دوران نامزدی

در ادامه راهکارهای کسب شناخت بیشتر در دوران نامزدی را می خوانید.
چهارشنبه، 3 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوران نامزدی
منظور از «دوران نامزدی»[1]، فاصله بین عقد و عروسی است؛ یعنی، عقد صورت گرفته باشد و پسر و دختر به یکدیگر محرم شده اند. یا اگر طرفین برای عقد دائم آمادگی ندارند و می خواهند در فرصت و مناسبتی خاص و بابرپایی جشن، زندگی مستقل خود را شروع کنند، با خواندن عقد موقت به یکدیگر محرم می شوند تا زمان مناسب برای عقد دائم فراهم شود.

باید دانست؛ ازدواج مراحلی دارد که اگر در هر مرحله ای براساس شناخت و آگاهی، سنجیده گام بردارید به خوبی از آن مرحله عبور کرده و به تدریج آماده زندگی مشترک خواهید شد.

در مرحله خواستگاری شما یک شناخت اجمالی نسبت به یکدیگر پیداکردید و بر اساس آن تصمیم گرفتید با هم ازدواج کنید، یعنی همدیگر راپسندیدید؛ امّا با توجّه به این که انسان موجودی پیچیده و دارای ابعادگوناگونی است و به لحاظ شخصیتی از ویژگی های خاصی برخوردار است، لازم است در دوران عقد شناخت و آگاهی خود را نسبت به روحیات یکدیگر کامل تر کنید تا برای زندگی مشترک از آمادگی های لازم برخوردارشوید؛ زیرا شناخت در دوره قبل از عقد برای انتخاب بود و شناخت در دوران عقدبه دلیل عدم وجود محدودیت های دوره قبل برای تفاهم بیشتر زوجین جهت سازگاری افزون تر در زندگی مشترک است.

اگر در پی آن هستید که «دوران نامزدی» شما به دور از اختلاف باشدو در آرامش و موفقیت های زندگی مشترکتان تأثیر عمیقی داشته باشد، به راهکارهای زیر توجه کنید:


1- ملاقات های صمیمانه

دختر و پسری که قصد دیدار یکدیگر در دوران عقد را دارند، با ظاهری آراسته هم دیگر را ملاقات کنند. یعنی آقایان، اصلاح به موقع موهای سر، شانه زدن موها و مرتب کردن آنها، تمیز بودن لباس ها، استفاده از عطر مناسب ومورد علاقه همسر و.. . را از خاطر نبرده، دختران نیز سعی کنند در موقع ملاقات با همسر به سر و وضع خویش توجه نموده، علاوه بر استفاده از عطر و آرایش مناسب برای افزایش زیبایی از لباسی استفاده کنند که بیشتر برازنده آنهاست تابر جذابیت خود برای همسر بیفزایند.

همچنین یکی از موضوعات مهمی که دختر و پسر در ملاقات ها درصددکشف آن هستند درجه محبّت و علاقه همسر نسبت به خود می باشد؛ بنابراین، بر زن و شوهر لازم است که مراتب عشق و علاقه خود را نسبت به همسر ابرازداشته و از گفتن هر کلمه یا انجام هر عمل دلسردکننده ای که بوی کم محبّتی ازآن استشمام می شود، خودداری نمایند.

البتّه رعایت متانت و وقار در معاشرت ها و پرهیز از شوخی ها و حرکات سبک و زشت نیز از جمله آدابی است که سزاوار است در این ملاقات ها موردتوجّه همسران قرار گیرد.


2- بها دادن به احساسات و عواطف یکدیگر

معمولًا خاطرات تلخ و شیرین دوران نامزدی، گاهی تا آخر عمر در ذهن طرفین باقی مانده و در زندگی آینده شان تأثیر می گذارد؛ بنابراین شایسته است که دختر و پسر در دوران نامزدی مواظب عواطف، احساسات و شخصیت یکدیگر باشند.

هرگونه سرسنگینی، بی اعتنایی و خدای ناکرده تکبّر در مقابل عواطف واحساسات نامزد ممکن است باعث جریحه دار شدن عواطف وی گشته، کار رابه جایی برساند که وی کینه همسرش را به دل گرفته و این مسئله لطمه های سنگینی بر زندگی مشترک وارد سازد.


3- هدیه دادن

هدیه نامزد نشانه توجّه و محبّت اوست و اثر زیادی بر همسرش خواهدداشت؛ زیرا به طور ناخودآگاه مهر و محبّت وی را در دل همسرش جای داده و به عنوان عاملی مهم در ایجاد ارتباط صحیح باعث همگرایی آنها نسبت به یکدیگر خواهد شد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این زمینه می فرماید:
«مردی که وارد بازار شود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد، اجر و پاداش او برابر کسی است که نیازهای نیازمندان را برآورد».[2]

البتّه لازم نیست که هدیه گران قیمت باشد، بلکه شایسته است هدیه هر چندکه اندک است زیبا و مورد علاقه طرف مقابل باشد و مهم تر آن که با ظرافت داده شود؛ زیرا هدیه دادن ظرافت و سلیقه خاصی را می طلبد. به عنوان مثال همراه با نگارش جمله «دوستت دارم» یا جمله ای شبیه آن باشد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:
«دل به نوشته اعتماد می کند و آرام می گیرد».[3]
برای رسیدن به شناخت بیشتر در این دوران طلایی می توان با یکدیگربه مسافرت کوتاه رفت؛ زیرا در مسافرت جنبه های مثبت و منفی اخلاق انسان به طور ناخودآگاه بروز کرده و زمینه شناخت بیشتر فراهم می شود.


پی نوشت ها:
[1] . عامّه مردم تعبیر دوران نامزدى را براى فاصله زمانى عقد دائم تا عروسى به‏کار مى‏برند؛ در حالى‏که در حقوق مدنى ایران، نامزدى زمانى است که مرد از زنى خواستگارى مى‏کند تا بعد با او ازدواج کند و زن موافقت مى‏کند.
[2] . شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج 21، ص 515.
[3] . کلینى، کافى، ج 1، ص 52.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.