فوتبال از کجا سرچشمه گرفت؟

فوتبال تاکنون محبوب‌ترین بازی امروز دنیاست. فوتبال ورزشی است که در هر گوشه جهان بازی و تماشا می‌شود. اولین افرادی که این بازی را شروع کردند شاید هرگز حتی در وحشی‌ترین رؤیاهای خود ارتفاعاتی که فوتبال به آنها صعود کرد را نمی‌دیدند.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
فوتبال از کجا سرچشمه گرفت؟
بازی فوتبال امروزه شامل بهترین لیگ‌ها، میلیون دلارها، بهترین زیرساخت‌ها، و شهرت است و چه چیز دیگر می‌خواهد! اما این بازی می‌تواند به طور لذت بخش توسط هر گروهی از مردم در یک تکه زمین لخت نیز انجام شود. اکنون دو روش وجود دارد که می‌‌توان از طریق آنها به منشأ این بازی فوق العاده نگاه کرد. قدیمی‌ترین شواهد از انجام این بازی می توان تا سلسله هان قرن 2 در چین، جایی که توپ‌های چرمی دریبل زده و به درون یک توری کوچک لگد زده می‌شدند، ردیابی کرد. در دوران رنسانس، رومی‌ها با یک توپ ساخته شده از مثانه گاو بازی کردند. علاوه بر این، موارد دیگری نیز باید وجود داشته باشد که به صورت راز پنهان مانده است. با این وجود، ما نگاهی به جدول زمانی فوتبال مدرن خواهیم داشت که سرانجام به بازی‌ای تبدیل شد که امروزه همه ما آن را به خوبی می‌شناسیم.
 
* در سال 1863، اولین اتحادیه فوتبال در انگلیس تشکیل شد. در سال 1882، اتحادیه فوتبال لندن تشکیل شد.
 
* اولین مسابقه بین المللی فوتبال در سال‌ 1872 بین اسکاتلند و انگلیس انجام شد. فرگوس سوتر و جان لاو دو نفر اولی بودند که به دلیل استعداد خود در فوتبال، جوایز پولی دریافت کردند.
 
* در سال‌های 1873، 1876 و 1880 اتحادیه فوتبال اسکاتلند، ولز و ایرلند به ترتیب تشکیل شدند.
 
* به تدریج، سایر کشورهای اروپایی از جمله هلند و دانمارک در سال 1889 فوتبال را به تصویب رساندند و اتحادیه‌های فوتبال مربوطه را تشکیل دادند.
 
* در سال 1891، نیوزلند اولین انجمن فوتبال خود را تأسیس کرد. در سال 1893، آرژانتین انجمن فوتبال خود را تشکیل داد. در سال 1895، شیلی، سوئیس و بلژیک تیم‌های فوتبال خود را تشکیل دادند و انجمن‌های فوتبال خود را تأسیس کردند. کشورهایی که بعداً حضور خود را در زمینه فوتبال مستقر کردند، شامل آلمان و اوروگوئه در سال 1900، مجارستان در 1901 و فنلاند در سال 1907 هستند.
 
* فوتبال به طور رسمی در المپیک 1900 به عنوان یکی از ورزش‌های المپیک معرفی شد.
 
* بازی مدرن فوتبال وجود خود را مدیون مجموعه قوانین مشترکی است که طی یک بازه زمانی چندین ساله روی آنها توافق شده است که نه تنها به عنوان نیای قوانین بازی‌های مدرن عمل می‌کند بلکه یک بار و برای همیشه فوتبال را از راگبی دور کرد. "قوانین کمبریج" تاکنون بیشترین تأثیر را بر روی کد مدرن داشته است - با سایر قوانینی که از مجموعه سایر کدها مانند "قوانین شفیلد"، "قواعد "Uppingham و غیره گنجانیده شده است.
 
* در سال 1904، فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا (FIFA) در پاریس تأسیس شد. در ابتدا، این فدراسیون تنها متشکل از هفت عضو بنیانگذار بود. آنها بلژیک، فرانسه، هلند، دانمارک، سوئد، اسپانیا و سوئیس بودند. امروز فیفا 204 عضو دارد. در سال 1913، آمریکایی‌ها سازمان فوتبال خود، فدراسیون فوتبال ایالات متحده (USSF) ، را تشکیل دادند. امروز، مطالب زیادی برای خواندن در مورد فوتبال آمریکا وجود دارد. اولین جام جهانی بین المللی فوتبال در سال 1930 برگزار شد.
 

چه کسی فوتبال را اختراع کرد

سفر فوتبال یا فوتبال تجمعی از یک رویداد ورزشی خام در چند صد سال پیش شروع می‌شود تا یکی از پربیننده‌ترین ورزش‌های امروزی جهان. فوتبال محبوبیت فوق العاده‌ای در سراسر جهان به دست آورد. ورزشی که شبیه فوتبال مدرن است در گذشته در چندین کشور بازی می‌شده است. در حقیقت، این ورزش پر بیننده‌ترین ورزش در آمریکا نیز هست. گرچه دشوار است به کسی به عنوان مخترع فوتبال به دقت اشاره کرد یا منشأ فوتبال را ردیابی کرد، اما می‌توان پیشرفت این بازی را از نسخه خام آن تا نسخه مجلای آن ردیابی کرد.
 
تاریخ فوتبال، که یکی از تماشایی‌ترین ورزش‌های جهان است، به همان اندازه‌ی خود ورزش جالب است. بسیاری از کشورها ادعا می‌کنند که ریشه‌های آن را می‌توان در فرهنگ آنها ردیابی کرد، که این مسئله تا حد زیادی صادق است، زیرا ورزشی که شبیه فوتبال مدرن است در گذشته در چندین کشور بازی می‌شده است.
 
ورزش‌های باستانی مشابه فوتبال
متنی باستانی که در موزه مردم شناسی مونیخ در آلمان در معرض نمایش است، به ورزشی شبیه فوتبال اشاره دارد که در سال 50 قبل از میلاد در چین و ژاپن بازی می‌شد. متون باستانی مستند نیز به ورزشی مشابه، معروف بهCuju ، اشاره دارند که در زمانی بین 476 - 221 قبل از میلاد در چین بازی می‌شد. توپ پر مویی که در این ورزش استفاده می شد از چرم ساخته شده بود.
 
در قرن چهاردهم میلادی، پادشاه ادوارد انگلیس قانونی به تصویب رساند که تهدید می‌کرد به زندانی شدن کسانی که ورزشی فوتبال مانند را که به آرامی در حال پیشرفت در این کشور بود بازی می‌کردند. اعلامیه پادشاه اظهار می‌داشت:
«برای این که شلوغی زیادی در شهر به خاطر ازدحام به دنبال توپ‌های بزرگ به وجود می‌آید که بر اثر آن نیروهای شبطانی زیادی بیدار می‌شوند، و این امر مطرود خداست، ما از طرف پادشاه فرمان می‌دهیم و آن را قدغن می‌کنیم، با مجازات تحمل حبس برای کسانی که چنین بازی‌ای را در آینده در شهر انجام دهند.»
 
این ورزش، برخورد مشابهی را از جانشینان پادشاه ادوارد به دست آورد. با این حال، همین ممنوعیت در اروپا بود که راه را برای گسترش آن به سایر قاره‌ها، از جمله آسیا و قاره آمریکا، هموار کرد.
 
اختراع فوتبال مدرن
فوتبال مدرن در دهه 1860 در انگلستان اختراع شد. این فوتبال اروپایی، در مدارس و دانشکده‌ها به یک ورزش محبوب تبدیل شد و مؤسسات مختلفی به خاطر پرستیژشان با هم این بازی را انجام می‌دادند. در ابتدا، آن فقط توسط کلاس نخبگان در باشگاه‌های مختلف انگلیس بازی می‌شد.
 
به خاطر ارزان بودن آن، طولی نکشید که فوتبال سد طبقاتی را شکست و به ورزش توده‌ها تبدیل شد. مشکل وقتی ایجاد شد که هر تیم با مجموعه قوانین خاص خود بازی می‌کرد. در سال 1863، اتحادیه فوتبال (FA) برای رفع این مشکل تشکیل شد.
 
این اتحادیه مجموعه‌ای از قوانین را ارائه داد که با توافق متقابل بین همه باشگاه‌ها تنظیم شده بود. این امر انحصار پیشرفت فوتبال را از مدرسه و دانشکده بیرون آورد. اکنون، حتی طبقه کارگران نیز علاقه زیادی به آن نشان می‌داد.
 
منبع: مایا پیلای


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما