از تهاجم استكبار تا جام زهر

بعد از ظهر روز سه‌شنبه سي‌ و يك شهريور ماه سال 59 بود كه ارتش عراق با حمايت همه جانبه كشورهاي غربي و آمريكا به خاك ايران تجاوز نظامي كرد؛ از آغاز اين تهاجم امام خميني بنيانگذار كبير انقلاب به لزوم دفاع همه جانبه و اينكه جنگ اسلام كفر شكل گرفته، تا زماني كه ايشان به قول خود جام زهر نوشيدند، تاكيد داشتند. هفته دفاع مقدس بهانه‌اي شد تا به برخي از بيانات امام(ره) بپردازيم.
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از تهاجم استكبار تا جام زهر
از تهاجم استكبار تا جام زهر
از تهاجم استكبار تا جام زهر





( بازخواني بيانات امام خمینی – ره- )

بعد از ظهر روز سه‌شنبه سي‌ و يك شهريور ماه سال 59 بود كه ارتش عراق با حمايت همه جانبه كشورهاي غربي و آمريكا به خاك ايران تجاوز نظامي كرد؛ از آغاز اين تهاجم امام خميني بنيانگذار كبير انقلاب به لزوم دفاع همه جانبه و اينكه جنگ اسلام كفر شكل گرفته، تا زماني كه ايشان به قول خود جام زهر نوشيدند، تاكيد داشتند. هفته دفاع مقدس بهانه‌اي شد تا به برخي از بيانات امام(ره) بپردازيم.

ارتش عراق حاضر به جنگ با رسول الله است.

شما عذري پيش خدا نداريد. اين لشكري كه الان سرنيزه را كشيده اند و توپ وتانكها را كشيده اند و با مردم مخالفت مي كنند، يا آمده اند با ايران كه يك مملكت اسلامي است دارند جنگ مي خواهند بكنند، يا هجوم مي خواهند بكنند، اين جنگ بااسلام است . جنگ با قرآن است . جنگ با رسول الله است . ارتش عراق حاضر است كه بارسول الله جنگ كند؟ با قرآن جنگ بكند؟ ايران الان مملكت رسول الله است . ايران الان نهضت اسلامي است . مملكت اسلامي است و قانون اسلامي است . حكومت اسلامي است . افراد حكومت همه آراي اسلامي دارند. ما مي خواهيم مملكت اسلامي درست بكنيم . ما مي خواهيم عرب و عجم و ترك و ساير چيزها را همه را در تحت لواي اسلام [دربياوريم ]. چرا نشسته اند؟ چرا عشاير عرب نشسته اند و نگاه مي كنند و اينها به برادرانشان تعدي مي كنند و فوج فوج جوانها را اينها مي كشند در سياهچالها؟.
(صحيفه امام-ج12ص246)

ما تبع اسلام داريم جنگ مي كنيم

حالا آنچه من به ملت خودمان مي خواهم بگويم اين است كه ملت ما بايد متوجه باشد كه اسلام است و قضاياي اسلام در كار است و ما تبع اسلام داريم جنگ مي كنيم ،دفاع مي كنيم و به واسطه اسلام داريم دفاع مي كنيم . ملت ما بايد مجهز باشند. جوانهاي مابايد تدريب كنند، مجهز باشند؛ براي اينكه ما ممكن است در آتيه يك جنگهاي طولاني تري داشته باشيم و براي اسلام بايد جنگ بكنيم ، براي اسلام بايد فداكاري بكنيم. ما باز هم در اين مواردي كه كشته داديم به قدري كه در صدر اسلام كشته دادند ماباز كشته نداديم . ما بايد فداكاري بكنيم . ما بايد همه عزيزانمان را فداي اسلام بكنيم .
(صحيفه امام ج 13 ص250)

اگر جنگ را بر ما تحميل كنند، ما تمام ملتمان جنگجوست

سئوال خبرنگاران خارجي: [شما راجع به جنگ چه فكر مي كنيد و نظرتان درباره اين جنگ و آينده آن چيست ؟]
جواب : بسم الله الرحمن الرحيم - اولا ما به تبع اسلام با جنگ هميشه مخالفيم و ميل داريم كه بين همه كشورها آرامش و صلح باشد. لكن اگر جنگ را بر ما تحميل كنند، ما تمام ملتمان جنگجوست و با تمام قوا مقابله مي كنيم ولو اينكه همه ابرقدرتها هم دنبال او باشد. براي اينكه ما شهادت را يك فوز عظيم مي دانيم و ملت ما هم شهادت را به جان و دل قبول مي كند و از جنگ نخواهيم هراسيد و مرد جنگ هستيم ، لكن مايل نيستيم به اينكه جنگ واقع بشود.
الان دولت دست نشانده و جنايتكار عراق به شهرهاي ما و مردم عادي حمله كرده وديشب نيز در دزفول حمله كردند و با موشكهاي خودشان بسياري از مردم را كشتند، ولي ما مواضع نظامي آنها را خواهيم زد و آتيه جنگ با ماست . براي اينكه ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش بر ضد خودش است و حتي ارتش خودش هم متزلزل است و خواهند در اين جنگ باخت ، و بعثي ها ان شاءالله از عراق خواهند رفت ويك دولت اسلامي در آنجا خواهد آمد.
(صحيفه امام-ج13 ص 261)

خاطره امام از مصاحفه با يك پيرمرد

...ديروز يك پيرمرد نزديك به هشتاد - تقريبا بين هفتاد و هشتاد بود - آمد با من مصافحه كرد و رفت آن كنار. دوباره من ديدم ايستاد و دوباره دارد مي آيد. دفعه دوم كه آمد اينجا، گريه مي كرد. اشكهايش را من ديدم كه آنجا جاري بود. مي گفت من مي خواهم بروم جنگ بكنم . من گفتم به او كه من و تو بايد دعا بكنيم ، جوانها بايد جنگ بكنند. الحمدلله ، ما كه جوانهايمان ، پيرهايمان ، زنها، دخترها؛ همه ، بچه ها؛ همه مان يك تحولي در ما پيدا شده است كه نمي خواهيم ديگر زير بار ابرقدرتها برويم . بايد البته ملتي كه اينطور باشد خودش را مهيا كند براي همه چيز. قدرتهاي بزرگ عالم هست.
(صحيفه امام-ج13 -ص 307)

در جنگها هر وقت كه فشار برايمان مي‌آمد به رسول خدا پناه مي برديم

اسلام عزيز. همان كه امر فرموده است كه دفاع كنيد، به همه ملتها امر فرموده است كه پايدار باشيد، استقامت كنيد. رسول اكرم در عين حالي كه بالاترين موجود بود دراستقامت ، و حضرت امير - سلام الله عليه - در روايتي وارد شده است كه ما در جنگها هروقت كه فشار برايمان مي آمد به رسول خدا پناه مي برديم (6)، در عين حال خداي تبارك و تعالي مي فرمايد كه : فاستقم كما امرت ، امر مي كند كه پايدار باش ! نلغزاند تو را چيزي .آنجايي كه مي رسد به اينكه تو و امت ، پايدار باشيد، پيغمبر مي فرمايد كه : "من به واسطه اين آيه پير شدم " براي اينكه استقامت ، مشكل است و من گرچه توانم استقامت كنم وافرادي هم مي توانند، ولي همه ملت اطمينان نيست كه بتواند مستقل باشد، مستقيم باشد،استقامت در امر از خود امر مشكلتر است . چه بسا پيروزيهايي كه براي يك ملتي پيش مي آيد براي اينكه استقامت در آن امر كه موجود شده است ندارند، سستي مي كنند، آن پيروزي از دست شان مي رود.
(صحيفه امام-ج13ص 380)

