نقد و بررسی بازی مافیا3 (Mafia III )

نوشته زیر، نقدی است بر بازی مافیا 3 که توسط استودیو هنگر۱۳ ساخته شده است.
دوشنبه، 21 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
نقد و بررسی بازی مافیا3 (Mafia III )
امسال شاهد عرضه ی سومین قسمت از بازی‌های پرطرفدار مافیا بودیم. نسخه ی اول این بازی با استقبال زیاد موفق شد بین بازی کننده‌ها جای پای خود را باز کند. پیش نمایش سومین قسمت مافیا در سال 2015 در نمایشگاه گیمزکام به نمایش درآمد و این بازی در اواخر سال 2016 برای کنسول‌های ایکس باس وان، پلی استیشین 4 و ویندوز منتشر شد.

این بازی در سبک تک نفره، اکشن و ماجرایی به شمار می آید و زاویه ی دید بازی به صورت سوم شخص از بالاست؛ یعنی بازی کننده شخصیت بازی را تمام قد هم چون دوربینی بالای سرش ‌می‌بیند و ‌می‌تواند او را کنترل کند. قسمت سوم مافیا اولین ساخته ی استودیو هنگر۱۳ به شمار می‌رود. این استودیو به تازگی تأسیس شده و ساخت سومین قسمت از این بازی را برعهده گرفت.

داستان این قسمت از بازی حول شخصیتی به نام لینکن کلی سرباز سیاه پوستی ‌می‌چرخد. او کودکی خود را در پرورشگاهی در آمریکا گذرانیده و زندگی سختی داشته است، سپس از سوی ارتش به جنگ ویتنام ‌می‌رود و مهارت‌های کار با اسلحه را ‌می‌آموزد. بعد از بازگشت وارد کار خلاف ‌می‌شود و از سوی خلاف کاران مورد خیانت قرار ‌می‌گیرد و تصمیم به انتقام ‌می‌گیرد.

مافیا یکی از سری بازی‌هایی است که کاربران خاص خود را دارد و هواداران برای سومین قسمت آن، روزشماری ‌می‌کردند؛ اما با عرضه ی بازی موفق نشد انتظارات آن ها را برآورده کند و تازه ‌کار بودن استودیو هنگر۱۳ در کیفیت پایین بازی بی تاثیر نبود.

بازی به سبک جهان باز اداره ‌می‌شود. در این سبک بازی کننده قادر است به تمام نقاط دسترسی داشته باشد و طبق قاعده ی محدودیت‌های کمی برای او در نظر گرفته ‌می‌شود. در بازی‌هایی به غیر از این سبک، بازی سازها مراحلی را برای شخصیت اصلی خود در نظر ‌می‌گیرند که گیمرها باید مراحل را طبق اصول طراحی شده پیش برند؛ اما در این سبک، علاوه بر مراحل تعیین شده، بازی کننده ‌می‌تواند به نقاط مختلف برود و کارهایی انجام دهد که جزء مراحل بازی نیست و آزادی عملش بیش تر خواهد شد.

دنیای بازی امروزه به سمتی ‌می‌رود که بازی کننده بتواند کارهای بیش تری را در بازی انجام دهد و به همین دلیل، سبک جهان باز روز به روز بیش تر ‌می‌شود. از مشهور ترین بازی‌های این سبک ‌می‌توان به مجموعه بازی‌های اتومبیل دزدی بزرگ اشاره کرد.

قسمت سوم بازی مافیا تلاش زیادی داشته که تما‌می‌ ویژگی‌های یک بازی سرگرم کننده را داشته باشد؛ اما نتوانسته از پس اولین هدف خود بربیاد؛ چراکه مخاطبان بعد از بازی کردن دو قسمت از آن به دنبال عناصری جدید در بازی ‌می‌گردند؛ اما هیچ عنصر جدیدی به بازی اضافه نشده و تنها شخصیت اصلی ظاهرش تغییر کرده و این تکراری بودن، سری جدید مافیا را از لحاظ کاربران و منتقدان جزء بازی‌های ضعیف سال محسوب کرده است.

این سری هم مانند سری‌های قبل مافیا به زمان قدیم اختصاص دارد. برای به وجود آوردن حالت قدیمی بازی، طراح از موسیقی‌های قدیمی، لباس‌های مربوط به دهه 60 آمریکا و لوازم و ماشین‌های آن دوران استفاده کرده است. طراحان بازی برای شبیه سازی واقعی این محیط‌ها، مطالعاتی را در زمان مورد نظر خود انجام داده، سپس بازی خود را طراحی کردند.

هر بازی کننده در صورت غیرحرفه ای بودن هم با یک بار بازی کردن مافیا متوجه ایرادات فنی بازی ‌می‌شود. تغییر گرافیک بازی در شب و روز، نداشتن بافت مناسب برای لباس‌ها و وسایل در طول بازی، زیاد کردن مراحل فرعی و نپرداختن به مرحله و موضوع اصلی، همه و همه از ایرادهای اولیه ای هستند که در طول بازی مشاهده ‌می‌شوند.

برای بازی مافیا هنوز درجه ی سنی مشخصی تعیین نشده است؛ اما همین طور که از روند بازی این سری و سری‌های قبل انتظار ‌می‌رود، مخاطب این بازی افراد بالای هجده سال هستند و توصیه ی سازمان معتبر درجه ی سنی بازی‌ها به بازی کنندگان این است که بازی‌های مناسب خود را خریداری کنند. بازی مافیا هم از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل داشتن صحنه‌های خشن ممکن است بر ذهن بازی کننده تأثیر بگذارد.

از طرفی، ساختار تمام بازی‌های تولیدی به صورتی است که بازی کننده با شخصیت درون بازی یکی ‌می‌شود و گاه ممکن است فراموش کند درون یک دنیای خیالی بازی است. مافیا هم به دلیل جهان باز بودن همانند بازی‌های دیگر ممکن است وقت زیادی را از هر بازی کننده بگیرد که افراد باید هنگام بازی دقت زیادی کنند. 
سومین قسمت از سری بازی‌های مافیا همان طور که از سوی منتقدان پیش بینی ‌می‌شد، به دلیل نبود تجربه ی سازندگان ، بازی خوبی از آب درنیامد. این بازی همانند بسیاری از بازی‌های دیگر که بعد از چند قسمت موفق، به شکست ‌می‌رسند به چنین مشکلی مبتلا شد و مخاطبان خودش را نتوانست به دلیل ضعف‌هایش راضی نگه دارد. با بررسی اطلاعات شاید با این شکست، دیگر سازندگان به سراغ ادامه ی مافیا نروند و پرونده ی مجموعه بازی‌های مافیا بسته شود.

نویسنده: رئوف سربخش


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.