوبی همراه شد و گاه آنطور که باید از سوی مخاطبین مورد توجه واقع نشد. این تجربه در فضای هنری داخل هم نتایج مشابهی داشت.
 
چندی پیش محمدرضا فروتن بازیگر سینما و تلویزیون آهنگی منتشر کرد به نام "اینستاگرام" موسیقی این اثر را کارن همایونفر آهنگساز مطرح ساخته است. از قضا همایونفر هم تجربیاتی در دنیای بازیگری سینما داشته است."اینستاگرام" فروتن واکنش های متفاوتی در شبکه های اجتماعی داشت. اگر ملاک موفقیت یک خواننده را توجه مخاطبین، فروش بالای آلبوم یا استقبال از کنسرت ها قرار دهیم؛ وضعیت برای قشر بازیگرانِ آوازخوان چندان قابل توجه نخواهد بود. به همین بهانه سعی کردیم تا کارنامه بازیگرانی که طی سالهای اخیر وارد دنیای موسیقی و خوانندگی شدند را مورد بررسی قرار دهیم. این مقاله در دو بخش منتشر می شود. در این بخش به بازیگرانی می پردازیم که تولیدات آنها در عرصه موسیقی و خوانندگی با اقبال نسبی در دوره خود روبه رو شده است.
 

مهران مدیری؛ پرچمدار بازیگرانِ خواننده

مهران مدیری از دل کارهای طنز خود در تلویزیون وارد عرصه خوانندگی شد. آنطور که مدیری در مصاحبه هایش گفته، او مخاطب جدی موسیقی بوده و تئوری موسیقی را تا حد زیادی از طریق مطالعه فرا گرفته است. چند سال بعد از اینکه موسیقی پاپ در کشور فراگیر شد، مهران مدیری تصمیم به حضور در این عرصه گرفت. در ابتدا شاید خیلی ها حضور این بازیگر و کارگردان آثار طنز را در موسیقی جدی نمی گرفتند اما با ممارست مدیری او حالا به عنوان خواننده نیز شناخته شده و کنسرت هایش با استقبال خوبی مواجه می شوند.
 
مهران مدیری بعد از انتشار آلبوم «دلتنگی ها» و با روایت اشعار هاتف علیمردانی در سال ۷۸،  با انتشار آلبوم «از روی سادگی» اثر مرحوم بابک بیات و فردین خلعتبری در سال ۷۹ رسما وارد فضای خوانندگی شد. مدیری برای ورود به این عرصه عجله نکرد و از ابتدا سعی کرد با همکاری آهنگسازان خبره، وارد فضایی موسیقایی شود که آن را می پسندید؛ یعنی موسیقی تلفیقی پاپ-فولکوریک. مدیری از همان زمان تاکنون به علاقه مندی خود در این حوزه وفادار مانده است. او همچنین به عنوان خواننده مهمان در کنسرت های گروه «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری نیز حضور پیدا کرد. گروهی که صدای موسیقایی آن به سلیقه مدیری نزدیک تر بود.
 
مدیری بعدها به خوانندگی در تیتراژ سریالها پرداخت او عمدتا خوانندگی مجموعه هایی را که خودش کارگردانی کرده بود، بر عهده می گرفت. آثاری چون «هم نفس»، «مهر و ماه»، «شب های برره»، «باغ مظفر»، «قهوه تلخ» و... از جمله تجربیات مدیری در تیتراژخوانی هستند.
 
در سالهای اخیر مدیری همکاری هایی با "مهیار علیزاده" آهنگساز جوان موسیقی سنتی داشته است. حاصل این همکاری تیتراژ مجموعه های «زعفرانی» و «دورهمی» و نیز تک آهنگ «یار تویی» با شعر مولاناست که بعد از فوت "عارف لرستانی" به روح این هنرمند تقدیم شد.
 
مدیری در طول سالهای بین انتشار اولین آلبومش تا سال 97 اجراهای صحنه ای کمی داشت که برخی از آنها در مناسبت ها و جشن های سینمایی اجرا شد. او از سال 97 برگزاری کنسرت را جدی گرفته و در چند اجرا در تهران به روی صحنه رفته است. این اجراها با استقبال خوبی همراه شده اند.
 

محمدرضا هدایتی؛ مخاطبین کم اما وفادار

محمدرضا هدایتی از طریق بازی در آثار کمدی به کارگردانی مهران مدیری تبدیل به چهره شد. هنرمند 46 ساله متولد چابهار از دوران جوانی به بازیگری و خوانندگی علاقه داشت. او ابتدا به بازیگری در تئاتر روی آورد و بعد از حضور در چند مجموعه طنز از مهران مدیری و بازی در چند فیلم سینمایی در سال 87 تصمیم به انتشار اولین آلبوم خود گرفت. آلبومی به نام «برگ و باد» . هدایتی در برخی از شهرهای کوچک کنسرت هایی نیز برگزار کرد. چهار سال بعد و در سال 91 دومین آلبوم این هنرمند نیز منتشر شد. آلبومی تحت عنوان «ماه می خنده» . هدایتی در این آلبوم علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی برخی از قطعات را نیز برعهده داشت.
 
بعد از انتشار این آلبوم محمدرضا هدایتی در فیلم ها و سریال های زیادی حضور پیدا کرد. او همچنین کار صدا پیشگی در مجموعه «پسرخاله و کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب را نیز انجام داد. تعدد این فعالیت ها باعث شد تا او نتواند روی انتشار آلبوم و یا اجرای کنسرت متمرکز شود. هدایتی در این سالها البته تک آهنگ های زیادی منتشر کرده است. شاید بتوان از این هنرمند به عنوان بازیگری که با داشتن مخاطبین محدود موفقیت نسبی در عرصه موسیقی به دست آورده، یاد کنیم.
 

امیرحسین مدرس؛ حضور پر رنگ در آوازخوانی

امیرحسین مدرس ابتدا با مجری گری و اجرای برخی از برنامه های ترکیبی در تلویزیون و همچنین مناسبت ها شناخته شد. او بعدها وارد دنیای بازیگری هم شد. امیرحسین مدرس به عنوان نویسنده و خطاط هم شناخته می شود اما یکی از فعالیت های جدی او بعد از اجرا، موسیقی است. از این هنرمند سه آلبوم «ماه نی»، «روز رستاخیز» و «خورشید» با محتوای عاشورایی روانه بازار موسیقی شده است.
 
خوانندگی امیرحسین مدرس تلفیقی از آواز ایرانی و پاپ است. فعالیت های موسیقایی این هنرمند البته طی سالهای اخیر کمتر شده اما وی در مقطعی اقدام به برگزاری مجموعه کنسرت هایی از آثار خود در برج میلاد کرد که با استقبال نسبی مخاطبان روبه رو شد.
 
حضور در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی چون «عید امسال»، «خوش نشین ها» و «متهم گریخت» و نماهنگ «نو سفر» از جمله فعالیت های دیگر مدرس در عرصه موسیقی است.
 

حامد بهداد؛ متفاوت در خوانندگی

بازیگر 45 ساله موفق سینمای ایران یکی از علاقه مندان به موسیقی است. از حامد بهداد بازی در فیلم ها و برخی از مجموعه های تلویزیونی بیشتر در یاد مانده است. بهداد همانگونه که سعی می کند در بازیگری سبک منحصر به فرد خود را ارائه دهد، در خوانندگی نیز امضای خاص خودش را دارد. حامد بهداد در موسیقی به سبک موسیقی محلی به خصوص آوازهای منطقه خراسان وفادار است.
 
بهداد با حضور در فیلم «کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» در قالب شخصیت اصلی فیلم قطعاتی را به عنوان خواننده اجرا کرد و نشان داد که می تواند در این عرصه حرف هایی برای گفتن داشته باشد. بهداد همکاری های خوبی با گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری داشته که حاصل آن تولید قطعاتی است که مورد توجه و استقبال مخاطبین این گروه قرار گرفته است.
 
بهداد همچنین در برخی از اجراهای صحنه ای گروه دارکوب حضور داشته است. این هنرمند غیر از تولید چند تک آهنگ و تیتراژ، در تهیه کنندگی موسیقی نیز دستی بر آتش دارد.
 

اشکان خطیبی؛ تجربیاتی که تکرار نشد

تحصیلات اشکان خطیبی از ابتدا تئاتر و هنرهای نمایشی بوده است. هنرمندی که در آستانه ورود به چهل سالگی قرار دارد، تجربیات متعددی در زمینه بازیگری در فیلم و سریال و همچنین تئاتر داشته است. اشکان خطیبی اما از آن دست بازیگرانی بود که موسیقی را به صورت جدی دنبال می کرد. او به خصوص به سبک راک علاقه زیادی دارد. همین علاقه منجر به تشکیل گروه "ترافیک" شد. خطیبی در این گروه کار خوانندگی را برعهده گرفت و یک آلبوم نیز منتشر کرد. بعدها اختلافاتی که در این گروه به وجود آمد منجر به جدایی خطیبی شد اما کماکان دغدغه موسیقی همراه با این هنرمند بود.
 
همکاری خطیبی با "محمد رحمانیان" کارگردان تئاتر باعث خلق ایده کنسرت- نمایش شد. «روزهای آخر اسفند»، «آهنگ های محلی» و «آهنگ های محلی» از جمله این کنسرت- نمایش ها بودند که خطیبی در آنها به خوانندگی نیز پرداخت. این نمایش ها با استقبال نسبی نیز همراه شد.
 
انتشار چند تک آهنگ و خوانندگی در تیتراژ سریال «بچه های نسبتا بد» از جمله فعالیت های این بازیگر در عرصه موسیقی بوده است.
 

رضا رویگری؛ ایران ایران و سه آلبوم دیگر

از معدود بازیگرانی است که قطعه آوازی او هم ردیف برخی از آثار نمایشی اش شهرت دارد رضا رویگری است. بسیاری این هنرمند را با قطعه «ایران ایران» می شناسند. این هنرمند 72 ساله بازیگری را در اجراهای نمایشی قبل از انقلاب آغاز کرد. او بعد از انقلاب در فیلم ها و سریال های زیادی حضور پیدا کرد. رویگری علاقه زیادی به موسیقی داشت و همین باعث شد تا قطعه «ایران ایران» که به «الله الله» نیز مشهور است را با آهنگسازی فریدون خشنود بخواند. سه آلبوم «از عشق گفتن»، «غوغا» و «کازابلانکا» حاصل فعالیت این هنرمند در عرصه موسیقی هستند.
 
دو آلبوم «از عشق گفتن» و «غوغا» در بازه زمانی انتشار خود با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبین همراه شد. رویگری در سال های اخیر به ویژه قبل از ماجرای بیماری حضور فعالی به عنوان خواننده در اجراها و برنامه های مناسبتی داشت و بعضا به اجرای کنسرت نیز می پرداخت.


اخبار مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.