دشمنان مي‌خواهند در عين جنگ ملت ما را به اسارت بگيرند

اين است كه ما امروز در حال جنگ هستيم؛ در حال جنگ با ابرقدرتها هستيم. چنانچه ماكه در حال جنگ هستيم و دشمنهاي ما مي خواهند ملت ما را به اسارت بكشند و تمام سران را از بين ببرند، بايد اين ملت با هم اجتماع كنند و همان وحدتي كه در اول انقلاب بود، و نتيجه بزرگ آن را ديديد، باز هم حفظ كنند. اين طور نباشد كه گروههاي مختلف ،احزاب مختلف، و اشخاص مختلف ، در يك موقعي كه ما همه احتياج به وحدت كلمه داريم ، اختلاف ايجاد كنند؛ تشنج ايجاد كنند.
(صحيفه امام-ج14ص 47)

صدام هشتاد دقيقه سخن از اسلام گفت و يك دقيقه مطابق با رضاي خدا حرف نزد

..شما و اشخاصي كه در كنفرانس طائف بودند هشتاد دقيقه به حرفهاي صدام گوش كرديد. در اين هشتاد دقيقه يك دقيقه مطابق رضاي خدا حرف نزد. چنانچه اسم از اسلام برد، اسلامي بود كه از اروپا و از امريكا براي او هديه آوردند؛ نه اسلامي كه از مدينه وحجاز براي او آمده است و براي همه . شما هشتاد دقيقه گوش كرديد به اراجيفي كه او درعين حال كه در كشورما واقع شده است و لشكر او در كشور ما مشغول آدمكشي است، مي گويد كه ايران متجاوز است، و شما سئوال نكرديد از او كه تجاوز ايران كجاست . آيا الان ما در مملكت عراق داريم جنگ مي كنيم ، يا در مملكت ايران داريم جنگ مي كنيم ؟ اگر در مملكت ايران جنگ مي كنيم ، تجاوز مال عراق است . اگر ما يك روز به عراق حمله كرديم ، تجاوز مال ما هم هست اگر ما دفاع مي كنيم از حقوق ملت و دفاع مي كنيم از اسلام و دفاع مي كنيم از حقوق عراق و دفاع مي كنيم از مسلمين ، نبايدكنفرانس طائف ساكت بنشيند؛ نبايد شما فكر كنيد كه دو تا ملت در مقابل هم هستند.
(صحيفه امام-ج14ص 163)

قبور شهداي ما را ببينيد و با متجاوز بجنگيد

قبرهايي كه ما از شهدا داريم و آوارگاني كه ما از شهدا داريم و ازمردم ستمديده غرب و جنوب داريم آنها را ببينند، و ببينند كه آيا ما تجاوز كرده ايم ، ياآنها تجاوز كردند. اگر تشخيص داديد كه ما تجاوز كرديم ، با ما جنگ كنيد. و اگرتشخيص داديد كه آنها تجاوز كرده اند، با آنها جنگ بكنيد. صلح بين اسلام كفر معناندارد. هيچ مسلمي نبايد خيال كند كه بين اسلام و غير اسلام و مسلم و غير مسلم بايد صلح ايجاد بشود. بايد حكم خدا عمل بشود. بايد ما همه تابع قرآن كريم باشيم.
(صحيفه امام-ج14 ص 164)

