روابط مطلوب بین دختر و پسر

یکی از مشکلات روابط بین دو جنس، داشتن تصورات خیالی از یکدیگر است. گاه دختر و پسر، از یک فرد تصویری خیالی و کاملا غیرواقعی می سازند و با آن تصویر زندگی می کنند.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روابط مطلوب بین دختر و پسر
می توانیم حدود ارتباطی مناسب بین دو جنس (در روابط دختر و پسر)را بررسی کنیم. برای نشان دادن وضع مطلوب در روابط بین دو جنس، می توان به هشت ویژگی ذیل اشاره کرد:
 

واقعیت‌های جنس مخالف

بهتر است به گونه ای عمل کنیم تا واقعیت جنس مخالف را تا حد ممکن بشناسیم و بر اساس این شناخت، اعمالمان را تنظیم کنیم. بهترین راه شناخت جنس مخالف، در نظر گرفتن و شناخت دقیق تر واقعیت وجودی افرادی از جنس مخالف است که سال ها با ما زندگی کرده اند و آنها را در موقعیت های گوناگون زندگی از نزدیک آزموده ایم. برای جنس مؤنث، شناخت پدر، عمو، دایی و امثال این ها می تواند نشانگر واقعیت وجودی جنس مخالف باشد. وقتی یقین داشته باشیم که جنس مخالف تا حد بسیار زیادی، به خصوص از آن جهت که در زندگی ما عملا مؤثر است، به یکدیگر شبیه هستند، دیگر دچار خیال پردازی و تصور رویایی درباره جنس مخالف نخواهیم شد.
 

خیال پردازی

یکی از مشکلات روابط بین دو جنس، داشتن تصورات خیالی از یکدیگر است. گاه دختر و پسر، از یک فرد تصویری خیالی و کاملا غیرواقعی می سازند و با آن تصویر زندگی می کنند. برای دختر، گاه پسری با تمام ضعفها و محدودیت ها و ناپختگی ها و رشد نایافتگی ها، شاهزاده ای است که سوار بر اسب سپیدی از راه رسیده، می خواهد او را به سرزمین رؤیاها ببرد یا برای پسری سرخورده و ناتوان از هدایت عواطف و سامان دادن به افکار و احساسات، دختری چنان تجلی پیدا میکند که گویی فرشته ای مهربان از آسمانها برای نجات و ایجاد پناهگاهی برای او به زمین آمده است. این تصورات رؤیایی بسیار زود از بین خواهند رفت. بنابراین در یک ارتباط مطلوب، بهتر است از رویاپردازی درباره جنس مخالف اجتناب کنیم. این مطلب با عشق و دوست داشتن مغایرت ندارد. انسان می تواند فردی را بسیار عمیق دوست بدارد، اما این دوست داشتن نباید موجب کوری و کری او شود.
 

دشمنی و خشونت

سومین ویژگی در یک برخورد مطلوب، خالی کردن ذهن از عواطف منفی است. هر احساسی که می تواند جنس مخالف را در ذهن ما به شکل منفی جلوه دهد یا موجب رفتار مخرب ما با او باشد، می بایست از ذهن حذف شده یا اصلاح گردد.
 

صلابت شخصیت

باید هنگام برخورد با جنس مخالف، خونسردی خود را حفظ کرده، هیجانات مختلف را از خود دور کنیم. این کار از دو راه امکان پذیر است. اول، تلاش کنیم جنبه های ارادی کارهایمان را افزایش دهیم. به عبارت دیگر، با داشتن برنامه هایی، در جهت تقویت اراده خویش گام برداریم. انسان هایی که خود را به دست امیال و راحتی ها می سپارند معمولا تسلط خوب و کافی بر کارهای خویش ندارند. دوم، با تمرین و حفظ خونسردی هنگام مواجه شدن با جنس مخالف تلاش کنیم به سطحی از کنترل رفتار دست یابیم.
 

احترام با مراعات حدود شرعی

در فرهنگ ما، چگونگی ارتباط مناسب بین دو جنس به شکل دقیق و بر اساس ملاکهای چهارگانه محرم و نامحرم و حلال و حرام مشخص شده است. رعایت این حدود، نشانگر آشنایی ما با فرهنگ منسجم اسلامی است. برای شناخت این حدود لازم است به کتاب های فقهی مربوط مراجعه شود.
 

روابط پنهانی با جنس مخالف

برقراری روابط پنهان پیش از ازدواج، ممکن است تا بدانجا پیش رود که به نوعی به هریک از طرفین آسیب رسانده و آنها را در یک عمل انجام شده قرار دهد. بهتر است دختران و پسران که تجربه و شناخت کافی از جنس مخالف ندارند و نیز تسلط کافی بر اعمال و امیال خویش نیافته اند از طریق مشورت با والدین آسیب دیدگی روانی و تربیتی خویش را کاهش دهند. دختر دانشجویی در نامه ای مفضل، به سماجت پسری برای دوستی با خود اشاره می کند و چنین می گوید: در ابتدا، نه تنها از آن پسر خوشم نمی آمد، بلکه تنفر شدیدی به او در دلم احساس می کردم، ولی سماجت ها و نگاه های متوالی او کم کم در من اثر کرد و من آرام آرام احساس کردم که علاقه ای به او دارم و همین موجب شد تا رفتاری پذیرنده از خود نشان دهم. او که با شوق فراوان منتظر چنین موقعیتی بود، با من طرح دوستی ریخت و حدود ۲ ماه با یکدیگر گفت وگو می کردیم.
 
به او پیشنهاد کردم که بهتر است خانواده هایمان با یکدیگر آشنا شوند. اما همین مطلب موجب شد پسر مرا ترک کند و دیگر به سراغم نیاید. این خانم در نامه خود چنین می گوید: چرا ما را این گونه راهنمایی می کنید که باید موضوع را با پدر و مادر خود در میان بگذاریم؟ من خودم را خرد کردم و به او چنین پیشنهادی دادم، اما حالا احساس می کنم با دادن این پیشنهاد به او، بسیار تحقیر شده اما اگر این خانم محترم، عواقب دو روش را با یکدیگر مقایسه می کرد، قطعا این راهنمایی را برای خود سودمند می یافت.
 
به عبارت دیگر، می توانیم دو راه برای چنین دختری تصور کنیم: نخست پیشنهاد مشورت با والدین و آشنا کردن آنها با یکدیگر که در حقیقت نوعی پیشنهاد ازدواج است و راه دوم عدم ارائه چنین پیشنهادی و حفظ عزت نفس ظاهری از طرف دختر و در نتیجه بازیچه شدن زندگی و حیثیت او در تمام زندگی! حال کدام یک از این دو برای انسان با صرفه تر است؟ اینکه احساس کنیم چیزی را به دیگری پیشنهاد کرده ایم واو نپذیرفته است در حالی که تنها احساسات ظاهری ما نزد خودمان خدشه دار شده، یا اینکه چندین سال بازیچه امیال یک پسر باشیم؟ این خانم در نامه خود به رابطه‌های متعدد و مکرر این پسر با دخترهای دیگر نیز اشاره میکند.
 
منبع: دخترانه، مهدی نیک خو، مؤسسه بوستان کتاب،چاپ اول،قم 1393


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.