قوانینی برا ی حافظت فرزندان از جرائم سایبری

پیشگیری از آسیب و تهدیدات فضای مجازی بی‌تردید از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی والدین در فضای مجازی است. الزامی است که کودکان و نوجوانان از انضباط رفتاری در فضای مجازی برخوردار باشند. پیام‌های بسیاری ممکن است بصورت اشتباهی ارسال شود یا از آنها برداشت نادرستی شود و موجبات شرمندگی، تحقیر و حتی سو استفاده از ارسال یا دریافت کننده را فراهم آورد.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قوانینی برا ی حافظت فرزندان از جرائم سایبری

قانون اول: از یک نرم‌افزار کنترل والدین استفاده کنید

طی یک مطالعه و تحقیقی که توسط تیم حرفه‌ای  کمپانی فعال در حوزه امنیت سایبری نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که در سن ۱۶ سالگی ۵۶ درصد از نوجوانان فعالیت‌های اینترنتی‌شان را از والدین خود مخفی می‌کنند و این اصلاً خبر خوبی نیست. راه‌حل این است که از ابزارهای کنترل والدین استفاده کنید که باعث می‌شوند فعالیت‌های فرزندانتان بیش‌ازپیش شفاف شوند.

پایه‌ای‌ترین عملکرد نرم‌افزارهای کنترل والدین این است که فعالیت‌های اینترنتی فرزندتان را ضبط و محتوای نامناسب را فیلتر می‌کنند. بااین‌حال نرم‌افزارهای دیگر کنترل والدین نیز هستند که کلی ویژگی دیگر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی از این نرم‌افزارهای قدرتمند در حوزه کنترل والدین، سامانه مراقبت از خانواده (SFP) است.
 

برخی از امکانات سامانه مراقبت از خانواده

 
مدیریت و ردیابی تماس‌ها
ردیابی تماس‌ها

محدود کردن تماس‌های ورودی
 
گزارش و ردیابی پیامک‌ها
گزارش و کنترل پیامک‌های دریافتی و ارسالی
 
موقعیت‌یابی و ردیابی مستمر
ردیابی موقعیت مکانی روی نقشه

تعیین محدوده بر روی نقشه و هشدار خروج گوشی از آن
 
مدیریت دسترسی به اینترنت و شبکه
ردیابی و تاریخچه سایت‌های بازدید شده

تشخیص هوشمند وب‌سایت‌های محبوب

فیلتر وب‌سایت‌های دلخواه

کنترل شبکه‌های وای فای(Wi-Fi)

هشدار کلیدواژه‌ها
 
مشاهده تقویم
مشاهده فعالیت‌های تقویم گوشی

مشاهده نوت های ذخیره‌شده روی تقویم
 
لیست تمامی مخاطبین با جزئیات کامل
مشاهده لیست مخاطبین

مشاهده مخاطبین محبوب
 
ردیابی، مدیریت و نظارت کامل بر شبکه‌های اجتماعی
مانیتورینگ تمامی پیام‌های تلگرام(Telegram) نصب‌شده روی گوشی!

مانیتورینگ تمامی پیام‌های نرم‌افزار واتس اپ(WhatsApp)!

مانیتورینگ تمامی پیام‌های لاین(Line)

مانیتورینگ تمامی پیام‌های وایبر(Viber)

مانیتورینگ مکالمات اسکایپ(Skype)

مانیتورینگ آی مسیج(iMessage)

مانیتورینگ اسنپ چت(SnapChat)

مانیتورینگ هنگ اوتز(Hangouts)
 
کنترل برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی
مشاهده لیست کامل برنامه‌های نصب‌شده

مسدودسازی برنامه‌ها

امکان فعال‌سازی Keylogger بر روی برنامه‌ها برای تشخیص کلمات تایپ‌شده در محیط برنامه
 
کنترل ساعات خواب‌وبیداری فرزند
تنظیم زمان‌بندی‌شده قطع دسترسی به اینترنت و برنامه‌ها
 
