فواید چاودار

چاودار یکی از مهمترین غلاتی است که در سراسر دنیا کشت میشود وشبیه گندم و جو میباشد.
پنجشنبه، 28 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید چاودار

چاودار چیست؟

چاودار یکی از مهمترین غلاتی است که کشت می شود و این گیاه در سراسر دنیا رشد می کند. نام علمی آن Secale cerealeاست. از نظر حوزه کشاورزی چاودار شبیه گندم و جو است و کاربرد مشابه دارد.

چاودار می تواند خوراک دام باشد و یا در تهیه انواع نان کاربرد داشته باشد.

اخیرا چاودار در ترکیه و کشاورهای همسایه کشت می شود. چاودار از زمان رومیان و حتی خیلی قبل تر کشت می شده است.

حتی در عصر حاضر هم بخش اعظمی از این گیاه در اروپای شرقی ،در بخش شمالی و مرکزی روسیه کشت می شود. البته در امریکای شمالی،چین و امریکای جنوبی نیز کشت این محصول بچشم می خورد.

از لحاظ جایگاه چاودار در مقایسه با سایر غلات جز ۵ غلات برتر مورد استفاده دنیا است .

یکی از نگران کنندن ترین مسائل در خصوص کشت این محصول، حساسیت بالای آن نسبت به قارچ است. بهمین علت خیلی از کشورها ترجیح میدهند محصولی کشت دهند که مقاومت بیشتری دارند.

البته خواص جالب چاودار دلیل خوبی برای قرار دادن آن در رژیم غذایی است.
 

خواص سلامتی چاودار


کاهش وزن
چاودار نسبت به گندم و جو در کاهش وزن موثر تر است. فیبر موجود در آن خاص است با مولکول های آب ترکیب می شود و خیلی سریع احساس سیری می کنید.

مشکل اصلی رژیم گرفتن همین احساس گرسنگی است. فیبر موجود در چاودار احساس سیری به شما می دهد و در نتیجه از میان وعده خوری و پرخوری می پرهیزید. و خیلی راحت رژیم خود را حفظ می کنید.

پیشگیری از سنگ صفرا
بر اساس تحقیقات اخیر،فیبر موجود در چاودار به کاهش شدت سنگ صفرا کمک می کند. در واقع فیبر محلول و نامحلول می تواند به کاهش مقدار اسید صفرا (عامل اصلی سنگ صفرا) کمک کند.
 
کنترل دیابت
وقتی صحبت از قند خون می شود بیماران دیابتی باید مراقب آنچه می خورند و زمان خوردن باشند. افت و خیز شدید سطح قند خون خطرناک است و می تواند حتی منجر به شوک دیابتی ، قطع اکسیژن و دیگر عواقب ناخوشایند شود.

گندم از مولکول های کوچکتری تشکیل شده و راحت تر به قند ساده تبدیل می شود و سطح انسولین را یک دفعه بالا می برد. اما چاودار از مولکول های بزرگتری تشکیل شده است و بنابرین تاثیر کمتری بر سطح قند خون دارد.
 
تقویت گوارش
همانطور که در بخش کاهش وزن اشاره شد، ترکیب و تراکم فیبر موجود در چاودار برای افرادی که از یبوست یا سایر ناراحتی انسداد گوارشی رنج می برند بسیار مناسب است.

چاودار گاز اضافی را کاهش می دهد،درد و گرفتی شکمی را تسکین می دهد و از بروز ناراحتی هایی مانند زخم معده، سنگ صفرا و حتی سرطان روده می کاهد.

تقویت عملکرد متابولیسمی
طبق تحقیقات چاودار می تواند موجب مهار ژن های مضر و آسیب رسان مانند ژن های انسولین یا ژن های عامل دیگر بیماری های مزمن شود.

در مقایسه با سایر غلات از خانواده مشترک، چاودار در بهینه ساختن فعالیت متابولیسمی سلول های ما حتی در مراحل اولیه رشد ژن ها به بهترین نحو عمل می کند.
 
کاهش فشار خون
همانند سایر غلات، چاودار برای حفظ سلامت قلب مفید اند. اگر از افزایش فشار خون و تصلب شراین رنج می برید، با افزودن چاودار به رژیم غذایی سلامت قلب خود را حفظ کنید.

چنین تاثیراتی بخاطر وجود ویتامین ها،فیبر و املاح است.

پیشگیری از سرطان
گرچه بنظر می رسد هر چیزی می تواند عامل سرطان یا مانع سرطان باشد. اما تحقیقات در خصوص فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در غلاتی مانند چاودار بسیار جالب است.

فنولیک موجود در آن با آنتی اکسیدان های سایر غلات متفاوت است و تاثیر مثبتی بر بیماری های مزمن و سرطان دارد.

در واقع ، چاودار با کاهش وقوع سرطان سینه، سرطان روده و سرطان پروستات ارتباط دارد.
 
پیشگیری از آسم
گرچه همواره به آسم دوران کودکی توجهی نمی شود اما چاودار در کاهش ابتلا به آسم در دوران کودکی موثر است. طبق تحقیقات ، کودکانی که بطور منظم غلاتی مانند چاودار در برنامه غذایی دارند ۶۰ درصد از سایر کودکان کمتر به آسم مبتلا می شوند.


احتیاط

درست است که چاودار با گندم متفاوت است، اما به معنی گلوتن نداشتن آن نیست. اگر از بیماری سلیاک رنج می برید و به گلوتن حساسیت دارید، از خوردن چاودار اجتناب کنید.

منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.