نوسازی جامعه
ما در فرهنگ جدید با انبوهی از آشفتگیها و تناقض گوییها مواجه هستیم. از یک طرف توانایی بسیاری برای انجام خوبیها داریم و از طرف دیگر توانایی فوق العادهای برای نابودی در ما وجود دارد.
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کونتز دارای کتابهای متعدد که بیش از په کتاب او در زمینه فرهنگ و تعلیم و تربیت شوروی است . و نیز صدها مقاله می باشد. او عده زیادی دانش پژوه، مربی و نیز اصلاحگر اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است؛ تأثیر فلسفی او قبل از هر چیز به فلسفه تعلیم و تربیت محدود شده که این محدودیت نیز به فلسفه بازسازی منحصر می گردد، اما در عین حال، این تأثیر فوق العاده زیاد بوده است.
تئودور برامید (۱۹۰۴ - ۱۹۸۷ م): با نفوذترین کسی که نظریه بازسازی را به صورت یک فلسفه تعلیم و تربیت کاملا رشد یافته بنا کرد، تئودور برامید بود. وی مؤلف کتابهای بسیاری از جمله: به سوی یک فلسفه بازسازی شده تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت به عنوان یک قدرت، و الگوهای فلسفه تعلیم و تربیت، است. برایلد فلسفه، و تعلیم و تربیت تدریس می کرد. وی در پورتوریکو زندگی و تدریس می کرد و در برخی از دانشگاههای بزرگ آمریکا سمتهایی داشت. برامید به نظریه بازسازی به عنوان یک فلسفه بحران می نگریست؛ این نگرش نه فقط در زمینه تعلیم و تربیت، بلکه در زمینه فرهنگ نیز وجود داشت. او انسانیت را بر سر یک دو راهی می دید که یک راه آن به هلاکت منجر می شود، و در صورت تلاش، راه دیگر به رستگاری می انجامد. بیش از هر چیز، او نظریه بازسازی را به عنوان فلسفه ارزشها، اهداف و مقاصد می دید. اگر چه درباره شیوه ای که ما باید برگزینیم طرز تفکر خاصی داشت، با این حال، خاطرنشان می کرد که به هیچ وجه مطمئن نیست کدام مسیر را باید برگزینیم.
به عقیده براملد، ما در فرهنگ جدید با انبوهی از آشفتگیها و تناقض گوییها مواجه هستیم. از یک طرف توانایی بسیاری برای انجام خوبیها داریم و از طرف دیگر توانایی فوق العادهای برای نابودی در ما وجود دارد. لذا، باید برای ادامه زندگی اهداف روشنی تدوین کرد. به بیان جامع تر، این امر مستلزم وحدت جهان است. برخورداری از یک حکومت جهانی و یک تمدن جهانی که در آن همه نژادها، ملیتها، رنگها، آرا، و عقاید، در یک هدف مشترک، که برقراری صلح جهانی وقرار گرفتن تحت نظم بین المللی است، به هم پیوسته اند. یکی از فعالیتهای عمده فلسفه، تحقیق در معانی و اندیشههای مختلفی خواهد بود که در زمینه این هدف محوری «وحدت جهانی» وجود دارد. ما به یک نگرش ارزشی و دموکراتیک نیازمندیم؛ نگرشی که طبق آن انسان خودش را باور کند، توانایی اش را برای اداره خویش و حکومت برخویش در ارتباط با همنوعانش باور کند. در حیطه حکومت جهانی، این امر به مفهوم سیاستگزاری اکثریت و فراهم آوردن امکان انتقاد برای اکثریت است. یکی از ابزارهای اساسی که از طریق آن می توان به چنین اهدافی دست یافت، تعلیم و تربیت است.
اساسا براملی تلاش کرد تا ما را با امکانات متعدد آشنا کند. کارل پوپر در کتاب جامعه باز و دشمنانش از مهندسی جزء به جزء در مقابل رویکرد آرمانی در زمینه مسائل جامعه سخن می گوید. سخنان پوپر آشکارا بر طرفداری از رویکرد اول دلالت دارد. اتفاقات زیادی مورد بررسی قرار گرفته که طی آن اندیشه جامعه باز، که در آن امکانات متعدد جستجو می شود، ترویج می گردد. او با رویکرد آرمانی مخالف بود، زیرا احساس می کرد که اهداف دراز مدت ممکن است تثبیت شود و قابلیت انعطاف برای دگرگونی را نداشته باشد.
با این حال، براملد به کارگیری هر دو رویکرد، یعنی هم اهداف آرمانی و هم ابزار جزئی را بسیار با ارزش می دانست. وی نیاز به مهندسی جزء به جزء (تفصیلی) را اساس کار روزانه به حساب می آورد، اما این نیاز بایستی در جهت اهداف خاص هدایت شود هر چند ممکن است اهداف از یک زمان تا زمان دیگر تغییر کند. چنان که پرپر می گوید، اهداف می تواند انعطاف ناپذیر باشند. اما از دیدگاه براملد چنین چیزی درست نیست؛ او مخالف مطلق گرایی در اهداف است کما این که مخالف مطلق گرایی در هر چیز دیگری نیز هست. براملد که هم یک خیال پرداز و هم مردی فعال بود، پیشنهادهایش بیشتر ذهنی بود تا این که کاملا قابل اثبات باشد. او کسی بود که پیش انگارهای معینی درباره کمال پذیری مداوم افراد و جامعه داشت.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص280-278، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت اول)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت دوم)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
اهداف جامعه و مدارس
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
درگیری و رفتار غیرانسانی
دوشنبه، 30 دی 1398
تفکرات پیرامون تعلیم و تربیت
دوشنبه، 30 دی 1398
تغییرات واقعی جامعه
دوشنبه، 30 دی 1398
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها