کیفیت زندگی و راهکارهایی برای بهتر شدن آن

آیا کیفیت زندگی شما در طول زمان کاهش‌ یافته است و منجر به از دست دادن انرژی، سرزندگی، و اشتیاق برای آینده شده است؟ با ما همراه باشید تا راهکارهایی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.
دوشنبه، 17 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیفیت زندگی و راهکارهایی برای بهتر شدن آن

کیفیت زندگی به چه معناست؟

کیفیت زندگی به معنای بالا بردن سطح رضایت مندی و خوشحالی در زندگی است. بشر از ابتدا در جستجو ارتقای شرایط زندگی  بوده است.

تصور کنید از زمان دوران غار نشینی انسان به دنبال ارتقا و رشد زندگی خود بوده است؛ چراکه هیچ زمان به آن چیزی که داشت، خوشحال نبود و همیشه در جستجوی بهترین ها برای خود بوده است.

اینکه بتوانیم شرایط زندگی را به طور مداوم تغییر بدهیم و به کیفیت زندگی فکر کنیم، انرژی، وقت و همین طور بخش زیادی از ذهن ما را به خود درگیر می کند.

کارشناسان مسائل خانواده، راههایی را پیشنهاد می دهند که بتوانیم کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم.

اما گاهی این ایده ها و راهها کمی دور از واقعیت است. مثلا برای اشخاصی که کارمند هستند، و باید روزانه، مسیر مشخصی را تا محل کار خود بروند، کیفیت زندگی کاری آنها همیشه در یک حد نرمال و شاید پایین تر قرار می گیرد و منطقی بخواهیم بگوییم؛ این امکان برای آنها نیست که هر زمان احساس رخوت و فرسودگی در کار داشتند، کار را رها کنند و به یک سفر چند روزه بروند.
 

چه پیشنهادی برای بالا بردن کیفیت زندگی وجود دارد؟

هرچه به تکنولوژی که خودمان برای افزایش آن تلاش کرده ایم، نزدیک تر می شویم، دلیل نمی شود که کیفیت زندگی مان بیشتر شود.

گاهی یک زندگی ماشینی با تمام امکانات رفاهی، نمی تواند کیفیت زندگی یک شخص را بالا برد. شاید هم برعکس، او را تبدیل به یک مصرف کننده صرف می کند و این موضوع به او آسیب می زند.

دلیلش ساده است. وقتی شما یک مصرف کننده می شوید، انگیزه های سازندگی و خلاقیت در شما کاهش پیدا می کند و شما از فطرت خود دور می شوید.

هر چقدر به تکنولوژی وابسته تر شوید، این موضوع شما را افسرده می کند چون از طبیعت درونی خود دور شده اید.

برای این افراد بهترین راه در جهت افزایش کیفیت زندگی، ایجاد انگیزه های شخصی، فرصت خلاقیت و بروز عواطف پیشنهاد می شود.

توسعه اجتماعی، بدون شک خوب است اما مطابق با معیارها و الگوهای ذهنی اشخاص باید افزایش پیدا کند و اگر خلاف این باشد فرد دچار آسیب های روانی متعددی می گردد که سلامت روانی او به خطر می افتد.

این موضوع یکی از بحث های مهم در سبک زندگی سالم و سلامت روانی است که فعلا مورد بحث ما نیست.

به طور کلی می توان کیفیت زندگی را در وجه مثبت زندگی تعریف کرد. یعنی شما وقتی کیفیت زندگی بالایی دارید، وجه مثبت و انگیزشی شما در زندگی بالاست.
 

تعریف نظری کیفیت زندگی

اختلاف‌ نظرهایی در زمینه تعریف کیفیت زندگی وجود دارد. در زیر به تعدادی از این تعاریف اشاره می‌شود

1- کالمن می‌گوید که کیفیت زندگی گستردگی و انبساط امید و آرزو است که از تجارب زندگی ناشی می‌ شود.

2- فرانس و پاورس می‌نویسند کیفیت زندگی، ادراک فرد از رفاه است که به نظر می‌ رسد از رضایت یا عدم رضایت در حیطه‌ های اصلی زندگی ناشی می‌شود.

3 – تستا و سیمونسون کیفیت زندگی را ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی می‌دانند که محدود به تجارب، اعتقادات، انتظارات و ادراک بیمار است.

4 – زان کیفیت زندگی را درجه رضایت در تجارب زندگی فرد می‌داند، وی می‌گوید کیفیت زندگی، شامل رضایت از زندگی، رضایت در تصور از خود، سلامت و برگ خریدهای اجتماعی و اقتصادی است.

5 – سازمان بهداشت جهانی نیز کیفیت زندگی را این‌گونه تعریف می‌کند ادراک افراد از موقعیت شان در زندگی، در متن فرهنگ و نظام‌ های ارزشی که در آن  زندگی می‌ کنند و در ارتباط با اهداف، انتظارات، ارتباطات و نیازهایشان است.
 

ابعاد کیفیت زندگی

بر اساس نظر اکثریت متخصصین ما 6 بُعد داریم:

+ بعد فیزیکی

+ بعد اجتماعی

+ بعد روانی

+ بعد جسمی

+ بعد روحی

+ بعد محیطی

+ بعد فیزیکی

که مربوط به معاینات عمومی پزشکان هست و مربوط به قدرت، انرژی، توانایی انجام فعالیت‌ های روزمره و خود مراقبتی و استقلال فردی است. این بعد نشانگر احساس بهتر بودن در ارتباط است.
 
بعد اجتماعی
این بعد نشانگر این است که کیفیت ارتباطات افراد با اعضاء خانواده، همکاران، دوستان و همسالان و جامعه چطور است.
 
بعد روانی
در این بعد نشانه‌ های روانی اضطراب، افسردگی و ترس‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.
 
بعد جسمی
در این بخش علائم بیماری‌ ها و دردها مورد توجه است.
 
بعد روحی
در این قسمت هدف و معنای زندگی مورد دقت قرار می‌ گیرد.
 
بعد محیطی
در این بعد به این توجه می‌ شود که شرایط محیط‌ زیست افراد چگونه است؟ و اینکه افراد آیا بر محیط‌ زیست خود اثر مثبت می‌ گذارند و آیا چقدر توان کاهش اثرات محیطی را بر زندگی و محیط‌ زیست خود دارند.

اینها همه تعاریفی از کیفیت زندگی بود که توسط کارشناسان تحلیل و مشخص شده است. اما سوال اینجاست؟ با توجه به اینکه کشورما در اندازه گیری کیفیت زندگی، رتبه اصلا خوبی ندارد، ما چطور می توانیم کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم؟

آیا می توانیم چون رتبه کشور ما در کیفیت زندگی، نامطلوب است ما هم تسلیم شویم و دست روی دست بگذاریم و بگوییم؛ شرایط همین است.

بدون شک، اگر به داشتن زندگی خوب و شاد فکر کرده اید، پس نمی توانید این پاسخ را بپذیرید و باید راههایی ساده برای افزایش کیفیت زندگی شخصی خود، کیفیت زندگی کاری خود، کیفیت زندگی اجتماعی، و حتی افزایش کیفیت زندگی در سالمندان هم پیدا کرد.
 

چه کنیم رضایتمندی مان نسبت به کیفیت زندگی مان بیشتر شود؟

یکی از بهترین مواردی که محققان در مورد آن بسیار تاکید کرده اند، نقش ورزش در خانواده ها و افزایش کیفیت زندگی افراد است.

اگر شما خانه دار هستید و فرصت رفتن به باشگاههای ورزشی را ندارید، می توانید در خانه ورزش را ادامه دهید.

 چنانچه شاغل هستید و ساعت کمتری فرصت دارید، می توانید در طول مسیر رفتن به محل کار، ورزش های هوازی و پیاده روی را در برنامه خود قرار بدهید.

برای تغییر دنیا، نیازی نیست کار بزرگی انجام دهیم، کافی است اول از همه خودمان را تغییر بدهیم. آن هم با یک تصمیم گیری ساده.


منبع: سرویس فرهنگ و اندیشه راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما