فعالیت‌های فرهنگی عمومی

دانشمندان علوم اجتماعی به دنبال بررسی الگوهای در حال تغییر جریان‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستند.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت‌های فرهنگی عمومی
هماهنگ سازی و پایایی محدود داده‌های بین المللی مربوط به فرهنگ، پیچیده می گردد. دفاتر آماری ملی، با پیشگامی یونسکو و مرکز آمار اتحادیه اروپا (یوروستات)، اخیرا به بازنگری در مجموعه داده‌های رسمی مربوط به وضعیت اشتغال در حوزه اقتصاد خلاق و مشارکت عمومی در فعالیت‌های فرهنگی پرداخته اند. اما شاخص‌های ملی - مقطعی موجود در این زمینه، از تحولات حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی عقب افتاده اند. معمولا آمار تجاری رسمی به ثبت جریان کالاهای تولیدی در سراسر مرزهای ملی (مانند صادرات و واردات روزنامه‌ها و مجلات چاپی، آلات موسیقی، دستگاه های رادیو و تلویزیون و مصنوعات مربوط به میراث فرهنگی شامل آثار هنری و آنتیک) می پردازند. سپس داده‌های تجاری ملی توسط سازمان های بین المللی مانند آنکتاد و سازمان تجارت جهانی در قالب های استاندارد، جمع آوری و عرضه می شوند.
 
همچنین آمارهای رسمی ملی به سنجش خدمات مخابراتی شامل پیام‌های الکترونیکی منتقل شده از طریق تلفن سلولی و زمینی، تلکس، تلگرام و پست می پردازند. این خدمات در سراسر جهان، تحت حمایت اتحادیه بین المللی مخابرات گردآوری می شوند. همچنین، سرشماری و پیمایش خانوارها به گردآوری آمارهای رسمی در مورد دسترسی به وسایل ارتباطی - اطلاعاتی شامل تلفن سلولی و زمینی، کامپیوترهای شخصی، دستگاه فکس، سرورهای اینترنتی، پهنای باند اینترنت، هزینه های اتصال به اینترنت و تعداد مشترکین اینترنت، در بین افراد و خانوارهای بسیاری از کشورهای جهان پرداخته اند.
 
پایایی این داده ها، به طبقه بندی های استاندارد مورد استفاده توسط ادارات آماری ملی بستگی دارد و صحت این اسناد توسط ادارات گمرکی تضمین می گردد؛ در این زمینه برخی سوگیری های سیستماتیک نیز وجود دارد، بطوریکه، اسناد مربوطه در بسیاری از توسعه نیافته ترین کشورها، ناقص هستند. با این وجود، مجامع و سازمانهای بین المللی به بررسی و هماهنگ سازی آمار ملی می پردازند. در مقابل، اغلب شاخص های مربوط به تولید، توزیع و تبادل خدمات صوتی - تصویری شامل تجارت در حوزه فیلم‌های سینمایی و برنامه های تلویزیونی تنها به شکل ناقصی در آمارهای ملی ثبت می شوند. غالب داده ها در بانکهای اطلاعاتی خصوصی موجود هستند که اعلب پوشش جغرافیایی محدودی دارند و توسط شرکت‌های تجاری تحقیقات بازار گردآوری شده اند. حوزه خدمات فرهنگی، حوزهای پیچیده است و مسئولیت گردآوری داده در بین بسیاری از سازمانها تقسیم شده است. پیمایش‌های ملی - مقطعی مانند نوسان سنج اروپا به دنبال سنجش دقیق تر کاربردهای اجتماعی اینترنت و مشارکت در اقتصاد خلاق بویژه در اتحادیه اروپا هستند. شاخص های بین المللی متعددی برای سنجش دسترسی به اینترنت موجود است. اما داده‌های سیستماتیک ملی - مقطعی اندکی در زمینه سنجش روندهای جهانی جریان فزاینده داخلی و خارجی اخبار دیجیتال و اطلاعات آنلاین در سراسر مرزهای ملی (مانند اینکه چه میزان از خوانندگان و بینندگان به دانلود اطلاعات و اخبار تلویزیون، رادیو با روزنامه‌ها، وبلاگهای آنلاین و شبکه‌های آنلاین اجتماعی سایر کشورها می پردازند) وجود دارد. امروزه با توجه به امکان دسترسی آسان به اغلب انتشارات از طریق اینترنت، میزان واردات روزنامه‌ها و مجلات چاپی، تنها بخش اندکی از جریان‌های اطلاعاتی در این بخش را به خود اختصاص داده است. دسترس پذیری فزاینده اتصالات باندپهن پرسرعت، به معنای گسترش فزاینده دسترسی به موسیقی، رادیو، ویدئو و برنامه های تلویزیونی آنلاین نیز هست.
 
دانشمندان علوم اجتماعی به دنبال بررسی الگوهای در حال تغییر جریان‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستند. آنان این کار را با ترکیب مجموعه ای از شاخصها و روش شناسی های مختلف انجام می دهند که بخش های مختلفی را پوشش می دهند. این شاخص ها و روش شناسی ها شامل تحلیل محتوای پوشش خبری خارجی و بین المللی در قالب نمونه ای از روزنامه‌ها، خدمات سیمی و برنامه های خبری تلویزیونی عمده جهان طی دوره ای خاص است. میزان برنامه های پخش شده (ساخت داخل یا خارج)، با مقایسه ساعات جداول پخش تلویزیونی (مثلا در اتحادیه اروپا) مورد تحلیل قرار می گیرد. داده‌های تجاری موجود درباره صنعت فیلم، شامل هزینه های تولید، بازاریابی و توزیع فیلم و میزان فروش باجه های بلیت فروشی، بر اساس میزان سود داخلی و خارجی تحلیل می شوند. تحقیقات بازار و پیمایش‌های مربوط به خانوارها به بررسی فعالیت های فرهنگی نظیر حضور در سینما و گالری‌ها و نمایش‌های (زنده) پرداخته اند. مطالعات موردی متعدد، ساختار سازمانی، مالکیت و منابع مالی و همچنین میزان رشد شرکت‌های مخابراتی فراملی عمده را طی چند دهه اخیر ثبت کرده اند. سایر شاخص‌ها شامل الگوهای ترافیک مخابراتی، داده - های مالی مربوط به صنعت توریسم داخلی و توجه همگامی به مکان های میراث فرهنگی و مطالعات بازار در مورد درآمدهای حاصل از تبلیغات و بازاریابی می شوند. سرانجام، علاوه بر پراکندگی و مکان سرورها و مشترکین اینترنت، جهت جریان‌های اطلاعاتی آنلاین از طریق تحلیل فراپیوندهای درون متنی و برون متنی که وب سایت ها را به هم متصل می کند، سنجیده می شود. این موارد همگی نشان دهنده منابع عمده اطلاعات در مورد تبادل تجلیات فرهنگی در سراسر مرزهای ملی هستند اما متأسفانه، بسیاری از شاخص های موجود، در زمینه دامنه، استانداردسازی، پوشش جغرافیایی و دوره های نمونه گیری دارای محدودیت هستند. همچنین به منظور انجام مقایسه جامع و نظام مند در خصوص حجم کل و جهت جریان اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان، باید نتایج مربوط به بخش های فرعی مختلف با یکدیگر جمع شوند.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص98-96، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.