آشنایی با طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان بسیار پرکاربرد و کاملا تایید شده و علمی می باشد که برای درمان بسیاری از دردها موثر بوده و می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در زمینه ایجاد سلامتی و از بین بردن بیماری های مختلف در بدن افراد ایجاد نماید. در روشهای مختلف درمانی برای درمان طب سوزنی با استفاده از سوزن های مخصوص به صورت کاملا دستی توسط پزشک متخصص انجام می گردد.
چهارشنبه، 20 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی بسیار پرطرفدار و موثر می باشد که در بدن فرد احساس بی دردی ایجاد کرده و تا حدود زیادی می تواند در جهت تغییر در سیستم بدن فرد و کارکرد آن مورد استفاده قرار گرفته و تاثیرات مثبت ایجاد نماید. فرآیند کلی در طب سوزنی به این صورت می باشد که یک سری سوزن های نازک در پوست فرد جای سازی شده که این سوزن ها در کانال هایی به نام کانالهای انرژی که همچنین به خطوط انرژی معروف هستند جایگذاری می گردند. نظرات باستانی در این زمینه بر این باور می‌باشد که از طریق انرژی می توان سلامتی را برای بدن افراد مختلف ایجاد نمود.

آشنایی با طب سوزنیآشنایی با طب سوزنی

طب سوزنی

در حالت کلی طب سوزنی یک روش درمانی اثبات شده به حساب می‌آید که به بهبود عملکرد و همچنین ترمیم طبیعی بدن افراد پرداخته و با استفاده از یک سری سوزن های و گرما دادن به آن سوزن ها درمان های بسیار مناسب و قطعی را برای بسیاری از دردها ایجاد می نماید. در صورتی که شما به موضوع طب سوزنی علاقه مند بوده و می خواهید در مورد این روش درمانی اصولی و صحیح اطلاعات مناسبی کسب کنید با ما در ادامه مقاله همراه بوده و اطلاعات مناسبی در زمینه شناخت طب ‌سوزنی و موضوعات پیرامون آن کسب کنید:

معرفی طب سوزنی
طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی بسیار قدیمی به حساب می‌آید که از طریق روش‌های مختلفی می‌توان آن را آموخت. Medical acupuncture به تحصیلات پزشکی و در زمینه طب متعارف دارای پروانه پزشکی بوده و فردی که در زمینه طب سوزنی تحصیل کرده باشد این امکان را داشته که بعد از دوره عمومی پزشکی به صورت تخصصی در دوره طب سوزنی تحصیلات خود را سپری کرده باشد. پزشکی که به عنوان متخصص طب سوزنی شناخته می شود این فرصت را داد خواهد داشت تا با استفاده از تعالیم طب سوزنی و همچنین تعالیم وجود در علم پزشکی به درمان بیماری های مختلف و تشخیص آنها و همچنین از بین بردن شان بپردازد.

مهم ترین زمینه های کاربرد طب سوزنی
طب سوزنی یک روش علمی بسیار محبوب و مناسب برای درمان بسیاری از بیماری ها به حساب می آید و با استفاده از طب سوزنی می‌توان برای بسیاری از بیماری ها، درمان‌های مناسبی ایجاد کرده و همچنین از وجود آمدن بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماییم.

آشنایی با طب سوزنیآشنایی با طب سوزنی

کاربرد طب سوزنی

 بسیاری از افراد باورند که طب سوزنی فقط در درمان درد اثر گذار است ولی باید بگویم که به هیچ وجه این طور نبوده و در صورتی که فرد متخصص طب سوزنی دانش والایی در این زمینه کسب کرده باشد، می تواند درمان های بسیار وسیع‌تری را با استفاده از طب سوزنی به بیماران مختلف تقدیم نماید. همچنین طب سوزنی می تواند با انواع مختلف درمان های دارویی و درمان‌های جراحی ترکیب شده و نتیجه بسیار بهتری را برای بسیاری از بیماری ها ایجاد نماید. در حالت کلی طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها اثرات بسیار حیرت انگیز و مناسبی را ایجاد می کند که از جمله مهمترین بیماری ها مواردی هستند که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود:
 
