چند توصيه براي آدامس جويدن

اجازه بدهيد در ابتدا به سراغ مزاياي جويدن آدامس برويم : جويدن آدامس راهي مناسب براي رفع بوي بد دهان است ، ضمن اينکه به واسطه ي افزايش ترشح بزاق در اثر جويدن آن ، موجب شستشوي دهان مي شود و به همين دليل نقش مؤثري در کاهش پوسيدگي دندان ها دارد . از سوي ديگر ده دقيقه جويدن آدامس بعد از صرف وعده هاي غذايي ، به هضم بهتر آن کمک مي کند .
چهارشنبه، 29 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند توصيه براي آدامس جويدن
چند توصيه براي آدامس جويدن
چند توصيه براي آدامس جويدن






اجازه بدهيد در ابتدا به سراغ مزاياي جويدن آدامس برويم :
جويدن آدامس راهي مناسب براي رفع بوي بد دهان است ، ضمن اينکه به واسطه ي افزايش ترشح بزاق در اثر جويدن آن ، موجب شستشوي دهان مي شود و به همين دليل نقش مؤثري در کاهش پوسيدگي دندان ها دارد . از سوي ديگر ده دقيقه جويدن آدامس بعد از صرف وعده هاي غذايي ، به هضم بهتر آن کمک مي کند .

ـ چه کساني بايد آدامس بجوند ؟

کاهش ترشح بزاق و خشکي ، يکي از عوارض جانبي مصرف بسياري از داروها مانند داروهاي ضد فشار خون يا بيماري هايي مانند ديابت يا درمان هاي پزشکي مانند راديوتراپي است . خشکي دهان در اين افراد زمينه را براي بروز پوسيدگي هاي گسترده در سطح تمامي دندان ها فراهم مي کند ، اما جويدن آدامس مي تواند موجب تحريک ترشح بزاق و کاهش خطر پوسيدگي دندان در اين افراد شود . ولي جويدن مداوم آدامس هم براي کاهش خطر پوسيدگي کفايت نمي کند و اين افراد ملزم به رعايت دقيق بهداشت دهان و دندان و مراجعه دايم به دندانپزشک هستند .
جويدن آدامس بدون قند ( SUGAR FREE ) با افزايش ترشح بزاق ، موجب شستشوي دهان مي شود و به همين دليل نقش مؤثري در کاهش پوسيدگي دندان ها دارد . با وجود مزايايي که براي جويدن آدامس برشمرديم ، عده اي از شما را بايد از انجام اين عمل منع کنيم .

ـ افرادي که نبايد آدامس بجوند .

ترشح بزاق ، معده را تحريک و آماده پذيرش غذا مي کند . پس اگر کسي در حال اجراي رژيم لاغري است ، بايد بداند که جويدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگي و ميل بيشتر به خوردن غذا مي شود . از همين رو بايد از جويدن آدامس پرهيز کند .
افرادي که دچار مشکل مفصل فک دهان هستند و حين جويدن ، مفصل آنها دچار درد يا صدا مي شود ، بايد تا حد امکان از تجربه ي شيرين جويدن آدامس پرهيز کنند .
کساني که دچار دندان قروچه و سايش دندان ها هستند و نيز کساني که صبح ها بعد از بيدار شدن از خواب ، در فک خود احساس درد مي کنند نيز بايد از آدامس دوري کنند .
آخرين دسته اي که بايد از جويدن آدامس پرهيز کنند دانش آموزان و دانشجوياني هستند که علاقه اي به سرزنش استاد و اخراج شدن ازکلاس درس ندارند !
براي انتخاب آدامسي که مي جويد ، سه نکته را مد نظر قرار دهيد : جنس آدامس ، اندازه ي آدامس و نوع قند آدامس .

الف ـ جنس و قوام :

1 ـ آدامس هاي بادکنکي :که قوام سفت و محکمي دارند و حين فشرده شدن ميان دندان ها ، هميشه يک لايه از آنها ميان دندان ها باقي مي ماند . جويدن اين نوع آدامس براي مفصل فکي مناسب نيست و آن را دچار آزردگي و درد مي کند ، زيرا ساختار مفصل فکي شما دوست دارد که حين جويدن غذا ، دندان ها به طور کامل روي هم قرار گيرند و هيچ ماده اي ميان سطوح جونده دندان ها فاصله نيندازد . آدامسي که مي جويد بايد نرم ، کم حجم و بدون قند ( SUGAR FREE ) باشد تا ضرر کمتري براي فک دهان و دندان هاي شما داشته باشد .
2 ـ آدامس هاي غير بادکنکي : که قوام نرمي دارند و حين جويدن ، به راحتي از ميان دندان ها فرار کرده و حجمي از آن روي سطح جونده دندان ها باقي نمي ماند .

ب ـ اندازه ي آدامس :

آدامس هر چه بزرگ تر و حجيم تر باشد ، فک ها براي جويدن آن بيشتر از هم باز مي شوند و نيروي بيشتري براي نفوذ دندان ها در آدامس و به هم رسيدن آنها صرف مي شود . از همين رو حجم آدامس نبايد خيلي زياد باشد .

ج ـ نوع قند آدامس :

از آنجا که مواد قندي باعث پوسيدگي دندان ها مي شوند ، دندان پزشکان مصرف آدامس هاي بدون قند ( SUGAR FREE ) را به شما توصيه مي کنند .
اين نوع آدامس ها در اصل بدون قند نيستند ، بلکه نوع قند به کار رفته در آنها در دهان غيرقابل متابوليسم است و از اين رو نقشي در پوسيدگي دندان ها ندارند . با اين وجود قند موجود در آدامس را نمي توان عامل مهمي در ايجاد پوسيدگي دندان ها قلمداد کرد ، زيرا با افزايش ترشح بزاق ، ماندگاري قندها ( از جمله قند موجود در خود آدامس ) روي دندان ها کم مي شود .
حالا با وجود تمام نکاتي که اشاره شد ، تکليف کودک مان چيست ؟ آيا بايد او را همچنان از جويدن آدامس منع کرد ؟
مهمترين دغدغه خاطري که شما به عنوان پدر و مادر ، در مورد غذايي که فرزندتان مصرف مي کند ، بايد داشته باشيد ، وجود يا عدم وجود خاصيت پوسيدگي زايي در آنهاست . با اين تفسير ، جويدن آدامس اگر هيچ فايده اي براي سلامت دندان کودک تان نداشته باشد ، هيچ گونه ضرري هم نخواهد
داشت .
حتي جويدن آن در مقايسه با مصرف مواد شيرين و پوسيدگي زايي مانند شکلات و آبنبات بسيار بهتر است . اگر چه براي آدمس و شکلات ، جايگزين هاي مفيدتر و مناسب تري مانند دانه هاي روغني و خشکبار وجود دارد که نه تنها باعث پوسيدگي دندان ها نمي شوند ، بلکه انرژي زا نيز هستند .

و حالا تمام مضرات آدامس و ...

به توصيه متخصصان اگر چه آدامس جويدن در مواقعي که دچار تنش و استرس هستيد مي تواند در بهبود حال شما و تخفيف تنش مؤثر باشد ، اما بايد مراقب باشيد که در اين کار زياده روي نکنيد .
وقتي شما تحت استرس و فشار رواني هستيد ممکن است با شدت و فشار آدامس بجويد که اين کار مي تواند آرواره شما را فرسوده کرده و تحليل ببرد .
آدامس جويدن با شدت و هيجان مي تواند باعث خستگي و دردناک شدن آرواره شود . اين کار همچنين ممکن است به بروز نوعي مشکل مفصلي موسوم به TMJ منجر شود که در اين حالت مفصل مربوط به استخوان گيجگاهي و فک زيرين آسيب مي بيند . اين عارضه مي تواند موجب بروز درد در ناحيه ي سر و گردن شده و فرد را در باز و بسته کردن آرواره با مشکل مواجه کند .
چنانچه شما هم اين علايم را داريد چند روز از آدامس جويدن دست بکشيد و به آرواره خود استراحت بدهيد . اگر با اين راه کار علايم مزبور بر طرف نشد ، بايد با پزشک مشورت کنيد .
منبع:مجله خدايا کمکم کن،شماره 6




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.