از اينكه جنگ طولاني شده نهراسيم كه جنگ به نفع اسلام است

من از همه ملت ايران تقاضا دارم كه همان طور كه از اول در ميدان مبارزه با كفر، همه حاضر بوديد و در صحنه اين مبارزه همه حاضر بوديد، باز هم ادامه بدهيد كه ادامه اين نهضت براي اسلام است و اسلام عزيز اين حق را به ما همه دارد كه در راه او هرجانفشاني كه مي توانيم و هر اقدامي كه مي توانيم بكنيم . ما بايد در اين امور از پيغمبر اكرم و از ائمه هدي كه در طول مدتشان يا در جنگ بودند با كفار و يا در حبس بودند به دست اشخاصي كه با اسم اسلام آنها را به حبس و زجر مي كشيدند، سرمشق بگيريم و به آنها اقتدا بكنيم. اسلام عزيز چيزي است كه پيغمبر اكرم در راه او جانفشاني كرد و ائمه هدي در راه او جانفشاني كردند و ياران پايدار پيغمبر در راه او جانفشاني كردند. و ما نيز بايد به آنها اقتدا كنيم. و از اينكه جنگ طولاني شده است نهراسيم كه جنگ به نفع اسلام است .ما حق هستيم و حق بر باطل پيروز است . مرگ مخالفين اسلام و جمهوري اسلامي نزديك است.
(صحيفه امام ج 14 ص 298)

ملتي كه بچه‌اش با موتور سيكلت به تانك مي‌زند، با كشته شدن صد يا هزار نفر كنار نمي‌ نشيند

اگر بنا بود كه به مجرد اينكه يك امري واقع مي شد ناگوار، ما كنار مي رفتيم و ملت كنار مي رفت ، اين از اول نمي آمد در صحنه . ملتي كه بچه چند ساله اش با موتور سيكلت مي زند به تانك و زير تانك مي رود، اين به كشته شدن يك نفر يا دو نفر يا صد نفر ياهزار نفر كنار مي نشيند؟! اينها بايد به عدد افراد اين ملت ، به عدد افراد جوان و رزمنده اين ملت بمب تهيه كنند، و الا يك بمبي دزدكي زير يك منزل گذاشتن و يك نفر، چندنفر ابرار را، چند نفر اشخاص متعهد به اسلام را، فداكار را از بين بردن ، كه ملت را از بين نمي برد. ملت يك درياي بزرگي است و اين درياي بزرگ هست و به جاي اشخاصي كه از صحنه آنها با شهادت بيرون مي روند و جنايتكاران آنها را از صحنه بيرون مي كنند، به جاي آنها باز افراد مي آيند و اين سيل خروشان هست تا اينكه امريكا را و سايركشورهايي كه مي خواهند ما را طعمه كنند، قطع طمع همه آنها را بكنند.
(صحيفه امام ج 14-ص526)

درعين اينكه ما از جنگ گريزانيم اما دفاع بر هر انساني واجب است

ما و ملت اسلامي ما جنگجو و هجومگر نبوده ايم و نيستيم و از اين جنگ تحميلي هم خوشمان نمي آمد و كراهت داشتيم كه دو طايفه از مستضعفان به تحريك مستكبران و تحريك امريكا و اغفال حزب بعث ، به روي يكديگر حربه بگشايند وآتش . لكن همه مي دانيد و همه هم در جهان مي دانند كه اين جرم متوجه به حزب بعث وصدام و صداميان است . در عين حالي كه ما از جنگ گريزان هستيم ، لكن دفاع ، كه حق هر انساني است و واجب است بر هر انساني دفاع از خود و دفاع از كشور خود و دفاع ازدين خود، ما به عنوان دفاع در مقابل اين قدرتها ايستاده ايم .اين جنگ پيش آمد و يك سال و نيم تقريبا طول كشيده است و ثمرات بزرگي براي ما داشته است كه اول غافل بوديم و كم كم متوجه شديم.
(صحيفه امام ج15- ص400)

ما هميشه دفاع كرده‌ايم تا حالا، هيچ وقت جنگ نكرده ايم

ما هيچ وقت طالب جنگ از اول نبوديم . اگر چنانچه عراق به ما حمله نكرده بود، ما دفاع نمي كرديم . اما دفاع ما كرديم ، ما جنگ نكرديم تا حالا. در عين حالي كه رزمندگان ما و فرماندهان ارتش و سپاه به ما گفتند اجازه بدهيد ما وارد بشويم در آنجاو با آنها چه بكنيم [ما گفتيم : فقط دفاع كنيد] خوب ، ما هم ، ما مي خواهيم دفاع بكنيم ؛ دفاع كه يك مسئله عقلي است . يك مسئله اي است كه حتي حيوانات هم اصلا وقتي بخواهند حمله كنند، دفاع مي كنند. دفاع يك مسئله طبيعي است . ما هميشه دفاع كرده ايم تا حالا، هيچ وقت جنگ نكرده ايم.
(صحيفه امام ج 16 ص318)

