شانس زنده ماندن در مرحله 4 سرطان کبد

شانس زنده ماندن در مرحله 4 سرطان کبد بسیار پایین می‌باشد، چون این نوع سرطان به سرعت به دیگر اندام‌های بدن گسترش می‌یابد. در این مقاله در رابطه با امید به زندگی و شیوه‌های درمان موجود برای سرطان کبد که ممکن است به طولانی کردن عمر این بیماران کمک کند، صحبت می‌کنیم.
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شانس زنده ماندن در مرحله 4 سرطان کبد
کبد بزرگترین اندام موجود در بدن انسان است. عملکرد کار کبد شامل تولید آنزیم‌های گوارشی، ذخیره انرژی، سم زدایی از خون و حذف مواد سمی از بدن می‌باشد. کارهای بسیار دیگری نیز توسط کبد انجام می‌شود که فشار آنها منجر به تضعیف این اندام می‌گردد. از میان بسیاری از بیماری‌های کبدی، سرطان کبد بر اساس آمار مؤسسه سرطان ملی آمریکا در سال 2010 حدود 22 هزار نفر را مبتلا ساخته است. مرحله 4 سرطان کبد پیشرفته‌ترین مرحله این سرطان است.
 

انواع سرطان کبد

کبد بزرگ‌ترین اندام درون بدن است که با دو نوع سرطان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. انواع سرطان کبد شامل سرطان اولیه کبدی و سرطان ثانویه کبدی می‌باشد.
 
سرطان اولیه کبد
این نوع سرطان از خود کبد منشأ می‌گیرد. سلول‌های کبدی شروع به رشد غیرطبیعی می‌کنند که این موضوع منجر به توسعه سرطان در این اندام می‌گردد. نرخ بقا در این سرطان تا حدی بهتر از سرطان ثانویه کبدی می‌باشد.
 
سرطان ثانویه کبدی
این نوع سرطان از دیگر اندام‌های بدن شروع شده و به کبد گسترش می‌یابد. این امر بدین معنی است که سرطان از اندام‌هایی مانند ریه‌ها، سینه، روده، معده یا پانکراس ایجاد شده و به سمت کبد گسترش یافته است. شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به این نوع سرطان بسیار پایین است.
 

مراحل سرطان کبد

مراحل مختلفی در سرطان کبد وجود دارد که با پیشرفت هر مرحله از سرطان شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد. شناسایی این مراحل همچنین جهت تعیین شیوه درمانی که می‌تواند به نجات بیمار کمک کند مفید و لازم است. سرطان کبد به مراحل زیر تقسیم می‌شود:
 
مرحله اول
این مرحله اول سرطان کبد است که در آن تنها یک تومور وجود دارد که در نزدیکی عروق خونی گسترش نمی‌یابد.
 
مرحله دوم
در این مرحله، سرطان ممکن است به نزدیک عروق خونی گسترش یابد و ممکن است بیش از یک تومور وجود داشته باشد. این تومورها بزرگتر از حدود 5 سانتی ‌متر نیستند.
 
مرحله سوم
این مرحله نیز خود به سه مرحله تقسیم بندی می‌شود: در مرحله اول، یک تومور که بزرگتر از 5 سانتی ‌متر است وجود دارد و یکی از تومورها ممکن است به عروق خونی اطراف کبد گسترش یابد. در مرحله دوم، تومورها ممکن است هر اندازه‌ای داشته باشند و به سمت جداره حفره صفاقی یا به داخل کیسه صفرا گسترش یابند و تجزیه شوند. در مرحله سوم سرطان به گره‌های لنفاوی نزدیک گسترش می‌یابد.
 
مرحله چهارم
در مرحله چهارم سرطان به اندام‌های مختلف بدن گسترش می‌یابد. در این مرحله سرطان به ریه‌ها و استخوان‌ها نیز گسترش خواهد یافت. اندازه تومور در این مرحله ممکن است متغیر بوده و به عروق خونی با گره‌های لنفاوی نزدیک کبد نیز گسترش می‌یابد.
 

