بررسی میزان مؤثر بودن دستبندهای مغناطیسی

چیزهای زیادی درمورد اثرات مثبت پوشیدن دستبندهای مغناطیسی گفته شده است. مقاله پیش رو اطلاعات آماری قابل توجهی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به جواب دادن به این سؤال که آیا دستبندهای مغناطیسی واقعاً موثر هستند یا خیر، کمک کند.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
بررسی میزان مؤثر بودن دستبندهای مغناطیسی
ما اغلب شنیده‌ایم که دستبندهای مغناطیسی در کمک به درمان بسیاری از شرایط پزشکی همچون التهاب مفاصل، درد مزمن و همچنین رهایی از استرس کمک می‌کنند. گفته شده است که پوشیدن دستبندهای مغناطیسی به بهبود خواب نیز کمک می‌کند. اما متخصصان طب سنتی هنوز درمورد مزایای پزشکی دستبندهای مغناطیسی نامطمئن هستند. برخی افراد حتی بر این باور هستند که بیماری‌های جدی همچون سرطان را به این شیوه می‌توان درمان کرد. این ادعاها مورد تأیید تبلیغ کنندگان دستبندهای مغناطیسی است اما جامعه پزشکی این مورد را هنوز مورد تایید قرار نداده‌اند. به دلیل کمبود شواهد علمی کافی، تعدادی از پزشکان این مورد را به عنوان ابزار پزشکی مؤثر در نظر نمی‌گیرند.
 

ادعاهای درمان مغناطیسی

گفته شده است که سلول‌های درون بدن، میدان مغناطیسی جهت انتقال سیگنال‌های الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند. بیان شده است که هر سلول همانند یک آهنربا رفتار می‌کند که به حرکت ایمپالس‌های الکتریکی از یک سلول عصبی به یک سلول دیگر کمک می‌کند.
 
طرفداران درمان مغناطیسی ادعا می‌کنند که اختلال در میدان مغناطیسی یکی از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌های مزمن است. از آن جایی که دستبندهای مغناطیسی نیز میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند، پوشیدن آن‌ها ممکن است به تصحیح نوسانات در انرژی الکترومغناطیسی کمک کند. بنابراین، دستبندهای مغناطیسی می‌توانند به عنوان یک مورد کمک درمانی نقش داشته باشند و به بهبود مستمر شرایط کمک کنند.
 
باور بر این است که دستبندهای مغناطیسی یک ابزار مناسب و مؤثر جهت بهبود جریان خون هستند. افزایش در گردش خون، اکسیژن بیشتری را به بدن می‌رساند. این مورد می‌تواند به افزایش روند بهبود بافت آسیب دیده کمک کند. در یک مطالعه صورت گرفته بر روی حیوانات، مشاهده شده است که رگ‌های خونی در حضور میدان مغناطیسی، متسع می‌شوند. این مطالعه همچنین اثرات ضد التهابی آهنرباها را نشان داد. از این رو، اثر مغناطیسی نه تنها به افزایش گردش خون کمک کرد بلکه ورم را نیز کاهش داد. اگر چه که این اثرات مفید آهنرباها هنوز در آزمایش‌های انسانی مورد اثبات قرار نگرفته‌اند اما امید است که تحقیقات بیشتری به زودی تاثیر مثبت آهنرباها بر انسان‌ها را گزارش کنند. گردش خون ناکافی مسئول ایجاد تعدادی از بیماری‌ها شامل سردردهای میگرنی و رگ‌های واریسی بوده است. ممکن است افزایش گردش خون به تسکین درد کمر هم کمک کند.
 
 ترویج دهندگان این درمان جایگزین همچنین بر این باور هستند که آهنرباها کمک می‌کنند تا بدن کمتر اسیدی شود. نظریه، این است که سلول‌های سرطانی در محیطی با اسیدیته کمتر قادر به حفظ حیات نیستند. بنابراین، با استفاده از نیروهای مغناطیسی، شخص ممکن است قادر به جلوگیری از پخش و پراکندگی سلول‌های سرطانی باشد.
 

آیا دستبند مغناطیسی مؤثر است؟

یک مطالعه صورت گرفته توسط محققان، در دانشکده پزشکی پنسیلوانیا نشان داد که دستبندهای مغناطیسی به تسکین درد مربوط به آرتروز کمک می‌کنند. این تحقیق بر روی 194 بیمار در گروه سنی 45 تا 80 که از آرتروز لگن یا زانو رنج می‌برند، انجام شد. بیماران به 3 گروه تقسیم شدند. از یک گروه خواسته شد تا از دستبندهای مغناطیسی با نیروی استاندارد استفاده کنند در حالی که به دو گروه دیگر دستبند مغناطیسی ضعیف و دستبند مصنوعی داده شد. نتایج حاصله بسیار جالب بودند. بیمارانی که از دستبندهای مغناطیسی استاندارد برای مدت 12 هفته استفاده کرده بودند، رهایی بسیار خوبی از درد را تجربه کردند. در یک مطالعه صورت گرفته بر روی حیوانات، مشاهده شده است که رگ‌های خونی در حضور میدان مغناطیسی، متسع می‌شوند. با این حال، گروهی که از دستبندهای مغناطیسی ضعیف استفاده کرده بودند هیچ گونه تغییر قابل ملاحظه‌ای را در رهایی از درد احساس نکردند. دستبند مصنوعی غیر مغناطیسی خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته بود. تحقیق، این نتیجه را به همراه داشت که با استفاده از دستبند مغناطیسی استاندارد درد ناشی از آرتروز به شدت کاهش می‌یابد. یک گزارش مفصل درمورد این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیایی در دسامبر سال 2004 منتشر شد.
 

گزارش مجله پزشکی بریتانیایی

این گزارش به وضوح بیان می‌دارد که بیماران روند درمانی جاری خود را متوقف نکردند. این مورد به همین خاطر این نتیجه را به همراه داشت که درمان مغناطیسی همراه با درمان از قبل موجود، مزایای پزشکی را نشان داد. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که گزینه‌های درمانی خود را همان گونه که پزشک‌شان برایشان تجویز کرده است، پیش گیرند. ممکن است بیماری تنها با استفاده از دستبند مغناطیسی بهبود نیابد. تحقیقی در رابطه با دریافت این موضوع که آیا این ادعاهای وارد شده از جانب سازندگان این دستبندهای مغناطیسی درست است یا خیر، صورت گرفت. تا حدودی، ادعاهای آن‌ها را نمی‌توان رد کرد یا نادیده گرفت. اگر چه که نتایج به نظر به برای بیماران با نتایج خوبی همراه بوده است اما تایید نشده است که مزایا به دلیل اثرات دارونمایی نبوده باشد.
 
دستبندهای مغناطیسی با قیمتی در حدود 50 تا 70 دلار در بازار موجود هستند. افرادی که دستبندهای مغناطیسی را تولید می‌کنند، تبلیغ می‌کنند که این وسایل قادر به کاهش درد بیشتر مشکلات پزشکی در هر زمینه خواهند شد. با این حال، برخی از مطالعات از این ادعاها حمایت نمی‌کنند. بنابراین شواهدی منطقی وجود دارند که نشان می‌دهند دستبندهای مغناطیسی باعث کاهش قابل توجهی در درد و آسودگی از ناراحتی می‌شوند. تحقیقی نیز نشان داد که دستبندها و زیور آلات مغناطیسی، در مقایسه با دیگر داروهای تسکین دهنده درد مثل داروهای مسکن، گزینه مقرون به صرفه‌ای هستند. داروهایی همچون پاراستامول هزینه‌ای حدود 30 تا 50 دلار در سال دارند.
 
همچنان نیاز است تا بررسی‌های بیشتری در زمینه تأیید امنیت درمان مغناطیسی در مقایسه با استفاده از داروهای مسکن صورت گیرد. همچنین گروهی از کارشناسان پیشنهاد کردند که برای حصول نتیجه از مزایای دستبندهای مغناطیسی، استفاده از یک آهنربا با نیروی زیاد می‌تواند گزینه بهتری باشد. با این حال این امر ممکن نیست که تنها با استفاده از یک آهنربا تمام بدن را درمان کرد. به عبارت دیگر، در جایی که درد قابل توجهی وجود داشته باشد، لازم است تا آهنرباهایی را درون یا در نزدیکی آن ناحیه قرار دهید. کارشناسان نشان دادند که تنها با استفاده از یک آهنربا دور مچ دست، شخص نمی‌تواند تمام درد بدنش را کاهش دهد. کاهش درد تنها در نواحی‌ای همچون مچ دست، انگشتان، بازوها و دست مشاهده می‌شود. با این حال، تا به امروز، هیچ گونه اثر منفی عمده‌ای در استفاده از دستبندهای مغناطیسی گزارش نشده است. راش‌های پوستی معمولی ممکن است بر روی پوست ظاهر شوند که حضورشان به واسطه تماس پوست با دستبند است. همچنین، طبق نظر کارشناسان اثر مثبت استفاده از آن، برای مدت 3 تا 4 ساعت کافی نیست. استفاده از آن به مدت 24 ساعت در تمامی روزهای هفته برای حصول نتیجه از مزایای پیشنهادی آن توصیه می‌شود.
 
نکته قابل ذکر این است که هیچ شاهدی وجود ندارد که دستبندهای مغناطیسی، بیماری‌ها را بهبود بخشند یا سرطان را درمان کنند. بنابراین پرهیز از مصرف داروهای معمولی و وابسته بودن مطلق به مغناطیس درمانی در واقع شانس درمان بیماری را کاهش می‌دهد.
 
منبع:  سایت بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.