باهوش‌ترین حیوانات جهان

آیا می‌خواهید بدانید که هوشمندترین حیوانات جهان بعد از انسان کدامند؟ حتی حیوانات دارای سیستم عصبی پیچیده هستند. آنها همچنین از غرایز خود پیروی می‌کنند و از اشتباهات خود درس می گیرند.
پنجشنبه، 19 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باهوش‌ترین حیوانات جهان
بیایید با چند داستان درباره حیوانات شروع کنیم.
در یک پارک سیاحتی در اسکاتلند، یک شامپانزه به نام چیپی تلفن همراه یکی از نگهبانان را دزدید. این حرکت به همین‌جا ختم نشد بلکه او دکمه راست را فشار داد تا با شماره‌گیری شماره‌های موجود در حافظه گوشی، با سرپرست آن مرکز تماس بگیرد!
در ونکوور کانادا، یک اردک پاچه شلوار یک افسر پلیس را می‌کشید و او را به سمت مجرای فاضلاب می‌برد. این کار برای مدتی ادامه داشت. تا هنگامی که افسر متوجه یک گرفتگی در مجرای فاضلاب شد و مشاهده کرد که جوجه‌های آن اردک در مجرای فاضلاب گیر کرده‌اند.
 
آیا این اتفاق تصادفی بود که شامپانزه شماره صحیح را شماره‌گیری کرد؟ آیا این غریزه مادری بود که اردک را به دنبال کمک از یک افسر پلیس برد؟ خوب، کسی نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که حیوانات هوشمند هستند و توانایی انجام کارهای ساده‌ای را دارند که نیاز به تفکر دارد.
 

لیست باهوش‌ترین 10 حیوان جهان

خوک
چه باور کنید چه نکنید، خوک‌ها باهوش‌تر از سگ‌ها هستند! آنها نه تنها باهوش‌ترین حیوانات در این سیاره هستند، بلکه در گروه  پاکیزه‌ترین حیوانات نیز قرار دارند. بله، خوک در هر جایی که در آن زندگی می‌کند همه چیز را می‌خورد، و هیچ چیزی در محل باقی نمی‌گذارد. حتی می‌توانید خوک را درست مثل یک سگ یا گربه آموزش دهید. اگر به درستی به او آموزش دهید، با پوزه خود، مکان‌نما را بر روی صفحه کامپیوتر حرکت می‌دهد و حتی یاد می‌گیرد بین فونت خط‌هایی که برای اولین بار آن را دیده است، تمایز قائل شود. شما می‌توانید فیلم "عزیزم" (Babe) را برای این که باور کنید خوک‌ها هوشمند هستند، تماشا کنید.
 
کلاغ 
کلاغ‌ها یکی از شناخته شده‌ترین پرندگان محسوب می‌شوند. آنها بالاترین ضریب هوشی را بین پرندگان دارند. کلاغ‌ها می‌توانند اشکال پیچیده را تفکیک کنند و حتی از پس یادگیری با مشاهده بر می‌آیند. اخیراً فهمیده شده است که کلاغ کالدونیایی، قابلیت ساخت چاقو برای برش برگ و ساقه گیاهان را دارد. زاغ مانند کلاغ است، اما کمی بزرگ‌تر است و صدای بلندتری دارد. زاغ، صدف، آجیل و هسته میوه را به جاده پرتاب می‌کند و منتظر می‌شود تا اتومبیل‌ها از روی آن رد شوند. این کمک می‌کند تا پوست سخت آن بشکند تا بتوانند به راحتی از خوردن محتویات داخل آن لذت ببرند. شما می‌توانید داستان "کلاغ تشنه" را برای رفع شک و تردید خود در مورد هوش کلاغ‌ها، بخوانید.
 
موش
بر خلاف آن چه که شما تا به حال فکر می‌کردید، موش صحرایی یکی از باهوش‌ترین حیوانات این سیاره است. از نظر روانشناسی، موش شبیه به انسان است و بنابراین بیشتر آنها برای آزمایشات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موش دارای یک توانایی ذهنی به نام هوش فراشناختی است که فقط در انسان و برخی از پریمات‌ها دیده می‌شود. آنها می‌توانند حس بویایی و شنوایی خود را برای شناسایی مین‌های زمینی و بمب‌ها به کار ببرند. آنها حتی می‌توانند نمونه‌های خلط انسانی که حاوی باکتری‌های توبرکلوزیس هستند را شناسایی کنند. موش واقعاً یک حیوان هوشمند است، زیرا می‌تواند نشانه‌های هیجان، کمبود، استرس و حتی اعتراض را نشان دهد. شما باید فیلم "راتاتوی" (Ratatouille) را ببینید تا بدانید که چطور موش‌ها واقعاً می‌توانند هوشمند باشند.
 
طوطی خاکستری آفریقایی
طوطی خاکستری آفریقایی، بومی جنگل‌های بارانی غربی و مرکزی آفریقا است. این یک واقعیت مشهور است که طوطی‌ها می‌توانند حرف زدن انسان را تقلید کنند، اما طوطی‌های سیاه خاکستری آفریقایی از برتری بیشتری برخوردارند. آنها می‌توانند کلمات و منظور خود را به شکل جملات، به هم متصل کنند. این طوطی‌ها با کمک آهنگ، حرف زدن و زبان بدن با صاحب‌شان ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین آنها می‌توانند صدای افراد دیگری را که در خانه می‌شنوند، تقلید کنند. هنگامی که یک طوطی خاکستری آفریقایی متعلق به آقای یوسوک ناکامورا از ژاپن زخمی شد و راه خود را گم کرد، نام، آدرس کامل و حتی شماره تلفن صاحب خود را به مقامات داد و به این ترتیب به آنها کمک کرد تا آقای ناکامورا را ردیابی و او را به صاحبش برگردانند.
 
فیل 
فیل‌ها بزرگترین پستانداران در روی زمین هستند. آنها همیشه به خاطر عقل و حافظه فوق العاده خود شناخته می‌شوند. آنها با نقشه‌های ذهنی، محل آب و مناطقی که دارای مواد خوراکی است را از بر می‌کنند. آنها می‌توانند به یک محل تغذیه که سال‌ها به آن نرفته بودند، بازگردند. گوش‌های بزرگ و خرطوم بلند آنها، به شنیدن کمک می‌کند. آنها با هم دیگر از طریق غرش، صدای شیپوری و نعره زدن ارتباط برقرار می‌کنند و حتی گاهی صدا را از طریق زمین پخش می‌کنند. و روش آخر، یک تماس از راه دور با استفاده از خرطوم است! آنها یکی از معدود حیواناتی هستند که آزمایش آینه را درک می‌کنند و خود را تشخیص می‌دهند. آنها حتی می‌توانند نقاشی کنند، موسیقی بنوازند و احساسات مربوط به غم و اندوه را نشان دهند. گورستان فیل‌ها هنوز هم یکی از بحث  برانگیزترین افسانه‌ها در سراسر جهان است.
 
هشت پا
تمام گونه‌های خانواده سراپایان، از جمله هشت پا (اختاپوس)، و ماهی قرمز، دارای هوشی باور نکردنی هستند. هشت پا به عنوان هوشمندترین حیوان در گروه بی‌مهرگان شناخته شده است. علاوه بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، آنها توانایی یادگیری عالی‌ای دارند. آنها حتی می‌توانند مسائل را حل کنند. هشت پا، استاد پنهان شدن است و توانایی تقلید دارد. آنها دست هودینی بزرگ را در هنر فرار کردن از پشت بسته‌اند. هشت پا‌ها، همچنین بینایی و لامسه خوبی دارند. آکواریوم سانتا مونیکا پیک، یک تجربه دست اول از هوشمند بودن هشت پا را به دست آورد، هنگامی که یک هشت پا موفق به باز کردن دریچه‌ای شد که منجر شد تا صدها گالن آب سرریز شود!
 
