فناوری اطلاعات چیست؟

فناوری اطلاعات یا Information Technology طبق تعریف ثبت شده به وسیله  انجمن فناوری اطلاعات آمریکا ، به تشخیص پیش نیازها، طراحی ساختارها، پیکربندی و نگه داری و مدیریت و خدمت رسانی پس از راه اندازی سیستم های اطلاعاتی گفته می شود. به طور کلی این تکنولوژی شامل حوزه های مختلف ارتباطات و مخابرات میگردد.
جمعه، 24 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
فناوری اطلاعات چیست؟

فناوری اطلاعات چیست؟

فناوری اطلاعات یا Information Technology طبق تعریف ثبت شده به وسیله  انجمن فناوری اطلاعات آمریکا، به تشخیص پیش نیازها، طراحی ساختارها، پیکربندی و نگه داری و مدیریت و خدمت رسانی پس از راه اندازی سیستم های اطلاعاتی گفته می شود. به طور کلی این تکنولوژی شامل حوزه های مختلف ارتباطات و مخابرات می گردد. گستره دانش فناوری اطلاعات نسبت به سایر علوم به طور نسبی بیشتر است.

فناوریاطلاعات معمولا به مجموعه یی از تکنولوژی های آشنا که در زندگی روزمره اغلب رشته ها نقش دارد، اشاره می نماید از جمله: گرد آوری داده ها، نگه داری، عملیات مبتنی بر فرآیند، جابه جایی و نمایش. 

عناصر اصلی فناوری اطلاعات

امروزه و با استناد به تجارب متخصصان فناوری اطلاعات می توان اسا س این دانش را به چند زیر مجموعه استوار نمود، از جمله : 
•    افراد و متخصصان 
•    قوانین و روش ها 
•    نرم افزار و سخت افزار
•    ساختارها 
 
به طور کلی افرادی که به نوعی با فناوریاطلاعات ارتباط دارند، عنوان پست های کلیدی آن ها به زیر شاخه هایی به شرح ذیل تقسیم می شود: 
1.    مدیریت اطلاعات
2.    طراحی و اجرای شبکه 
3.    مهندسی نرم افزار 
4.    طراحی و پشتیبانی پایگاه های داده 

داده و اطلاعات در فناوری اطلاعات

داده ها اغلب شامل مولفه هایی از ویژگی های یک موجودیت (مانند فرد یا رخ داد) می باشد. مردم اغلب واژه های داده و اطلاعات را بجای یکدیگر بکار می برند. داده ها منابع خاصی هستند که برای تکمیل محصولات اطلاعاتی پردازش شده اند. بنابراین ما می توانیم اطلاعات را داده هایی تعریف کنیم که به موضوعات با معنی و مفید برای کاربران نهایی ویژه پردازششده اند .

اهداف اساسی اطلاعات عبارتند از: آگاهی دادن، ارزیابی کردن، ترغیب کردن، خلق مفاهیم جدید، تعریف مسئله، حل مسئله، تصمیم گیری، برنامه ریزی، آشناسازی، کنترل کردن و تحقیق اطلاعات واجد ارزشی حال یا گذشته هستند که به استفاده کننده آنها معلوماتی اضافه میکند که تا به حال نداشته و جزء دانش مورد نیاز او بوده است. 

داده و اطلاعات در فناوری اطلاعات 
به عقیده کونتز و ویریچ(1988) فناوری به دانش و تخصص چگونگی انجام کارها اشاره دارد و شامل نوآوری ها، ابداعات، تکنیک ها و حدگسترده ای از دانش می شود. به طور کلی فناوری ، اصطلاحی است قراردادی، که هر فرد چه متخصص و چه غیر آن از زاویه دید خود تعریف می کند. برخی  در تعاریف خود بر ماشین و سخت افزار های مورد استفاده  متکی بوده و دیگران تتها  بر دانش و علم تاکید می کنند. بخشی دیگر به فعل و انفعال های بین افراد و سیستم توجه داشته اند.

کلیات فناوری اطلاعات

به طور کلی، فناوری اطلاعات برای تعریف مجموعه فناوری هایی است که در ذخیره، بازیابی و نقل و انتقال اطلاعات  از طریق رسانه های ذخیره سازی و سایر وسایل ارتباطات ریموت استفاده می شود. فناوری اطلاعات مسلماً یک نقش حیاتی را در اقتصاد جهانی به عهده گرفته است. فناوری اطلاعات شامل وسایل و ابزاری است که برای تبادل اطلاعات در سازمان از آن استفاده می شود. فناوری اطلاعات ضمن اینکه ترکیبی متنوع از سیستم های سخت و نرم افزاری می باشد، دارای یک سیستم منظم بر اساس تفکر فنی است. 
 
کلیات فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات یک عبارت نسبتا جدید

واژه "فناوری اطلاعات " از سال ۱۹۵۸ در سراسر جهان وجود داشته‌است. اولین باری که مطرح شد در نشریه کسب وکارهای هاروارد بود.در طی این سال ها مفهوم آن دچار تغییرات متعددی شده است. مطالعه منشا کلمات و اینکه چگونه معانی آن‌ها تکامل‌یافته است.

در سال ۱۹۵۸ هارولد جی. لیویت و توماس ل. ویسلر مقاله ای تحت عنوان زیر،" تکنولوژی جدید هنوز یک نام مشخص ندارد و ما آن را IT می‌نامیم که از چندین بخش مربوط تشکیل شده‌است." را در مقاله مرور کسب‌وکار هاروارد نوشه و به چاپ رساندن.

نقض و هک داده‌ها یکی از نگرانی‌های اصلی متخصصانی است که با جنبه فناورانه هر عملیات IT  یا تراکنش به نحوی درگیر هستند.. کاربران اینترنت به طور فزاینده‌ای این نگران را دارند که داده‌های آن ‌ها به چه صورت، با چه ابزاری و در چه سطحی از امنیت و دسترسی محافظت می‌شود. بدیهی نیست که تعداد فزاینده یی از کاربران اکانت فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی را حذف و با نصب   VPN و یا پوشاندن دوربین سیستم و گوشی تلفن همراه شروع کرده اند.

سیستم های اطلاعاتی

فناوری اطلاعات در حقیقت در برگیرنده بخش کسب و کار نیز می باشد که با محاسبات و کلا هر چیزی که در نقل و انتقال داده ها و سیستم های واسط ارتباطی از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار، مخابرات و به طور کلی هر چیزی که در واگذاری اطلاعات یا سیستم‌های ارتباطی شرکت داشته باشد، سر و کار دارد.

این کار الزاما پیش نیاز های زیادی دارد. به عنوان مثال، یک دپارتمان فناوری اطلاعات در یک موسسه،  افراد زیادی با مشاغل و مسئولیت‌های مختلفی وجود دارند. یکی از این مسئولیت‌ها نگه داری سیستم‌ها و داده‌ها در محدوده شبکه‌ها و جابه جایی بین آن ها استفاده می‌کنند. برخی افراد هستند که کارشان ورود است، برخی دیگر پایگاه های ‌داده و افراد استفاده کننده از آن را مدیریت می‌کنند که شامل برنامه‌نویسی و ماژول نویسی نیز می شود. همچنین پرسنلی که در تصمیم گیری های کلان (مدیران ارشد اطلاعات) وجود دارند که تصمیمات آن ها  در چگونگی عملکرد دپارتمان فناوری اطلاعات موثر بوده و راه کار ها و نقشه راه سیستم را معین می کنند.

همچنین این علم در بر گیرنده مدیریت داده‌ها، با انواع فرمت ها مانند متن، صدا، تصویر، صوت و دیگر فرم‌هامی باشد. در عین حال به طور گسترده مسائل مربوط به اینترنت و شبکه های اجتماعی را در خود دارد. این موارد به فناوری اطلاعات معنی کاملا جدیدی می‌دهد، زیرا اینترنت قلمرو حاکمیتی خودش را دارد. فنااوری اطلاعات شامل انتقال داده‌ها است، بنابراین منطقی است که اینترنت بخشی جدایی ناپذیر از فناوری اطلاعات باشد. فناوری اطلاعات بخشی از زندگی روزمره ما شده‌است و همچنان در قلمرو جدید رشد می‌کند.

در حال حاضر IT به سرعت در حال گسترش نفوذ خود در سایر علوم و حوزه ها است و در تمام زمینه‌های زندگی جذابیت و زمینه های جدیدی ایجاد می کند. موارد مانند تولید و توسعه نرم افزار ها و سیستم های مربوط به فناوری اطلاعات پزشکی خود یک مجموعه نفیس از تجارب حرفه پزشکی است. این تکنولوژی به طور واقعی در حال تبدیل شدن به روزمره های روتین شما است. همچنین، اگر قصد تبلیغ محصولات خود را در اینترنت دارید، با ترکیبی از فناوری اطلاعات، اینترنت و رسانه های اجتماعی متنوع بهره ببرید.  

فناوری اطلاعات عبارتی است که خود به طیف گسترده یی از تجهیزاتی اشاره دارد که جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، پیاده سازی، نمایش، انتقال، پشتیبانی و دریافت اطلاعات مربوط به هر کسب‌وکاری را شامل می شود.

به طور کلی، فناوری اطلاعات شامل تمام کارهایی است که باید با کامپیوتر انجام شود، از سیستم های رو میزی گرفته تا سرورها و سیستم های مین فریم و تجهیزات شبکه و رابط ها که برای متصل کردن همگی آن‌ها به کار می‌روند. این مجموعه همچنین شامل ارتباطات پس زمینه، مانند تلفن‌های هوشمنداست که باعث می‌شود اطلاعات افراد به طور خودکار بر روی صفحه نمایش آن ها ظاهر شود. 

در آخر و به عنوان جمع بندی، فناوری اطلاعات تماما درباره راه کارهای ذخیره‌سازی، اصلاح و تغییر، توزیع و پردازش اطلاعات استوار است. در طول چند سال گذشته، این دانش جایگزین شیوه‌های سنتی و دستی کسب و کار ها با ابزارهای نوین و خلاقانه شده‌است. علاوه بر افزایش قابل توجه بازدهی، مفاهیم جدیدی را معرفی کرده‌است، از جمله:

•    بازدهی
•    اهمیت
•    نظارت بر نظارت
•    مدیریت عملکرد کسب‌وکار کار
•    تجارت الکترونیک

منبع: 
اساس فناوری اطلاعات، نوشته بابک ارگی، 978-964-8981—ISBN
www.techopedia.com
www.quora.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.