اصول تربیت دینی
عمده ترین اصل تربیتی در بحث تربیت دینی را در مرحله اول باید در خود مفهوم تربیت دینی جست وجو کرد. گفته شد که تربیت دینی به معنای شکوفا شدن، ظاهر شدن و بالفعل شدن تواناییهاست.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تربیت شکوفاسازی تواناییهای فرد در ابعاد مختلف است. از زاویه لغوی، ریشه لاتین To educate چه educare باشد که به معنای to bring up است و چه educere باشد که به معنای to bring out است، تا حدودی بر همین معنا دلالت دارد؛ چنان که از ریشه عربی نیز همین معنی بر می آید. اما از مرز لغت که بگذریم، اصطلاح تربیت در مقابل تعلیم نیز به معنای شکوفاسازی و به فعلیت رساندن امور بالقوه است. با توجه به این معنا تربیت دینی را می توان «شکوفا ساختن فطرت توحیدی انسان و تجلی آن در عمل عبادی وی» تعریف کرد. توجه به این معنی بسیاری از مشکلاتی را که از دیدگاه های غیردینی و در خصوص بحث ما از دیدگاه لیبرالیسم نشئت می گیرد پاسخ می گوید. اصل اینکه انسان فطرتا خداجو است و اینکه به دنبال کمال واقعی می گردد و فطرت او با اسلام سازگار است و نمونه های دیگر از این قبیل را باید در مجال دیگری تبیین کرد. اما پس از روشن شدن فطرت الهی انسان، نوبت به بررسی اصول و روشهایی می رسد که تربیت بر آنها استوار می گردد که در بحث بعدی پی می گیریم.
علاوه بر اصول عمومی در تعلیم و تربیت، هر بعد خاصی از ابعاد آموزشی و تربیتی نیز اصول ویژه خود را می طلبد. عمده ترین اصل تربیتی در بحث تربیت دینی را در مرحله اول باید در خود مفهوم تربیت دینی جست وجو کرد. گفته شد که تربیت دینی به معنای شکوفا شدن، ظاهر شدن و بالفعل شدن توانایی هاست. یعنی کار اصلی مربی این است که استعدادهای درونی مخاطب مورد تربیت را شکوفا سازد، باید زمینه ای برای او فراهم آورد تا آنچه را در درون دارد به فعلیت رساند. تربیت صرفا یک سلسله آموزش ها و محفوظات و تقلیدها نیست. اگر در باب تربیت امر آموزش هم مطرح می شود و به اصطلاح «تعلیم» را با «تربیت» همراه می کنیم و «آموزش» را در کنار پرورش» قرار می دهیم، برای این است که از آموزش به مثابه ابزاری برای پرورش استفاده می کنیم. آموزش وسیله ای است که از طریق آن استعداد کودک شکوفا شده و قوهها به فعلیت برسد و لذا نمی توان آموزشی را که به این نتیجه مهم نرسد، موفق نامید، هرچند محفوظات و یادگیری متربی صد من کاغذ باشد.
این امر به ویژه در باب تربیت دینی حائز اهمیت است. آموزش اصول و مفاهیم دینی، آموزش امور عبادی و مسائل و احکام و امثال آن و درج کتاب درسی تعلیمات دینی در برنامه درسی مدارس چنانچه زمینه ای باشد تا دانش آموز در پایان یک دوره مثلا پنج ساله ابتدایی به درجه ای برسد که بر اساس سن خود برداشتی از الوهیت و عبودیت و رابطه عبد و مولا داشته باشد، این آموزش، آموزش موفقی شمرده می شود و می توان گفت در اینجا تربیت دینی صورت گرفته است. اگر کودک و نوجوان به این مرحله از تربیت برسند، در آینده نیز به طور خودکار مسئله را پیگیری می کنند و اگر امر بر غیر این روال باشد و نتیجه آن صرفا برخی محفوظات باشد که آن هم پس از مدتی به فراموشی سپرده شود، باید چاره ای دیگر اندیشید. البته ما به دنبال حذف این آموزشها نیستیم، هرچند از آنها گریزی هم نیست، اما باید توجه داشت که آموزش وسیله تربیت است. سخن ما بر سر نحوه صحیح آموزش و روش منطقی تربیت است. به عبارت روشن تر و در یک بررسی عینی می گوییم، دانش آموزی که چند سال تحصیلی را پشت سر نهاده است، چنانچه در حد رشد شناختی خود خداشناس شده باشد، باید در درس تعلمیات دینی موفق تلقی شود، هرچند نمره های درسی مربوط ضعیف باشد، و به عکس اگر محفوظات خوب و نتیجه نمره های خوبی دارد، اما در ارتباطش با خداوند و فهم از جهان هستی رشد نداشته است، باید او را در این بعد ضعیف شمرد. خلاصه اینکه از جمله اصلی ترین شیوههای تربیت دینی این است که به جای اصرار بر یادگیری های طوطی وار، بکوشیم فطرت الهی را شکوفا کنیم.
از همین جا به بحث درباره اصل دوم تربیتی منتقل می شویم و آن، توجه به سیر رشد کودکان و نوجوانان در ابعاد شناختی و عاطفی و تأثیر عامل «سن» در این زمینه است. مسلم است که همه مفاهیم و مطالبی را که فرد در دوره جوانی و بزرگسالی قادر به فهم آن است، در دوران کودکی و نوجوانی متوجه نمی شود. بسیاری از مفاهیم مجرد و انتزاعی تنها در سنین بالاتر معنا می یابد و لذا طرح کردن مستقیم آنها به کودک و نوجوان جز اتلاف وقت و احیانا تأثیر منفی اثر ندارد. البته در این باب افراط و تفریطهایی صورت گرفته است.
منبع: مجموعه مقالات تربیتی، عبد الرضا ضرابی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، قم، ۱۳۸۸
مقالات مرتبط
تاکتیک های مهم فرزند پروری (بخش دوم)
عامل به خیر بودن پدر و مادر بهترین روش تربیتی فرزندان
اهمیت تربیت دختران از منظر اسلام ( بخش اول)
نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
از منظر امام خامنه ای ( حفظه الله) راه شناخت منافق چگونه است؟
شخصیت معنوى امام خمینی (رحمه الله)
سیره عملى امام خمینی در مسایل فردى، خانوادگى و اجتماعى
سیره عملى امام خمینی در مسایل اخلاقى و شرعى
دوستى و روابط دختر و پسر از دیدگاه برون دینى و درون دینى
توصیه های اخلاقی از میرزا جوادآقا ملکى تبریزى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از حضرت امام خمینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
بهترین دعاها برای ختم به خیر شدن معامله کداماند؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | نور چشم / استاد رفیعی
حکمت | مودت بین زن و شوهر / استاد رفیعی
حکمت | دلتنگ حرم شدم! / استاد حسینی صدر
از منظر امام خامنه ای ( حفظه الله) راه شناخت منافق چگونه است؟
سخن آوا | دلتنگ حرم شدم ... / استاد حسینی صدر
کنفرانس امنیتی مونیخ دورهمی غربی!
آیا اینجا سرزمین آزادی است؟
رئیسی: تحریم ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
بررسی شکایت از تاکسیهای اینترنتی
انهدام شبکهٔ اغفال دختران چَتِربِت
نجات خودروی گرفتارشده در رودخانهٔ زمکان
تلاش برای بازسازی جادههای آسیبدیده از سیل
میتوانیم عرض اسرائیل را تک چرخ بزنیم!
تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!