مرحله 4 سرطان کبد

نرخ بقا در مرحله 4 سرطان کبد نشان دهنده تعداد افرادی است که بعد از یک دوره مشخص بعد از تشخیص بیماری زنده خواهند ماند. افرادی که در مرحله 4 سرطان کبد برای یک دوره 5 ساله قرار دارند، هیچ‌گونه علائمی ظاهری از سرطان را از خود نشان نمی‌دهند. نرخ بقا در این مرحله در تعیین روش درمانی که می‌تواند برای بهبود این بیماری مورد استفاده قرار گیرد، بسیار مفید می‌باشد. مراحل مختلفی در سرطان کبد وجود دارد که با پیشرفت هر مرحله از سرطان شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد. نرخ بقا مرحله 4 سرطان کبد یک دوره 5 ساله می‌باشد. افرادی که به این نوع سرطان مبتلا هستند و با استفاده از عمل جراحی توده سرطانی از بدن آن‌ها خارج شده، بعد از یک سال حدود 75 درصد، بعد از سه سال حدود 50 درصد و بعد از 5 سال حدود 30 درصد زنده ماندند. امید به زندگی در سرطان کبد متاستاتیک صفر درصد می‌باشد و حتی در صورت پیوند کبد باز هم این بیماران هیچ شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت.
 

امید به زندگی

امید به زندگی در مرحله 4 سرطان کبد پایین‌ترین میزان در بین مراحل دیگر این بیماری می‌باشد، چون در این مرحله بدن بیمار با دو سرطان مختلف مبارزه می‌کند و به همین دلیل سیستم ایمنی فرد ضعیف شده و هیچ قدرتی برای مقابله با هر دو سرطان را ندارد. نرخ بقاء مرحله 4 سرطان کبد در صورت انجام درمان حدود 6 ماه تا یک سال می‌باشد.
 

درمان

گزینه‌های درمانی مرحله 4 سرطان کبد شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و پیوند کبد می‌باشد. نرخ بقاء مرحله 4 سرطان کبد برای بیماران تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی صفر است. این موضوع به این دلیل است که این شیوه‌های درمان به طولانی ساختن عمر بیمار کمک کرده، اما باعث بهبود سرطان نمی‌گردد. بیمارانی که با استفاده از عمل جراحی، تومور از بدن آن‌ها خارج شده، به اندازه یکی از 4 بیمار در سرطان اولیه کبدی، نرخ بقا خواهند داشت. نرخ بقا در سرطان ثانویه کبدی حدود 1 بیمار از هر 20 بیمار خواهد بود. پیوند کبد نیز در این بیماران چندان مؤثر نخواهد بود، چون این کار احتمال خطر عفونت در بیماران را افزایش می‌دهد.
 
آمار خوبی در باره نرخ بقاء سرطان کبد در مرحله 4 وجود دارد. در این مرحله سرطان در سراسر کبد و همچنین برخی از اندام‌های دیگر گسترش می‌یابد. شانس زنده ماندن بیمار در این مرحله بسیار پایین است. اکثر بیمارانی که در مرحله 4 سرطان کبد زنده مانده‌اند، در معرض خطر عود مجدد بیماری قرار دارند و نیاز به پیگیری درمان مادام العمر به منظور پیشگیری از عود مجدد سرطان دارند.
 
به طور خلاصه باید گفت علائم و نشانه‌ های سرطان کبد معمولاً هنگامی آشکار می‌شوند که سرطان به مرحله‌ی پیشرفته‌ای رسیده باشد. سرطان کبد ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:
 
* زردی (یرقان)
* درد شکمی
* کاهش وزن بدون دلیل
* بزرگ شدن کبد
* خستگی
* حالت تهوع
* استفراغ
* درد پشت
* خارش
* تب
 
و همان طور که گفته شد مرحله‌ی چهار سرطان کبد در واقع سرطانِ متاستاز شده است که این بدان معناست که سرطان به‌ سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است.
 
منبع: HealthHearty


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.