سرقت یا جعل هویت چیست ‏

هنگامی که سارقان اطلاعات شخصی شما را به منظور بدست آوردن یا باز کردن حساب بانکی، گزارش جعلی پرونده مالیاتی، اجاره ‏یا خرید ملک یا ارتکاب جرائم دیگر تحت نام شما به سرقت ببرند، گفته می‌شود که سرقت هویت صورت گرفته است. این مقاله در ‏خصوص سرقت هویت و انواع آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد.‏
جمعه، 3 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
سرقت یا جعل هویت چیست ‏
سرقت هویت از جمله جرائم جدی به حساب آمده که در آن سارق به منظور کلاهبرداری، باز کردن حساب بانکی تحت نام شخصی دیگر یا استفاده از حساب‌های موجود وی به اطلاعات قربانی دسترسی پیدا می‌کند.

سرقت هویت یا کلاهبرداری روشی برای استفاده عمدی از هویت فرد در جهت منافع شخصی است. به سرقت بردن هویت افراد، شخص متخلف را قادر می‌سازد از حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری قربانی سرقت کرده و سرمایه فرد را تصاحب نماید، اطلاعات محرمانه پزشکی را بدست آورده، پرونده ورشکستگی تشکیل داده، شغل بدست آورده و حتی جنایت‌های مختلفی از تخلفات رانندگی گرفته تا خلاف‌های جدی ارتکاب نماید. قربانیان نه تنها از سرقت هویت و از دست دادن مال خود رنج می‌برند، بلکه متحمل ترس دائم از مورد سرقت قرار گرفتن مجدد خواهند بود.

شما می‌توانید با اتخاذ اقداماتی از به سرقت رفتن هویت خود جلوگیری کنید. نخست لازم است از چگونگی رخ دادن آن اطلاع داشته باشید.
 

نحوه رخ دادن سرقت هویت

سرقت هویت به اشکال مختلفی می‌تواند برای شما اتفاق افتد. هکرها ممکن است اطلاعات شما را به طرق مختلف بدست آورده یا ممکن است نادانسته زمینه سرقت را در رسانه‌های اجتماعی برای هکرها مهیا سازید.
در طول مکالمات دیگران می‌توانند به صحبتهای شما گوش کنند یا با قرار دادن اسناد مالی در مکان‌های ناامن این امکان را برای ‏سارقان فراهم می‌سازیددر طول مکالمات دیگران می‌توانند به صحبتهای شما گوش کنند یا با قرار دادن اسناد مالی در مکان‌های ناامن این امکان را برای سارقان فراهم می‌سازید. این اطلاعات می‌توانند نام کامل شناسنامه‌ای، آدرس پستی و تاریخ تولد، شماره کارت اعتباری یا حساب بانکی، شماره بیمه اتومبیل یا بیمه خدمات درمانی شما را شامل شوند. سارقان با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند هویت شما را جعل کرده و جرائمی را تحت نام شما ارتکاب نمایند.

در فعالیتهای روزانه موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانند هویت ما را به سرقت ببرند، به برخی از آنها در زیر اشاره شده است.‏
 
سرقت هویت از طریق تقلب
این نوع کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که کارت خود را به فروشنده داده و این شخص ظاهراً به بهانه انجام فرایند پرداخت، کارت را از دید ‏شما خارج کرده و از یک دستگاه برای کپی اطلاعات رمزگذاری شده روی کارت شما استفاده می‌کند. این اطلاعات سپس بر روی کارت ‏دیگر کپی شده و با نام شما یک کارت اعتباری جعلی ساخته شده و از آن استفاده می‌کنند.‏
 
سرقت هویت از طریق ‏ فیشینگ
تحت پوشش کارمند یک شرکت اعتباری پیشنهاد عرضه کارت اعتباری به شما داده و اطلاعات شخصی و هزینه فرایند کار را مطالبه ‏می‌کنند. آنگاه به محض پرداخت شما، ناپدید می‌شوند.‏
 
سرقت هویت از طریق ‏ نگاه دزدکی ‏
سارقان غالباً با استفاده از دوربین تلفن همراه و یا نگاه از روی شانه شما (نگاه دزدکی)، هنگامی که در دستگاه خودپرداز مشغول انجام عملیات بوده یا تراکنش مالی با کارت ‏خود انجام می‌دهید، شماره حساب و گذرواژه شما را بدست می‌آورند.‏
 
سرقت هویت از طریق ‏زباله گردی
در اینجا، سارق در میان زباله‌های شما به دنبال رسیدهای بانکی، اطلاعات مربوط به عملیات مالی و اطلاعات کارت اعتباری شما ‏می‌گردد. گاهی او همچنین از پیشنهاد کارت اعتباری از قبل تأیید شده که در سطل زباله پیدا می‌کند نیز استفاده کرده و برای آن ‏درخواست می‌دهد.‏
 
سرقت هویت از طریق ‏اینترنت
آسان‌ترین مکان برای سرقت، با استفاده از حقه‌ی نامه الکترونیکی، ویروس یا هک کردن سیستم شما در حین انجام یک عملیات یا ‏تراکنش است.‏
 

انواع سرقت هویت

گرچه راه‌های مختلفی جهت ارتکاب کلاهبرداری و سرقت هویت وجود دارد، اما انگیزه انجام این کار همیشه به یک شکل است و آن سود شخصی و اقتصادی است. در ادامه برخی از انواع آن را توضیح می‌دهیم.
 
سرقت هویت جزایی
 زمانی رخ می‌دهد که فرد جرمی را مرتکب شده و اطلاعات هویتی و شخصی غلط و جعلی در اختیار پلیس قرار دهد.
 
سرقت گواهینامه رانندگی
در اینجا سارق می‌تواند شماره گواهینامه رانندگی شما را به سرقت برده و مرتکب تخلفات مرتبط با راهنمایی و رانندگی شده که در نتیجه آن شما مجبور به پرداخت جرایمی می‌شوید که خود مرتکب آنها نشده‌اید، بیمه اتومبیل خود را از دست می‌دهید و مجوز رانندگی شما به حالت تعلیق در می‌آید.
 
سرقت کد تأمین اجتماعی
شماره تأمین اجتماعی برای شهروندان ایالات متحده است که ممکن است جهت بدست آوردن شغل به شیوه‌ای کلاهبردارانه مورد استفاده قرار گیرد و نتیجه آن از دست دادن مزایای بیکاری یا متهم شدن به عدم پرداخت مالیات بردرآمد خواهد بود.
 
سرقت هویت پزشکی
هنگامی که هویت شما به منظور بدست آوردن بیمه درمانی یا بهره‌مندی از بیمه موجود به سرقت رود، سرقت هویت پزشکی صورت گرفته است. در نتیجه این نوع سرقت ممکن است به دلیل به وجود آمدن اطلاعات نادرست در پرونده پزشکی، پوشش خدمات درمانی خود را از دست دهید.
 
سرقت کارت اعتباری
رایج‌ترین و شایع‌ترین نوع سرقت هویت است که در آن تسهیلات اعتباری شما جهت کسب مال، خدمات و محصولات مورد استفاده قرار گرفته و شما می‌مانید و سابقه‌ای بد از سوابق اعتباری و قبض‌هایی که پرداخت نشده‌اند.
 

نحوه جلوگیری از سرقت هویت

هیچ کس نمی‌تواند به طور کامل از به سرقت رفتن اطلاعات هویتی خود جلوگیری کند. اما با انجام برخی اقدامات می‌توانید از خود در برابر این مشکل محافظت نمایید. در زیر به چند مورد اشاره شده است.

* از اطلاعات شخصی خود مراقبت کنید. به درخواستهای نامطمئن در پشت تلفن، ایمیل یا به صورت آنلاین که خواستار نام، تاریخ تولد، شماره حساب بانکی و غیره هستند، پاسخ ندهید.

* بر روی دستگاه‌های موبایل و همراه خود قابلیتهای امنیتی را فعال سازید.

* نرم افزارهای آنتی ویروس و فایروال را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

* از گذرواژه‌های پیچیده به هنگام رمزگذاری استفاده کرده و هرچند وقت یکبار آنها را تغییر دهید.

* کارت اعتباری و اظهارات مالی خود را برای اطمینان از عدم انجام تراکنش‌های غیر مجاز به طور مرتب بررسی کنید.

* به ایمیل‌های اسپم یا ناشناس پاسخ ندهید.

* به هنگام انجام تراکنش‌های مالی مراقب دیده نشدن رمز عبور خود باشید. جهت مقابله با تهدید روز افزون سرقت هویت، کشورهای مختلف مجازاتهایی را برای افراد متخلف مقرر کرده‌اندجهت مقابله با تهدید روز افزون سرقت هویت، کشورهای مختلف مجازاتهایی را برای افراد متخلف مقرر کرده‌اند. مجازات سرقت هویت روز به روز سخت‌تر می‌شود و قوانین خاص بسیاری برای انواع مختلف سرقت هویت مقرر شده است.

 
منبع: opinionfront & lifelock


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.