پی جویی قدرت
هیچ جایگاهی مبرا از حضور قدرت نیست؛همین امر سبب می شود تا تبارشناسی در مسألههای مشکوک به حضور روابط قدرتی باشد و تلاش کند تا این روابط را در آن پی جویی کند.
دوشنبه، 29 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از سوی دیگر انجام تبارشناسی، منوط به موفقیت این پی جویی و یافتن شبکه سیال روابط قدرتی موضوع در طول تاریخ و تحلیل موضوع بر اساس آن است. حتی اصل واژگون سازی معنا، در بسیاری از موارد با توجه به همین روابط قدرتی محقق می شود. به سخن دیگر، هنگامی که روابط قدرتی مستتر در موضوع مورد توجه قرار می گیرند، ابعاد جدیدی از آنها روشن می شود و در نتیجه معانی متعارض سر بر می آورند. از این رو، این اصل را باید اصلی پیشینی به شمار آورد که تناسب موضوع را با تبارشناسی مشخص می سازد.
نمونه های زیادی از به کارگیری این اصل در آثار فوکو وجود دارد. برای نمونه، هنگامی که وی مقوله اعتراف را مد نظر قرار میدهد، توجهش را به روابط قدرتی متهم، قاضی، قدرت حاکم و جامعه معطوف می دارد و از همین دریچه موضوع اعتراف را می نگرد. از این رو، برخی مسائل اعتراف از جمله صحت اعتراف، راههای افزایش اعتبار آن از طریق اعتراف گیری از افراد همدست که در علوم جزایی و جنایی مطرحند، برای فوکو محوریت ندارند. در مقابل، جریان اعتراف از منظر فوکو (۱۹۷۹)، آیین تولید حقیقت است. آیینی که در آن با کمک مجرم علیه خود وی حقایقی تولید میشود که خود، مبنای محکومیت وی را تشکیل میدهند.
اصل دیگری که فوکو در مطالعات تبارشناختی خویش، به کار می گیرد، توجه به گسستها و نقاط تغییر در تحولات تاریخی است. توجه به مبانی خاص تبارشناسی، یعنی اعتقاد به پاره پاره بودن تاریخ و نیز تأکید بر هویتهای متکثر، سبب می شود تا تبارشناس بر تغییرهای مداوم تاریخی و نیز وجود نقاط گسست در روندهای تاریخی صحه گذارد و در مطالعه خویش بر این نقاط حساس شود. بنابراین می توان گفت این اصل فوکویی، خود بر مبنای نوع نگاه وی به تاریخ استوار است؛ نگاهی که تاریخ را تکه تکه می بیند و پیشرفت و تکامل در آن را انکار می کند. همچنین قائل بودن به هویتهای متکثر و تکوین و ظهور متناوب آنها نیز از جمله مبانی این اصل محسوب میشود. بنابراین این اصل را باید مبتنی بر پیش فرضهای خاص تبارشناسی دانست.
مفهوم گسست که در باستان شناسی فوکو نیز مطرح می شود، انگاره ها و سامان های دانایی هر دوره را متمایز از دوران های دیگر ترسیم می کند و نوعی تباین انگارهای میان دوران های مختلف قائل میشود. از این رو، رابطه میان گفتمان ها، از منظر فوکو، در صحنه جدال آنهاست که تعریف می شود. در این جدال، اتفاقات غیرمنتظره و مختلفی امکان وقوع خواهند داشت.
مفهوم حفره که پیش از این نیز مورد اشاره قرار گرفت ناظر به همین صحنه های تهی از گفتمان است که در آن جدال گفتمان های مختلف شکل می گیرد و در نهایت یکی از گفتمان ها برای دورهای غالب میشود. این فضاهای خالی خالی از گفتمان مسلط، گرانبار از کردارهای غیر گفتمانی و عرصه صحنه آرایی قدرت های مختلف و هماوردی آنهاست. در نقاط گسست، معانی متعارض و متضاد با همبودی در کنار یکدیگر، فضایی مبهم و لغزان را ایجاد می کنند که گفتمان غالب توان ادامه حیات در آن را ندارد. در واقع، گسست، حالت تاریخی ویژه ای است که در اثر سربرآوردن معانی واژگون شده ظهور می کند. توجه به این گسستها و تغییرها نیز در میان پژوهشهای تبارشناختی فوکو به وفور دیده میشود. در ادامه، نمونه هایی از تحقق این اصل بیان می گردند.
