دستوالعملی کلی برای خم کردن ورق‌های فلزی

دستگاه‌های ترمز پرسی مفیدترین ابزار در خم کردن ورقه‌های فلزی می‌باشند. اکثر دستگاه‌های خم کننده جهت تحقق نیازهای بخش صنعت ساخته می‌شوند.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
دستوالعملی کلی برای خم کردن ورق‌های فلزی
ترمز پرسی معمولا جهت خم کردن ورقه‌های فلزی برای اهداف مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک ترمز پرسی دستگاهی است که فشار مستقیم را بر روی ورقه‌ی فلزی اعمال کرده و آن‌ را به شکل مورد نظر در می‌آورد. این دستگاه در سراسر جهان جهت قالب‌گیری همه‌ی انواع فلزات و ایجاد اشکال مختلف استفاده می‌شود. کارهای ساخت فلزات مانند جوشکاری، ساخت پنجره‌های آلومینیومی یا قطعات فلزی سفارشی برای ماشین‌ها و کامیون‌ها تنها با استفاده از دستگاه‌های خمش فلزات انجام می‌گردد.
 

ترمزها

به طور کلی یک ترمز‌ یا همان دستگاه خمش فلزات دارای سطحی صاف، یک میله‌ی نگه دارنده و یک صفحه‌ی دریچه مانند عمود بر صفحه بوده که ورقه های فلزی بر روی آن قرار می‌گیرد. ورقه فلزی بر روی سطح مسطح نگه داشته می‌شود و سپس میله نگه دارنده بر روی قسمت بالای ورقه برای جلوگیری از حرکت آن هنگام خمش قرار داده می‌شود. بسته به نوع ترمز، میله نگهدارنده می‌تواند یک نیروی نگه دارنده حدود 6 تنی را تولید کند. خطی که در امتداد خمش قرار دارد بر روی سطح صاف قرار می‌گیرد. سپس صفحه به صورت دستی یا اتوماتیک به سمت بالا با درجه‌ی خاصی به منظور خم کردن ورقه فلزی در زاویه‌ی مورد نظر حرکت می‌کند.
 

خم کردن ورقه های فلزی با استفاده از ترمز پرسی

یک ورقه از فلز درون گیره‌های دستگاه ترمز پرسی قرار می‌گیرد و سپس با کمک یک اهرم طویل، فلز تا زاویه‌ی دلخواه خم می‌شود. فلز باید با در نظر گرفتن شکل ‌پذیری و انعطاف پذیری آن خم شود. شکل‌پذیری به معنی مقدار فشاری ست که می‌تواند بدون شکستن به فلز اعمال شود. قبل از قرار دادن فلز، شما باید یک ایده‌ی خوب درباره‌ی نحوه‌ی خم کردن ورقه فلزی و میزان خمش مورد نیاز برای طراحی محصول خود داشته باشید.
 

ترمز پرسی هیدرولیک

انواع مختلفی از ترمز پرسی مانند ترمز پرسی دستی و پنوماتیک وجود دارد. با این‌حال، محبوب‌ترین آن‌ها دستگاه ترمز پرسی هیدرولیک می‌باشد. این دستگاه نیروی کاری را به میزان قابل توجهی کاهش داده، بنابراین هزینه‌های کارگری را نیز پایین آورده و عملکرد بهتری را نسبت به دستگاه ترمز پرسی مکانیکی ارائه می‌دهد. از آن‌جا که این دستگاه‌ها در سرعت های بالا کار می‌کنند، بهره وری را به صورت طبیعی افزایش می‌دهند، بنابراین امکان انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر را فراهم می‌آورند. مزایای دیگر مانند مصرف پایین انرژی، اطمینان بالا و کیفیت بهتر محصولات تولیدی و خطر آسیب پایین‌تر باعث شده تا این دستگاه‌ها برای خم کردن فلزات مناسب باشند. این ابزارها نتایج قابل اعتماد با دقت بهتری را ارائه می‌دهند.
 

خم کردن فلزات با استفاده از فرایند غلتک زدن

دستگاه‌هایی وجود دارد که از فرایند غلتک‌ زنی جهت خم کردن ورقه‌های فلزی استفاده می‌کنند. غلتک‌ها در جهت مخالف دارای سرعت چرخش یکسان هستند. هنگامی‌که حجم خمش بالایی مورد نیاز است، این روش موثرتر می‌باشد، چون می‌توانند تا 360 درجه خمش ایجاد کند. خمکاری ورق‌های فلزی یکی از عملیات‌های بسیار پرکاربرد در صنعت می‌باشد از آن‌جا که فلز از مجموعه‌ای از غلتک‌ها عبور می‌کند، غلتک‌ها چرخش داشته و دستگاه فشاری را به منظور خم کردن ورقه فلزی جهت دستیابی به شعاع مورد نظر اعمال می‌کند. این روش اغلب هنگام تولید سیم پیچ‌های فولادی ضد زنگ و نردبان‌های مارپیچی استفاده می‌شود.
 

