راجع به Malware چه میدانید؟

Malware یک کلمه ترکیبی است که از دو کلمه Malicious به معنای بدخواهانه و Software به معنای نرم افزار گرفته شده است. ظاهر این عبارت دقیقاً مشخص می‌کند که ماهیت آن چیست. بدافزارها نرم افزارهای ناخواسته‌ای هستند که معمولاً بدون اجازه صاحب سیستم نصب می‌شوند و به انجام اعمال ناخواسته یا بدخواهانه روی سیستم می‌پردازند.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به Malware چه میدانید؟

Malware یا بدافزار چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

Malware یا بدافزار نامی اختصاری از malicious software به معنای نرم‌ افزار مخرب است و به‌ نوعی از برنامه‌ های کامپیوتری اطلاق می‌ شود که کامپیوتر سالم کاربر را آلوده می‌ سازد و آن را از روش‌ های مختلف متحمل ضررهایی می‌ کند. Malware ها می‌ توانند کامپیوتر ها و دستگاه‌ ها را به روش‌ های مختلفی آلوده سازند.

از انواع بدافزارها می‌توان به تروجان‌ ها، دزدافزار ها، ویروس‌ ها، کرم‌ ها و غیره اشاره کرد. این موضوع که کاربران بایستی درباره این نوع نرم‌ افزار های مخرب اطلاعات داشته باشند و بتوانند از خودشان در برابر چنین خطراتی و از همه جوانب محافظت کنند دارای اهمیت بسیاری است.

به همین جهت می‌ توانیم تعریف بهتری از Malware ها داشته باشیم. یک بدافزار به اشکال مختلفی وجود دارد. ویروس‌ های کامپیوتری احتمالاً شناخته‌ شده‌ ترین نوع بدافزار ها برای اغلب کاربران هستند و دلیل نام‌ گذاری آن‌ ها نیز این است که از خودشان کپی‌ هایی را می‌ سازند. کرم‌ ها(Worms) نیز چنین خصوصیاتی دارند. دیگر انواع بدافزار ها مانند spyware ها به این دلیل نام‌ گذاری شده‌اند که اطلاعات شخصی شما را به سرقت می‌ برند.

پس‌ از این‌ که متوجه شدیم malware چیست؟ سؤالات دیگری نیز برایمان پیش می‌آید که چه کسی و با چه انگیزه‌ای آن را می‌سازد. روزهایی که نوجوانان برای سرگرمی و سرک کشیدن به اطلاعات دیگران به ساخت بدافزار می‌ پرداختند گذشته است. امروزه بدافزار ها به‌صورت گسترده‌ای برای جرائم حرفه‌ای طراحی و مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

این مجرمین ممکن است که تاکتیک‌ های پیچیده‌ ای را به کار بگیرند. در برخی موارد، مجرمین سایبری حتی اطلاعات کامپیوتر هدف را قفل کرده و آن را غیرقابل دستیابی می‌ کنند. بنابراین به جهت بازگشت اطلاعات از کاربران اخاذی و درخواست پول می‌ کنند.

اما خطر اصلی اینجاست که مجرمین سایبری اغلب به شکل گسترده‌ای برای سرقت اطلاعات کارت‌ های اعتباری و بانکی اشخاص اقدام می‌ کنند. هکر های مجرم به اشخاصی اطلاق می‌شود که این اطلاعات را به سرقت برده و آن‌ ها را مورد استفاده قرار می‌ دهند و باعث می‌ شوند تمامی اعتبار مالی شما از بین برود یا صورت‌ حساب‌ های درشتی به نام شما صادر شود. یا ممکن است که اطلاعات حساب شما را در بازار سیاه به فروش برسانند جایی که اطلاعات معتبر از ارزش بالایی برخوردار است.
 

چگونه از سیستم‌های خودمان در برابر Malware ها محافظت کنیم

حال به اصلی‌ترین سؤال رسیده‌ایم: چگونه می‌توانیم از سالم بودن کامپیوتر یا شبکه‌ی خود اطمینان حاصل کنیم؟

پاسخ دو قسمت دارد:
 
ابزار های مراقبتی و مراقبت شخصی
یکی از محبوب‌ ترین روش‌ ها برای پخش کردن یک بدافزار به‌ وسیله ایمیل است، آن‌ هم درحالی‌ که ممکن است که طوری طراحی‌ شده باشد که به نظر برسد از سوی یک دوست و یا یک شرکت و یا سازمان آشنا تنظیم‌شده است.
 
درباره‌ی ایمیل‌ هایی که از شما درخواست پسورد می‌کنند بسیار هشیار و مراقب باشید
همچنین ایمیل‌ هایی که از به نظر می‌ رسند سوی دوستانتان ارسال می‌ شوند و ممکن است تنها حاوی یک پیام مانند «این وب‌ سایت خفن را ببین» باشد که حاوی یک لینک در ادامه‌اش نیز هست.

مراقبت از خود یا به تعبیری خود آگاهی، اولین لایه محافظتی در برابر بدافزارها به‌حساب می‌آید، اما ساده حضورتان عرض کنیم که تنها مراقب بودن کافی نیست. به این دلیل که امنیت در حوزه تجاری و وسایلی که در اختیار دارید تضمین‌ شده نیست. حتی ممکن است دانلود از سایت‌ های رسمی و معتبر نیز حاوی بدافزار باشد و به این معنی است که ممکن است کاربر از خطری که وجود دارد آگاه نباشد اگرچه خیلی از معیار ها را رعایت کرده باشد.
 

حفاظت در برابر Malware چگونه صورت می‌پذیرد؟

یک حفاظ در برابر بدافزار یک لایه حیاتی ایمن دیگری را به کامپیوتر و یا شبکه شما می‌ افزاید. توصیه می‌ شود که حتماً از یک بسته آنتی‌ ویروس بر روی کامپیوترهای خود استفاده کنید.

اگر یک آنتی‌ ویروس به شکل خوبی طراحی‌ شده باشد، هر نرم‌افزار جدیدی که دانلود می‌ کنید را برای وجود بدافزار مورد بررسی قرار می‌ دهد تا این‌ که اطمینان حاصل کند که حاوی بدافزار نیست. همچنین کامپیوتر شما را به‌صورت دوره‌ای اسکن می‌ کند و اگر بدافزاری را یافت آن را نابود می‌ کند. همچنین برای آگاهی از آخرین آسیب‌ پذیری‌ ها خودش را به‌روز نگه می‌دارد.

یک محافظ آنتی‌ ویروس همچنین می‌ تواند بدافزارهایی که در گذشته بر روی کامپیوتر شما وجود داشته‌اند را شناسایی کند و حتی اگر یک بدافزار شناخته‌ نشده‌ ای سر و کله‌ اش پیدا شود می‌ توانند در مورد آن به شما هشدار بدهند.

توصیه ما به شما در ابتدا بالا بردن آگاهی و دانش استفاده صحیح از دنیای دیجیتال و سپس استفاده از نرم‌افزار های امنیتی مانند آنتی‌ ویروس‌ ها هست. دقت داشته باشید که هیچ محافظتی به‌ طور مطلق وجود ندارد اما ترکیب آگاهی شخصی و یک آنتی‌ ویروس خوب می‌ تواند کامپیوتر شما را به شکلی که باید، امن نگه دارد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.