چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار کنیم؟

یکی از معضلات اصلی برای خانواده ها نحوه برخورد و ارتباط برقرار کردن با فرزندان خود می باشد. یک از مهمترین مسائل این است که پدر و مادر فکر می کنند که برقرار کردن رابطه دوستی با فرزندان مشکل می باشد، در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از گره هایی که بایستی با دندان باز شود را با دست باز می کنند.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار کنیم؟

بررسی را های ارتباطی با فرزندان

با آن‌ ها گفتگو (و به آن‌ ها گوش) کنید
از اصولی‌ ترین راه‌ هایی که می‌ توانید با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید این است که با آن‌ها صحبت و گفتگو کنید. به آن‌ ها درباره کار های روزانه‌ تان صحبت کنید و از کار و تلاش‌ های آن‌ ها نیز بپرسید.

سعی کنید هرچه که به شما می‌ گویند را به خاطر بیاورید. فرزندانتان حافظه‌ ای دارند که هیچ‌ وقت پاک نمی‌ شود و از شما انتظار دارند که مثل آن‌ ها باشید.

از آن‌ها در رابطه با چیزهایی که به شما گفته‌ اند سؤال‌ هایی بپرسید، این کار نشان می‌دهد که دارید به آن‌ها گوش می‌ کنید و می‌ خواهید که بیشتر بدانید.

انتظار نداشته باشید که کودکان شما همه‌ چیز را به‌ صورت یکجا به شما بگویند. رسیدن به نوع ارتباطی که مدنظرتان است زمان خواهد برد.

به‌ خصوص برای نوجوانان و یا سنین بالاتر که سرکش‌ تر هستند موضوع زمان پررنگ‌ تر است.
 
به علایق آن‌ ها علاقه نشان دهید
گاهی اوقات تنها گفتگو و حرف زدن برای برخی کودکان کافی و کارساز نیست. ممکن است که گارد خود را بالا بگیرند. در این مورد یک ایده خوب این است که کار دیگری را باهم انجام دهید.

اگر کودک شما دوست دارد بازی‌ های ویدئویی انجام دهد، از او بخواهید دسته دوم بازی را نیز در اختیارتان بگذارد و شما نیز با او بازی کنید.

شاید این‌ که برای ساخت کاردستی‌ شان کمک کنید ایده خوبی باشد. می‌ توانید سعی کنید تا در هر کاری که آن‌ ها به آن علاقه دارند مشارکت کنید.

گاهی پیش می‌ آید که آن‌ ها شما را از میدان به در می‌کنند اما درنهایت راهی برای انجام کاری با آن‌ ها پیدا خواهید کرد.

تنها کافی است که قضاوت کردن در رابطه با سرگرمی‌ های آن‌ ها را متوقف کنید. اگر به کسی صدمه نمی‌ زنند، نباید نگران باشید. دقت داشته باشید که اگر احساس کنند که شما به چیز هایی که دوست دارند احترام نمی‌ گذارید، شما را به عقب می‌ رانند.
 
آن‌ ها را به دنیای خودتان دعوت کنید
اگر نمی‌ توانید زمینه مشترکی بین کارهایی که انجام می‌ دهند پیدا کنید، احتمالاً بایستی به دنبال چیزهایی باشید که از انجام آن‌ ها لذت می‌ برید.

اگر به  فرزندان خود نشان دهید که چه کسی هستید، آن‌ وقت شاید آن‌ها نیز عمل متقابلی را برای شما انجام دهند. می‌ توانید فرزندان خود را به یکی از نمایش‌ ها و یا رویداد های ورزشی مورد علاقه‌ تان ببرید. به آن‌ ها اجازه دهید که با همکارانتان آشنا شوند.

اگر فرزندانتان به‌ اندازه کافی بزرگ‌شده‌ اند، می‌ توانید آن‌  ها را به باشگاه ورزشی یا کلاس‌ های یوگا ببرید. هرچقدر این فعالیت‌ ها طولانی‌ تر ادامه داشته باشد ممکن است در جذب علاقه و توجه آن‌ ها مؤثر باشد.
 
یک سرگرمی جدید پیدا کنید
ممکن است که فهمیده باشید که هیچ علاقه مشترکی بین شما و فرزندتان وجود ندارد. مشکلی نیست، در این دست موارد می‌ توانید با آن‌ ها در رابطه با پیدا کردن یک کار و یا سرگرمی جدید که بتوانند با یکدیگر انجام دهید به گفتگو بپردازید.

سعی کنید چیزی را پیدا کنید که تا به حال انجام نداده‌ اید و هر دوی شما حداقل کمی به انجام آن تمایل داشته باشید و بعد از این‌ که آن را پیدا کردید آن را انجام دهید.

دقت داشته باشید که کسی در این فعالیت مشترک نقش رهبر را نبایست بر عهده بگیرد چرا که هیچ‌ کدام از شما تجربه‌ ی بیشتری نسبت به دیگری ندارد.
 
گناه یک سلاح نیست
هرگز نباید فرزندان خود را به سمت گناه سوق دهید. این یک ترفند چیپ است که باعث می‌ شود در دراز مدت از شما خشمگین شوند.

واضح کنید که چرا می‌ خواهید با آن‌ ها وقت بگذرانید و آن‌ ها را بشناسید اما دقت داشته باشید که آن‌ ها نیز بسیار حساس هستند و نباید آن‌ ها را وادار به کاری کنید که احساس بدی به آن‌ ها دست بدهد. ممکن است با کمی تلاش نتیجه خوبی حاصل شود.
 
با فرزند خود به‌ موقعش دوستی کنید و به‌ موقعش سر پرستی
این موضوع که شما بهترین دوست فرزندتان باشید فوق‌ العاده است و احساسی بی‌ همتاست. دقت داشته باشید که شما در ابتدا محافظ و مراقب فرزندانتان هستید. اولویت شما بایستی این باشد که فرزندتان در ایمنی زندگی می‌ کند و به‌ خوبی بزرگ می‌ شود.

بین دوستی و سر پرستی‌ تان بایستی تعادل برقرار کنید. فرزندتان بایستی آن‌ قدر به شما اعتماد داشته باشد که هر چیزی که دوروبرش اتفاق می‌ افتد را به شما بگوید و از شما راهنمایی بخواهد.
 
هرگز نا امید نشوید
برقراری ارتباط با کودکان از دشواری‌ های خاصی برخوردار است. اصلاً مهم نیست که چقدر تلاش انجام داده‌ اید، اگر درست همچنان احساس وجود فاصله بین خود و فرزندتان احساس می‌ کنید، اصلاً نگران نباشید. 

به‌ هیچ‌ وجه میدان را خالی نکنید. آن‌ ها می‌ دانند که شما در تلاش برای به دست آوردن چه چیزی هستید و در برخی موارد آن را تحسین می‌کنند حتی اگر در حال حاضر متوجه آن نباشند. حداقلش این است که وقتی‌که درون دردسر می‌افتند به شما فکر می‌ کنند و در نهایت می‌ دانند که یکی هست که به آن‌ ها اهمیت می‌ دهد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.