.پرداختن به نقش ابهام آمیز مجنون در پایان قرون وسطی: از نظر فوکو (۱۹۷۳)، علت اضطراب پایان قرون وسطی از جنون، آن است که دیوانگی و دیوانه با ابهام خود، چند نقش را در آن واحد در فرهنگ اروپایی ایفا کردند: دیوانگان یک- تهدیدآمیز و مایه ریشخند بودند، دو- از بی خردی سرسام آور جهان خبر می دادند، سه- نشانی از حقیقت مضحک و حقیر انسان به شمار می آمدند.
کم کم شخصیت دیوانه در داستانها، شخصیتی حاشیه ای نبود بلکه به مثابه حامل حقیقت، نقشی اساسی داشت. در این دوران، در نمایش ها، خرد، فریب است و بنابراین جنون، فریب فریب یعنی حقیقت است: «دیوانه با زبان ساده لوحانه خود، که از ظاهر خردمندانه عاری است، همان حرف خرد را میزند» (فوکو، ترجمه ولیانی، ۱۳۸۷ الف، ص ۲۰). فوکو در بررسی جایگاه جنون در فرهنگ غرب، به ردپاهای آن در آثار نقاشان و نویسندگان می پردازد. نگاه این دو قشر با یکدیگر تفاوت داشت: در حالی که نویسندگان، دیوانه را منتقد اجتماعی می دانستند، نقاشان وارد دنیای جنون می شدند و از درون این دنیای پر رمز و راز آثاری نامفهوم و ترسناک ارائه میدادند. همان گونه که ملاحظه می شود، ابهامها و معانی واژگونه موجود در واژه جنون، هنگامی که در تاریخ سر بر می آورند و در کنار معانی اولیه آن قد علم می کنند، فضای سیالی را فراهم می آورند که آغازگر گسستهایی مفهومی یا گفتمانی خواهد شد.
منبع: تبارشناسی و تعلیم و تربیت، نرگس سجادیه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، 1394
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
تحلیل هرمنوتیکی تبارشناسی
چهارشنبه، 1 آبان 1398
اصول خرد معطوف به تبارشناسی
چهارشنبه، 1 آبان 1398
توجه به درون بودگی
چهارشنبه، 1 آبان 1398
ناپدید شدن مجازاتهای علنی
دوشنبه، 29 مهر 1398
اصول معطوف به تبارشناسی
دوشنبه، 29 مهر 1398
هندسه معرفتی فوکویی
دوشنبه، 29 مهر 1398
قدرت در اندیشه فوکو
شنبه، 27 مهر 1398
ارتباط درونی دانش و قدرت
شنبه، 27 مهر 1398
غیر نیتمند بودن قدرت
شنبه، 27 مهر 1398
نگاه توزیعی به قدرت
شنبه، 27 مهر 1398
تازه های مقالات
دعای عهد صوتی استاد فرهمند (متن حرز امام جواد برای ازدواج+رفع چشم زخم)
راز و رمز ماه رجب در نگاه بزرگان دین
متن کامل دعای علقمه با خط درشت + صوت و ترجمه
روش و آداب ختم قرآن امام سجاد (ع) + متن و صوت
فرق امگا 3 با جیوه و بدون جیوه: انتخاب درست برای سلامتی
عایق الاستومری برای کاهش مصرف انرژی چه تاثیری دارد؟
تفنن در خطاطی
آموزش خوشنویسی در ایران، ترکیه و بلاد عرب
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع)
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
ابراز نفرت از اقدامات اسرائیل در شورای امنیت
یکی از خلاقترین فرماندهان ارتش ایران
اوتاد
عراقچی: تحریم یک ابزار زورگویی و قلدری است
نماهنگ | برادر عزیز، رفیق صمیمی
فیلم منتشرنشده از شعرخوانی سردار دلها
جهت | عوامل اقتدار ملی کشور را باید حفظ کرد
توصیه قابل تامل دنزل واشنگتن بازیگر بزرگ هالیوود در گفتگو با مجری زن جوان
نماهنگ | اگر بخواهیم «سلیمانی» باشیم
حمله موشکی یمن به سرزمین های اشغالی
نماهنگ | عزت دست خداست
شادمانی یک صهیونیست از بمبارانهای غزه
مثبت ۱۰۰ ثانیه | رویش مبارک
نکات ضروری برای سفر به نجف در ایام شلوغی
جنایت جدید اشغالگران در نابلس