منظور از PUP چیست؟

PUP برنامه ای است که به صورت ناخواسته بر روی سیستم شما نصب می شود و فرایند ها و فعالیت هایی را بر روی کامپیوتر شما اجرا می کند که سبب کند شدن سیستم می شود. به عنوان مثال ایجاد یک نوار ابزار بر روی مرورگر شما و یا نمایش تبلیغات ناخواسته.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور از PUP  چیست؟

Potentially Unwanted Program به چه معناست ؟

پیش از توضیح PUP ها ابتدا مفهوم Malware را توضیح می‌دهیم.
 

Malware به چه معناست ؟

Malware ها برنامه هایی خطرناک هستند که بدون اجازه از شما سیستم کامپیوتر یا دستگاه هوشمند شما را مورد تاثیر قرار می‌دهند. برنامه هایی نیز که جزو دسته Potentially unwanted programs قرار می‌گیرند به همراه خود برنامه های جانبی دیگری را نیز نصب می‌کنند.

Potentially Unwanted Program یا کوتاه شدن آن PUP به معنای برنامه ای است که احتمالا شما نیازی به آن ندارید و باعث آزار شما می‌شوند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در زمان نصب یک نرم افزار بر روی کامپیوتر خود شورت کات ها و آدرس های اینترنتی به عنوان Home Page مرورگر شما ثبت شده اند یا حتی به محز اجرا کردن مرورگر وب، این وبسایت ها خودکار باز می‌شوند یا حتی به هنگام روشن شدن سیستم نرم افزار هایی به شما پیشنهادهای تبلیغاتی می‌دهند همگی این موارد نمونه هایی از برنامه های ناخواسته است.

توجه داشته باشید که چنین براینامه هایی هیچ سودی برای شما و سیستم شما ندارند و تنها باعث کندی سیستم شما، دریافت اطلاعات و یا جاسوسی از سیستم شما می‌شوند.

بنابراین اگر بخواهیم یک تعریف کلی از برنامه های PUP داشته باشیم به هر برنامه ای که نیازی به آن نداشته باشید و بر روی سیستم شما نصب شده باشند برنامه های ناخواسته یا Potentially Unwanted Program گفته می‌شود.
 

چگونه برنامه های ناخواسته را حذف کنیم؟

برای حذف این برنامه ها می‌توانید به صورت دستی مشخصات تک تک برنامه ها را پیدا کرده و از بخشی که سیستم شما اجازه حذف آنها را می‌دهد حذف کنید یا از برنامه های Anti-Maleware استفاده کنید.

برای نمونه در سیستم عامل اندروید برنامه Clean Master برنامه ای بهینه ساز برای حذف برنامه ها و فایل بیهوده گوشی و تبلت های اندرویدی است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.