رسانه های تصویری و آثار آن بر رفتار فرزندان

امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی است.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسانه های تصویری و آثار آن بر رفتار فرزندان

تأثیر رسانه‌های تصویری بر روی رفتارهای اجتماعی فرزندان

این تنها شما نیستید که در رابطه با نوع تأثیر رسانه‌ای که برای دیدن توسط فرزندتان انتخاب می‌ کنید نگرانی دارید. بیش از ۳۰ سال تحقیقات محققین بر روی تأثیرات رسانه بر روی بچه‌ها و بزرگ‌سالان تائید می‌ کند که رابطه بین ناهنجاری رسانه‌ای و رفتار های خشونت‌ آمیز، به شکلی مستقیم است.
 

خطرات رسانه‌های تصویری

سازمان AAP گزارش داده است که انتشار رفتارهای نا به هنجار از طریق رسانه باعث ایجاد مشکلاتی چون رفتارهای خشونت‌ بار، کابوس، عصبانیت، حساسیت‌ زدایی نسبت به خشونت و درنهایت افسردگی می‌ شود. هرچه که انتشار این رفتارهای ناهنجار ادامه پیدا کند باعث افزایش این ذهنیت خواهد شد که خشونت و رفتار های خشونت‌آمیز راه‌ حل مناسبی برای حل مشکلات و مسائل هستند.

وقتی‌ که بچه‌ ها سبک فیلم‌ های ترسناکی که از رسانه‌ ها منتشر می‌ شود را به‌ عنوان یک واقعیت درک می‌کنند به این باور می‌ رسند که دنیای واقعی نیز به همین میزان ترسناک است. کودکان ممکن است دچار مشکلات و اختلالاتی در خواب شوند، از مدرسه جا بمانند، با دوستانشان قطع رابطه کنند و ممکن است که حتی قربانی یک خشونت باشند.
 

نگرانی والدین

والدینی که به‌ طور پیوسته رسانه‌ های تصویری فرزندانشان را مانیتور می‌ کنند ممکن است که گاها اطلاعات ناکافی دریافت کنند. NASP گزارش می‌ دهد که از هر ۱۰ برنامه ۴ برنامه والدین را از لحاظ محتوای خشن و جنسی که داخل آن وجود دارد نگران می‌ کند.
 

آسیب‌پذیری جامعه

برخی از کودکان ممکن است بیشتر از سایرین درخطر تجربه تأثیرات منفی ناشی از رسانه‌ های تصویری باشند. موسسه AACAP گزارش داده است که در معرض رسانه‌ های نا به هنجار بودن خطر رفتار های خشن را در بزرگ‌سالی افزایش می‌ دهد. رسانه خشونت‌ بار و نا به هنجار باوری را به وجود می‌آورد که مشکلات با اسلحه‌ های اتوماتیک حل می‌ شود! و این درحالی است که غیبت مدل‌ های غیر خشن برای حل مشکلات باعث می‌ شود که مردم واقعاً به این باور برسند که مشکلات به‌ این‌ ترتیب حل خواهد شد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.