  • انواع مختلف بیماریهای تنفسی مانند برونشیت و سینوزیت، آسم، عفونت های مربوط به سینه، گلو درد و غیره
  • انواع مختلف بیماری های گوارشی مانند اسهال، یبوست، گاستریت و افزایش ترشح اسید، کولون تحریک پذیر و بسیاری موارد دیگر
  • بسیاری از بیماری های عضلانی و نورولوژیک مانند انواع مختلف سردردها، انواع مختلف میگرن ها، انواع مختلف سندروم های شانه سفت، انواع مختلف کمردرد ها، انواع مختلف سیاتیک، انواع مختلف آرتروز، بیماری نوریت گردنی، مدلهای مختلف بیماری تاندونیت، در درمان بسیاری از بیماری های ادراری و بیماریهای باروری و قاعدگی و بسیاری موارد دیگر
  • درمان بسیاری از بیماری های روحی و روانی و همچنین کاهش سطح استرس در افراد مختلف
  • و بسیاری موارد دیگر این چنینی
چگونگی انجام درمان با استفاده از طب سوزنی
باتوجه به نظریه های باستانی در مراجع چینی، یکسری مسیرهای مشخص و منظم در بدن افراد به نام خطوط و کانال انرژی وجود دارد که این خطوط در پی این مسیرها در جریان می باشند که به این کانالهای انرژی مریدین گفته می شود. در حقیقت مریدین ها وظیفه دارد تا در تمام طول بدن افراد مانند رودخانه جاری شده و به صورت کامل قسمتهای مختلف بدن افراد را تغذیه نمایند. در صورتی که در طی مسیر این  کانال ها و خطوط هرگونه گرفتگی و یا مشکلی بوجود بیاید، در این مریدین با مشکل مواجه شده و بر روی عملکرد سایر مریدین ها نیز تاثیر می گذارد. در طب سوزنی این امکان وجود دارد تا با استفاده از سوزن های مخصوص مریدین ها را تحریک کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهیم. در واقع روش های مختلفی که در طب سوزنی با سوزن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد با این هدف انجام می گردد که هرگونه گرفتگی و یا انسداد را در مسیر مریدین ها از بین ببرند و در نتیجه جریان منظم را در طی کانالهای انرژی ایجاد نمایند. این درمان می تواند اثر بسیار مثبتی بر روی اعضا و جوارح داخلی بدن گذاشته و هرگونه عدم تعادل را که در هضم، جذب و فعالیت های بدن وجود دارد، به صورت کامل تصحیح کرده و سلامتی افراد را به آنها بازگرداند.
آشنایی با طب سوزنی

درمان طب سوزنی

همچنین طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده که سوزن گذاری هایی که در طی طب سوزنی انجام می گردد سیستم های عصبی موجود در عضلات و همچنین مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار داده و تاثیرات مثبتی در روند فعالیت آنها ایجاد می نماید. در نهایت امر با توجه به اقدامات که در طی روش های مختلف طب سوزنی انجام می گردد، فرد تا حدود زیادی احساس درد را از دست داده و در نتیجه سیستم داخلی بدن فرد به صورت سالم و بدون عیب و نقص فعالیت خود را ادامه می دهد. هدف اصلی در طب سوزنی این است که میان انرژی و مواد بیوشیمیایی موجود در بدن یک توازن و بالانس ایجاد شده و افزایش سلامت فیزیکی و روحی فرد ایجاد گردد.

استفاده از سوزن های طب سوزنی
در حالت کلی بیشترین تحریکی که در قسمتهای مختلف بدن در طب سوزنی انجام می گردد با سوزن های نازک فلزی به صورت کاملا دستی صورت می پذیرد. همچنین در برخی موارد نیز این سوزن ها با استفاده از روش‌های الکتریکی به انجام تحریک در بدن افراد در قسمت مختلف آن می پردازند. در حالت کلی سوزن های به کار رفته در درمان سوزنی دارای یک سری ویژگی ها هستند که از جمله مهمترین آنها مواردی هستند که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود:
جنس سوزن ها معمولاً از فولاد ضد زنگ انتخاب شده و با توجه به فرایند که در هنگام ساخت آنها را رعایت می گردد، حالتی بسیار منعطف و جالب دارند. سوزن هایی که در طی فرآیندهای درمانی طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند برای استفاده دائم نبوده و به صورت دوره مورد استفاده قرار گرفته و بهتر است بعد از هر بار مصرف از استفاده مجدد از آنها جدا خودداری نمایید.

آشنایی با طب سوزنیآشنایی با طب سوزنی
در عین حال یکسری سوزن‌ها وجود دارد که قابلیت استفاده مجدد را داشته و لازم است تا بعد از هر بار استفاده به صورت کامل استریلیزه و تمیز گردند. اندازه سوزن های به کار رفته در این طب پر کاربرد چیزی در حدود ۱۳ الی ۱۳۰ میلیمتر در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه اندازه سوزن های به کار رفته در طب سوزنی متفاوت می باشد، از سوزن هایی که اندازه کوتاه تری دارند در نزدیکی چشم ها و نقاط حساس بدن مانند چهره استفاده شده و همچنین از سوزن هایی که بلندی بیشتری دارند در مناطقی که دارای بافت های ضخیم تری هستند استفاده می گردد.


منبع: livescience.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.