آنهايي كه در خانه نشسته و مي‌گويند جوانها جسته شده‌اند،خودشان خسته هستند

اين جوان هاي ما كه الان در سرتاسر كشور به جنگ مي روند و در جبهه ها آن طورحماسه ها مي آفرينند، تا اين جوان ها هستند و ان شاءالله هستند نمي تواند كسي به اين مملكت صدمه وارد كند. آنهايي كه تو خانه نشسته اند و مي گويند كه مردم خسته شده اند
از جنگ ، و خسته شده اند از چه و چه ، آنها خودشان خسته هستند، از اول هم خسته بوده اند. مردم كي اند؟ اين انديمشك است كه مورد تجاوز واقع بشود، دنباله اش جنگ جنگ تا پيروزي مي گويد. آن هم جاهاي ديگري كه از دزفول گرفته تا هر جا كه ملاحظه كنيد به مجرد اينكه يك فسادي در آنجا واقع مي شود و صدام يك جنايتي مي كنددنبالش همه مردم مي ايستند و فرياد مي زنند مرگ بر كي و مرگ بر كي و جنگ جنگ تاپيروزي . اينها مردم نيستند؟ اين مردمي كه در مساجد و در نمازجمعه ها و سرتاسر كشورمجتمع اند و فريادشان بلند است از اينكه جنگ بايد كرد.
(صحيفه امام ج 18- ص55)

ابرقدرت ها نه شخص صدام را مي خواهند نگه دارند و نه ما را

امروز امريكا و شوروي و فرانسه و ساير قدرت ها از اسلام احساس خطر كردند و به همين جهت به سود صدام تبليغاتي را راه انداخته اند. آنها اينطور در ذهنشان آمده است - كه درست هم هست - كه اگر جمهوري اسلامي پا بگيرد و باقي بماند، جاي پايي از آنهاباقي نخواهد ماند، و مي ترسند كه از همه منطقه دستشان كوتاه شود. جنگ در عين حال كه ناگوار بود و شهرهاي ما را خراب كرد، ولي بركاتي داشت كه اسلام به دنيا معرفي شد و اينكه چه اشخاصي و قدرت هايي در مقابل اسلام ايستادند، و چه كساني از اسلام مي ترسند، و چه قدرت هايي عليه اسلام قيام كردند، همه اينها در جنگ معلوم شد.ابرقدرت ها نه شخص صدام را مي خواهند نگه دارند و نه ما را.
(صحيفه امام ج 18ص 131)

اگر تهذيب نفس باشد از جنگ نمي‌ترسد

اگر تهذيب نفس باشد، نه از جنگ مي ترسد كسي ، نه از صلح ابا دارد؛ از هيچي باك ندارد. اما وقتي تهذيب نفس نيست ، مي گويد: اگر جنگ نكنيم ، شايد آن طرف ما چه بكند. اين جنگ افروزيهايي كه الان مي بينيد در منطقه دارد مي شود، روي همين معناست ، روي هواي نفس است ، هواي نفس وادار مي كند كه به يك كشوري حمله كنند. هواي نفس وادار مي كند كه منطقه را به آتش بكشند و انسان مي سوزد در اين هواي نفس خودش ، در همين عالم هم مي سوزد. و ما حالا هم به همه كشورهاي منطقه نصيحت مي كنيم ، نصيحت بر همه - همه بايد نصيحت كنند هم را - نصيحت مي كنيم كه ازاين جانور دست برداريد، اين آدم شدني نيست . اين صدام محال است كه آدم بشود. ازاين دست برداريد، خودتان را مبتلا نكنيد به آن چيزي كه نبايد مبتلا بشويد. ما نصيحت مي كنيم ، ما خيرخواه شما هستيم.
(صحيفه امام ج 18 ص 502)

