استامینوفن، کاربردها و عوارض

استامینوفن دارویی مسکن است که برای کاهش درد معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. در مطلب زیر به عوارض و کاربردهای این مسکن اشاره کردیم.
يکشنبه، 7 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استامینوفن، کاربردها و عوارض

چگونگی استفاده از استامینوفن

این دارو از طریق دهان طبق دستور پزشک مصرف میشود. شما ممکن است این دارو را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

اگر حالت تهوع دارید، ممکن است مصرف این دارو همراه با غذا کمک کند. از پزشک یا داروساز خود در مورد راه های دیگر برای کاهش تهوع مشورت بگیرید (مانند دراز کشیدن به مدت ۱ تا ۲ ساعت در صورت امکان همراه با اندکی تکان دادن سر).

اگر از نوع مایع این دارو استفاده میکنید، از وسیله اندازه گیری دارو برای اندازه گیری دقیق دوز تجویز شده استفاده کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز دقیق را دریافت نکنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما است. در کودکان، دوز بر اساس وزن نیز می باشد.

میزان مصرف خود را افزایش ندهید، دارو را به صورت مکرر مصرف نکنید، و یا مدت طولانی تر از آنچه تجویز شده است از این دارو استفاده نکنید. دارو را درست طبق زمانیکه پزشک دستور داده است متوقف کنید.

داروهای ضد درد اگر زمانی که اولین نشانه های درد بروز کنند استفاده شوند، بهترین کارایی را دارند. اگر شما تا زمانی که درد بدتر شود صبر کنید، دارو نیز ممکن است اثر گذار نباشد.

اگر درد مداوم دارید (مانند درد ناشی از سرطان)، پزشک شما ممکن است دستور دهد داروهای مخدری که بیشتر اثرگذار هستند را مصرف کنید. در آن صورت، این دارو ممکن است برای درد ناگهانی تنها در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

مسکن های دیگر درد (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن) نیز ممکن است تجویز شوند. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این محصول با داروهای دیگر مشورت بگیرید.

این دارو ممکن است موجب واکنش های دوران ترک (دوران ترک مواد مخدر) شود، به خصوص اگر این دارو به طور منظم برای مدت طولانی و یا در دوزهای بالا استفاده شود. در چنین مواردی، در صورتی که به طور ناگهانی مصرف این دارو قطع شود، علائم دوران ترک (مانند بی قراری، آبریزش چشم، آبریزش بینی، تهوع، تعریق، درد عضلانی) ممکن است رخ دهند.

برای جلوگیری از واکنش های دوران ترک، پزشک شما ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد.

برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک یا دارو خود مشورت کنید، و هر گونه واکنش دوران ترک را فورا گزارش دهید.

هنگامی که این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده شود، ممکن است به خوبی عمل نکند. در صورتی که اثر گذاری این دارو دچار مشکل شد با پزشک خود صحبت کنید.

همراه با مزایای آن، این دارو به ندرت ممکن است باعث رفتار غیر طبیعی اعتیاد شود. این خطر ممکن است در صورتی که شما در گذشته سوء مصرف الکل یا مواد مخدر داشته اید، افزایش یابد.

به منظور کاهش خطر ابتلا به اعتیاد این دارو را دقیقا همان گونه که تجویز شده است مصرف کنید.

اگر درد شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.
 

 عوارض جانبی استامینوفن

با مصرف این دارو تهوع، استفراغ، یبوست، احساس سبکی سر، سرگیجه، یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهند. برخی از این عوارض جانبی ممکن است پس از مدتی که از این دارو استفاده میکنید کاهش یابند. اگر هر یک از این عوراض باقی بماند یا بدتر شود، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

برای جلوگیری از یبوست، داشتن رژیم غذایی با فیبر کافی، نوشیدن مقدار زیادی آب و ورزش میتوانند کمک کننده باشند. داروساز شما برای کمک در انتخاب یک ملین (مانند نوع محرک با نرم کننده مدفوع) به شما کمک میکند.

به منظور کاهش خطر ابتلا به سرگیجه و سبکی سر، در هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده به آرامی برخیزید.

به یاد داشته باشید که پزشک بدین دلیل این دارو را تجویز کرده است که در نظر گرفته است فواید این دارو از خطر عوارض جانبی آن بیشتر است. بسیاری از افردا با استفاده از این دارو دچار عوارض جانبی جدی نمیشوند.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله تغییرات خلق و خوی/ذهنی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم)، درد معده / شکم، اشکال در ادرار کردن، نشانه هایی از اینکه غدد آدرنال شما به خوبی کار نمی کنند (مانند از دست دادن اشتها، خستگی غیر معمول، کاهش وزن)، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: غش، تشنج، تنفس آهسته / سطحی و خواب آلودگی غیر معمول / مشکل بیدار شدن از خواب، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص از چهره / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی امکان پذیر وجود ندارد. اگر شما متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدار
ماده موجود در این محصول استامینوفن است. مصرف بیش از حد استامینوفن ممکن است موجب بیماری جدی کبدی شود (احتمالا منجر به مرگ میشود). بزرگسالان نباید بیش از ۴۰۰۰ میلی گرم (۴گرم) استامینوفن در روز استفاده کنند. افراد مبتلا به مشکلات کبدی و کودکان باید کمتر استامینوفن مصرف کنند.

از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چگونه استامینوفن را مصرف کنید تا بی خطر باشد.

بدون مشورت با پزشک یا داروساز این دارو را با هر داروی دیگر حاوی استامینوفن استفاده نکنید. استامینوفن در بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی (مانند داروهای درد / تب و یا داروهای سرماخوردگی و سرفه) وجود دارند.

برچسب روی تمام داروهای خود را برای مشاهده اینکه آیا آنها حاوی استامینوفن هستند یا خیر بررسی کنید، و در صورتی که مطمئن نبودید از داروساز خود کمک بگیرید.

در صورتی که بیش از حد استامینوفن مصرف کردید (اُور دوز) حتی اگر احساس خوبی داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، عرق کردن، درد معده / شکم، خستگی شدید، چشم زرد / پوست و ادرار تیره، باشند.
 

هشدارها

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو و یا به سایر مخدرها (مانند هیدرومورخون، مورفین، کدئین) حساسیت دارید، یا اگر هر گونه حساسیت دیگری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

این محصول ممکن است مواد تشکیل دهنده غیرفعالی داشته باشد، که می توانند موجب واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را در مورد سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص از سوابقی همچون: اختلالات مغزی (مانند ضربه به سر، تومور، تشنج)، مشکلات تنفسی (مثل آسم، خواب آپنه، انسداد مزمن ریوی بیماری COPD)، بیماری های کلیوی، بیماری کبد، روانی / خلق و خوی اختلالات (مانند گیجی، افسردگی، افکار خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی استفاده / سوء استفاده از مواد مخدر / الکل، مشکلات معده / روده (مانند انسداد، یبوست، اسهال به علت عفونت، انسداد روده فلج)، اشکال در ادرار کردن (مانند توجه به بزرگ شدن پروستات)، بیماری های کیسه صفرا، بیماری های پانکراس (پانکراتیت).

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی همچون رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر گونه فعالیتی که نیازمند هوشیاری است را به درستی انجام دهید از انجام این گونه فعالیت ها پرهیز کنید.

از مصرف نوشابه های الکلی اجتناب کنید.

محصولات مایع این دارو ممکن است حاوی قند و الکل باشند. اگر مبتلا به دیابت، وابستگی به الکل، بیماری کبد، و یا دیگر شرایطی که نیاز به محدود کردن / جلوگیری از این مواد در رژیم غذایی خود هستید، در مصرف این دارو احتیاط کنید. با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این محصول مشورت کنید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله به داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه تنفس آهسته / سطحی حساس تر باشند.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص سردرگمی، گیجی حساس تر، خواب آلودگی، و تنفس آهسته / سطحی حساستر باشند.

قبل از استفاده از این دارو، زنان در سنین باروری باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این دارو صحبت کنند. در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود بگویید.

در حین بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. این دارو در صورتی که در طول دو ماه اول بارداری استفاده شود، ممکن است اندکی خطر نقص تولد را افزایش دهد.

همچنین، انتظار میرود استفاده از این دارو برای مدت طولانی و یا در دوزهای بالا در نزدیکی تاریخ زایمان به جنین آسیب برساند.

برای کاهش خطر، کمترین دوز موثر برای کوتاه ترین زمان ممکن را در نظر بگیرید. اگر متوجه هر گونه علائم در نوزاد تازه متولد شده خود مانند تنفس آهسته / کم عمق، تحریک پذیری، گریه غیر طبیعی / مداوم، استفراغ، یا اسهال شدید، فورا پزشک خود را مطلع سازید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و به ندرت ممکن است اثرات نامطلوب بر شیردهی نوزاد داشته باشد. در صورتی که نوزاد شما دچار خواب آلودگی غیر معمول، مشکل تغذیه و یا مشکلات تنفسی شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

 لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را به پزشک و داروساز خود نشان دهید. بدون تایید پزشک دوز هر دارو را شروع، متوقف و یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد درد خاص (مواد مخدر مخلوط آگونیست / آنتاگونیست مانند پنتازوسین نالبوفین، بوتورفانول)، کتوکونازول، مواد مخدر آنتاگونیست (مانند نالوکسان).

خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته / کم عمق، خواب آلودگی شدید / سرگیجه) در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است تنفس را تحت تاثیر قرار دهند و یا موجب خواب آلودگی شوند، میتواند افزایش یابد. بنابراین، اگر محصولات دیگری مانند الکل، آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، مواد مخدر برای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند carisoprodol، cyclobenzaprine) و مسکن های مخدر درد (مانند کدئین، هیدرومورفون) مصرف میکنید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید چرا که آنها ممکن است مواد تشکیل دهنده ای داشته باشند که باعث خواب آلودگی شوند. برای مصرف بی خطر این داروها با داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص (از جمله سطوح آمیلاز / لیپاز) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه میشود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما اطلاع دارند که این دارو را مصرف میکنید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران میتوان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها میتوانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته  های مهم

استامینوفن را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.