کنترل از راه دور گوشی موبایل
حذف اطلاعات گوشی از راه دور

قفل‌کردن گوشی از راه دور

مشاهده اطلاعات گوشی مانند میزان باتری باقی‌مانده، وضعیت حافظه و سیستم‌عامل
 
تحلیل نموداری و طبقه‌بندی‌شده
مشاهده و دریافت نمودارهای آماری از فعالیت‌های مختلف گوشی

هشدار حذف نرم‌افزار SFP از روی گوشی
 
پشتیبانی ۲۴ ساعته
پشتیبانی تلگرام ۲۴ ساعته رایگان

پشتیبانی رایگان تلفنی با ۴ خط در ساعت اداری
 
پنل کاربری قدرتمند و کامل
دریافت تمامی گزارشات در پنل تحت وب

دسترسی و کاربری آسان

مشاهده دمو سامانه
 

قانون دوم: کامپیوتر را در محل پررفت‌وآمد بگذارید

جوانان و نوجوانان به‌وسیله دستگاه‌های شخصی خود به اینترنت دسترسی دارند. اما کودکان بایستی به‌وسیله کامپیوتر خانگی و خانوادگی به اینترنت دسترسی پیدا کنند. کامپیوتر را در یک مکان پررفت‌وآمد قرار دهید تا در جریان اتفاقاتی که می‌افتد باشید و امکان سر درآوردن کودکان خود را از جاهایی که نباید آنجا باشند کاهش دهید. اگر هم‌چنین کاری کردن حتماً از آن باخبر می‌شوید. اگر فرزند شما سنی کمتر از ۷ سال دارد، کار هوشمندانه این است که در هنگام استفاده از اینترنت در کنار او بنشینید. از این شانس برای آموزش رفتارها در اینترنت استفاده کنید.
 

قانون سوم: بوکمارک کردن را برای امنیت بیشتر آموزش دهید

هرچقدر فرزندان شما مدت‌زمان بیشتری را به گشت‌وگذار در اینترنت بپردازند، شانس این‌که از جاهای نامناسبی سر دربیاورند و یا تصاویر نامناسبی را ببینند بیشتر است. به‌محض این‌که فرزند شما فعالیت‌های آنلاین خود را شروع کرد به او نحوه بوکمارک کردن(نشان کردن) آدرس و سایت‌های محبوب را آموزش دهید. با انجام این کار می‌توانید از رسیدن آسیب براثر اسپم‌ها و یا سایت‌های نامناسب تا حد قابل‌توجهی جلوگیری کنید.
 

قانون چهارم: دانلودها را مسدود کنید

خیلی از شیادانی که در فضای مجازی می‌چرخند اغلب سایت‌های مخصوص کودکان را با بنرهای رنگارنگ، تبلیغات و بازی‌ها هدف قرار می‌دهند. به فرزند خود بیاموزید که همیشه قبل از کلیک کردن بر روی یک تبلیغات و یا دانلود هر چیزی از شما اجازه بگیرند. علاوه بر این،  ممکن است که فرزند شما در معرض تصاویر و ویدئوهای نامناسب و جنسی قرار بگیرد یا حتی اطلاعات کامپیوتر شخصی‌تان به سرقت برود. از نرم‌افزارهای امنیتی نظیر آنتی‌ویروس‌ها برای کاهش صدمات در برابر جاسوس‌افزارها و ویروس‌ها استفاده کنید.
 

قانون پنجم: استفاده دیروقت از کامپیوتر و موبایل را ممنوع کنید

هرچه  فرزندانتان مستقل‌تر می‌شوند انجام این کار سخت‌تر است. اما این‌که محدودیت‌هایی برای استفاده از اینترنت در آخر شب ایجاد کنید می‌تواند خطر برخورد فرزندتان را با شیادان کاهش دهد. این به این دلیل است که درندگان جنسی اغلب در طول روز کار می‌کنند و وقت آخر شبشان را برای به دام انداختن کودکان قرار می‌دهند. همچنین وقتی‌که فرزند شما تا دیروقت بیدار باشد می‌فهمند که نظارت کمتری بر آن‌ها دارید که همین امر آسیب‌پذیری‌ها را افزایش می‌دهد.