كساني كه مي‌نشيند و هي صحبت از چه بكنيم و چه نكنيم مي‌كنند نمي دانند قضيه اسلام چي هست

امروز به همه ما واجب است كه دفاع كنيم . هر كس مي تواند جبهه بايد برود، هر كه نمي تواند در پشت جبهه كمك بكند. آنهايي كه مي نشينند و هي صحبت مي كنند كه بياييد چه بكنيم ، بياييد چه بكنيم ،اينها از اسلام بي اطلاع اند، نمي دانند قضيه اسلام چي هست .
(صحيفه امام ج 20 ص 25)

قضيه جنگ امروز براي همه ما اهميتش بيشتر از فروع دين است

قضيه جنگ امروز براي همه ما اهميتش بيشتر از فروع دين است؛ اين طور نيست كه جنگ مثل امر جنگي باشد كه ديگران با ديگران مي كنند. جنگي است كه اسلام دارد مي كند در مقابل كفر، اسلام دارد مي كند در مقابل نفاق و اين جنگ يك تكليف شرعي است كه مردم ادا مي كنند، من باشم ادا مي كنند، نباشم هم ادا مي كنند.
(صحيفه امام ج 20 ص150)

تب جنگ در كشور ما جز به سقوط صدام فرو نخواهد نشست

امروز بدون شك سرنوشت همه امتها و كشورهاي اسلامي به سرنوشت ما در جنگ گره خورده است و جمهوري اسلامي ايران در مرحله اي است كه پيروزي آن به حساب پيروزي همه مسلمانان و خداي نخواسته شكست آن ، به ناكامي و شكست و تحقير همه مومنان مي انجامد و رها كردن يك ملت و يك كشور و يك مكتب بزرگ در نيمه راه پيروزي ، خيانت به آرمان بشريت و رسول خداست ، لذا تب جنگ در كشور ما جز به سقوط صدام فرو نخواهد نشست و ان شاءالله تا رسيدن به اين هدف فاصله چنداني نمانده است . و خدا را سپاس مي گزاريم كه ملت و دولت و مسئولين و ارتش و سپاه و بسيج ونيروهاي مردمي و همه اقشار دلاور كشورمان در آمادگي كامل به سر مي برند و همه اهل جنگ و هنرآفرينان مدرسه عشق و شهادتند.
(صحيفه امام ج 20ص 331)

جنگ ما جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمي شناسد

امروز خميني آغوش و سينه خويش را براي تيرهاي بلا و حوادث سخت و برابر همه توپها وموشكهاي دشمنان باز كرده است و همچون همه عاشقان شهادت ، براي درك شهادت روزشماري مي كند. جنگ ما جنگ عقيده است ، و جغرافيا و مرز نمي شناسد. و ما بايددر جنگ اعتقادي مان بسيج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازيم . ان شاءالله ملت بزرگ ايران با پشتيباني مادي و معنوي خود از انقلاب ، سختيهاي جنگ را به شيريني شكست دشمنان خدا در دنيا جبران مي كند.
(صحيفه امام ج21-ص87)

به رضاي خدايم و براي رضايت او اين جرعه را نوشيدم

...من باز مي گويم كه قبول اين مسئله براي من از زهر كشنده تر است؛ ولي راضي به رضاي خدايم و براي رضايت او اين جرعه را نوشيدم . و نكته اي كه تذكر آن لازم است اين است كه در قبول اين قطعنامه فقط مسئولين كشور ايران به اتكاي خود تصميم گرفته اند. و كسي و كشوري در اين امر مداخله نداشته است.
(صحيفه امام ج21 ص95)
منبع:http://www.farsnews.net




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.