ترمزهایی با کنترل‌های CNC

با پیشرفت فناوری، ترمز پرسی امروزی با کنترل‌های CNC وجود دارند که امکان تشکیل قطعات فلزی با دقت بالا را فراهم می‌آورند. این دستگاه‌ها به صورت کامپیوتری کنترل شده و کاملا اتوماتیک کار می‌کنند. آن‌ها توانایی خمش گسترده‌ای را دارند که امکان خم شدن بخش‌های مورد نظر ورقه فلزی را فراهم می‌آورند. یک سنسور نیز به منظور نظارت بر زاویه‌ی ورودی خمش نصب می‌شود. این دستگاه‌ها دارای یک رابط کاربری بوده که به منظور ورود مجموعه‌ای از عملیات‌های خمش مورد نیاز می‌باشد. با گذشت هر روز، دستگاه‌ها مجهز به قابلیت‌های قابل برنامه ریزی بیشتری می‌شوند و کار اپراتور ساده‌تر می‌گردد. دستگاه‌های خمشی وجود دارد که می‌تواند به معنای واقعی فلز را تا هر زاویه‌ای خم کند.
 

ترمز باکس و پن

همانطور که در بالا ذکر شد، انواع مختلفی از دستگاه‌های خمش فلزی وجود دارد و هر یک از آن‌ها به منظور ارائه‌ی یک هدف خاص طراحی شده‌اند. تبدیل ورقه فلزی به یک جعبه فرایندی است که نمی‌توان با استفاده از ترمز‌های نوع معمولی به آن دست یافت. برای مثال، در این شرایط درجه خمش 90 درجه به منظور ایجاد قطعات با طول مختلف بدون تخریب محفظه فلزی نیاز می‌باشد. به منظور ایجاد یک مکعب فلزی باز، 4 خمش عمودی مورد نیاز می‌باشد. ایجاد خمش‌های متعدد در مکان‌های مختلف ورقه با استفاده از ترمز باکس و پن انجام می‌شود.
 
در دستگاه ترمز باکس و پن یک میله نگهدارنده، یک میله‌ی واحد نیست، بلکه از بلوک‌های متعددی تشکیل شده که می‌توانند به آسانی برداشته شوند. بر حسب نیاز، ممکن است تنها چند بلوک جهت نگهداشتن یک بخش خاص از ورقه تا زاویه 90 درجه در آن سطح نیاز باشد. کل میله نگهدارنده هرگز در این دستگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چون تنها بخش کوچکی از ورقه نیازمند خمش عمودی می‌باشد.
 

خم زدن ورقه‌های فلزی در خانه

امکان خم کردن ورقه‌های فلزی بدون استفاده از ترمز پرسی نیز وجود دارد. یک گیره آهنگری اغلب در خانه جهت خم کردن ورقه‌های فلزی استفاده می‌شود. یک گیره متصل به میز کار، دستگاهی است که برای نگه‌داری اشیاء استفاده می‌شود. این دستگاه دارای دو فک است که کاملا محکم بر روی میز کار نگه داشته شده است. شما می‌توانید از مجموعه‌ای از سیم چین‌ها و نقاله‌ها برای شروع خم کردن فلزات استفاده کنید.
 
قبل از کار با این دستگاه‌های ذکر شده در بالا، باید همه‌ی اقدامات ایمنی مربوط به آن‌ها را جهت جلوگیری از بروز هر گونه آسیب رعایت کنید. همیشه هنگام کار با این دستگاه‌ها از دستکش و ابزاری جهت حفاظت از چشم‌های خود استفاده کنید.
 
در واقع خمکاری ورق‌های فلزی یکی از عملیات‌های بسیار پرکاربرد در صنعت می‌باشد و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … کاربرد دارد. خمکاری ورق‌های فلزی عملی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد می‌شود و این فشار خم و زاویه در ورق ایجاد می‌کند. خمکاری ورق‌های فلزی دارای روش های گوناگونی است که با توجه به مواردی چون جنس ورق، ضخامت آن، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، روش مورد نظر انتخاب می‌شود.
 
منبع: سایت بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.