یکی از راه‌هایی که بتوانید بر فعالیت‌های شبانه فرزندتان نظارت داشته باشید استفاده از نرم‌افزارهایی چون SFP است که تمامی فعالیت‌های آنلاین فرزندتان را به شما گزارش می‌کند. به‌وسیله این نرم‌افزار قادر هستید تا دسترسی فرزندتان را به اینترنت در طول ساعات شب مسدود کنید.
 

قانون ششم: قوانین را اجرا کرده و کنترل را به دست بگیرید

در عصر امروزی، اینترنت به‌عنوان قسمتی جدانشدنی از زندگی فرزندانمان به‌حساب می‌آید، شاید گاهی فراموش می‌کنیم که استفاده از اینترنت یک فرصت است و نه یک حق مسلم! قوانین استفاده از اینترنت را تثبیت کنید و آن‌ها را در مکانی از خانه که فرزندانتان در آنجا جمع می‌شوند درج کنید(مثلاً آشپزخانه). از فرزندان بزرگ‌ترتان بخواهید تا در درست کردن این قوانین به شما کمک کنند و عواقب زیر پا گذاشتن قوانین را نیز پیش‌بینی کنند. به خاطر داشته باشید که حتی فرزند کلاس اولی شما به محدودیت‌هایی در استفاده از اینترنت نیازمند است. تمامی اعضای خانواده را از وجود چنین قوانینی آگاه کنید تا همه از خطرات فضای مجازی در امان بمانند.
 

قانون هفتم: در چرخه بمانید

حتی والدینی که خیلی روی خط مد حرکت می‌کنند وقتی‌که بخواهند خودشان را در جریان تغییرات تکنولوژی و اینترنت نگه‌دارند کم می‌آورند، اما انجام این کار بسیار ضروری است. به‌وسیله گفتگو با سایر والدین می‌توانید متوجه شوید که چه شوخی‌ها و یا چه جرم‌هایی امروزه در فضای مجازی باب هستند. همچنین اگر دارای وکیل هستید می‌توانید با آن‌ها تماس گرفته و از جرائم اخیر فضای مجازی سؤال کنید تا در جریان و چرخه‌ی اطلاعات جاری اینترنت و فضای مجازی بمانید.

فرزندان امروزی در یک فضای مبتنی بر فناوری به دنیا آمده‌اند و این‌که چگونه به اینترنت متصل شوند را بایستی در سنین ابتدایی به آن‌ها یاد داد. به‌عنوان یک والد، وظیفه و مسئولیت شما این است که درباره خطرات موجود در اینترنت با آن‌ها به گفتگو بنشینید(دقت کنید! به گفتگو بنشینید نه این‌که دعوا راه بیاندازید) و به آن‌ها عادت‌های خوب و استفاده‌های مفید اینترنت را یاد بدهید تا وقتی‌که کمی بزرگ‌تر می‌شوند هم مسئولیت‌پذیری بهتری داشته باشند و هم از دیگران عقب نمانند!

چراکه نداشتن سواد استفاده صحیح از فناوری‌ها و کمبود مهارت در این رابطه در آینده به معنای بی‌سوادی کامل تلقی می‌شود. چون دیگر حسابدارها با دست و ماشین‌حساب جمع و تفریق نمی‌کنند، کارمندان نامه‌ها را دستی نمی‌نویسند و امضاء نمی‌کنند، مردم اکثر خریدهایشان را به‌وسیله اینترنت انجام می‌دهند، برنامه دانشگاه‌ها و تمامی روال‌های اداری و کاری به‌وسیله کامپیوترها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. پس به فکر سواد فرزندان خود باشید حتی اگر از این حوزه زیاد سر درنمی‌آورید!


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.