تبلت در مقابل نت بوک: کدامیک بهترین فناوری همراه به شمار می‌رود؟

اغلب اوقات نت بوک را در مقابل تبلت قرار می‌دهیم تا دریابیم کدامیک فناوری برتر همراه برای کاربران امروزی کامپیوتر به ‏حساب می‌آیند. همانطور که کمی بعد متوجه خواهید شد، در این هماورد تبلت با اختلاف بسیاری برنده می‌شود.‏
چهارشنبه، 29 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تبلت در مقابل نت بوک: کدامیک بهترین فناوری همراه به شمار می‌رود؟
پیدایش تبلت

طبق نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو در مه 2013، یک سوم افراد بزرگسال در ایالات متحده دارای یک رایانه لوحی یا تبلت هستند.

همانطور که شاهد رشد سریع فناوری مصرفی هستیم، ارتشی از دستگاه‌ها به تمام جنبه‌های فرهنگی زندگی ما حمله‌ور شده‌اند. در میان کثرت فناوری در گوشه گوشه دنیای دیجیتال، دو وسیله موبایل یا همراه یعنی کامپیوترهای نت بوک (netbook) و تبلت، جای خود را در گستره محاسبات همراه باز کرده‌اند. در حالی که انقلاب نت بوک به سرکردگی ایسوس در حال محو شدگی است، تبلت‌های اپل در زمینه محاسبات و کامپیوتر در حال اوج گرفتن هستند. در این بخش تفاوتهای اصلی میان این دو عامل محاسباتی همراه را بیان کرده تا انتخاب آنها برای افراد تازه وارد به دنیای فناوری آسان شود.


تبلت در مقابل نت بوک: آنچه لازم است بدانید

انقلاب در امر نوشتاری ظاهراً با به روی کار آمدن لوح‌های خشتی در حدود 5000 سال پیش در بین‌النهرین آغاز شد و امروزه تبلت سیلیکونی انقلاب دیجیتالی را در سراسر جهان به راه انداخته است. قرن‌ها پس از آنکه بشر با لوح‌های خود از کوه‌ها قدم به پایین گذاشت، این استیو جابز بود که محاسبات دیجیتالی را با تبلت‌های آیپاد (ipad) خود به توده مردم معرفی کرد. در حالی که افراد منفی باف صفحه لمسی تبلت اپل را تنها یک وسیله فانتزی تلقی می‌کردند، اما این تبلت آهسته و پیوسته نحوه استفاده از کامپیوتر را تغییر داد.
با رونق بازار لپ‌تاپ و دسکتاپ، تبلت با همکاری آیفون، دوران پسا پی‌سی (post-PC era) را رقم زدبا رونق بازار لپ‌تاپ و دسکتاپ، تبلت با همکاری آیفون، دوران پسا پی‌سی (post-PC era) را رقم زد. یکی از قربانیان اصلی تاخت و تاز تبلت، نت بوک بود که زمانی حرفهایی برای گفتن داشت اما اکنون به آرامی در حال کنار گذاشته شدن است. ورود اولترا بوک ضربه دیگری به پیکره نت بوک وارد ساخت. در هر حال، در این بخش مقایسه اجمالی میان تبلت و نت بوک خواهیم داشت و در این مقایسه مشاهده خواهید کرد که کفه ترازو تا حد زیادی به نفع تبلت سنگینی می‌کند.
 

مشخصات

تبلت

نت بوک

اندازه صفحه نمایش 5 تا 1ر10 اینچ 10 تا 12 اینچ
صفحه لمسی بله خیر
صفحه نمایش با وضوح بالا بله خیر
صفحه کلید خیر بله
درایو نوری خیر خیر
وزن 168 تا 680 گرم 907 تا 1587 گرم
پردازنده Apple A6X
(دو هسته‌ای)
(4ر1 گیگاهرتز)
 
Nvidia Tegra 4
(1+4 هسته‌ای)
(تا 9ر1 گیگاهرتز)
 
Qualcomm Snapdragon
(4 هسته‌ای)
(تا 3ر2 گیگاهرتز)
 
Samsung Exynos
(چهار هسته‌ای / هشت هسته‌ای)
(تا 8ر1 گیگاهرتز)
Intel Atom
(تک هسته‌ای / دو هسته‌ای)
(2ر1 تا 6ر1 گیگاهرتز)
ظرفیت حافظه تا 128 گیگابایت SSD
(با قابلیت ارتقاء)
تا 500 گیگابایت
(عمدتاً HDD)
جی پی یو یا پردازنده گرافیکی مجتمع بله خیر
شبکه بی سیم وای فای (WiFi) بله بله
بلوتوث بله بله
مودم LTL نسل چهارم
(اتصال سلولی)
بله خیر
دوربین با وضوح بالا بله خیر
جی پی اس (GPS) بله خیر
طول عمر باتری 8 تا 10 ساعت 3 تا 8 ساعت
پخش فیلم اچ دی (HD) طراحی شده به این منظور ناتوان از انجام آن
بازی سنگین طراحی شده به این منظور ناتوان از انجام آن
سیستم عامل iOS/ اندروید ویندوز / لینوکس




 

اطلاعاتی در خصوص تبلت

تبلت با پشت سر گذاشتن لپ تاپ، نت بوک و دسکتاپ در حال تبدیل شدن به انتخاب نخست مصرف کنندگان در بازار است. رابط آن در مقایسه با ماوس یا یک صفحه لمسی، کاربردی‌تر و استفاده از آن آسان‌تر است. ظهور اینترنت اشیاء به کمک اینترنت نسل سوم (3G) و سپس LTL نسل چهارم، بازار فروش تبلتها را رونق بخشیده، به این دلیل که برای کاربران امکان ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای تولیدی خود را با سهولت بیشتری فراهم ساخته است.

علاوه بر آن، در دسترس بودن مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی یا همان اپلیکیشن‌ها از طریق مراکز Google Play و Apple App سودمندی و کاربردپذیری تبلت‌ها را به عنوان قطب‌های سرگرمی و همچنین راه‌های یادگیری و نوآوری نشان می‌دهد. به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از بازی‌های موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن همراه با پردازنده گرافیکی داخلی، کنسول‌های بازی رقیب سرسختی را پیش روی خود می‌بینند. تبلت‌ها ادواتی جهت مرور وب، کنسول بازی، کتابخوان الکترونیکی، کامپیوتر جیبی، وسایل کمک آموزشی، مراکز سرگرمی، وسایل ارتباطی و بسیاری موارد دیگر که در یک دستگاه گنجانده شده به حساب می‌آیند.

تبلت تلفیقی از پیشرفتهای فناوری است که شامل صفحه نمایش لمسی، پردازنده‌های چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای با عملکرد بالا، پردازنده گرافیکی چند هسته‌ای، LTL نسل چهارم، شتاب سنج و صفحه نمایش با وضوح بالا بوده بطوریکه آن را به یک دستگاه محاسباتی عالی بدل ساخته‌اند. تبلت‌های سطح بالا در مقایسه با نت بوک‌ها گران قیمت‌تر بوده اما تفاوت قیمت به دلیل قابلیتهای افزوده‌ای که این دستگاه‌ها ارائه می‌دهند قابل توجیه است.
 

اطلاعاتی از نت بوک

نت بوک‌ها نسخه‌های مینیاتوری لپ‌تاپ به شمار می‌روند که اندازه صفحه نمایش آنها از 10 تا 12 اینچ متغیر بوده و همچنین دارای صفحه نمایش ال‌سی‌دی (LCD) و صفحه کلید معمولی و البته کوچک هستند. همانطور که از نام آن پیداست، به دلیل نیاز به ساخت کامپیوتری که در درجه اول نیازهای اینترنتی را برآورده سازد، فاکتور شکل و فرم آن دستخوش تحولاتی شده است. نت بوک دارای آداپتورهای وای‌فای داخلی، صحفه نمایش با وضوح متوسط و پردازنده عمدتاً اینتل Intel Atom است. آنچه نت بوک‌ها را از لپ‌تاپ‌ها متمایز می‌سازد عدم وجود درایو نوری، صحفه نمایش کوچک و پردازنده با عملکرد پایین به منظور افزایش طول عمر باتری است. اکثر نت بوک‌ها دارای طول عمر باتری 3 تا 8 ساعته هستند.
نت بوکها با وجود قیمت پایین و قابلیت حمل‌شان، باز هم برای مصرف کنندگانی که به دنبال بهترین انتخابها در بازار هستند، چندان جذاب نمی‌باشندنت بوک که نخستین بار توسط کمپانی‌ ایسوس معرفی شد، با روی کار آمدن تبلت‎، اولترا بوک و لپ تاپهای صفحه نمایش لمسی رو به افول می‌رود. با این حال برای خریداران با بودجه محدود که به دنبال جایگزینهایی برای یک لپ تاپ سطح پایین جهت فعالیتهای اینترنتی هستند، هنوز هم بازار کوچکی را در اختیار دارد. نت بوکها با وجود قیمت پایین و قابلیت حمل‌شان، باز هم برای مصرف کنندگانی که به دنبال بهترین انتخابها در بازار هستند، چندان جذاب نمی‌باشند. حقیقت آن است که این دستگاه‌ها را تنها کاربران با محدودیت بودجه خریداری می‌کنند.
 

نتیجه گیری

هر کاربری در دو راهی انتخاب یک تبلت سطح بالا و نت بوک، قطعاً تبلت را به دلیل قابلیتهای وسیعی که نسبت به نت بوک ارائه می‌دهد برمی‌گزیند. نت بوک‌ها گزینه‌هایی از لپ تاپ با بودجه پایین هستند در حالی که تبلتها وسایل چند بعدی و چند منظوره‌ای هستند که برای کاربرانی طراحی شده‌اند که به دنبال وسیله‌ای هستند که تمام نیازهایشان در یک دستگاه گنجانده شده باشد.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.