راه های غلبه بر ناامیدی

ناامیدی نسبت به هر موضوعی، به علت عدم شناخت خود و احساس خود‌کم‌‌بینی به‌وجود می‌آید. در ادامه با راهکارهای غلبه بر ناامیدی آشنا می شوید.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه های غلبه بر ناامیدی
شاید شما یک مادر خانه دار باشید که به فکر تربیت فرزندان خود به بهترین نحو ممکن است، یا یک کارگر سخت کوش هستید که در انتظار ارتقاء شغلش می باشد، یا شاید فردی هستید که به تازگی یک فاجعه شخصی مانند از دست دادن شغل، طلاق و یا از دست دادن یکی از عزیزانش را تجربه نموده است.

فرقی نمی کند که چه هستید و چه کاری انجام می دهید زیرا همه ی ما به عنوان یک انسان به امید نیاز داریم و بدون امید دوام نمی آوریم.

اما امید تنها زمانی در دسترسمان قرار دارد که ما فکر کردن زیاد را کنار بگذاریم و کمی از منطقی بودن و عقلانیت صرف، فاصله بگیریم.

ما باید به معنی کامل کلمه متقاعد شویم که با وجود شرایط کنونی، چیزهای بهتری در آینده در انتظارمان قرار دارند. حتی اگر به نظر برسد که در حال حاضر هیچ چیزی در جای درست خودش قرار ندارد، باید به خودمان باور داشته باشیم و با خودمان فکر کنیم که اهداف بزرگ تر هنوز منتظر ما هستند تا بتوانیم بدان ها دست یابیم.

لذا ۱۰ مرحله ای که در ذیل عنوان شده می تواند الهام بخش شما باشد و امید شما را به داشتن آینده ای درخشان و توام با موفقیت های روزافزون افزایش دهد.


یک گام عقب تر بروید و احساسات خود را مجددا طبقه بندی نموده و از آنها قدردانی کنید

اگر از داشتن احساسات روتین خود خسته و دل زده شده اید، و اگر در ذهنتان احساس نا امنی و عدم اطمینان جریان دارد، باید بدانید این ها نشانه ی این است که باید به عقب برگردید و مراقبت از خودتان را جدی تر بگیرید.

بنابراین بهتر است به پیاده روی بروید، با یک دوست صحبت کنید، یک تعطیلات کوتاه داشته باشید، به موسیقی گوش دهید، مدیتیشن را آغاز کنید و یا به مطالعه ی مجله مورد علاقه تان بپردازید. در واقع بهتر است هر چیزی را که به شما کمک می کند تا تعادل را در درونتان برقرار کنید امتحان نمایید.


دیدگاه ها و اهداف خود را بازبینی کنید

قطعا مرور مجدد اهداف و دیدگاه هایتان برایتان مفید خواهد بود. توجه داشته باشید که اهداف خود را به صورت دقیق برای خود تعریف کنید و مدام چیزهایی را که می توانند برایتان الهام بخش و امید دهنده باشند با خود تکرار نمایید.

به عنوان مثال، اگر لازم باشد که ۱۰ پوند از وزن خود را کاهش دهید، آیا این بدان است که پزشک شما چنین چیزی را برایتان توصیه نموده یا به این دلیل است که می خواهید سالم تر باشید؟

بنابراین همواره جنبه ی مثبت چیزها را در نظر بگیرید. کلید موفقیت شما این است که اهدافی را که می توانند شما را تحریک کنند و می توانید به آنها متعهد بمانید برای خود تعیین نمایید.


انتظارات و توقعات خود را مدیریت کنید

یکی دیگر از دلیل احتمالی ای که سبب می شود شما انگیزه ی خود را از دست دهید این است که ممکن است انتظارات شما از خودتان خیلی زیاد باشد.

در بیشتر موارد بزرگ ترین ناامیدی های ما از انتظارات غیر واقعی ای که از خودمان داریم سرچشمه می گیرند.

البته انتظارات “غیر واقعی” همیشه به این معنی نیستند که شما نمی توانید به آن اهداف دست پیدا کنید، بلکه ممکن است برای دست یافن به آنها به زمان و منابع بیشتری نیاز داشته باشید و صرف زمان زیاد می تواند شما را نسبت به آینده دلسرد کند.

به عنوان مثال، هنگام باز کردن یک فروشگاه جدید، به جای اینکه به فکر افزایش تعداد مشتریان خود باشید، بر بهبود و ارتقای سیستم های خود تمرکز کنید.

تعیین اهداف مثبت و خاصی که به راحتی قابل کنترل هستند و به خصوص در مراحل ابتدایی می توانید آنها را به راحتی انجام دهید از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.


یک برنامه احتمالی داشته باشید (برنامه ی جایگزین)

من امیدوارم که همیشه برنامه هایتان به درستی پیش بروند اما همیشه این اتفاق نخواهد افتاد و گاهی در برنامه هایی که تعیین کرده اید با شکست مواجه خواهید شد. من می دانم که پذیرفتن شکست به عنوان یک امر بی بدیل که برای همه ی ما در زندگی اتفاق افتاده کار سختی است، به ویژه اگر این اتفاق در چیزهایی رخ دهد که برایتان مهم هستند.

اما من متوجه شده ام که داشتن یک برنامه جایگزین، همیشه جواب می دهد. برنامه ی جایگزین مانند یک تور ایمنی است که اگر پایتان سر بخورد و بیفتید می تواند جلوی افتادنتان را بگیرد.

برای داشتن یک برنامه ی جایگزین، ضروری است که ابتدا برنامه ی قبلی خود را ارزیابی کنید و ببینید که چه کاری را می توانید به صورت متفاوتی انجام دهید؟ با خودتان فکر کنید که از تجربیات قبلیتان چه درس هایی می توانید بگیرید و چه چیزهایی می توانند دانش شما را افزایش دهند تا دفعه ی بعد در هدفتان موفق شوید؟


منابعی را که می توانند روحیه تان را تقویت کنند پیدا کنید

امید مثل شعله ی شمعی است که می تواند بدون تقویت مثبت کم سو شده و در نهایت خاموش شود. لذا ما نیاز داریم که مدام چیزهای مثبت را به خود یاداوری کنیم تا امیدمان به آینده از بین نرود.

خوشبختانه بسیاری از راه ها برای الهام گرفتن وجود دارد، مثلا پاداش دادن به خودمان برای موفقیت های کوچکی که در طول مسیر به آنها دست یافته ایم و به یاد آوردن زمان هایی که توانستیم بر موانع و مشکلات غلبه کنیم.

علاوه بر این شما می توانید کتاب های امیدبخش بخوانید، به موسیقی های امیدبخش گوش دهید، فیلم های امیدبخش ببینید و یا به داستان های افرادی که از هیچ به همه چیز رسیده اند گوش دهید. من عاشق نوجوانانی هستم که با همه چیز به صورت خوش بینانه رفتار می کنند و امید به آینده در آنها موج می زند.
بنابراین باید منابع منحصر به فردی را بیابید که انگیزه تان به آینده را افزایش دهد و روحیه ی تان را تقویت نماید.


خود را با افرادی که از شما پشتیبانی می کنند احاطه کنید

ما انسان ها به عنوان موجوداتی اجتماعی، به شدت به حمایت جامعه و مردمی که برایمان مهم هستند نیاز داریم.

اعضای خانواده و دوستان ما عمدتا در زندگی بسیاری از ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما ما می توانیم شبکه ی اطرافیان خود را گسترش دهیم تا یک گروه مطمئن از مربیان، معلمان، مشاوران و یا یک گروه پشتیبان که مشتاق شنیدن حرف هایمان و گوش دادن به درد و دل هایمان هستند را در اطراف خود داشته باشیم و بتوانیم با آن ها در مورد اهدافمان سخن بگوییم.

این افراد همان افرادی هستند که می توانند به منبع آسایش ما تبدیل شوند و هر زمان در مسیر رسیدن به اهدافمان شکست می خوریم می توانند ما را دلداری داده و ما را به مسیر درست بازگردانند.


هرگز چشم انداز خود را فراموش نکنید

هنگامی که ما چشم انداز قوی ای را برای آینده ی خود متصور می شویم، احساس راحتی کرده و برای رسیدن به آن تلاش خواهیم کرد. به همین دلیل است که شما به عنوان یک انسان باید چشم انداز روشنی داشته باشید.

تنظیم اهداف، چشم اندازها و تجسم تکنیک هایی که می تواند به رویاهایتان جامع عمل بپوشاند باید به بخش مهمی از زندگیتان تبدیل شود با تعهد داشتن به این اهداف و چشم اندازها و درک این مطلب که می توانیم اقدامات لازم را انجام دهید، دید ما نسبت به خودمان بهتر و اعتماد به نفسمان بیشتر خواهد.


آگاه و فعال باشید

بدون علم و عمل، امید فقط خیالی رویایی خواهد بود که هیچ گاه به واقعیت تبدیل نخواهد شد. امید ما باید با کسب اطلاعات لازم در مورد آنچه که می خواهیم بدان دست یابیم و انجام اقدامات لازم و مناسب در جهت تحقق آن همراه باشد و گرنه امید صرف بدون هیچ پشتوانه ای به هیچ دردی نمی خورد.


بر لحظه ی حال تمرکز نمایید

امید به داشتن هدفی در آینده که می تواند شما را به رویاهایتان برساند می تواند به افکارتان در زمان حال جهت دهد. البته نکته ی ضروری ای که باید مد نظر قرار دهیم این است که زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای آینده نکنیم.

اگر چه ما می خواهیم که در آینده همه چیز بهتر شود، اما باید بر جایی که اکنون در آن زندگی می کنیم و نقطه ی فعلی ای که در آن قرار داریم تمرکز نماییم تا ارامشمان به هم نریزد. چرا که داشتن آرامش درونی مانع از آشفته شدن ما و از دست دادن امیدمان به آینده خواهد شد.


تمرین قدردانی

احساس قدردانی از خودمان، به شما انرژی فراوانی می دهد که برانگیخته تان خواهد کرد. بر اساس قانون جاذبه، هر چه بیشتر از خودتان قدردانی کنید، طبیعت و دنیا چیزهای بیشتری را در اختیارتان قرار خواهند داد و لذا این احتمال که بتوانید اهدافتان را به سمت خود هدایت نمایید بیشتر خواهد بود.

بنابراین، دفعه ی بعدی که در مورد آینده تان فکر می کنید، نفس عمیقی بکشید و از تمام چیزهای شگفت انگیزی که در اطرافتان وجود دارد و افرادی که در زندگیتان نقش مهمی را بر عهده دارند تشکر کنید.

پس از آن شما بلافاصله شاهد یک تغییر فوری در شیوه ی زندگی خود خواهید بود و خواهید دید که وقتی سپاس گذار باشید همه چیز چگونه به نفعتان تغییر خواهد کرد و راه برایتان آسان تر خواهد شد.


منبع: سایت مجله سلامت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.