بهبود حافظه کودک

گوش دادن هنگامی که در محیط اختلال صوت وجود دارد یا زمانی که قسمتی از پیام از دست می رود. هنگامی که کودک توانایی انجام مهارتهای بالا را داشته باشد، تمرین کردن آنها در محیطی با سر و صدا، مفید و کمک کننده است.
شنبه، 9 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهبود  حافظه  کودک
برای پردازش اطلاعات، کودک باید برای حفظ کردن آنها یک روش داشته باشد. اگر از شما بخواهند یک شماره تلفن را حفظ کنید و هیچ کاغذی هم نداشته باشید، شما بیشتر شماره را بلند تکرار می کنید یا همراه نفس کشیدن آن را به آرامی می گویید تا زمانی که یک کاغذ و قلم بیاورید و آن را یادداشت کنید. یک کودک مبتلا به CAPD اغلب حافظه ضعیفی برای به خاطر سپردن اطلاعات کلامی دارد و اغلب آنچه را گفته شده است، فراموش می کند. این مشکل بخصوص در مورد اطلاعات نامربوط بیشتر صدق می کند مانند یک فهرست از بخشها، اعداد یا نامها. آنچه تکنیک زیر لب گویی نام دارد (ممکن است دوباره شنیداری نامیده شود Reauditorization...) به فرزند شما کمک می کند یاد بگیرد چگونه این بخشهای اطلاعات نامربوط را، یا جملات کوتاه را در حد کافی و طولانی تکرار کند تا آنها را پردازش (و تصویر سازی نماید. بهترین راه برای این تمرین، شروع کردن با یک یا دو کلمه است (خرس) و سپس به بچه بگویید از او خواهید پرسید آیا او یک دقیقه بعد می تواند آنها را به خاطر آورد. هم آوایی با یکدیگر (خرس، خرس، خرس به کودک کمک می کند یاد بگیرد چگونه آنها را انجام دهد.
 
اگر من به شما بگویم دیروز در پاریس در یک هتل فرانسوی کوچک نهار خورده ام، شرط می بندم آن را در ذهن خود تصور می کنید. آیا می توانید میزها و صندلی ها را ببینید؟ آیا موسیقی را می توانید بشنوید؟ بچه های CAPD اغلب کلمات گفته شده را می شنوند اما نمی توانند تصویری در ذهن خود خلق کنند. هنگامی که می شنوید «او (دختر) به مدرسه رفته است»، آنها نیاز دارند بدانند که برای «او»، نیاز است یک دختر تصویر سازی شود. «رفت» به این معناست که اغلب قبلا اتفاق افتاده است. کودک باید یاد بگیرد هر جمله را تجزیه و آن را به طور صحیح تصویرسازی کند. بعدها کودک خواهد توانست کل جمله یا داستان را در ذهن خود مجسم کند. یک برنامه عالی برای تصویرسازی، داستانهای لیندامود - بل است که آموزش خاصی را در این زمینه فراهم نموده و موادی را در این زمینه منتشر کرده است («در کتاب لیندامود - بل Lindamood -Bell» در ضمیمه ببینید).
 
گوش دادن هنگامی که در محیط اختلال صوت وجود دارد یا زمانی که قسمتی از پیام از دست می رود. هنگامی که کودک توانایی انجام مهارتهای بالا را داشته باشد، تمرین کردن آنها در محیطی با سر و صدا، مفید و کمک کننده است. البته، شما باید کار را با صحبت کردن نرم برای یک زمان کوتاه آغاز کنید (۲ یا ۳ دقیقه) به آهستگی به سمت نوار یا ایستگاه رادیویی پیش بروید. گوش دادن به موسیقی نیز کمکی به فرد نمی کند، زیرا بخشهای متفاوتی از مغز را مورد استفاده قرار می دهد.برنامه‌های اصلاحی  می تواند توسط یک فرد آموزش دیده و یا در خانه اجرا شود. بازخوردی که من از والدین و ارائه کنندگان خدمات گرفته ام این است که این برنامه برای بعضی از کودکان بسیار مفید است، اما در برخی مواقع چندان سودمند نیست.این نکته مهم است که موقعیت و فاصله منابع صوتی به طور متناوب (اغلب یک جعبه صدا) از پشت بچه، چپ به راست و پشت سر فردی که در حال صحبت کردن است، قرار گیرند. مهارت دیگر برای ترکیب کردن، و استنتاج معانی است، هنگامی که قسمتی از یک پیام شنیده نشده یا از دست رفته است. کودک نیاز دارد یاد بگیرد از کلیدهای متنی برای درک چیزی که گفته شده، استفاده کند.
 

توجه کردن به دهان گوینده برای دریافت نشانه های اضافی (لب خوانی)

به دلیل اینکه بچه های مبتلا به CAPD اغلب در مکانهای پر سروصدا در شنیدن دچار مشکل می شوند، آموزش لب خوانی ممکن است برای آنها مفید باشد که به نام گفتار خوانی نیز شناخته شده است. این کار به بچه اجازه می دهد از مهارتهای بصری با نگاه کردن به دهان گوینده استفاده کند تا از حالت آنها چیزی را که گفته می شود، تشخیص دهد.
 
اگر بچه نمی تواند بشنود و یا بفهمد که چه چیزی گفته شده است، یادگیری چگونه پرسیدن برای توضیح بیشتر را باید آغاز کنیم. بچه های مبتلا به CAPD اغلب عادت کرده اند به اطلاعات اجازه دهند از بالای سرشان عبور کند. آنها این صداها را می شنوند، اما به خوبی پردازش نمی کنند. متخصص بالینی Clinician می خواهد به بچه ها کمک کند تا یاد بگیرند یک شنونده فعال تر باشند. بچه نیاز دارد بداند مشکل از کجا آغاز می شود. آیا من می خواهم معلم آن را تکرار کند؟ بلندتر آن را بگوید؟ آن را توضیح دهد؟ گاهی اوقات اینها مهارتهای جبرانی Compensatory (ترمیمی) نامیده می شوند، زیرا کودک در حال یادگرفتن جبران (ترمیم) مشکلات شنیداری است.
 
کمک به کودک برای یادگیری کنترل محیط چنان که پیام به آسانی فهمیده شود. این بدان معناست که کودک به مشارکت فعال تر در مشکل گشایی عوامل مداخله گر اطراف خود نیاز خواهد داشت. کودک نمی تواند روی مردم اطرافش تکیه کند تا این را برایش انجام دهند. به عنوان مثال، اگر بیرون پر سروصدا باشد، او باید در و پنجره ها را ببندد. اگر فردی در مقابل خانه در حال صحبت کردن است و شنیدن صدای او کار سختی است، باید به شخصی که صحبت می کند نزدیک تر شود و از فرد بخواهد بلندتر صحبت کند یا نزدیک تر بیاید.
 

برنامه های اصلاحی بر مبنای رایانه‌ای Computer-Based Remediation Programs

برنامه معروف رایانه ای «فست فوروارد Fast forword » روشی برای بهبود این مهارتهاست. این برنامه به کودکان کمک می کند تا پردازش کلمات و زبان را بهتر یاد بگیرد. اما این برنامه هزینه سنگینی دارد (حدود ۸۵۰ دلار هزینه ثبت نام به علاوه سایر هزینه های مربوط به خدماتی که فراهم می شود). مدت برنامه یک تا دو ساعت در هر روز و ۵ روز در یک هفته به مدت ۶ تا ۸ هفته خواهد بود. این برنامه می تواند توسط یک فرد آموزش دیده و یا در خانه اجرا شود. بازخوردی که من از والدین و ارائه کنندگان خدمات گرفته ام این است که این برنامه برای بعضی از کودکان بسیار مفید است، اما در برخی مواقع چندان سودمند نیست.
 
منبع: مشکلات گفتاری، زبانی و شنیداری کودکان، پاتریسا هاماگوچی، نادر باقری،علی غنایی، چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 1390


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما