بررسی علل دیر بالا آمدن ویدوز لپ تاپ

هر کسی که با یک لپ تاپ کار می کند، احتمالا با مشکل دیر بالا آمدن ویندوز دست و پنجه نرم کرده است. اما این مشکل به چه علت پدید می آید و راه حل آن چیست؟ با ما باشید تا با هم به بررسی علت دیر بالا آمدن ویندوز لپ تاپ بپردازیم.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی علل دیر بالا آمدن ویدوز  لپ تاپ

علت دیر بالا آمدن ویندوز

 
نرم افزار مشکل ساز
اولین مشکلی که به ذهن می رسد، این است که نرم افزاری روی سیستم شما نصب است که یا به صورت معلق مانده است و یا مقدار نامعقولی از منابع را استفاده می کند.

این مورد را می توانید به راحتی بررسی کنید، تنها کافی است نگاهی به Task Manager بیاندازید تا ببینید چه چیزی CPU شما را تا این حد مشغول کرده است. با مرتب سازی بر اساس ستون ها، می توانید این برنامه را پیدا کنید.

اگر نمی توانید نرم افزاری را که CPU شما را مصرف می کند ببینید، کافی است روی اپلیکیشن کلیک کنید و گزینه search online را انتخاب کنید تا بتوانید نرم افزار خطا کار را شناسایی کنید.

هنگامی که نرم افزار مقصر را شناسایی کردید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید مشکل را رفع کنید. بر اساس ماهیت نرم افزار، ممکن است تنها با حذف نصب یا دوباره نصب کردن آن نرم افزار، بتوانید مشکل دیر بالا آمدن ویندوز را برطرف نمایید.
 
نرم افزار اسکن یا بک آپ مشکل ساز
با این وجود، بسیار عجیب است که هر چیزی که تاثیر منفی بر کامپیوتر شما دارد، 30 دقیقه یا بیشتر برای بالا آمدن ویندوز زمان ببرد.

احتمال می دهم که مشکل از یک اپلیکیشن پشتیبان گیری یا اسکن کردن باشد، اما از آن جایی که این مورد را در سیستم خودم تجربه نکرده ام، نمی توانم مثالی از این مورد بزنم.

در این مورد می توانید از اسکن کردن توسط آنتی ویروس کمک بگیرید. با این که شک دارم کامپیوتر شما ویروسی شده باشد، امتحان کردن این کار ضرری ندارد.

برای این کار می توانید از نسخه رایگان Malwarebytes استفاده کنید و سیستم خود را به صورت کامل اسکن کنید. در نهایت احتمالا مشکلی در سیستم خود نخواهید یافت، و دلیلی برای دیر بالا آمدن ویندوز لپ تاپ خود نخواهید یافت.
 
لود شدن نرم افزارها
همچنین باید تمامی نرم افزارهایی که در هنگام بالا آمدن ویندوز لود می شوند را نیز بررسی کنید، و تنها نرم افزارهای ضروری تان را در این لیست نگه دارید.

این کار را می توانید از طریق تب Startup در Task Manager انجام دهید

روی این تب کلیک کنید، بر اساس Status دسته بندی کنید (که اگر پیشتر این کار را نکرده اید، باید برای همه چیز در حالت Enabled باشد.)، سپس به دنبال برنامه هایی بگردید که در هنگام بالا آمدن ویندوز لود می شوند.

احتمالا بیشتر این برنامه ها را نشناسید، اما می توانید راست کلیک کرده و مثل قبل Search online را انتخاب کنید.

پیشنهاد من این است که هر نرم افزاری که یک برنامه کمکی است، و یا برنامه هایی که در پس زمینه فعال هستند و به بالا آمدن سریع تر نرم افزارهای دیگر کمک می کنند را غیر فعال کنید.

برای مثال در هنگام بالا آمدن ویندوز، نیازی به لود شدن برنامه کمکی iTunes ندارید، همچنین نیازی به برنامه کمکی Adobe نیز نخواهید داشت. اگر از OneDrive استفده نمی کنید، می توانید آن را نیز غیر فعال نمایید.
 
TronScript
همچنین می توانید گزینه ای اساسی تر به نام TronScript را نیز اجرا کنید. این یک ترکیب تولید شده توسط جامعه از اسکریپت ها و اعمالی است که برای پاک نمودن سیستم شما طراحی شده اند.
 

سخن آخر

اگر من جای شما باشم، از تمامی فایل ها یک فایل پشتیبان تهیه می کنم، و ویندوز لپ تاپ را عوض می کنم. معمولا برای اکثر مشکلاتی که در کامپیوتر به وجود می آید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، همین تعویض ویندوز است.

به نظر من چند ساعتی که صرف تعویض ویندوز می شود، بسیار بهتر از این است که ساعت های زیادی را صرف عیب یابی سیستمی کنید که مشکلات زیاد و پیچیده ای دارد، و صرف زمانی که برای تعویض ویندوز و راه اندازی دوباره تمام برنامه ها می کنید، ارزشش را دارد.

اگر از این روش استفاده کنید، شرط می بندم که تمام مشکلاتی که لپ تاپ یا کامپیوتر شما دچار آن ها شده است را به سرعت رفع خواهید کرد.

اگر لپ تاپ شما قدیمی است و به جای SSD از درایو هارد دیسک استفاده می کند، می توانید SSD را با قیمتی خوب بخرید، فایل هایتان را بک آپ بگیرید، درایو خود را تعویض کرده و ویندوز 10 را روی SSD پر سرعت تر خود نصب کنید.

حتی اگر پیشتر این کار را انجام نداده باشید، خواهید دید که انجام این کار سخت نیست. از این طریق شاهد بهبودی عظیمی در عملکرد سیستم خود خواهید بود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.