تأثير افسردگي بر زندگي زناشويي

گاهي در زندگي زناشويي، چرخه هاي معيوبي تشکيل مي شود که برون رفت از آنها آسان نيست. يکي از اين چرخه هاي معيوب، ابتلاي يکي از زوجين به بيماري افسردگي است. حوادث و اتفاقات پس از بروز اين بيماري، موجب دور شدن همسران از يکديگر مي شود و راه برون رفت از اين مشکل، صرفاً همکاري و درک متقابل و البته کنترل و درمان و مشاوره است.
دوشنبه، 27 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثير افسردگي بر زندگي زناشويي
تأثير افسردگي بر زندگي زناشويي
تأثير افسردگي بر زندگي زناشويي

نويسنده: دکتر سعيد بهزادي فرد (روان شناس و مشاور)



گاهي در زندگي زناشويي، چرخه هاي معيوبي تشکيل مي شود که برون رفت از آنها آسان نيست. يکي از اين چرخه هاي معيوب، ابتلاي يکي از زوجين به بيماري افسردگي است. حوادث و اتفاقات پس از بروز اين بيماري، موجب دور شدن همسران از يکديگر مي شود و راه برون رفت از اين مشکل، صرفاً همکاري و درک متقابل و البته کنترل و درمان و مشاوره است.
افسردگي روي کليه جنبه هاي زندگي تأثير مي گذارد. در اين مورد بايد اذعان داشت که روابط با همسر نيز از اين امر مستثنا نيست. زماني که يکي از طرفين در يک رابطه دچار افسردگي شده باشد، رابطه آن قدر آسيب مي بيند که مي توان گفت بقاي آن با مشکل جدي مواجه خواهد شد. البته مي توان اظهار داشت که يک رابطه خوب مي تواند براي کساني که دچار افسردگي هستند، نقش مرهم را بازي کند. زماني که ميلي به انجام هيچ کاري نداريم، کمي عشق و محبت مي تواند ما را از دلتنگي بيرون آورد. افراد افسرده تمايلي به انجام کارهاي روزمره ندارند. آنها احساس مي کنند که بدنشان به اندازه کافي انرژي ندارد، از پس هر کاري برنمي آيند، همچنين توانايي برقراري ارتباط مناسب حتي با همسر خود را نيز از دست مي دهند. ممکن است در يک چنين شرايطي طرف مقابل احساس بي محبتي و بي ميلي کند. اين سوءتفاهم نهايتاً به جدايي دو نفر از يکديگر ختم خواهد شد. از سوي ديگر، ممکن است طرف دوم احساس کند که خودش مسبب اصلي ايجاد افسردگي در هميرش بوده استم بايد توجه داغشت که همه اين امور تفکرات بي پايه و اساس هستند، اما به هر حال کنترل احساسات شخصي کمي مشکل است. اگر در مقابل چنين شرايطي از خود عکس العمل منفي نشان داده و کمي عصباني شويد، واکنش هاي شما در اين زمينه کاملاً طبيعي هستند. اگر همسرتان نمي توانستند پاسخ شما را با يک لبخند کوچک بدهد، مثل گذشته دوستتان داشته باشد، از لحظه هايي که در کنار شما سپري مي کند لذت ببرد، بايد قبول کنيد که همه اين موارد علايمي از بيماري او هستند.

تأثير افسردگي بر رابطه زناشويي

افسردگي به ويژه روي برنامه خواب و استراحت افراد تأثير مي گذارد. در اکثر بيماران اختلال خواب گزارش شده است. افسردگي همچنين روي هر گونه فعاليتي که نيازمند شوق و حرارت، خودجوشي و همکاري دو جانبه باشد نيز تأثير منفي مي گذارد که در اين ميان مي توان به رابطه زناشويي نيز اشاره کرد. مي توان گفت که اغلب افرادي که افسرده هستند، به مرور زمان تمايل خود را به رابطه زناشويي از دست مي دهند البته نمي توان به طور قطعي اظهار کرد که 100 درصد بيماران افسرده، تمايلي به برقراري رابطه زناشويي ندارند. در اين ميان، مواردي ديده شده اند که به طور طبيعي فعاليت زناشويي خود را حفظ مي کنند و اين موضوع تنها عاملي است که مي تواند به آنها اطمينان خاطر داده و آرام شان کند. در مردان کاهش فعاليت ذهني سبب ايجاد خستگي و کسالت مي شود که اين امر نهايتاً به کم شدن ميل به فعاليت زناشويي منجر شده و سبب بروز مشکلاتي در زمينه نعوظ مي شود. در زنان کاهش فعاليت ذهني سبب مي شود تا آنها علاقه خود را به برقراري رابطه زناشويي از دست بدهند و مشکلاتي در زمينه رسيدن به ارگاسم پيدا مي کنند. البته همه اين مشکلات با بهبود بيماري افسردگي بهبود پيدا مي کنند. در حقيقت مي توان گفت که ايجاد علاقه مجدد به برقراري رابطه زناشويي يکي از علايم اوليه بهبود بيماري است.

تأثير داروهاي ضدافسردگي

تنها خود بيماري افسردگي نيست که روي زندگي زناشويي فرد تأثير منفي مي گذارد. برخي داروهاي ضدافسردگي مانند پروزاک نيز مي توانند روي عملکرد زناشويي فرد تأثير نامطلوبي بگذارند. يکي از رايج ترين عوارض جانبي که اين داروها روي بيمار مي گذارند، اين است که بازه زماني رسيدن به اوج لذت زناشويي را افزايش داده و در برخي موارد فرد توانايي رسيدن به ارگاسم را به طور کلي از دست مي دهد. اگر چنين اتفاقي براي شما روي داد، بهتر است از پزشک معالج خود بخواهيد نوع داروي شمار ا تغيير دهد.

کمک افراد افسرده به خودشان و خانواده شان

اين افراد برخي روزها حالشان از روزهاي ديگر بهتر است. بايد در روزهايي که حالشان خوب است، سعي کنند عشق و محبت بيشتري به اطرافيان و به ويژه همسرشان بدهند. يک اسم رمز انتخاب کنيد؛ مثلاً اسم يک فيلم مورد علاقه و بعد از آن براي نشان دادن اين امر که تمايلي به برقراري رابطه زناشويي نداريد و ترجيح مي دهيد فقط او را در آغوش بگيريد، استفاده کنيد. سعي کنيد هر روز پياده روي کنيد، بهتر است اين کار را با همسرتان انجام دهيد. پياده روي نه تنها شما را در معض هواي آزاد قرار مي دهد، بلکه مانند ساير فعاليت هاي ورزشي ميزان اندورفين مغزتان را نيز افزايش مي دهد. اندورفين نوعي ماده شيميايي است که به آساني مي تواند حالات دروني شما را تغيير داده و احساس خوبي در بدن شما ايجاد کند. حتي در روزهايي که شرايط مناسبي نداريد سعي کنيد لحظه اي آرام بخش را پيدا کنيد (مانند صداي نغمه خواني پرندگان و يا گل هايي که در باغچه خانه شکوفا شده اند) و تمرين کنيد تا حداقل روزي سه مورد از اين مسايل آرام بخش را در زندگي خود پيدا کنيد. زماني که شما دچار افسردگي مي شويد، تغييراتي در آداب غذايي تان رخ مي دهد. اشتهاي شما ممکن است به طور کامل از بين برود و يا اينکه اشتهايي سيري ناپذيري پيدا کنيد. سعي کنيد در طول روز، 5 بار ميوه بخوريد. اين کار به حفظ سلامت فيزيکي و ذهني شما کمک شاياني خوهد کرد. به موزيک هايي که علاقه داريد گوش دهيد.

کمک به همسر افسرده

وانمود نکنيد شرايط همسر افسرده تان را به طور کامل درک مي کنيد، چون نمي توانيد يک چنين کاري انجام دهيد. در عوض مي توانيد به او بگوييد: «من نمي توانم درک کنم که تو دقيقاً چه احساسي داريد، ولي تمام تلاشم را مي کنم تا متوجه شرايط تو بشوم و کمکت کنم. «اکثريت قريب به اتفاق افراد که دچار افسردگي مي شوند علاقه خود را به برقراري رابطه زناشويي از دست مي دهند. سعي کنيد به او قبولانيد که اين بي ميلي به دليل مسايل شخصي نبوده و فقط مربوط به بيماري او مي شود. نااميدي نشويد، شايد بعضي روزها احساس کنيد که تلاش تان به هيچ جايي نمي رسد، اما مطمئن باشيد که اظهار محبت دايمي بالاخره تأثير خود را مي گذارد و مي توانيد آنها را متوجه ارزش هاي شخصي تان کنيد. انتظار نداشته باشيد که به سرعت تلاش هايتان نتيجه بدهد. ابراي خودتان کارهاي جالب انجام دهيد. زندگي با يک فرد افسرده کمي خسته کننده است و به همين دليل بايد مراقب خودتان باشيد. براي خودتان وقت بگذاريد، با دوستانتان به پارک يا سينما برويد. بيماراني که دچار افسردگي هستند ترجيح مي دهند که در خانه بمانند و هيچ کاري انجام ندهند، اگر شما هم بخواهيد اين کار را انجام دهيد ممکن است خودتان نيز دچار مشکل شويد.
منبع:روزنامه سلامت شماره 225




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.