آشنايي با ماساژ درماني

براي ماساژ درماني اثرات مثبت زيادي از بهبود گردش خون تا بهبود متابوليسم بدن ذکر شده است و حتي برخي از انواع ماساژ تحقيقات نشان داده که در کاهش درد عضلاني ، کاهش استرس و بهبود ايمني بدن موثر بوده است .
يکشنبه، 26 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنايي با ماساژ درماني
آشنايي با ماساژ درماني
آشنايي با ماساژ درماني




براي ماساژ درماني اثرات مثبت زيادي از بهبود گردش خون تا بهبود متابوليسم بدن ذکر شده است و حتي برخي از انواع ماساژ تحقيقات نشان داده که در کاهش درد عضلاني ، کاهش استرس و بهبود ايمني بدن موثر بوده است .

ماساژ درماني چيست ؟

ماساژ درماني عبارت است از حرکت دست روي نقاط و بافتهاي نرم بدن ، اين درمان به رهايي از استرس و فشار عضلاني و درد ناشي از صدمات و سرعت بهبود ناراحتيهاي حاد و مزمن کمک مي کند .

ماساژ درماني چگونه اثر مي کند ؟

معمولاً انواع ماساژ با يک مکانيسم مشابه روي بدن اثر مي گذارند . زماني که ماهيچه بيش از حد فعاليت دارد تجمع مواد زايد از جمله اسيد لاکتيک مي تواند باعث درد ، گرفتگي و حتي اسپاسم عضلات شود ، ماساژ گردش خون و جريان لنفاوي را بهبود بخشيده ، مواد غذايي و اکسيژن تازه را به بافتهاي مزبور مي رساند و به خروج مواد سمي و بهبود کمک مي کند .
همچنين عضلات در حال کشش مي توانند به برگهاي خوني و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جريان خون باعث ايجاد درد شود . با ماساژ منطقه ي مورد اثر ، به تدريج فشار عضله بر اعصاب در گيو کاهش يافته و درد کاهش مي يابد همين مکانيسم در بهبود آسيب ديده با ماساژ باعث سودمندي آن است .
علاوه بر اين ماساژ باعث افزايش اندروفين ها (تعديل کننده ي خلق و خوي ) مي شود . همچنين ثابت شده که هورمون استرس ( کورتيزول ) را آزاد مي نمايد . به همين دليل ماساژ اغلب به عنوان يک درمان تکميلي براي افرادي که سيستم ايمني آنها بر اثر استرس تضعيف شده توصيه مي شود .

چه کسي را به عنوان درمانگر انتخاب کنيم ؟

به خاطر داشته باشيد که در زمان ويزيت بايد احساس راحتي داشته باشيد .در صورتي که شخصيت و خصوصيات اخلاقي درمانگر خود را نمي پسنديد فرد ديگري را جستجو کنيد که با او احساس راحتي بيشتري داشته باشيد .

موارد احتياط در ماساژ درماني چيست ؟

ـ در صورتي که مبتلا به تب بالا ، التهاب ، عفونت ، فلبيت ، ترومبوز ، يرقان يا بيماري عفوني پوستي هستيد از ماساژ اجتناب کنيد .
ـ روي زخمهاي باز يا سوختگي يا موضوع جراحت قبلي ماساژ انجام ندهيد . در کوفتگي يا رگ به رگ شدن ، ماساژ را 24 ساعت به تأخير بيندازيد .
ـ در صورت ابتلا به يک بيماري مزمن مانند آوتريت ، سرطان يا بيماري قلبي ، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنيد .
ـ در صورتي که باردار هستيد به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهيد ، زيرا ماساژ برخي نواحي ، باعث زايمان زودرس مي شود .

اهميت ماساژ درماني در ورزش :

استعداد و توانايي يک فرد به خصوصيات جسماني وي در سر مقوله مهارت ، نيروي سرعت و تداوم قدرت بر مي گردد که به صورت عام در قدرت جسماني و به صورت خاص در تمرکز و افزايش توانايي فرد در انجام يک ورزش تأثيردارد .
ماساژ يا ماساژ درماني به دليل تأثيرات جسمي و رواني ، جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده و حتي کلاسهايي براي باشگاه هاي بدنسازي و علاقه مندان به وجود آمده که البته به دليل تأثيرگذاري مثبت در بين ورزشکاران و افراد داراي مشاغل سخت فيزيکي طرفداران بي شماري دارد . البته يک ماساژور به خصوص افرادي که با ورزشکاران سر و کار دارند ، بايد بر حسب نوع رشته ورزشي و اثرات آن روي بدن و اينکه آن ورزش کدام عضلات را بيشتر به تحرک وا مي دارد ، اطلاعات کافي داشته باشد و از عملکرد زنجيره عضلات و بافتها مطلع باشد ، چرا که اين شناخت و آگاهي براي يک فرد ماساژ دهنده که بايد در زمينه هاي مختلف ورزشي تجربه داشته باشد ، لازم است .
ماساژور بايد از آناتومي بدن انسانها شناخت لازم داشته باشد و سپس با توجه به نوع خستگي ، گرفتگي و يا آسيب ديدگي جزئي فرد يا ورزشکار ، اقدامات لازم را انجام دهد . در ابتداي کار بايد با سرانگشتان اقدام به بر طرف کردن اسپاسم يا گرفتگي آن قسمت کرد ( البته بايد از اعمال فشار روي استخوانها جداً خودداري شود ) و فشار بر عضلات يکسان و متناوب باشد ، از طرفي ميزان توانايي فرد به هنگام ماساژ سنجيده شود ، چرا که ميزان تحمل افراد متفاوت است . انجام ماساژ فردي يا ورزش تنها براي بر طرف کردن اسپاسم يا گرفتگي عضلات و خستگي بدن است که البته بايد تأثيرات مطلوبي هم در کاهش برخي دردهاي خفيف ناشي از آسيب ديدگي دارد اما راه درمان نيست و براي انجام درمان قطعي برخي ناراحتي ها حتماً بايد به پزشک مراجعه کرد . به هرحال انجام ماساژ فردي براي افراد عادي و به خصوص ورزشکاران جدا از نرمش ها و تمرينات روزانه ، تأثيرمطلوبي خواهد داشت که دانستن اجراي آن خالي از لطف نيست .
منبع:مجله راه موفقيت ،شماره 13




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما