اهداف بوم گردی

امروزه بسیاری از گردشگران و توریست ها به دنبال اهداف بوم گردی هستند تا از این طریق بتوانند در رشد صنعت گردشگری و حفظ منابع زیست محیطی نقش آفرینی کنند. از مهمترین اهداف بوم گردی نیز می توان به توسعه پایدار و حفظ منابع فرهنگی مردم اشاره کرد.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
اهداف بوم گردی

اهداف بوم گردی کدام می باشد؟

آیا شما نیز به دنبال اهداف بوم گردی هستید؟ آیا می دانید که هر کدام از اهداف بوم گردی دارای چه تاثیراتی خواهد بود؟ از شما دعوت می شود که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی نموده و اطلاعات بسیار ارزنده ای را از این طریق به دست بیاورید.

بوم گردی یا اکوتوریسم یکی از مهمترین موضوعاتی می باشد که در صنعت گردشگری به آن بها داده می شود و منظور از آن نیز احترام گذاشتن به محیط زیست بوم میی باشد. توجه داشته باشید که کلمه بوم گردی شاید در وهله ی اول بسیار پیچیده به نظر برسد اما معنی آن بسیار روشن و واضح بوده و هر گردشگر و توریستی بایستی آگاهی خود را در زمینه بوم گردی و اهداف بوم گردی افزایش دهد. امروزه با رویکرد جهانی شدن و پیشرفته تکنولوژی در سراسر جهان، شاهد سفر گردشگران به دورترین مناطق دنیا هستیم، مناطقی که شاید اسم را تا کنون نشنیده اید و حتی نمی دانید در کجای کره زمین واقع شده اند. بی شک بوم گردی دارای اهداف بسیار زیادی است که پژوهشگران و افراد بسیار زیادی در مورد اهداف بوم گردی تحقیقات گسترده ای را انجام داده اند و توانسته اند مجموعه ای از اهداف بوم گردی را ارائه دهند. از مهمترین و بارزترین اهداف بوم گردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-توسعه پایدار
-حفظ منابع طبیعی
-حفظ فرهنگ بومی
-دوستی فرهنگ ها

در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد هر یک از اهداف بوم گردی توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.


توسعه پایدار

توسعه پایدار از مهمترین اهداف بوم گردی و صنعت گردشگری می باشد که در این زمینه تحقیقات و مقالات بسیار زیادی دنبال شده است و همه پژوهشگران نیز توانسته اند به نتایج یکسانی دست پیدا کنند. رشد و توسعه صنعت گردشگری به همراه به هم نزدن تعادل محیط طبیعی، اجرای عدالت و تخریب نکردن منابع طبیعی قطعا امری سختی خواهد بود ولی گردشگران و توریست ها می توانند با آموزش های لازم و با استفاده از تبلیغات صورت گرفته در زمینه، بهترین و موثرترین گام را در توسعه پایدار بردارند. اگر شما نیز به دنبال پیاده کردن اهداف بوم گردی هستید می توانید از توسعه پایدار شروع کرده و گام های بسیار موثر و شگفت انگیزی را در این زمینه بردارید.
 

اهداف بوم گردی

حفظ فرهنگ مردم

از دیگر مهمترین اهداف بوم گردی می توان به حفظ فرهنگ مردم محلی اشاره نمود. توجه داشته باشید که رقص ها، صنایع دستی، غذاهای محلی و آوازهای محلی مهمترین بازگو کننده فرهنگ اصیل آن محل به شمار می آید. صنعت گردشگری سبب شده است تا بسیاری از فرهنگ های به فراموشی سپرده شده از دوباره شکوفا شده و جان تازه ای را بگیرند. همچنین مردم محلی یک منطقه با آموزش ها و آگاهی های لازم بایستی بتواند از آثار فرهنگی خود بهترین منبع درآمد را برای خود ایجاد کند. خوشبختانه در بسیاری از مناطق و مقاصد گردشگری جهان مردم محلی به این امر آگاه بوده و توانسته اند درآمدزایی بسیار خوبی را از آثار متنوع فرهنگی خود داشته و هم چنین فرهنگ خود را حتی به دوردست ترین مناطق جهان نیز بشناسانند. گردشگران می توانند با به همراه داشتن آثار فرهنگی مردمان محلی مقاصد گردشگری همیشه از آنها یاد کرده و قصد سفر دوباره ای را نیز به این مناطق داشته باشند.


حفظ منابع طبیعی

یکی از مهمترین شعارهای بوم گردی این است که در سفر خود جز خاطره ها چیزی را به خانه نبرده و همچنین جز ردپای تان چیز دیگری را برجای نگذارید. همین شعار سرلوحه ی بسیاری از اهداف بوم گردی واقع شده است و گردشگران نیز بایستی به این موضوع حساسیت بسیار بالایی را از خود نشان دهند. استفاده بی رویه از منابع طبیعی و نابودی آنها زیر پای خود بی شک نشان از گذراندن بهترین لحظات در گردش نخواهد بود و گردشگرانی که به این موضوع توجه ندارند در کوتاه ترین زمان ممکن فرصت گردشگری و بوم گردی را از خود خواهند گرفت؛ بنابراین می توان گفت تا طبیعتی نباشد گردشگری نیز مفهومی ندارد و این امر از مهمترین اهداف بوم گردی به شمار می آید. در این راستا علاوه بر گردشگران مسئولان صنعت گردشگری نیز بایستی توجه و کارهای بسیار زیادی را انجام دهند و با فرهنگ سازی های موثر بتوانند گام بزرگی را در توسعه صنعت گردشگری و حفظ منابع طبیعی به طور همزمان بردارند.


دوستی فرهنگ ها

یکی دیگر از مهمترین اهداف بوم گردی، ایجاد همبستگی و دوستی میان فرهنگ های بسیار متفاوت می باشد. توجه داشته باشید که دوستی های فرهنگ های گوناگون تنها از یک راه امکان پذیر می باشد و آن نیز آگاهی لازم در مورد فرهنگ متقابل و احترام به آن می باشد. اگر گردشگران بتوانند قبل از سفر خود به یک روستا یا کشور دیگری، در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم این مقصد اطلاعاتی را به دست بیاورند و در زمان سفر خود نیز به تمام جنبه های این فرهنگ احترام خاصی را قائل باشند بی شک می توانند به راحتی با مردم بومی مقصد گردشگری مورد نظر خود عجین شده و گام بزرگی را در راستای دوستی فرهنگ ها بردارند. همچنین مردم بومی نیز می توانند با احترام متقابل به گردشگرانی که از کشورهای مختلف برای بازدید آمدن، می توانند در این طرح دوستی سهیم شده و تجربیات بسیار زیادی را از گردشگران به دست بیاورند.
 

اهداف بوم گردی

 سایر اهداف بوم گردی

از دیگر مهمترین و اساسی ترین اهداف بوم گردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-توانمندسازی مردم محلی از لحاظ اقتصادی
-مزایای مالی سفر برای گردشگران
-تجربه بسیار مثبت برای گردشگران و مردمان محلی
-افزایش حساسیت نسبت به شرایط اجتماعی و سیاسی

در نظر داشته باشید که در مجمع جهانی صنعت گردشگری سالانه ده ها کنفرانس و جلسه ها برای گفتگو در پیرامون اهداف بوم گردی برگزار می شود که بی شک این جلسات اهداف بسیار خاص و مهمی از اهداف بوم گردی را دنبال می کنند.


بوم گردی در ایران

کشور ما نیز استراتژی ها و اهداف بسیار بلند مدتی را در زمینه بوم گردی و اکوتوریسم در نظر گرفته است و در این راستا به کمک و همیاری گردشگران و مردمان محلی دارد تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به تمام اهداف بوم گردی دست پیدا کرده و توسعه و رشد بسیار چشمگیری را در صنعت گردشگری داشته باشند.

توجه داشته باشید که کشور ما با داشتن پتانسیل های گردشگری بسیار بالا، جز کشورهای برتر در زمینه گردشگری به شمار می آید و برای کسب درآمد از این صنعت بایستی به تمام جزئیات و اهداف بوم گردی توجه بسیار ویژه ای شود. 

منبع: traveltips.usatoday.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما