شیوه هایی برای افزایش برد مودم

مودم وای فای به عنوان مهم‌ترین وسیله اتصال به اینترنت محسوب می‌شود، اما میزان سیگنال‌ دهی آن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند که به همین دلیل در این مقاله شما را با روش های تقویت آنتن دهی مودم‌های WI FI آشنا می‌کنیم.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شیوه هایی برای افزایش برد مودم

برد وای فای به چه چیزهایی بستگی دارد؟

امروزه مودم های وایرلس نقش مهمی در ایجاد شبکه های مختلف محلی و همچنین ایجاد اتصال افراد به شبکه جهانی اینترنت بازی می کنند.

تقریبا می توان گفت که تمامی گوشی های هوشمند امروزی، قابلیت اتصال به مودم های وایرلس را از طریق وای فای دارند و علاوه بر این که از این طریق می توانند به شبکه اینترنت متصل شوند، می توانند خود نیز به عنوان یک نقطه اتصال برای دستگاه های اطرافشان نیز به کار گرفته شوند.

همانطور که اشاره شد، مهمترین محدودیتی که در استفاده از مودم های بیسیم و اتصال وای فای وجود دارد، کم بودن میزان برد این دستگاه ها می باشد.

به طور میانگین حداکثر برد یک مودم وای فای، در محیط های بسته بین 40 الی 70 متر بوده و بیش از آن قدرت سیگنال آن به طور محسوسی کاهش می یابد.

برد مودم وای فای به موارد مختلفی بستگی دارد که در زیر معرفی شده است

فرکانس

قدرت انتقال داده

نوع آنتن

محیط اطراف

محل نصب

این پنج عامل، سبب می شود تا یک مودم وای فای، از برد بیشتر یا کمتری نسبت به دیگر مودم ها برخوردار باشد.

تغییر در هر کدام از این پنج عامل، می تواند منجر به کاهش یا افزایش برد مودم وایرلس ما شود. بنابراین این کار باید به دقت انجام پذیرد.

البته همیشه تقویت آنتن دهی و افزایش برد وای فای امری مفید نیست. افزایش برد وای فای سبب می شود تا افراد بیشتری در منطقه آنتن دهی مودم قرار گرفته و در نتیجه بتوانند از برخی آسیب پذیری های مودم برای نفوذ و هک وای فای شما استفاده کنند.
 

روش های افزایش برد وای فای

هنگامی که شما یک مودم یا بهتر بگوییم یک روتر وایرلس خریداری می کنید، ممکن است در پشت جعبه یا دفترچه راهنمای آن، اطلاعات زیادی را مشاهده کنید. توجه به این اطلاعات می تواند منجر به خرید یک روتر قدرتمندتر و با برد بیشتر گردد.

علاوه بر این موارد، یک سری راهکارهای دیگری نیز برای افزایش برد وای فای وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.
 
1. فریمور روتر خود را آپدیت کنید
یکی از ساده ترین راهکارهای بهبود عملکرد و همچنین افزایش برد وای فای ، آپدیت فریمور مودم می باشد.

تقریبا تمامی مودم های وایرلس، قابلیت آپدیت شدن دارند و می توان از طریق بخش تنظیمات مدیریتی آن ها، اقدام به آپدیت کردنشان نمود.

هر کمپانی سازنده تجهیزات مودم و روتر، برای افزایش سرعت یا قدرت محصولات خود، به صورت مرتب اقدام به بروز رسانی نرم افزار آن ها می کند که با استفاده از این بروز رسانی ها، می توان تا حد زیادی قدرت و سرعت مودم وای فای خود را بالا ببرید.
 
2. تغییر مکان قرارگیری مودم
یکی از مهمترین عوامل محدود کننده برد مودم، مکان قرار گیری آن است.

مودم های وایرلس نیاز دارند تا در فضای آزاد و به دور از محیط های بسته قرار گیرند تا بیشترین قدرت سیگنال را داشته باشند.

هر چه مودم شما در فضای بازتری قرار بگیرد، برد آن افزایش می یابد.

برای افزایش برد وای فای، بهتر است مودم خود را در مرکز ساختمان و در اتاقی بزرگ قرار دهید که در اطراف آن وسایل و لوازم برقی زیادی نباشد.

نویز حاصل از کار کردن لوازم برقی و الکتریکی می تواند روی سیگنال مودم تاثیر گذاشته و قدرت آن را کاهش دهد.

شما می توانید از ابزار و نرم افزارهایی همچون Heatmapper یا Netgear’s WiFi Analytics برای مشاهده میزان برد مودم خود استفاده کنید و با استفاده از این ابزارها، بهترین مکان را برای قرار دادن مودم خود انتخاب کنید.
 
3. فرکانس مودم خود را تغییر دهید
اگر مودم وای فای شما از کانال 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می کند، بهتر است برای افزایش برد وای فای فرکانس آن را روی 2.4GHz قرار دهید.

از آنجا که این فرکانس، یک فرکانس معمول در استفاده تمام دستگاه های وایرلس است، در نتیجه تداخل امواج بین سایر دستگاه های وای فای موجود در اطراف به حداکثر می رسد و در نتیجه نویز افزایش می یابد.

این افزایش نویز می تواند منجر به کاهش سرعت انتقال داده مودم شما شود، اما چون از طول موج بیشتری برخوردار است، می تواند برد بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

فرکانس 5 گیگاهرتزی، طول موج کوتاهتری دارد و در نتیجه سرعت انتقال داده آن بیشتر است، اما برد کوتاهتری را دارد.
 
4. کانال مودمتان را تغییر دهید
امروزه اکثر مودم های وایرلس، به صورت چند کاناله طراحی می شوند اما چون تقریبا همه کاربران از کانال های پیش فرض مودم هایشان استفاده می کنند، در نتیجه ممکن است بین انتقال داده شما و همسایه تان یک برخورد ایجاد شود و همین عامل سبب کاهش قدرت و کیفیت اتصال شما شود.

در نتیجه توصیه می شود از طریق تنظیمات مودم، کانال فعلی مودم خود را تغییر دهید.
 
5. آنتن روتر خود را تغییر دهید
اگر مودم شما از آنتن های داخلی، استفاده می کند، تغییر آن ها به آنتن های اکسترنال، می تواند ایده خوبی برای افزایش برد وای فای باشد.

برای این منظور کمپانی های سازنده تجهیزات مودم و روتر اقدام به عرضه آنتن های خاصی می کنند که در انواع مختلفی قابل تهیه هستند.

این آنتن ها هم می توانند به صورت همه جانبه سیگنال ها را بهبود ببخشند و هم می توانند به صورت یک جهته و در قسمت های خاصی سیگنال را متمرکز کنند.

آنتن های متمرکز کننده سیگنال می تواند برای کسانی که مودم آنها تنها نقطه خاصی از محیط را نمی تواند پوشش دهد، انتخاب مناسب تری است.
 
6. از تقویت کننده سیگنال وای فای استفاده کنید
یکی از راه های بسیار کاربردی برای تقویت امواج مودم و افزایش برد وای فای ، استفاده از تقویت کننده وای فای یا ریپیتر است.

Repeater ها ابزاری هستند که در مسیر سیگنال ها قرار گرفته و آن ها را دریافت کرده و سپس دوباره ارسال می کنند.

به این ترتیب میزان برد سیگنال افزایش یافته و می توان از برد بیشتری برای ارسال اطلاعات استفاده کرد.

شما می توانید در یک ساختمان چند طبقه از یک روتر وایرلس استفاده کرده و سیگنال طبقاتی که امواج وای فای در آن ها ضعیف است را با استفاده از ریپیتر تقویت کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.