دلفین بینی بطری (Bottlenose Dolphin)
دلفین بینی بطری، دارای مغز بزرگی است. کورتکس مغزی و لوب پیشانی این دلفین حدود 40٪ بزرگتر از انسان است. این به این گونه‌ی دلفین کمک می‌کند تا جایگاهی در فهرست 10 حیوان باهوش جهان داشته باشد. دلفین‌ها توانایی تفکر، برنامه ریزی، حل مسائل، یادگیری از تجربیات قبلی و غیره را دارند. این دلفین‌ها همچنین احساس شفقت نسبت به سایر گونه‌ها، نشان می‌دهند. هنگامی که دو نهنگ اسپرم پیگمی در نیوزیلند به گل نشستند، یک دلفین محلی به نام موکو این جفت را از شن‌ها به آب منتقل کرد. درود بر موکو!
 
کبوتر
چه کسی در رؤیاهای بی رحمانه خود فکر کرده است که نام کبوتر در این لیست اضافه است. این پرندگان به اندازه کافی هوشمند هستند تا یک تصویر را بعد از چندین سال تشخیص دهند. همچنین، آنها می‌توانند خود را در آینه شناسایی کنند و حتی دو شیء متفاوت را تشخیص دهند.
 
عنکبوت جهنده پورشیا لبیاتا (Portia Labiata Jumping)
همچنین به نام پورشیای سبیل سفید نیز شناخته می‌شود، بومی آفریقا، آسیا و استرالیا است. دانشمندان این عنکبوت را به دلیل گرایش به انجام آزمایشات حل مسئله در آزمایشگاه‌ها، هوشمند خوانده‌اند. در حیات وحش، آنها عنکبوت‌های دیگر را از مخفیگاه خود با بهره‌گیری از ایجاد حرکت در تار آنها، به منظور ایجاد توهم که حشره‌ای  در آن گرفتار شده است، بیرون می‌کشند و زمانی که عنکبوت برای بررسی تار بیرون می‌آید، به سرعت او را می‌خورند. گورستان فیل‌ها هنوز هم یکی از بحث  برانگیزترین افسانه‌ها در سراسر جهان است. آنها همچنین برای شکار برنامه‌ریزی می‌کنند. عنکبوت حتی اگر شکار خود را گم کند، منتظر بازگشت او خواهند ماند. برنامه‌ریزی و نقشه کشیدن و نیز توانایی درک این که شکار آنها باز خواهد گشت، نشان می‌دهد که این عنکبوت‌ها چقدر هوشمند هستند.
 
 سنجاب
 یک سنجاب دوست دارد فندق بجود. سنجاب طبیعت خیره کننده و حافظه بی‌عیبی دارد. آنها بسیار باهوش هستند، این را از افرادی بپرسید که سنجاب‌ها به فیدر پرندگان آنها حمله می‌کنند. آنها تمام راه را برای حمله به فیدر پرندگان، باغ‌های گل و یا هر جایی که می‌توانند غذا پیدا کنند، خواهند پیمود. آنها به خوبی در کنار انسان زندگی می‌کنند. تمایل به ذخیره غذا برای زمستان نیز ثابت می‌کند که آنها به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند. در واقع، برخی از دانشمندان معتقدند که سطح پیشرفته‌ای از حیله‌گری دارند.
 
ممکن است این لیست کامل نباشد، اما نمی‌توانید انکار کنید که صحیح است. حیوانات تمایل دارند تا زنده بمانند، و ما احساس می‌کنیم اگر کسی خواستار زندگی باشد، او به طور خودکار بر روی آن کار می‌کند. انسان‌ها در لیست جانوران عجیب و غریب، در رتبه اول قرار می‌گیرند، و همچنین مقام اول خودخواهی را به دست می‌آوریم و نقاط قهوه‌ای مغزمان را  بدلیل فزونی سلول‌های خاکستری، نفی می‌کنیم.
 
منبع: Batul Nafisa Baxamusa - AnimalSake


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.