مشکل دوستی و دوستان
ممکن است عشق و دلبستگی آگاهانه و اختیاری شکل نگیرد، اما تلاش برای رسیدن به فردی که او را دوست دارید، به طور قطع تابع مصلحت و صلاحدید است. تحلیل عشق، موضوع شورانگیزی است.
پنجشنبه، 14 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بین آنچه در سر دارید و آنچه در سینه می تپد، فاصله است. جوانها آن طور که فکر می کنند، به کسی علاقهمند نمی شوند و آنطورکه علاقه مند می شوند فکرش را هم نمی کنند. علاقه مندی و دوستی و روابط درست، خیال انگیز نیست. اگر بار روانی و فشارخیال در رابطه ای برخود رابطه ها غلبه داشت، و ذهن را به خود مشغول کرده، تنهایی ها را پر کند، باید نتیجه گرفت که این دوستی و دلبستگی، بیرون از حد اعتدال است. چنین روابط کش داری، شادابی و نشاط فرد را می گیرد و دل مشغولی و آشفتگی به بار می آورد.
ممکن است عشق و دلبستگی آگاهانه و اختیاری شکل نگیرد، اما تلاش برای رسیدن به فردی که او را دوست دارید، به طور قطع تابع مصلحت و صلاحدید است. تحلیل عشق، موضوع شورانگیزی است.
انسانها، خصوصا جوانها، عاشق کسی نمی شوند، همه ما عاشق خودمان هستیم. عاشق چیزهایی که می پنداریم زیباست. ما علاقه مند نیازهای خودمان هستیم. نیازهایی که می خواهیم به بی نیازی بدل شوند. ذهن، ابزاری است که در این مواقع بسیار به کار می آید. ما از آرزوها، آرمانها، هدفها و مقصودهای خود، ذهنیتی می سازیم و با بهره گیری از خیال، آن را خاطره انگیز میکنیم، و با این تصاویر و خیال ها زندگی میکنیم. با تصاویر کسانی که فکر میکنیم ما را دوست دارند یا ما عاشق آنها هستیم و در واقع دوستدار آن تصاویر ذهنی و خیال انگیزیم. ما از کسانی که به آنها عشق می ورزیم، چه میدانیم؟ اگر کمی بیندیشیم، چیزهایی را به آنها نسبت می دهیم که ساخته ذهن خودمان است. آنان، مصادیق ناقص و ناتمام این داستان هستند. فکر میکنید تفاوت شما با عاشق های دوروزه چیست؟ این تفاوت در شناخت شما از افراد است یا در تصوری که با آن زندگی می کنید؟ این تنها مشکل شما نیست. شاید به تعبیری، همه در این مرداب دست و پا می زنند.دختران و پسران ما هنوز نیاموخته اند، در صورت داشتن آزادی، در مقابل یک غیر همجنس چه رفتاری باید از خود نشان بدهند. معمولا وقتی به هم می رسند، یا داغ می شوند یا میگریزند و یا با شوخی و سبک سری وقت می گذارنند. شما جوان تر هستید و شتابان و پرحرارت و شورانگیزتر، و به همین دلیل، خطر آفرین و آشوبناک هستید. ولی کسانی که این دوره را پشت سر گذاشته اند و از تلاطم افتاده اند، شاید به شرایط خود خو گرفته اند. درک این نکته بس گرانقدر که ما با آرزوها و خیالهای خود زندگی میکنیم و عشق هایمان نیز در زمینه چنین آرزوهایی شکل می گیرد، فرصتی فراهم می آورد تا بین واقعیت و خیال فرق بگذاریم و واقعیت را متناسب با عشق خود بسازیم. در واقع، زندگی مشترک به معنای از نو ساخته شدن آدمها در کانون پرمحبت و سرشار از عاطفه خانواده است.
آیا جوانان واقعا می خواهند آزاد باشند؟ آیا تحمل آزادی را دارند؟ آیا اصلا آزادی آنطور که تصور می شود انسان را رها می کند، یا آزادی موجب محدودیت بیشتر می شود؟ ما آزادی را برای چه میخواهیم؟ آیا اگر همه آزاد باشیم، می توانیم باهم زندگی کنم؟ شاید مشکل جوانان عدم فهم درست آزادی است. شما جوانان می خواهید کاری کنید که نمی گذارند، یا شاید اگر بگذارند نیز نمی توانید به مقصود خود برسید. آنچه که ما به گردن دیگران می اندازیم، یا محدودیت است یا فکر میکنیم که محدودیت است. بزرگ ترها فکر می کنند اگر جلوی جوان را بگیرند مانع فساد و تباهی او شده اند. جوانان هم تصور می کنند که اگر از این موانع رها شوند به سعادت رسیده اند. اگر بزرگ ترها برای شما مانع نتراشند چه میشود؟ اگر شما آزاد باشید، چه خواهید کرد؟ شما با همین آزادی کم چه کرده اید که اگر زیاد باشد، از آن بهتر استفاده می کنید؟
دختران و پسران ما هنوز نیاموخته اند، در صورت داشتن آزادی، در مقابل یک غیر همجنس چه رفتاری باید از خود نشان بدهند. معمولا وقتی به هم می رسند، یا داغ می شوند یا میگریزند و یا با شوخی و سبک سری وقت می گذارنند. اگر جوانان آزاد باشند چه حرفی برای گفتن با هم دارند؟ چگونه می خواهند با هم سخن بگویند؟ بعضی می خواهند خوش باشند و شادی کنند، خوب بعد از آن چه؟ اگر هر کس آزاد باشد و هر کار که دلش خواست انجام بدهد، آن وقت شما هم دیگر نمی توانید خوش باشید و شادی کنید. چون دیگران هم در بهم ریختن شادی شما آزادند. گریز از آزادی بشر، پیامد تن دادن به چنین آزادیی بوده است! مگر آن که برای استفاده از آزادی، فکر کنیم، بیاموزیم و طریقه آزاد زیستن را فرا بگیریم. این آزادی، مثبت و تابع عقل است. آزادی مثبت تابع خواست و میل این و آن نیست. عقلایی است و عقل بشر است که مرز این روابط را تعیین میکند. تلاش برای آزادی باید همگام با تلاش برای یادگیری استفاده از آن باشد.
منبع: دخترانه، مهدی نیک خو، مؤسسه بوستان کتاب،چاپ اول،قم 1393
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
روش و آداب ختم سوره فیل + متن و صوت
روش کاشت و نگه داری کاکتوس رنگی
گیاهانی که با جابجایی ار بین میروند
خطرهای جدی خشک کردن لباس در اتاق
طریقه خواندن نماز روز اول ماه رجب
شهر بستک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهر اندیکا کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهر نقده کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهر هشتگرد کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان نطنز کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
بیشترین بازدید هفته
مهاجرت حیوانات
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
حمامی که تنها با یک شمع گرم می شد
علم پشت پرده رنگ حنا
مخترعین معروف و اختراعات آنان
نحوه خواندن نماز والدین
دعای هفت هیکل و خواص آن
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
موارد بیشتر برای شما
کاشیکاری عاشورایی
حکمت | بندگی و تسلیم؛ رزق جامع چیه؟ / استاد عالی
نقاشی پشت شیشه عاشورایی
حکمت | رمز عاقبت بخیری در آخرالزمان / استاد محرابیان
همه مقصران حادثه طبس تحت تعقیب قرار خواهند گرفت
واکنش بازیگر سرشناس فیلم مرد عنکبوتی به اقدامات اسرائیل در غزه
هشدار قوه قضاییه به تبلیغات غیرمجاز در حوزه سلامت
حجم ویرانی بازار شهر نبطیه لبنان
نماهنگ | اتاق فرمان دشمن یکجاست
آخرین وضعیت پرونده تتلو
هودی با طرح هایپرسونیک فتاح رسید!
سرایاالقدس خطاب به صهیونیستها: سرهای شما از ما دور نیست
قاطعیت قوه قضاییه نسبت به انتشار اخبار کذب
ویدیوی معنادار از حزب الله؛ جانشین نصرالله انتخاب شد؟
روایت یک ترور هدفمند؛ سردار قاآنی کجاست؟